Høyttalere KEF uni-q innspilling

Audirvana

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.09.2012
Antall liker
883
Torget vurderinger
5
Jeg har akkurat fått et par nye KEF LS50 i hus, en høyttaler med uni-q koaksialelement.

Foreløpig er diskanten en tanke aggressiv, og bassen bittelitt ullen, selv om høyttalerne absolutt viser stort potensiale.

Jeg regner med at dette vil rette seg etterhvert som høyttalerne blir innkjørt.

Jeg lurer imidlertid om noen har erfaring med innspilling av LS50/uni-q-høyttalere fra før? Dette er en spesiell høyttalerkonstruksjon, og det får meg til å lure på om de trenger kortere, eller lenger innspillingstid enn normalt, og om forskjellen blir stor etterhvert?

Alle erfaringer mottas med takk!

photo01.jpg

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.361
Torget vurderinger
1
Uansett modell skal de ha minst 500 timer, noe de får her...

Audirvana

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.09.2012
Antall liker
883
Torget vurderinger
5
Hvilken høyttaler har du erfaringer med, Auditor, og hvordan utvikler lyden seg, etter din erfaring?

Kolschtat

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.05.2007
Antall liker
43
Sted
Torshov
Torget vurderinger
6
Etter 4 sett med Kef Reference, Q- og R-serien kan jeg på generelt grunnlag si at Kef trenger lang innspillingstid.
Ref er i starten anemisk og veldig diskantfokusert. Etterhvert løsner bassen og til slutt slipper mellomtonen helt - det merker du. Plutselig blir det den fantastiske høyttaleren det er.

R-serien er mer som du beskriver LS50, spesielt det med den ulne bassen som etter hver strammer seg opp og mellomtone kommer mer frem. I starten er balansen i høyttaleren ganske annerledes enn hva du ender opp med. 500 timer hører dog mye ut, brukte ca 2 måneder hos meg før jeg var i mål.

Audirvana

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.09.2012
Antall liker
883
Torget vurderinger
5
Takk for utførlig tilbakemelding, Kolschtat.

Jeg forstår at jeg har en utfordring. Jeg har fått i oppdrag å lage en sammenligning av KEF LS50 og forbildet/referansen Rogers LS3/5A. Deadline er månedsskiftet.

Det kan bli knapt med tid, om jeg har uflaks. Får bare la de stå å gå så mye jeg kan.

Kolschtat

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.05.2007
Antall liker
43
Sted
Torshov
Torget vurderinger
6
Takk for utførlig tilbakemelding, Kolschtat.

Jeg forstår at jeg har en utfordring. Jeg har fått i oppdrag å lage en sammenligning av KEF LS50 og forbildet/referansen Rogers LS3/5A. Deadline er månedsskiftet.

Det kan bli knapt med tid, om jeg har uflaks. Får bare la de stå å gå så mye jeg kan.
Vel, det hjelper å ha det litt gøy med de. Finn frem litt "Infected" eller filmmusikk signet Hans Zimmer o.l. :)

Audirvana

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.09.2012
Antall liker
883
Torget vurderinger
5
Tro meg, Kolschtat: Gøy har jeg det, og gøyere skal det bli. Eneste minuset i ligningen til nå er at jeg har naboer. :)

Blir spennende å høre de ved siden av Rogers LS3/5A. Jeg hører allerede tydelige tegn til at KEFs ingeniører har lyktes med å kopiere mange av styrkene til forgjengeren, og samtidig klart å styre unna de begrensningene dens. Her ser jeg omrisset av deilig mellomtone, svært lydbilde, og fin musikalitet.

Likevel er det ikke slik at 40 år med høyttalerutvikling fører til at gamlingene totalt blir overkjørt. De henger med.

En ting kan jeg iallfall være sikker på. Mine Rogers LS3/5A fra 1979 er i all fall ferdig innspilt!

Topp Bunn