Kef LS50 Meta, nå i demo! (Se våre meninger om den i vår videopodcast "HiFi Prat")

ls50metademo.jpg


Vi har vært så heldige å fått inn et sett med den nye LS50 Meta fra Kef!

LS50 Meta er arvtageren til Kef sin hyllest til seg selv i forbindelse med sitt 50-årsjubileum, LS50, som raskt ble en favoritt både blant fagpresse og forbrukere. LS50 ble hyllet som en liten sensasjon, og en teknisk milepæl på hva som er mulig av en høyttaler i den størrelse og prisklasse. Nå er arvtageren her, og alt er forbedret. Den største nyvinningen denne gangen er et materiale som de kaller Metamaterial Absorbtion Technology, som enkelt sagt og forklart oppfører seg som en labyrint, som de uønskede lydbølgene på baksiden av høyttalerelementet kan gå seg vill i og forsvinne. Dette høres veldig Sci-Fi ut, men Kef hevder de eliminerer 99% av alle frekvenser over 600hz med denne teknologien, og jeg er ikke overbevist om at de tar feil.
For den som syns dette er spennende anbefaler jeg å starte med å ta en titt på denne videoen, hvor atskillig mer kompetente mennesker enn meg kan forklare:

LS50 Meta står nå og spiller seg inn på Marantz sitt nye system Model 30 og SA30n, og vil være tilgjengelig for demo for alle som er nysgjerrige på denne. Førsteinntrykket etter 5 sekunder med lytting er at diskanten her er helt av en annen liga. Flere inntrykk kommer når dette har fått spilt litt.

For mer info og spec på høyttaleren, se:

André Solem, HiFi Life AS

Hifilife.no
960 17 666
post@hifilife.no

Malvikvegen 1344
7550 Hommelvik
 

Kommentarer

Petterone

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2010
Innlegg
1.388
Antall liker
716
Sted
Rogaland
Torget vurderinger
4
Er vel de aktive som pirrer hos mange med mulighet for plassering i stue uten ett hav av bokser :)
 

HiFi Life AS

Bransjeaktør
Ble medlem
22.08.2019
Innlegg
41
Antall liker
71
@HiFi Life AS
Har dere fått prisene på LS50W II?
Jeg kan ikke bekrefte 100%, men det ser ut til at de vil havne på ca 28k. Dette er litt valutaavhengig, og den biten har vært utfordrende og uforutsigbar den siste tiden. Regner med dette blir spikret mer fast i løpet av de kommende dagene
 
Sist redigert:

jan_eriks

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.02.2006
Innlegg
432
Antall liker
116
"Jeg er ikke overbevist om at de tar feil" med andre ord, du er i tvil om de har rett? :sneaky:
 

HiFi Life AS

Bransjeaktør
Ble medlem
22.08.2019
Innlegg
41
Antall liker
71
"Jeg er ikke overbevist om at de tar feil" med andre ord, du er i tvil om de har rett? :sneaky:
Nja, ikke helt riktig vekting av tvilen der. Blir vel mer riktig å oversette det til "jeg er tvilende til de som måtte mene at de ikke har rett". Dog, semantikk er vel ikke min sterkeste side 😊
 

JFR

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.06.2017
Innlegg
168
Antall liker
113
Når er Ls50 meta klare for levering?
 

HiFi Life AS

Bransjeaktør
Ble medlem
22.08.2019
Innlegg
41
Antall liker
71
Når er Ls50 meta klare for levering?
Det er også litt uklart på nåværende tidspunkt, men det vil komme inn noen småsendinger dryppvis de neste ukene, der det blir fordelt til de forskjellige butikkene. Demosett kommer først, og så noen kundesett innimellom. Full levering er kanskje ikke på plass før i midten/slutten av oktober. Anbefaler å sette deg på liste om du er interessert, så får du på første mulige levering
 

jonbratsj

Medlem
Ble medlem
12.09.2012
Innlegg
33
Antall liker
3
Torget vurderinger
2
Hei, hvorfor blir Wireless 2, 6000kr dyrere enn originalen (Wireless), når den passive utgaven ikke blir dyrere?
jon.
 

HiFi Life AS

Bransjeaktør
Ble medlem
22.08.2019
Innlegg
41
Antall liker
71
Hei, hvorfor blir Wireless 2, 6000kr dyrere enn originalen (Wireless), når den passive utgaven ikke blir dyrere?
jon.
Hei
Den passive har også gått litt opp i pris (12k =>15k)
Dog, den aktive inneholder mye mer elektronikk som drar opp prisen betydelig. Jeg vil fortsatt hevde, selv om jeg er partisk som få, at 30k for den pakken som utgjør LS50 wireless II, er vanvittig mye HiFi for pengene. Har nå lyttet en del til LS50 Meta de siste dagene, og den er helt rå på detaljer og å skape et enormt lydbilde med uanstrengt lyd, så de akustiske egenskapene i denne nye høyttaleren fortjener all ros den kan få
 

HiFi Life AS

Bransjeaktør
Ble medlem
22.08.2019
Innlegg
41
Antall liker
71
Når kommer den for salg?
Kanskje noen få kundesett blir tilgjengelig i løpet av oktober, men mest sannsynlig begynner normale leveringer å komme i slutten av oktober/starten av november. For å sette deg på en liste for reservasjon anbefaler jeg å sende en mail til post@hifilife.no med navn og telefonnummer og skriv hva du ønsker å reservere. Ingen kjøpsforpliktelse, men vi følger reservasjonslisten kronologisk når varer kommer inn. Skulle andre farger enn hva du har ønsket komme tilgjengelig før, så vil du få tilbud om den fargen før eventuelt nestemann på listen får tilbudet.
 

jonbratsj

Medlem
Ble medlem
12.09.2012
Innlegg
33
Antall liker
3
Torget vurderinger
2
Vil jeg få en lydmessig forbedring ved å bytte ut medfølgende strømkabler med noen bedre, ev dyrere? (Det er jo de eneste kablene man ev kan eksperimentere med)) :) i så fall hvilken strømkabel?
 

HiFi Life AS

Bransjeaktør
Ble medlem
22.08.2019
Innlegg
41
Antall liker
71
Vil jeg få en lydmessig forbedring ved å bytte ut medfølgende strømkabler med noen bedre, ev dyrere? (Det er jo de eneste kablene man ev kan eksperimentere med)) :) i så fall hvilken strømkabel?
Jeg personlig hadde nok kun byttet strømkablene av estetiske grunner, ikke av forventing om forbedring av lyd.
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.098
Antall liker
495
Venter spent på lytteintrykk nå som du hr fått hørt mer enn de nevnte 5 sekundene. Jeg syntes den originale LS50 hadde en hardhet i øvre mellomtone som jeg aldri ble fortrolig med. Hvordan opplever du den nye versjonen på dette punktet sett i forhold til originalen?
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.057
Antall liker
10.431
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Den originale hadde et ikke helt optimalt delefilter, og nettopp den øvre mellomtonen ble lidende. Flere har fikset opp i dette på egen hånd. Fikk heller aldri noen god følelse av LS50. Satser på at iterasjonen er bedre.
 

HiFi Life AS

Bransjeaktør
Ble medlem
22.08.2019
Innlegg
41
Antall liker
71
Venter spent på lytteintrykk nå som du hr fått hørt mer enn de nevnte 5 sekundene. Jeg syntes den originale LS50 hadde en hardhet i øvre mellomtone som jeg aldri ble fortrolig med. Hvordan opplever du den nye versjonen på dette punktet sett i forhold til originalen?
Hvis du er nysgjerrig på våre inntrykk av LS50 Meta, så har vi en slags anmeldelse av den i vår videopodcast "HiFi Prat"

 

jonbratsj

Medlem
Ble medlem
12.09.2012
Innlegg
33
Antall liker
3
Torget vurderinger
2
Flott podcast.
Det blir spennende å høre dine lytterinntrykk av Wireless 2. Da Wireless 1 kom kom var den jo en kraftig lydmessig forbedring fra den passive LS50. Det spørs om nr 2 blir tilsvarende enda bedre enn W originalen.
 

HiFi Life AS

Bransjeaktør
Ble medlem
22.08.2019
Innlegg
41
Antall liker
71
Flott podcast.
Det blir spennende å høre dine lytterinntrykk av Wireless 2. Da Wireless 1 kom kom var den jo en kraftig lydmessig forbedring fra den passive LS50. Det spørs om nr 2 blir tilsvarende enda bedre enn W originalen.
Det fiffige er jo at LS50 og LS50 wireless er akkurat samme høyttaleren, men i wireless så er elektronikken optimalisert mot elementene og ytelsen. Der ser man hvor viktig rolle elektronikken spiller.
Det er veldig store oppgraderinger på elektronikken i Wireless II i forhold til I, så dette blir helt rått å teste ut. Sammen med KF92 subwoofer så tror jeg dette blir en salig opplevelse 🤩
 

jonbratsj

Medlem
Ble medlem
12.09.2012
Innlegg
33
Antall liker
3
Torget vurderinger
2
Så bra, men du nevnte at Meta fjerner støy fra 600 hrz. og opp. Vil ikke det bare påvirke diskanten?
 

HiFi Life AS

Bransjeaktør
Ble medlem
22.08.2019
Innlegg
41
Antall liker
71
Så bra, men du nevnte at Meta fjerner støy fra 600 hrz. og opp. Vil ikke det bare påvirke diskanten?
Jo, i hovedsak så er dette metamateriale kun brukt på diskanten her, men vi vil nok se dette brukt over et enda større område etter hvert. I 12. generasjon UniQ som sitter her i nye LS50 Meta/Wireless II, så er det også andre forbedringer som gir mindre støy og forvrengning på mellomtonen også.
 

Informasjon om bruker

HiFi Life AS
Bransjeaktør
Medlem siden
Antall liker
71
Link til alle artikler
8
HiFi Life AS sine annonser
Bransjenyheter
Classé endelig i demo!

Classé endelig i demo!

  • 0
Vi har endelig fått inn smykkene fra Classé Audio. Delta-serien er deres nyeste kreasjon etter de ble en del av Sound United og de flyttet produksjonen sin inn til Shirakawa Audio Works, som er...
Fortsett
Bransjenyheter
KEF lanserer en kjempestor bitteliten nyhet! KC62 Subwoofer, enorm lyd i minimal innpakning

KEF lanserer en kjempestor bitteliten nyhet! KC62 Subwoofer, enorm lyd i minimal innpakning

  • 0
Vi har gleden av å introdusere KEF KC62 som en nyhet til familietreet til KEF. Vår absolutte favoritt gjennom 2020 var subwooferen KF92, som hadde en fantastisk evne til å gi et massivt fundament...
Fortsett
Bransjenyheter
Vi feirer 1 år!

Vi feirer 1 år!

  • 2
Vi har vært så heldige å få lov til å holde på i ett år i dag, og feirer det med noen gode tilbud på enda bedre varer. klikk inn på linken under for å finne en oversikt over de konkrete...
Fortsett
Bransjenyheter
Rotel Michi utvider sortimentet med to nye integrerte forsterkere, X3 og X5

Rotel Michi utvider sortimentet med to nye integrerte forsterkere, X3 og X5

  • 2
Da har vi gleden å annonsere at Rotel sin Michi-serie utvides med to nykommere, X3 og X5, som er to integrerte forsterkere. X3 gir fra seg 2x200w i 8ohm og er rikt utstyrt med både digitale og...
Fortsett
Bransjenyheter
Rotel Michi P5 og M8 nå i demo

Rotel Michi P5 og M8 nå i demo

  • 9
Rotel sin nye High End-serie "Michi", som de har brukt over tre år på å utvikle, er nå endelig i demo i vår butikk. Førsteinntrykkene er her veldig i tråd med de øvrige inntrykk rundt om, dette er...
Fortsett
Bransjenyheter
HiFi Life forhandler nå også Polk Audio, Definitive Technology og Classé!

HiFi Life forhandler nå også Polk Audio, Definitive Technology og Classé!

  • 6
I tillegg til våre kjære produkter fra Kef, McIntosh, Marantz, Rotel, SVS, Pro-Ject og Geneva, så vil vi nå også forhandle alt av produkter fra Polk Audio, Definitive Technology og Classé Audio...
Fortsett
Topp Bunn