KentOve`s HiFi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

KentOve

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.09.2008
    Antall liker
    8
    Sted
    Karmøy
    Hei folkens!

Oppretter nå her en tråd om mitt HiFi anlegg. Her er det lov å komme med forslag, tips, kritikk, posetive innspill - ja, AKKURAT hva dere føler for. Litt av grunnen til at jeg oppretter en tråd her, er for å få hjelp og innspill til forskjellige valg jeg kommer til å ta :)

Har vært aktiv en god stund på AVforum, men har hele tiden følgt med her på Sentralen. Føler vel at standaren er en del høyere når det gjelder stereo systemer på dette forumet, mens på AVforum går det mest i flerkanals systemer.

Når det gjelder rommet anlegget mitt står i pr. dags dato er ikke det store biten. Vi snakker vel 16,17 kanskje 18m2? Eller noe. Det funker, men flytter inn i splitter ny leilighet om få uker. Da kommer jeg til å legge ut litt bilder, når alt er på plass som det skal.

Her har dere en liten oversikt på hvilket ustyr jeg har stående nå:

HiFi:

Høyttalere: JBL Array 1400

Kilde: Hegel CDP4A

Pre Amp: Hegel P4A

Power Amp: Hegel H4SE

Signal Kabler: Nordost Heimdall XLR

Høyttaler Kabler: Nordost Heimdall 2x3m biwire

Strøm Kabler: Nordost Shiva

Head-Fi:

Hodetelefoner: AKG K701

Kilde: PC

Forsterker: Musical Fidelity X-CANv8

.. Det var en kort innledning, krysser fingrene for at jeg vil få mange nyttige tips av dere her på Sentralen ;)

KentOve

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.09.2008
    Antall liker
    8
    Sted
    Karmøy
    Skal få fikset noen bilder fra rommet jeg bruker nå, i løpet av kvelden :)

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    34.311
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Torget vurderinger
    1
    Hei
    Velkommen in her på sentralen Kent-Ove, vi har nog vært i kontakt på avforum tidligare.

atonal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Antall liker
    428
    Sted
    Friedrichstadt
    JBL Array 1400 har jeg dessverre ikke hørt på, innbiller meg at det låter meget bra på bl.a. rock?
    Hvordan er forresten ditt inntrykk av JBL vs. andre horn-ht., Klipsch, f.eks.?

Bilder er tingen i en slik tråd, ja ;D

KentOve

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.09.2008
    Antall liker
    8
    Sted
    Karmøy
    Hei igjen

Bildene som jeg lovet er litt sent ute, men bedre sent enn aldri. Her kommer de :)

Vedlegg

• 258.2 KB Visninger: 192
    • 199.1 KB Visninger: 834
    • 190.7 KB Visninger: 824
    • 175.7 KB Visninger: 183

KentOve

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.09.2008
    Antall liker
    8
    Sted
    Karmøy
    Ops! Rota litt, så det kom visst to ganger to like bilder.

Oslo2

Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Bra at du har kommet over til oss stere-freaks. Flott oppsett du har. Liker godt det råe utseende til JBL. Hørte den på en demo i butikk, ganske imponerende 8) Du nevner at du skal gjøre endringer. Er det i forhold til ny leilighet eller er du på oppgraderingen (utstyret ditt ser ganske nytt ut)?

KentOve

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.09.2008
    Antall liker
    8
    Sted
    Karmøy
    cash 63 skrev:
    Hei
    Velkommen in her på sentralen Kent-Ove, vi har nog vært i kontakt på avforum tidligare.
    Takk for det! Sven Roger, right? :)

Det blir nok spennende her på Sentralen, mange dyktige mennesker med mye erfaring ser det ut som.

KentOve

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.09.2008
    Antall liker
    8
    Sted
    Karmøy
    atonal skrev:
    JBL Array 1400 har jeg dessverre ikke hørt på, innbiller meg at det låter meget bra på bl.a. rock?
    Hvordan er forresten ditt inntrykk av JBL vs. andre horn-ht., Klipsch, f.eks.?

Bilder er tingen i en slik tråd, ja ;D
    Hei

JBL Array 1400 låter svært bra på det meste, også rock. De spiller nok i mine ører råest på musikk med mye "brystkasse" bass. Der kan de slå hjerte ut av deg. Helt vilt hva de kan trøkke. De går ikke så veldig dypt, så mange eller noen vil nok hatt supplert med en sub eller to til disse, for å få med den siste bunnen. Ellers låter det også veldig bra oppover, mellom tonen har godt med liv, og gir detaljer å renhet i toppklasse. Diskanten er det heller ikke så mye å si på, men noen ganger kan den bli litt pågående på dårlige innspillinger og typisk hardrock/metall. Håper en rør pre kan gjøre underverker der?

Når det kommer til andre horn-høyttalere syns jeg også JBL står godt. Vi kan godt ta Klipsch som ett eksempel, siden du nevnte det. Jeg har hørt mye Klipsch, alt fra hele RF serien, til La Scala til de to "billigste" gulvstående i den nye Palladium serien. Vel, alle høyttalerene har blitt prøvd og hørt på i forskjellige rom og ulik elektronikk, men ut i fra det jeg har hørt vil jeg ikke byttet bort Arrayene mine i noen av disse. Jeg sier ikke at Klipsh spiller dårlig, langt der i fra - men ingen av de modellene jeg har hørt kan matche Arrayene nedover. Det er vel hovedgrunnen til at jeg liker JBLene så godt.

KentOve

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.09.2008
    Antall liker
    8
    Sted
    Karmøy
    Oslo2 skrev:
    Bra at du har kommet over til oss stere-freaks. Flott oppsett du har. Liker godt det råe utseende til JBL. Hørte den på en demo i butikk, ganske imponerende 8) Du nevner at du skal gjøre endringer. Er det i forhold til ny leilighet eller er du på oppgraderingen (utstyret ditt ser ganske nytt ut)?

Hei

Ja, tror jeg kan få langt mer svar på stereo fronten her på dette forumet, enn på AVforum. Jeg trives godt på AVforum også da :)

Oppgraderinger ja, det er nok i forhold til både leilighet og utstyr 8)

Jeg har en splitter ny leilighet som jeg er inne i, i løpet av få uker, så da blir det spennende hvordan Hegel + Array spiller på lag der. Våger nesten å håpe at det blir vellykket, er ikke så veldig stort dette rommet jeg bruker nå. Når det kommer til utstyret står det meste trygt, men jeg kommer nok til å bytte Hegel preen i en rør pre av ett eller annet slag, og Hegel kilden vil også på sikt bli byttet ut i Naim HDX, Bladelius Embla eller noe i den duren.

JBL høyttalerene gjør en kjempe god jobb, så jeg har ingen direkte planer om å bytte ut dem helt med det samme. Skulle det så være, hadde det kanskje blitt i Respons Grand Artist eller Grand D. Jeg har meget gode minner fra Respons demoer :)

PS: Utstyret er ikke gammelt. All Hegel elektronikk er rundt ett år, og JBL er fra Desember 08.

Oslo2

Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Liker ideen din JBL, rørpre og Naim kilde ;D Det kan bli rått.

R

Rojoh

Gjest
    Hvis du er på jakt etter rørpre til Hegel, så vil jeg helhjertet anbefale EAR-Yoshino 864 (evt. 868 som er dyrere). Meget bra match med min CDP-4 og effektdelen i H200. 864 er en bankers preamp.

Mvh. Johan

KentOve

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.09.2008
    Antall liker
    8
    Sted
    Karmøy
    Oslo2 skrev:
    Liker ideen din JBL, rørpre og Naim kilde ;D Det kan bli rått.
    Det tror jeg kan bli bra tilslutt ja :)

Kommer tilbake litt senere med hvilke rør pre amper som kan bli aktuelle.

KentOve

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.09.2008
    Antall liker
    8
    Sted
    Karmøy
    Rojoh skrev:
    Hvis du er på jakt etter rørpre til Hegel, så vil jeg helhjertet anbefale EAR-Yoshino 864 (evt. 868 som er dyrere). Meget bra match med min CDP-4 og effektdelen i H200. 864 er en bankers preamp.

Mvh. Johan
    Hei

Jeg har hørt om EAR, men der stopper det også.

Jeg er absolutt ikke kjent med EAR, og på hjemmesidene deres fant jeg bare 864 preen.

Hvordan er prisene? Designmessig er de jo meget tiltalende, men de må låte bra også.

R

Rojoh

Gjest
    Er litt usikker på pris da jeg selv handlet fra Danmark. Nå går vel ikke det lenger siden den distributøren ikke lenger forhandler EAR. Den norske importøren er lite synlig i markedet (AudioMedia utenfor Bergen), men sannsynligvis snakker vi rundt 30kkr for 864en. Det er nok solgt en del slike her til lands, og en sjelden gang dukker de opp på bruktbørsen. Grei bruktpris vil være fra 12-13kkr og oppover avhengig av alder.

Mvh. Johan

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    34.311
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Torget vurderinger
    1
    KentOve skrev:
    cash 63 skrev:
    Hei
    Takk for det! Sven Roger, right? :)

Det blir nok spennende her på Sentralen, mange dyktige mennesker med mye erfaring ser det ut som.
    Det stemmer bra det Kentove, den gangen jag logget meg in på avforum fikk jag ej godtjent cash som profil
    derav olike nikk, du finner Karla her også ett sted.
    Roger

KentOve

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.09.2008
    Antall liker
    8
    Sted
    Karmøy
    Rojoh skrev:
    Er litt usikker på pris da jeg selv handlet fra Danmark. Nå går vel ikke det lenger siden den distributøren ikke lenger forhandler EAR. Den norske importøren er lite synlig i markedet (AudioMedia utenfor Bergen), men sannsynligvis snakker vi rundt 30kkr for 864en. Det er nok solgt en del slike her til lands, og en sjelden gang dukker de opp på bruktbørsen. Grei bruktpris vil være fra 12-13kkr og oppover avhengig av alder.

Mvh. Johan
    Takk for tipset. Jeg skal sjekke det litt opp, og se hva jeg finner ut. Er ofte i Bergen, så kanskje de har noe fra EAR inne for demo da.

Skal se om jeg ikke klarer å lage en liten "sak" på dette med rør pre på JBL Array til neste uke. Hvilken prisklasse jeg ser for meg, hvilke muligheter jeg har, merker/modeller som kan være spennende osv.

vins666

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.04.2009
    Antall liker
    3
    Har en rigg ganske lik din som skal ha nye kabler. Er du fornøyd med heimdall? Har du prøvd deg frem med andre typer?

mvh- Joakim

KentOve

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.09.2008
    Antall liker
    8
    Sted
    Karmøy
    vins666 skrev:
    Har en rigg ganske lik din som skal ha nye kabler. Er du fornøyd med heimdall? Har du prøvd deg frem med andre typer?

mvh- Joakim
    Hei Joakim

Det skal sies at jeg ikke har prøvd så mye kabler, men jeg er godt fornøyd med Nordost Heimdall. Frister litt å prøve ut andre merker også, bare for å høre etter forskjellene.

Black Magic, Kimber og Transparent er vel de som er øverst på "test-lista".

KentOve

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.09.2008
    Antall liker
    8
    Sted
    Karmøy
    Hvordan står dCS P8i seg, i forhold til "dagens" cd/sacd spillere?

KentOve

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.09.2008
    Antall liker
    8
    Sted
    Karmøy
    Hei folkens!

Hadde nesten glemt ut at jeg hadde opprettet en tråd om anlegget mitt her på Sentralen, så jeg får ta en kjapp update her i farten.

En del forandringer er blitt gjort:

- På kilde siden har Ayon CD-2 overtatt for Hegel CDP4A. Veldig fornøyd med denne, men går å lurer litt i en av toppspillerene til Marantz.

- Hegel P4A forforsterkeren har blitt byttet ut med en XP-10 fra Pass Labs.

- På effektsiden kjører jeg også nå Pass Labs, og der er det X350.5 som har overtatt for Hegel H4SE.

- Nordost Heimdall signal å høyttaler kabler er solgt, det samme er Nordost Shiva strømkabler. Nå har jeg kjøpt inn Kimber Hero som signalkabler, mens jeg for en stund låner ett par AudioQuest Mont Blanc høyttalerkabler. Som strømkabler bruker jeg nå de orginale til alle komponenter. Alt av kabler vil bli grundig oppgradert til "hvertfall" Nordost Heimdall nivå, om ikke bedre når nye høyttalere er på plass. Tror nok ikke det blir Nordost denne gangen. Gøy å teste noe annet, så kunne tenkt meg å prøvd enten Jorma Design eller Transparent.

- På høyttaler siden er det ett sorgens kapittel om dagen. Fremdeles er det konfirmasjons høyttalerene mine som står å spiller, etter at JBL Array 1400 forlot huset. Dette er forresten ett par Audiovector M3. Var kjempe klar for å bestille nye høyttalere denne mnden, men så fikk jeg idag ett utrolig kjedelig brev fra Skatteetaten om at jeg ikke får skattepengene mine før 20. Oktober. Huff å huff, for en start på helga.

Når det kommer til Head-Fien består denne enda av det "gamle" oppsettet: Hjemme PC som kilde, AKG K701 hodetelefoner og Musical Fidelity X-CANv8 forsterker og usb/dac.

Det var en kjapp oppdatering av hva som har skjedd her siden sist. Fra nå av skal jeg følge opp denne tråden mye bedre :)

ceroxol

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    191
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    9
    KentOve skrev:
    Det var en kjapp oppdatering av hva som har skjedd her siden sist. Fra nå av skal jeg følge opp denne tråden mye bedre :)
    Gleder meg til å følge dette... Pass Labs er ikke akkurat et dårlig valg! 8)

Har du noen tanker rundt nye høyttalere?

KentOve

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.09.2008
    Antall liker
    8
    Sted
    Karmøy
    Pass Labs er på ingen måte ett dårlig valg. Utrolig gode forsterkere, med en kjempe fin lydsignatur som er lett å matche med flere typer høyttalere. Byggekvaliteten er også førsteklasse. Skal jeg oppgradere på forsterkerfronten må det bli XA160.5 eller XA100.5.

Rundt nye høyttalere har jeg flere tanker, men velger å holde de for meg selv ett par mnd, til skattepengene kommer inn 20. Oktober 8)

KentOve

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.09.2008
    Antall liker
    8
    Sted
    Karmøy
    Siden Kriller gjør seg så vanskelig fortiden, føler jeg meg presset til å skrive noen ord her i tråden ;D

Det siste året har jeg vært på jakt etter nye høyttalere. Denne prosessen har vært alt annet enn lett, men derimot morsom å noen ganger veldig frustrerende.

Jeg har vurdert ett hav av høyttalere, men så faller jeg kanskje tilbake på den høyttalerene jeg først hadde tenkt meg dagen før, eller så kommer det en ny høyttaler opp som frister. Det at jeg bor på Karmøy gjør det heller ikke lettere. Forutenom Soundgarden i Haugesund, har vi vel kun ett par butikker som også tilbyr hifi i salget sitt. Dette gjør at hjemlån ikke er så lett for meg. Her er det ikke så mye som frister meg heller, derfor er jeg egentlig like langt.

Etter mye tenking for og i mot, startet jeg arbeidet med å jobbe meg frem til noen aktuelle kandidater. Etter en god del research og forhøringer med personer som har mye mer erfaring en meg, satt jeg igjen med fire kandidater.

Audio Physic Avanti 5 er i hus, og jeg vil bruke de neste ukene på å prøve dem grundig ut for å høre om dette er det rette for meg. Innfrir de ikke mine krav, blir de nok solgt igjen. Som jeg sa til Snickers-is for noen uker siden. Denne hobbyen er faktisk det eneste jeg bruker store penger på, utenom de vanlige utgiftene alle andre også har. Derfor er jeg ikke redd for å hoppe i det å prøve å feile på denne måten. Jeg ser bare på det som en erfaring rikere uansett hva sluttresultatet måtte bli!

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn