Høyttalere KEF KC62 og AMP DELAY ?

dedekam

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.07.2006
Innlegg
155
Antall liker
18
Hei! jeg kan null og niks om subwoofere, men jeg har nå gått til innkjøp av en KEF KC62 fra Duet i Oslo (som jeg håper er rett rundt hjørnet nå)

denne skal kobles opp mot en Lyngdorf TDAI-1120

En kompis som skal hjelpe meg å sette opp dette sier at jeg må finne ut av "amp delay" som igjen settes opp i forsterkeren. Vi har begge sjekket i brukermanualen som ligger på KEF sine hjemmesider men har ikke klart å finne denne informasjonen..så da lurer jeg på, er det noen her som vet?

det "normale" er vel 40 milisekunder? 🕵️‍♂️
 

alfalfa

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.09.2005
Innlegg
659
Antall liker
154
Torget vurderinger
8
Regner med att det er dsp delay du sikter til, ville sent en Mail til Kef eller Neby hifi consept som er norsk importør, tror ikke det fins noen normal norm på dette.
 

dedekam

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.07.2006
Innlegg
155
Antall liker
18
Ok får prøve KEF, har ikke hell med å få svar på epost fra Neby :)
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
9.005
Antall liker
12.886
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Det ser ikke ut til at denne suben har noen innebygd DSP, og da vil det vel ikke være noen ekstra forsinkelse i signalet vil jeg tro.
Så da er det vel bare å plotte inn avstand i Roomperfect på Lyngdorfen. Bør vel måle avstand fra inntil veggen der suben blir plassert.

Jeg har selv testet Lyngdorf/Roomperfect med lignende setup, plottet inn avstand til henholdsvis høyttalere og sub(vegg)
Jeg bypasset subens DSP siden den skulle EQes med Roomperfect, og det fungerte brillefint.
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
9.005
Antall liker
12.886
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Sub frekvenser vil vel uansett ha noe akustisk delay i forhold til satellitter.
Derfor mener jeg det kan være lurt å beregne avstanden fra veggen der suben står.

Jeg fikk iallfall gode resultater med denne fremgangsmåten da jeg tuklet med dette Lyngdorfgreiene.

Edit: jeg har sett bilde av baksiden på Lygdorfen du bruker, dedekam.
Det ser ikke ut til at den har egen utgang for sub, og da får du heller ikke justert avstand til sub og satellitter separat.
Da blir det en stor utfordring å få dette til å spille bra og sømløst.

Jeg ville droppet å bruke Roomperfect i det hele tatt om du skal beholde Lyngdorfen.
Men det ser ut som du har "pre out" på baksiden. Kjøp miniDSP 2x4 eller lignende løsning, så får du delt skikkelig mellom sub og høyttalere. ;)
 
Sist redigert:

Audiore

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.12.2015
Innlegg
65
Antall liker
9
Ang. Lyngdorf TDAI-1120, så tror jeg de analoge utgangene kan konfigureres via browser/app ift. om de brukes som pre amp out (fullfrekvent), hø/ve sub eller single sub. Fra tekniske spesifikasjoner på hifiklubben:
«Subwoofer-utgang med elektronisk delefilter og Bass Management»

Delay er blant det som kan justeres i appen.

Siklet litt på «minilyngdorfen» selv som en alternativ løsning til f.eks MiniDSP. Blir selvsagt forskjell mellom RP og dirac.
 

dedekam

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.07.2006
Innlegg
155
Antall liker
18
Ang. Lyngdorf TDAI-1120, så tror jeg de analoge utgangene kan konfigureres via browser/app ift. om de brukes som pre amp out (fullfrekvent), hø/ve sub eller single sub. Fra tekniske spesifikasjoner på hifiklubben:
«Subwoofer-utgang med elektronisk delefilter og Bass Management»

Delay er blant det som kan justeres i appen.

Siklet litt på «minilyngdorfen» selv som en alternativ løsning til f.eks MiniDSP. Blir selvsagt forskjell mellom RP og dirac.
Hei og takk for svar - er nok av instillinger for sub, som du beskriver, i Lyngdorfen, så vi får se hva det blir til..jeg har fått info om at man skal plotte inn DSP DELAY, og dette skal være informasjon som skal være detaljert i spek fra subben, men blir litt i tvil når ingen på denne jord kan gi meg info :) hverken Neby, Duet, KEF svarer på akkurat denne henvendelsen 😶
 

alfalfa

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.09.2005
Innlegg
659
Antall liker
154
Torget vurderinger
8
Virker som fabrikanter ikke er spesielt intresert i og snakke om delay, mister sikkert potensielle kjøpere som ikke har muligheten til og korrigere for dette.
 
Topp Bunn