Keiserens nye klær (Julenissegodtroenhet og naivitet)

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Antall liker
126
De aller færreste på dette forumet har nok kompetanse i, for ikke å snakke om et fnugg av forståelse av, det kvantemekaniske universet ;D

Og Timc: Atomet var lenge et uttrykk for den minste bestanddelen i universet, byggestenen til alt. Selvsagt har man i ettertid funnet ut at dette kan deles opp ytterligere i elektroner og protoner/nøytroner, som igjen kan deles opp i flerfoldige kvarker.

T

timc

Gjest
.Marcus skrev:
Og Timc: Atomet var lenge et uttrykk for den minste bestanddelen i universet, byggestenen til alt. Selvsagt har man i ettertid funnet ut at dette kan deles opp ytterligere i elektroner og protoner/nøytroner, som igjen kan deles opp i flerfoldige kvarker.
Er det ikke nøyaktig det jeg skrev?

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Antall liker
126
timc skrev:
.Marcus skrev:
Er det ikke nøyaktig det jeg skrev?
Begge deler er i så måte nøyaktig like redundant i forhold til det jeg skrev aller først ;)

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Eller "det minste udelelige" egentlig....
Når man snakker om at elektronikk og lyd ikke er kvantefysikk... hm...
Faktisk om du spør en fysiker om elektronet egentlig finnes, så vil han begynne å svette, for han håper inderlig du ikke
ber han om å bevise det, for det... kan han ikke...
elektronet er ett kvantefenomen...
Takal fysikere, uansett hvor mange ganger de deler partikler så lar de seg dele i enda mindre biter, synelig i det uendelige...
Dette er ett mareritt for vitenskapen... de aner ikke hvor smått ting kan bli...

Duverden så glad jeg er for at jeg er en enkel sjel...

mvh

T

timc

Gjest
Imperial skrev:
Eller "det minste udelelige" egentlig....
Når man snakker om at elektronikk og lyd ikke er kvantefysikk... hm...
Faktisk om du spør en fysiker om elektronet egentlig finnes, så vil han begynne å svette, for han håper inderlig du ikke
ber han om å bevise det, for det... kan han ikke...
elektronet er ett kvantefenomen...
Takal fysikere, uansett hvor mange ganger de deler partikler så lar de seg dele i enda mindre biter, synelig i det uendelige...
Dette er ett mareritt for vitenskapen... de aner ikke hvor smått ting kan bli...

Duverden så glad jeg er for at jeg er en enkel sjel...

mvh

Mja....Så enkel kan du ikke være som har satt deg såpass inn i problemstillingen ;)

Ordet "Takal" var nytt for meg. Hva betyr det? (orker ikke mer google i dag)

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Antall liker
126
Jeg prøver meg på "stakkars", forkledd i babyspråk ;D

V

vredensgnag

Gjest
Men nå begår du en irrelevans, imperial.

Dessverre holder vi på med en hobby der det aldri kan bli smått nok og aldri kan bli stort nok - og derfor ender vi med helt latterlige uttrykk for hva som må til.

Det viktige her er hva som kan skjelnes av våre stimulusreseptorer og vårt begrepsapparat.

Mennesket klarte seg i meget lang tid uten å vite i detalj hva som foregår i stjernehoper mange lysår ute i verdensrommet - i dag kan vi fotografere disse i ekstrem detalj.
Men likefullt påvirker ikke stjernehopenes sammensetning vår daglige dont på jorden.

Og på tilsvarende vis har kvantefysiske fenomener innvirkning på hvordan vi lytter og ser - vi er simpelthen for grove for disse fenomenene.

Men tullebukker som skal prakke på folk lurium vet å utnytte at det innen HiFi aldri kan bli lite nok eller stort nok.

Vær så god.

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Antall liker
126
Hvis ikke elektroner finnes er det vel fritt frem å stappe en gaffel i støpselet. ;D

P

Parelius

Gjest
Men hva var det nå Orso prøvde å si og som gjorde at Store fjær tok fra ham tastaturet? Det hele er jo nesten like halvkvedet som var det en diskusjon på pikeskolen.

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Antall liker
607
Til deg som linketbtil akustikk-plater. Jeg har selv erfart hvordan forskjellige rom og forskjellige materialer har påvirket lyden fra det samme utstyret. Plassering av høyttalerene i så måte. Så at omgivelsene preger lyden er ikke for min del mer unaturlig enn at forskjellige komponenter preger lyden på godt og vondt...

Jeg for min del siktet mer til det som er spekulativt og alternativt, akustikk kan ikke sammenlignes i så måte - akustikk er jo i aller høyeste grad aktuelt.

T

timc

Gjest
Kan du gi noen eksempler? Tenker du på produkter som påberoper seg "uakseptert" vitenskap?

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Antall liker
607
Jeg har nevnt to ting, har jeg ikke? Pennen og plata... Sant den platen kan faktisk gjøre seg under en platespiller, da den jo er følsom for underlaget... Men folk putter jo slike plater under integrerte forsterkere også og da ringer i alle fall mine alarmbjeller og skepsisen melder seg...

Som jeg sa skulle jeg ikke nevne produkter, vil ikke starte krig her heller og henge ut produsenter og eventuelle eiere. Jeg tror de fleste som meg, som har drevet med HiFi i ca 20 år og som jevnlig besøker HiFi-butikker, har opplevd å bli demostrert produkter i alternativ retning om jeg skal si det slik.

Sorry, men dersom folk ikke hører fra eller til (ta bort forventningene og placebo-effekten nå), ja da har det ikke noe for seg. En forskjell må nødvendigvis være tilstedeværende og MÅ kunne høres dersom noe skal ha noe for seg - en god forklaringsmodul har således ingen reel verdi...

Jeg ønsker det meste velkommen jeg, hvor rart det enn måtte være... Bare det har noe reelt for seg. Jeg er sågar glad for og ønsker alle forbedringer velkommen, selvfølgelig gjør jeg det...

Poenget er bare at jeg MÅ være skepsis på veien, om ikke så kan jeg atter en gang ende opp med en placebo-effekt av noe som ikke er der, og det kunne jeg like godt ha spart meg for... Og jeg unner dere akkurat det samme, å ikke kaste bort pengene deres på ting som ikke har verdi...

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.180
Torget vurderinger
4
Roald skrev:
Snickers-is skrev:
Jo Orso er utestengt. Årsaken skal være at han startet en liknende tråd, men at tråden også nevnte et konkret eksempel som inkluderte en norsk aktør. Dette er hva jeg har hørt, og jeg kan ikke helt se at det å nevne navnet på en aktør kan gjøre den store forskjellen.

Så bransjeaktører kan fremsete påstander som de selv sier er basert på ”alternativ vitenskap” og som i virkelighetens verden er BS og kundene som faktisk holder aktørene i live må bare godta dette?

Trist og erfare at de villeste påstander blir beskyttet på denne måten når kundene med vitenskapen på sin side kaller det med sitt rette navn….
Synd at det ikke er lov å diskutere dyre produkter med tvilsom/liten virkning. Når det ikke engang finnes et datablad om produktet på firmaets hjemmeside må det være lov å sette søkelyset på det selv om overskriften var noe tabloid.

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Antall liker
607
Min personlige mening er at det må være lov å diskutere enhvert produkt og enhver produsent, både i positiv og negativ forstand. Dersom det ikke er takhøyde for dette er det en dårlig debatt og en form for sensur jeg ikke liker. En annen sak er å latterliggjøre enkeltpersoner og usaklige angrep, det må jo slås ned på.

Jeg vil gå så langt som å si at kritikk er hva HiFi handler om, enhver produsent må forvente at deres produkter blir gjenstand for kritisk bedømming - og dersom forventningene ikke etterleves, da er kritikk det eneste riktige slik jeg ser det. Og gjerne i form av totalslakt også så man virkelig får understreket inntrykket.

Ikke mer unaturlig det, enn når de samme som tidvis slakter er dem som roser annet opp i skyene...

-----

Jeg for min del har i mye større grad skamrost produkter, heller enn å slaktet produkter - derfor skal og må jeg ikke sees som negativ bare fordi jeg er kritisk. Slik må andre også sees...

Dessuten mener jeg at gode produkter kan stå imot kritikk, produktene og deres egenskaper taler for seg selv - jeg tror ikke de produktene som virkelig er gode og har noe for seg møter så mye kritikk. Snarere er dem vel de som skamroses...

Og da må alle, produsentene inkludert, tåle at det som ikke er verdt pengene rett og slett slaktes og fordømmes - som den ene Denon-forsterkeren jeg i flerfoldige år har brukt som skrekk-eksempel. Jeg har sjelden møtt en så total skuffelse, den hadde intet fortjent bedre enn å bli knust i protest med øverste sjef for Denon som tilskuer - bare så vedkommende med selvsyn fikk se hva jeg mente om den tvers gjennom elendige forsterkeren HiFi-klubben i sin tid solgte. Sammenlignet med annet var den virkelig intet mindre enn en katastrofe, og den fikk meg til å ha Denon langt oppe i vranghalsen i årevis etterpå.... I grunn skremmende hvor ødeleggende enn slik enkeltopplevelse kan være, nå har jeg derimot ikke noe i mot Denon og ser dem ikke som bedre enn eller dårligere enn andre - er faktisk blitt åpen for at Denon kan levere spennende produkter også (selv om det i mange år ikke var slik, jeg skydde Denon som pesten etter møte med deres forsterker).

Skulle jeg skrevet om den Denon forsterkeren, ja så ville det ikke sett pent ut på trykk. Jeg har derimot ikke gjort det, men har rost flere andre opp i skyene...

Og slik MÅ nødvendigvis en god HiFi-debatt være, så får folk se seg enig eller uenige i det...

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
8
made4u skrev:
Jeg har nevnt to ting, har jeg ikke? Pennen og plata... Sant den platen kan faktisk gjøre seg under en platespiller, da den jo er følsom for underlaget... Men folk putter jo slike plater under integrerte forsterkere også og da ringer i alle fall mine alarmbjeller og skepsisen melder seg...

En forskjell må nødvendigvis være tilstedeværende og MÅ kunne høres dersom noe skal ha noe for seg - en god forklaringsmodul har således ingen reel verdi...

Poenget er bare at jeg MÅ være skepsis på veien, om ikke så kan jeg atter en gang ende opp med en placebo-effekt av noe som ikke er der, og det kunne jeg like godt ha spart meg for...
Etter å ha lest gjennom alle innleggene dine, finner jeg ikke annet en kaos her (kvantemekanikk?). Du har tydligvis hengt deg opp i en plankebit som kostet noen kroner, mens alt annet er gangbar vare.

Hvordan forklarer du feks dette:

En forskjell må nødvendigvis være tilstedeværende og MÅ kunne høres dersom noe skal ha noe for seg - en god forklaringsmodul har således ingen reel verdi...

Poenget er bare at jeg MÅ være skepsis på veien, om ikke så kan jeg atter en gang ende opp med en placebo-effekt av noe som ikke er der, og det kunne jeg like godt ha spart meg for...

Det er jo nettopp det du hører som er gjenstand for en placeboeffekt. Bestemmer du selv hvor stor eller liten denne effekten er?

En planke under platespilleren har noe for seg, men sett den under en forsterker så er det alternativ "medisin"? Du har tydligvis ikke hørt eller prøvd noen av delene, men antar i hytt og pine.

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Antall liker
607
For all del ayaboh, dersom du har noen produkter du mistenker meg for å se som alternative og jeg ikke hører forskjell fra eller til - ja så skal jeg ikke ta fra deg gleden av dem. Men heller si som så, at jeg er glad på dine vegne over at du er fornøyd med ditt produkt. At jeg muligens er uenig i prioriteringen og investeringen vil jeg ikke skal ta fra deg din opplevelse av det hele...

Vet at dette er et hårsårt tema, og jeg føler meg truffet selv til tider - men dog har jeg tatt noen runder med meg selv på at alt det jeg ikke ville klart i en blindtest, ja det kan ikke forsvares at min økonomi skal lide av... Jeg er ikke så rik, må derfor være kritisk og gjøre reele vurderinger for hva som er hørbart og slik sett har livets rett, og hva som ikke er det og slik sett bare gir en unødvendig placebo-effekt jeg godt kan leve foruten.

Er kritisk til at du hører forskjell på om din forsterker står på et bord eller en plate jeg mener du bestemt kunne spart deg for - om du mener annet så inviter meg gjerne på en demonstrasjon der du består blindtester der jeg prøver å lure dine ører. Klarer du den så vil du overbevise meg, og jeg må revurdere den påstanden. Men jeg tviler på at du ville klart det med bind for øynene altså, og den tvilen må jeg få ha inntil det motsatte er dokumentert.

Hvor bor du? Om det er i levelig avstand fra Oslo så stiller jeg opp jeg altså - i så fall kan vi avtale tid og sted...

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Kan vi fikse "mooden" her i tråden...? ;D push the smile...
Oh yaaa...
mvh

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
17.994
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
made4u skrev:
Jeg har sjelden møtt en så total skuffelse, den hadde intet fortjent bedre enn å bli knust i protest med øverste sjef for Denon som tilskuer - bare så vedkommende med selvsyn fikk se hva jeg mente om den tvers gjennom elendige forsterkeren HiFi-klubben i sin tid solgte. Sammenlignet med annet var den virkelig intet mindre enn en katastrofe, og den fikk meg til å ha Denon langt oppe i vranghalsen i årevis etterpå.... I grunn skremmende hvor ødeleggende enn slik enkeltopplevelse kan være, nå har jeg derimot ikke noe i mot Denon og ser dem ikke som bedre enn eller dårligere enn andre - er faktisk blitt åpen for at Denon kan levere spennende produkter også (selv om det i mange år ikke var slik, jeg skydde Denon som pesten etter møte med deres forsterker).
Hvordan fant du ut at denne Denon var så dårlig? Eller "tvers igjennom elendig"?
Kan det ha vært at synet av den trigget uheldige følelser i din kropp som fikk deg til å føle avsky for forsterkeren og den dermed låt dårlig?
Det jeg er ute etter er hvordan du klarte å bevise at den var elendig?

R

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
17.994
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
made4u skrev:
Vet at dette er et hårsårt tema, og jeg føler meg truffet selv til tider - men dog har jeg tatt noen runder med meg selv på at alt det jeg ikke ville klart i en blindtest, ja det kan ikke forsvares at min økonomi skal lide av... Jeg er ikke så rik, må derfor være kritisk og gjøre reele vurderinger for hva som er hørbart og slik sett har livets rett, og hva som ikke er det og slik sett bare gir en unødvendig placebo-effekt jeg godt kan leve foruten.

Er kritisk til at du hører forskjell på om din forsterker står på et bord eller en plate jeg mener du bestemt kunne spart deg for - om du mener annet så inviter meg gjerne på en demonstrasjon der du består blindtester der jeg prøver å lure dine ører. Klarer du den så vil du overbevise meg, og jeg må revurdere den påstanden. Men jeg tviler på at du ville klart det med bind for øynene altså, og den tvilen må jeg få ha inntil det motsatte er dokumentert.
Hvilke blindtester bruker du for å overbevise deg selv? Statistisk holdbar og repeterbar abx?

Så man skal bestå blindtester der andre prøver å lure deg for å bevise at man hører forskjell?

R

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Antall liker
607
Det er jo nettopp det du hører som er gjenstand for en placeboeffekt.
Dette er jeg IKKE nødvendigvis enig i, grunnen til det er enkel. Da jeg kjøpte den omtalte grønne pennen til CD-plater, ja da var det på en demo HiFi-klubben i Stavanger inviterte til - godt flere enn meg møtte der. Og jeg var ikke alene om å handle den pennen for å si det slik...

Således var vi flere enn meg som satt med den placebo-effekten, jeg vil påstå at det ikke var på grunnlag av at vi hørte forskjell - i så fall må jeg revurdere mange av mine oppfatninger av det digitale mediet. Vi ble således, slik jeg ser det, lurt til å høre i form av forventningene vi hadde.

Tror det var flere enn meg som gikk derfra og opplevde keiserens nye klær også hjemme, hvor unødvendig kjøpet en gang var.

Så du tar dessverre feil om at alle følelsene rundt HiFi og lydopplevelser kommer på grunnlag av hva man reelt hører, for en som er blind og aldri har lest eller hørt noe om HiFi og jo aldri sett et produkt eller en prislapp så kan nok dette stemme. Men selv blinde kan få forventninger av forklaringsmoduler etc.

Å avfeie det at forventninger i seg selv kan føre til en psykisk tilstand som gjør at enn hører forskjeller som ikke er der er noe du ikke blankt skal avfeie, for det er reelt. Jeg har selv nikket i takt med andre på hodet, liksom for å bekrefte at jeg oppfattet det hele slik dem rundt meg gjorde, det skjedde i møte med den pennen bl.a. og selv om jeg ikke hørte noe forskjell (noe som er lett å innrømme i ettertid, men ikke der og da - kanskje var jeg en medvirkende årsak til at andre nikket bekreftende på hodet sammen med meg også).

Så det er ikke tull det jeg sier, forventningene kan gjøre nok med enn at man lytter så godt at man hører ting som ikke er der som forskjell fra eller til. Det er i alle fall min påstand...

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Antall liker
607
Hvordan fant du ut at denne Denon var så dårlig? Eller "tvers igjennom elendig"?
Kan det ha vært at synet av den trigget uheldige følelser i din kropp som fikk deg til å føle avsky for forsterkeren og den dermed låt dårlig?
Det jeg er ute etter er hvordan du klarte å bevise at den var elendig?

R
Synet av den var ikke ille det, den så helt ordinær ut. Så synet eller forventningene mine påvirket meg ikke.

Grunnen til at jeg ikke kunne fordra den var fordi den ikke leverte. Jeg prøvde den nemlig på egne høyttalere ved bruk av egen CD-spiller, produkter jeg kjenner altså.

Hadde hatt tilkoblet mang en forsterker til samme anlegg, bl.a. en tilsvarende Rotel, Luxman, Sony, Tensai m.fl. Spesielt Rotel'en og Luxman'en skulle være sammenlignbare, både hva gjelder pris og oppført ytelse - Denon'en var faktisk den kraftigste av dem alle, likevel den som leverte dårligst og var desidert lettest å bære.

Aldri har høyttalerene lått så ille, jeg trodde knapt det jeg hørte og det tok ikke en gang 10 minutter med lytting før jeg koblet den fra og gav min kamerat beskjeden: "Fy fader for noe dritt du har kjøpt deg!"

Men mulig den hadde lått bedre på høyttalere som ikke var så krevende, det ville jeg ikke en gang funnet ut av da Rotel'en og Luxman'en leverte så mye bedre at dem uansett ville vært å foretrekke. Nå var Luxman'en noe eldre, men Rotel'en og Denon'en var kjøpt på omtrent samme tid så sammenligningen var helt reel mellom de produktene.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.230
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
RoDa skrev:
made4u skrev:

Hvilke blindtester bruker du for å overbevise deg selv? Statistisk holdbar og repeterbar abx?

Så man skal bestå blindtester der andre prøver å lure deg for å bevise at man hører forskjell?

R
Takk, RoDa.

Jeg har klart å beherske meg hittil, men det holdt hardt. Makan til selvhøytidelig svada.

Forslag til Made4u: Hvis du ikke likte Denon, Belegg det! Og ikke anekdotisk! Blindtestet du den?

For den saks skyld: Blindtestet du det underlaget? Hvis ikke, hvorfor i all verden skal vi ta deg mer for god fisk enn den som roste slik opp i skyene?

F***, her kommer den ene bunnfisken etter den andre opp, påstår at de har spist av visdommens gryte med tresleiv, og forlanger bevis for hørte opplevelser, og selv har de zip, zilch, nada å hoste opp annet enn anekdotiske opplevelser!

mvh

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Antall liker
9
tkr skrev:
F***, her kommer den ene bunnfisken etter den andre opp, påstår at de har spist av visdommens gryte med tresleiv, og forlanger bevis for hørte opplevelser, og selv har de zip, zilch, nada å hoste opp annet enn anekdotiske opplevelser!
Merkes 'Godt sagt' 8)

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Antall liker
607
Synes ikke det er noe ille med dokumentasjon. Skreiv sågar PM til vedkommende og inviterte meg til han så jeg kunne overbevises - noe som er fult mulig å få til da jeg stiller opp dersom han bor i nærheten.

Skulle være enkelt for vedkommende å skulle dokumentere for meg at en plate under forsterkeren fra eller til skapte hørbare forventninger dersom dette er tilfellet.

Er ikke jeg som har noe å bevise i så måte, jeg hører ikke forskjell til eller fra om forsterkeren står på platen eller ei - men ser det som greit for en som gjør det å ville vise meg at så faktisk er tilfelle...

Uansett er jeg ikke her for å ødelegge opplevelsen eller gleden av noe for noen - men som sagt, jeg MÅ være kritisk til mye som hevdes (annet er ikke fornuftig), å latterliggjøre meg for en sunn tilnærming til det hele er dødfødt da det ikke er mulig rett og slett fordi skepsis er logisk og et sunnhetstrekk. Det er heller manglende skepsis som ligger nærmest galskap...

Dog er ikke galskap noe som reelt har noe for seg...

La meg gjerne få bli overbevist om at dere har rett dere som hevder annet, jeg vil bare bli gledelig og positivt overasket dersom dere kan høre forskjeller mange av oss andre ikke hører - i så fall må jeg revurdere mine tanker rundt undrlaget på forsterkere...

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
made4u skrev:
Synes ikke det er noe ille med dokumentasjon. Skreiv sågar PM til vedkommende og inviterte meg til han så jeg kunne overbevises - noe som er fult mulig å få til da jeg stiller opp dersom han bor i nærheten.

Skulle være enkelt for vedkommende å skulle dokumentere for meg at en plate under forsterkeren fra eller til skapte hørbare forventninger dersom dette er tilfellet.

Er ikke jeg som har noe å bevise i så måte, jeg hører ikke forskjell til eller fra om forsterkeren står på platen eller ei - men ser det som greit for en som gjør det å ville vise meg at så faktisk er tilfelle...

Uansett er jeg ikke her for å ødelegge opplevelsen eller gleden av noe for noen - men som sagt, jeg MÅ være kritisk til mye som hevdes (annet er ikke fornuftig), å latterliggjøre meg for en sunn tilnærming til det hele er dødfødt da det ikke er mulig rett og slett fordi skepsis er logisk og et sunnhetstrekk. Det er heller manglende skepsis som ligger nærmest galskap...

Dog er ikke galskap noe som reelt har noe for seg...

La meg gjerne få bli overbevist om at dere har rett dere som hevder annet, jeg vil bare bli gledelig og positivt overasket dersom dere kan høre forskjeller mange av oss andre ikke hører - i så fall må jeg revurdere mine tanker rundt undrlaget på forsterkere...
Hvordan i all verdens rike skal man få overbevisst deg om eventuelle forskjeller om forsterkeren står på "plate" eller ikke, ved å "vise" deg det. man må vel HØRE eventuelle forskjeller? og det gjør du ikke, som du selv skriver

BanjoArrne

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2007
Antall liker
31
Begynner sannelig bli en liten heisa-tråd dette...men istedet for å si hva jeg er uenig i her, kan det være like greit å prøve noe annet.

Å låne(eller deponere) med seg hjem før en kjøper er en vel og bra ting i allefall. Da kan man i ro og mak finne ut litt av hvert uten å bite i det sure eplet.

La andre glede seg over det du selv ikke finner gledelig og gled deg over deres gleder.Mye glede i det. :)

Det kan være en fordel å ikke være veldig fastlåst til noen som helst "sannhet", eller låse fast andre til sin egen...da kan sannheten lettere bli til en annen og kanskje bedre en også, når det er rom og tid for det.

Om noe er sant for èn, lev lett med det til en bedre sannhet eventuelt dukker opp, om det er søken. Da er det som regel ikke så mye kvikkleire rundt bena eller kameler som må svelges. Ingen skam å snu er det noe som heter, om det går...

Om noe er dårlig, la det passere lett, så troen og åpenheten bevares og man uten å forhåndsdømme kan prøve noe annet senere. Bare skepsis og våkenhet fører kort vil jeg tro.

Det er greit å ikke ete alt rått, det kan man rett og slett bli dårlig av.

Kanskje lurt å prøve før man dømmer?

Ikke alle er like.

Tror jaggu det blir sol i morgen jeg. :)

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Antall liker
607
Hvordan i all verdens rike skal man få overbevisst deg om eventuelle forskjeller om forsterkeren står på "plate" eller ikke, ved å "vise" deg det. man må vel HØRE eventuelle forskjeller? og det gjør du ikke, som du selv skriver
Jeg er lett å overbevise, er en hel mye jeg tar som etablert lærdom og kunnskap, selv om jeg ikke har tatt del i dette selv. F.eks. har jeg aldri med selvsyn sett at jorden er rund, fra mitt ståsted med bena plantet på jorden så ser den flat ut. Likevel vet jeg at jorden er rund...

Sagt med andre ord så er jeg enkel å overbevise, og inviterer meg ved dette til hvem som helst som mener jeg kan ta feil. Vær så snill da kjære noen av dere som påstår at dere hører forskjell på hva forsterkeren deres står på, innviter meg hjem til dere så dere kan overbevise meg om nettopp dette - om dere ikke tør eller kan det så vær så vennlig å ikke angripe meg fordi jeg er kritisk til det dere hevder. Det er bare sunn fornuft og den må dere la meg få ha med meg.

Slutt og fremstill det som om vi andre ikke kan overbevises, for det kan vi altså - ta utfordringen og overbevis meg noen. Jeg stiller!!

Jeg vet at dere kan lure dere selv med placebo-effekten, derfor jeg vil se dere ta denne utfordringen. Hadde jeg vært i deres sko, ja så hadde jeg tatt den tvert. Jeg skal love dere og alle her, at dersom noen overbeviser meg i blindtest om dette, ja så skal jeg være den første som skal komme tilbake i denne tråd og innrømme at hva gjelder det med den platen under forsterkeren, ja der var det feil av meg å være kritisk... En innrømmelse av det ville ikke føltes som nederlag en gang, fordi alt som kan ha sine positive effekter lydmessig er velkommen hos meg...

Jeg ser bare ikke for meg at dere kan ha rett her og nå, og det samme føler mange andre også.

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Antall liker
607

Jeg har slike man har foran øynene når man skal sove, fikk dem gratis av NSB da jeg tok nattoget en helg hjem til vestlandet, dem er brukende i sakens anledning. Ellers vil jeg si at jeg er tilgjengelig for invitasjon nå førstkommende helg, for hvem som helst som vil overbevise meg om at det er forskjeller i lyd ut fra underlaget til forsterkeren. At jeg personlig ikke hører forskjellen betyr intet, jeg vil og ønsker bare å overbevises en gang for alle.

Så invitere meg noen, vær så snill (nær Oslo som sagt, men kan jo reise et lite stykke - dog ikke til Møre og Romsdal, Finnmark og slike trakter). Men må da bo noen her i området som kan overbevise meg i en blindtest...? Jeg møter, GARANTERT! Helgen er satt av til nevnte formål for min del, jeg har ingen andre planer så kom igjen...

-----

Om ingen inviterer, ja så får dere ha meg unnskyldt å ikke helt tro dere. Sorry, men i så fall så ligner deres argumentasjon i aller høyeste grad alle de andre alternative-retningene. Som aldri evner eller vil dokumentere, men er flink til å angripe dem som er skepsis som trangsynt. Argumentasjonen er akkurat den samme, det er dere som laterliggjør oss kritikere - ikke omvendt som det alltid vendes til. Slik snakker dem som kan snakke med døde, spå eller driver behandlingsformer langt på siden av legevitenskapen også - det klinger i alarmbjeller i mine ører når jeg hører slik.

Men her har dere sjansen, inviter meg og overbevis (jeg bringer med utstyr som skal gjøre dere blind for anledningen). Om dere består den så skal jeg revurdere en hel masse...

Inntil det motsatte er bevist av dere, så slutt å bruke de samme latterlige argumentene som all alternativ tankegang det er sunt å være skepsis til. Det dere sier har ingen faglig verdi uten at dere dokumenterer det likevel - først da dere har vist at påstanden faktisk stemmer så har det verdi... Og det må gjøres fullstendig i blinde, da dere ikke trenger øynene med dere og se hva som reelt stemmer for å bedømme lyd - det handler jo om hva man hører og ikke hva man ser.

Være sporty nå, invitere meg hjem til dere og la meg la forsterkeren deres spille med og uten underlaget dere har til denne, og så skal dere påvise disse forskjellene i blinde (som dere hevder å kunne ved å kritisere meg for å være skepsis til det).

Eventuelt kom med forslag til andre ganger det kan passe, jeg er fleksibel i så måte.

T

timc

Gjest
Made4u: Jeg likte starten din, men dette har utviklet seg til det reneste fyllevrøvl. Les gjennom det du har skrive. Du motsier deg selv i hytt og pine.

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Antall liker
607
Motsier meg selv i hva da?

Hva annet kan jeg møte motangrep med, enn å invitere meg selv til blindtest (dokumentasjon av forskjeller jeg ikke tror på men som andre hevder er der)...??

Jeg stiller som sagt opp, allerede til helgen eller f.eks. torsdag eller fredag kveld. Jeg for min del ville blitt positivt overasket på en gledelig måte, dersom de bestod en blindtest som jeg ikke ville bestått og med glede også inrømmer at jeg hadde feilet på.

Prøver å møte påstander med åpent sinn her nå...

M

musicus

Gjest
KJ skrev:
made4u skrev:
... man kan i grunn spørre om vi ønsker å bli lurt?....
Selvfølgelig «ønsker» «vi» å bli lurt. Det er i stor grad målet med husalteret å kunne hengi seg til illusjunene fra den musikalske hermetikken. Jakten på «bedre»/«perfekte» illusjoner kan drive oss langt. Utfordringen er ofte å skille mellom mål og virkemidler ... «the willing suspension of disbelief».

mvh
KJ
Spot on!

mvh

audionut

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.01.2005
Antall liker
0
Her var det mye usammenhengende og hjelpeløs babbel fra made4u, ja. Selv om man kan være enig i hovedpoenget hans: At det er mye lurium innen Hi-Fi.

"Inviter meg noen, vær så snill". "Her har dere sjansen, inviter meg og overbevis".

;D

sense

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.02.2006
Antall liker
358
Sted
Rørvik i Nord-Trøndelag
Torget vurderinger
15
Falt helt av lasset jeg ::)

men jeg liker IMFene dine ;).synd jeg ikke fikk hørt de før du dro sørover :)

mvh Sense

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Da løfter jeg kaffekoppen for Orso og Made4you. Det koster litt å åpne kjeften!
Men ikke slutt med det! ;D

Bare, vurder hva den skal tale...
Og jeg sitter i ett fett glasshus jeg, den kjeften min, den har jeg måttet lære å temme den... ::)

Nå kan jeg betrygge made4you med at han nok fått litt innsikt i diverse over årene, men det er folk der ute som har en oversikt over ting som han aldri vil få... og de har fremdeles ikke fått panikk!

Tenk å kunne glede seg over annlegget sitt, uansett kostnad og annskaffelsesmetode! Det villa da være julekvelden....

mvh

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Antall liker
607
Hei Sense!

De stod i Bergen lenge etter at jeg dro derfra, en annen IMF-eier jeg ble kjent med på AV-forum lånte dem av meg i over ett år. Grunnen til det var at jeg ikke fikk dem med meg med en gang jeg flyttet, de ble først stående ubrukt hos en annen kamerat igjen...

Jeg hentet dem aldri, derimot solgte jeg dem og kjøpte meg større IMF'er. Men skal innrømme at jeg savner TLS50'ene til tider da dem spilte vidunderlig med riktig utstyr tilkoblet. Dog hadde jeg aldri godt nok utstyr til å virkelig få utnyttet deres potensiale til fulle, men med lånt utstyr fikk jeg hørt noe av de beste de kunne - jeg hørte dem jo med en del tyngre utstyr enn mitt. Ellers lød dem jo ikke ille med to av mine Luxman-forsterkere heller, skal innrømme at dem spilte bra sammen.

Men nå er det Professional Monitor som gjelder, lurer enda på hvordan dem spiller sammenlignet med TLS50...

Topp Bunn