KEF's venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.205
    Antall liker
    101.691
    Torget vurderinger
    23
    Godt og fyldig innlegg, BigS! 🤭
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.933
    Antall liker
    747
    Hvis ryktene kommer fra HiFi Life i Hommelvik, er det nok bare en spekulasjon. Men man trenger neppe å være rakettforsker for å tippe at det vil komme oppdateringer av f.eks. diskant/mellomtone-elementene til begge de seriene etterhvert.
     

    Frankmj83

    Medlem
    Ble medlem
    21.05.2021
    Innlegg
    6
    Antall liker
    2
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    0
    Vurderer kef 11,Monitor Audio 300 gold,Jbl hdi 3800.Noen som har testet disse opp mot hverandre?
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.877
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    1
    Det var stor spredning i lydfilosofi... JBL har nok en litt annen "sound" aka "lydsignatur" enn f.eks. Kef og Monitor Audio. Det spørs hva du er ute etter og hvordan du vil musikken din skal låte.
     

    Frankmj83

    Medlem
    Ble medlem
    21.05.2021
    Innlegg
    6
    Antall liker
    2
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    0
    Det var stor spredning i lydfilosofi... JBL har nok en litt annen "sound" aka "lydsignatur" enn f.eks. Kef og Monitor Audio. Det spørs hva du er ute etter og hvordan du vil musikken din skal låte.
    Er på jakt etter en høytaler som kan spille dypt og dynamisk når en vill det,men også fløyelsmykt når en ønsker.Hører på alt av musikk.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.877
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    1
    Fagert er fjellet. Men hvor man skal og hvordan man skal komme seg dit, vil variere. Klipsch og JBL har ikke ulik filosofi. Således er KEF og Monitor Audio også mer lik i sin filosofi enn de foran nevnte. Har du hatt anledning å lytte på noen av høyttalerne, eller modeller fra produsentene?
     
    Sist redigert:

    Sober

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.07.2008
    Innlegg
    784
    Antall liker
    333
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    27
    Blir mye brukt blade og ref på brukten nå 🙂
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.566
    Antall liker
    7.520
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Noen som har erfaring med R500/700?
    Hvordan er disse eventuelt i lydsignatur?

    123.jpg
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.084
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Lenge siden sist jeg hadde KEF hjemme hos meg - men nå er det omsider kommet et nytt KEF-produkt på plass her hjemme: En KEF Kube 12b sub - som erstatter en 10"-REL-sub som ga opp ånden nå nylig. Og KEF Kube 12b skuffer ikke. Med sitt 12" element i lukket kasse spiller den tightere enn forgjengeren - helt etter min smak.

    I mitt oppsett er dette en ren musikk-sub - som gjør en utmerket jobb sammen med mine ProAc Response DB1. Jeg deler på tett ned mot 40 Hz - men kommer nok til å bruke et par dager på å prøve meg frem. Ved hjelp av lytting - ingen målinger her i gården.

    Forrige KEF-produkt jeg hadde, var et par KEF Concerto, som jeg kjøpte rundt 1970 - og de gjorde jobben i finstuen i 25 år - hvoretter de gjorde fullgod tjeneste for to av barna mine i ytterligere 10 års tid. De kostet jo skjorta for en fattig student den gangen jeg kjøpte dem - men er helt klart det høyttalerparet som har gitt mest valuta for pengene over tid. Håper nykommeren lever opp til forventningene.
     

    LeGranDuc

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.07.2015
    Innlegg
    68
    Antall liker
    78
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    4
    Har de samme over sengen hos meg.
    Disse får du jo forholdsvis rimelig nå som versjon 2 har kommet ut.
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.723
    Antall liker
    14.343
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Fungerer bra bortsett fra streaming fra NAS over Wi-Fi inngangen er helt ræva. Måtte koble til en BlueSound Node 2i for å få det til å funke.
    Bruker Roon til musikk, har fungert finfint så langt.

    Har de samme over sengen hos meg.
    Disse får du jo forholdsvis rimelig nå som versjon 2 har kommet ut.
    Et par pent brukte LSX gir svært mye for pengene, i mine ører. Morsomme småtasser, mangler dog litt i de nedre oktavene, men annet er ikke å vente.
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    904
    Antall liker
    446
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Det ble et par LSX II som pc-høyttalere. Med 20% DNB rabatt er prisen ikke så ille.
    Fungerer ypperlig til formålet. Å ha mulighet til å koble direkte til pc via usb-c er gullverdt.

    LSX II.jpg
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.723
    Antall liker
    14.343
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Det ble et par LSX II som pc-høyttalere. Med 20% DNB rabatt er prisen ikke så ille.
    Fungerer ypperlig til formålet. Å ha mulighet til å koble direkte til pc via usb-c er gullverdt.

    Vis vedlegget 880211
    Pent oppsett, gratulerer!
    Hvordan låter det? Føler du et behov for å supplere med en sub?
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    904
    Antall liker
    446
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Takk ragwo :)

    Ja, jeg føler at de trenger en sub. Litt for lite bass for min smak. Men de er nye og har ikke fått så mange timer på seg. Mulig de vil åpne seg litt opp etter hvert?
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    904
    Antall liker
    446
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Spare 50k hvert år i 10 år, og det vil garantert dukke opp et par brukte Kef Blade One Meta på brukten underveis. Da er det bare å slå til :D
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.723
    Antall liker
    14.343
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Takk ragwo :)

    Ja, jeg føler at de trenger en sub. Litt for lite bass for min smak. Men de er nye og har ikke fått så mange timer på seg. Mulig de vil åpne seg litt opp etter hvert?
    Skal ikke se bort fra at det løsner etterhvert. Kan ta litt tid i følge denne fyren, men den som venter på noe godt osv.
    1672266324695.png

    Må jo være sant det han skriver siden han postet det på internett.
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    904
    Antall liker
    446
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Ingen høyttalere har overlevd så lenge hos meg. Mine Fact 12 har jeg hatt i 4 år, og nå klør det å prøve noe nytt. Ifølge mannen så vil de færreste av oss oppleve fulle potensialet til høyttalerne våre 🤪
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.723
    Antall liker
    14.343
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Ingen høyttalere har overlevd så lenge hos meg. Mine Fact 12 har jeg hatt i 4 år, og nå klør det å prøve noe nytt. Ifølge mannen så vil de færreste av oss oppleve fulle potensialet til høyttalerne våre 🤪
    Hehehe. Noen hifihoder tar innspilling av utstyr litt vel langt. Kan hende det blir litt mer fylde i bunn når opphengene løsner litt, hvis ikke finnes det jo mange flotte brumlebokser på brukten til en rimelig penge.
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    904
    Antall liker
    446
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Har en Rel S5 som er altfor lite brukt, men den står litt langt unna. Må finne en 5 meter lang subkabel, eller kan jeg muligens bruke en godt skjermet rca-kabel?
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.723
    Antall liker
    14.343
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Har en Rel S5 som er altfor lite brukt, men den står litt langt unna. Må finne en 5 meter lang subkabel, eller kan jeg muligens bruke en godt skjermet rca-kabel?
    En REL S5 er definitivt aldri feil!
    Trodde en subkabel bare er en lang rca-kabel med skjerm? Kan bli litt merkelig lydbilde med bassen 5 meter unna, du har ikke mulighet til en prøveplassering i nærheten av høyttalerne?
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    904
    Antall liker
    446
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Suben pleier å være koblet til Ambeo når jeg ser på film, og det er ikke plass ved pc-bordet. Får bare prøve litt å se hvordan det går. En Kef KC62 hadde vært midt i blinken under bordet.
     

    FranZe

    Medlem
    Ble medlem
    06.08.2022
    Innlegg
    10
    Antall liker
    3
    Sted
    Levanget
    Har hatt noen Kef høyttalere en stund nå, men hva skal en egentlig gjøre når en begynner å klø etter noe

    A677CB5A-CBCD-4F1F-9B8B-359B1F76DDD0.jpeg


    Det lyder jo bra, ingenting med det å gjøre. Er sikkert bare jeg som begynner å bli nysgjerrig. Er jo på en måte låst til stativ/bokhøyttalere også, og tror heller ikke jeg vil ha annet. Det er jo så skralt hos Kef hvis en skal oppgradere fra R3. Fra 10 og strake vegen opp til 100 tusen.. Spør en meg så ville jeg sagt de mangler en serie. Snuser jeg på oppgradering så «tvinges» jeg til å snuse på andre merker, med mindre jeg graver dypt i lommen. Det er jo så dypt at det er på gravemaskin nivå det der 😂

    I mellomtiden får en jo bare nyte musikken. Kanskje bedre det enn å drive å tenke på oppgradere her&der.
     

    Puscifer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    422
    Antall liker
    282
    Torget vurderinger
    4
    Har hatt noen Kef høyttalere en stund nå, men hva skal en egentlig gjøre når en begynner å klø etter noe

    Vis vedlegget 880762

    Det lyder jo bra, ingenting med det å gjøre. Er sikkert bare jeg som begynner å bli nysgjerrig. Er jo på en måte låst til stativ/bokhøyttalere også, og tror heller ikke jeg vil ha annet. Det er jo så skralt hos Kef hvis en skal oppgradere fra R3. Fra 10 og strake vegen opp til 100 tusen.. Spør en meg så ville jeg sagt de mangler en serie. Snuser jeg på oppgradering så «tvinges» jeg til å snuse på andre merker, med mindre jeg graver dypt i lommen. Det er jo så dypt at det er på gravemaskin nivå det der 😂

    I mellomtiden får en jo bare nyte musikken. Kanskje bedre det enn å drive å tenke på oppgradere her&der.
    Hvilket utstyr bruker du på R3 ? Sub ?

    Knut :)
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Kef kan sine saker, så istedenfor å bytte høyttalere, kanskje heller tenke på en sub og legge til Dirac?

    Johan-Kr
     

    Puscifer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    422
    Antall liker
    282
    Torget vurderinger
    4
    Bruker Hegel H390. Sub har jeg ikke. Spiller av gjennom Roon.
    Få høytalerene på stativ de fortjener og langt ut fra bakvegg og en kvalitets sub som spiller musikk, så tenker jeg du føler det anlegget spiller til 100 000 mer en det gjør der de står nå.
     

    jaybill

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    03.02.2014
    Innlegg
    96
    Antall liker
    173
    Sted
    Øvre Avløs
    Torget vurderinger
    3
    Har hatt mine KEF et års tid, nydelig kompakt tre-veis R300 🎶, spiller på høyt nivå sammen med mine 2x sub 🔊
    79C5E6A8-DE92-4796-B1B2-CD7D1210AAF9.jpeg
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.877
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    1
    Fungerer bra bortsett fra streaming fra NAS over Wi-Fi inngangen er helt ræva. Måtte koble til en BlueSound Node 2i for å få det til å funke.
    Fungerer flott med Roon.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn