Kef q550 oppgradering i delefilter

senzlez2

Medlem
Ble medlem
26.12.2019
Innlegg
22
Antall liker
0
20200222_221950[459].jpg




hei lurte på om det var noen oppgraderinger som kan gjøres i delefilteret på kef q550 legger ved et bilde.
 

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
11.972
Antall liker
11.802
Sted
Hus
Tja, kunne jo bytte ut kondisene og spolene med bedre kondiser og luftspoler ???
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.018
Antall liker
2.108
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Nå må vel spoleverdien justeres litt da mindre motstand i foliespoler kan forskyve delefrekvensen litt.
 

C.T

Hi-Fi interessert
Ble medlem
24.02.2007
Innlegg
89
Antall liker
58
Sted
Tvedestrand
Gå til HiFicollective.co.uk de har stort utvalg av div kondiser, spoler og motstander i div fabrikat, alt fra "standard" til high end og superdyre.. kjøp inn litt forskjellige og prøv deg frem. Og finner du ikke eksakt verdi på kondiser kan du parallellkoble til du får rett verdi.


Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.142
Antall liker
4.292
Torget vurderinger
1
KEF er ingen amatør produsent så jeg regner med at det delefilteret er godt gjennomarbeidet selv om det ser enkelt ut og består av relativt rimelige komponenter. Det er ikke alltid «oppgraderinger» av delefilteret faller i smak - ofte er det bare en «sideveis» bevegelse, av og til blir resultatet dårligere. Helt betinget av smak og behag + hvor fornøyd du er med utført arbeid.

Dersom du vurderer å gå videre med «oppgradering» vil jeg først og fremst anbefale at du bygger et helt nytt delefilter, og beholder det gamle mest mulig ubesudlet. Da er det forholdsvis lett å gå tilbake til det gamle dersom «oppgraderingen» ikke faller i smak. Selv om dette delefilteret ser ut som det er så enkelt som det kan bli så bør du også tegne et kretsskjema for delefilteret.

Når du vurderer erstatningskomponenter så ha i mente at alle komponenter har «parasittiske» egenskaper og at de parasittiske egenskapene på komponentene som brukes i det originale delefilteret er den del av tuningen fra KEF, filterfunksjon og lyden ut av HT. F.eks.
  • En spole er også en motstand i serie og en kondensator i parallell. Dersom spolen har kjerne (ofte feritt eller sintret jernoksid) så er det også en fare for at den kan bidra med forvregning og ev kan gå i metning så spolen «plutselig» skifter verdi dersom det blir for mye strøm igjennom den.
  • En kondensator er også en motstand og spole i serie og en motstand i parallell. Avhengig av isolasjonsmaterialet (dielektrikum) så kan kondensatorer kan også bidra med forvrenging. Forvrengningen er avhengig av om det er signal spenning over kondensatoren (dvs at forvrengingen er værst ved delefrekvensen), eller om det går mye strøm igjennom den. Kondensatortyper som forvrenger er bl.a. eleketrolyttkondensatorer og polyesterkondensatorer. Polypropylenkondensatorer er ofte uten forvrenging og ganske lytefrie (jeg tipper at den gule kondensatoren er en polypropylenkondensator).
  • En motstand er også en spole i serie og en kondensator i paralell. Enkelte motstandstyper er plaget med forvregning. Se etter spesifikasjoner for om motstanden har en spenningskoeffisient, dersom den har det så forvrenger den. Trådviklede motstander og metallfoliemotstander er ofte uten vesentlig forvrenging og ganske lytefrie. Den spolevirkingen en får med trådviklede motstander er ofte helt uvesentlig (når vi snakker om lave motstandsverdier og en høyttaler som i seg selv er induktiv). Motstandstyper som kan ha vesentlig forvrenging er bl.a. metalloxid motstander.

For egne penger så holder jeg meg stort sett langt unna hifi-boutique-merkenavn-komponenter. Det er ikke alt for ofte de selger reell kvalitet eller ytelse, og er for ofte overpriset ift det de leverer. For egne penger så kjøper kvalitetskomponenter fra «industri-merkenavnene» som har dokumentasjonen er i orden.

mvh
KJ
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Er vel skjelden en slik "oppgradering" faktisk blir en oppgradering. Det er nok smart å lese KJ's innlegg nøye og revurdere situasjonen.
 
Topp Bunn