Diverse Katten vil plutselig ikke gå på gulv i huset vårt.

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Innlegg
1.434
Antall liker
117
Vi har vært borte i 2 uker fra katten vår. I følge naboen som passet katten forandre den firbeinte adferd to dager før vi kom hjem.

Katten vår er 15 år gammel og er en trygg stolt gutt som tar sin plass. Vi har hund i tillegg, men den har ikke vært hjemme i perioden vi var på ferie, så katten var alene i huset med naboen som besøkende matmor.

Katten med navn Ødipus har katteluke så han kommer og går som han vil.
Ødipus er nå livredd for å gå på gulv. Han hopper fra møbel til møbel. Å lokke med mat hjelper ikke for å endre adferden. Om vi setter han på gulvet kommer klørne ut og han hopper lynraskt opp på nærmeste møbel. Akkurat som gulvene er varm lava.

Forstår ikke hva som har skjedd. Noen som har erfaringer med det samme som kan gi noen tips på hva vi kan gjøre?
 

Disqutabel

Æresmedlem
Ble medlem
28.09.2016
Innlegg
10.572
Antall liker
10.118
Vi har vært borte i 2 uker fra katten vår. I følge naboen som passet katten forandre den firbeinte adferd to dager før vi kom hjem.

Katten vår er 15 år gammel og er en trygg stolt gutt som tar sin plass. Vi har hund i tillegg, men den har ikke vært hjemme i perioden vi var på ferie, så katten var alene i huset med naboen som besøkende matmor.

Katten med navn Ødipus har katteluke så han kommer og går som han vil.
Ødipus er nå livredd for å gå på gulv. Han hopper fra møbel til møbel. Å lokke med mat hjelper ikke for å endre adferden. Om vi setter han på gulvet kommer klørne ut og han hopper lynraskt opp på nærmeste møbel. Akkurat som gulvene er varm lava.

Forstår ikke hva som har skjedd. Noen som har erfaringer med det samme som kan gi noen tips på hva vi kan gjøre?
Se på disse trådene:
https://boards.straightdope.com/sdmb/showthread.php?t=491965
https://www.our-happy-cat.com/cat-wont-walk-on-floor.html

Ser ut som om fenomenet lopper går igjen i flere av svarene.
 

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Innlegg
1.434
Antall liker
117
Takk for tips:) Vi har kun ett teppe og resten er tregulv. Har lett etter lopper, men finner ingen. Ikke blir vi bitt av lopper heller. Frustrerende greier. Katten velger å være ute i varmen heller enn å komme inn slik han vanligvis gjør.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.710
Antall liker
13.197
Så-så, man skal være snill med dyrene.
Folk som har naboer og har katt bør ta seg en pille. Greit nok at hunder i utgangspunktet ikke har spesielt mye i urbane områder å gjøre, men eierne har i det minste kontroll på hundene sine. Katter er helt anarki.

Jentungen har begynt å mase om hund. Jeg har 100 motforestillinger men en pluss: Hunden vil i beste fall kverke, i verste fall skremme bort katten til naboen.
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.505
Antall liker
9.242
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Hvorfor så amper? Husdyr er veldig viktig for enslige mennesker og selvfølgelig for mange andre også. Alle kan ikke ha hund, den må luftes minst 3 ganger pr. dag uansett vær. En katt er enklere å ha med å gjøre. Vår katt går ut og inn men plager ikke naboer. Terrassen og 1kvm.gress er gjerdet inn og med strøm på toppen. En karamell eller to har både vår katt og andre katter fått. Nå er det ingen som klatrer på gjerdet.....
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.710
Antall liker
13.197
Hvorfor så amper? Husdyr er veldig viktig for enslige mennesker og selvfølgelig for mange andre også. Alle kan ikke ha hund, den må luftes minst 3 ganger pr. dag uansett vær. En katt er enklere å ha med å gjøre. Vår katt går ut og inn men plager ikke naboer. Terrassen og 1kvm.gress er gjerdet inn og med strøm på toppen. En karamell eller to har både vår katt og andre katter fått. Nå er det ingen som klatrer på gjerdet.....
En dannet katteeier. De finnes det få av.

Katten driter på grusgsngen vår. Tviler naboen hadde vært happy om jeg dret på asfalten deres eller la kattedriten tilbake foran inngangsdøren deres. Katter dreper også småfugl som jeg personlig synes er et langt triveligere bidrag til bybildet enn katter. Det er tre katter som er innom oss på ulike tider av døgnet (har viltkamera)
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.505
Antall liker
9.242
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Tråder som handler om kjæledyr har lett for å få noen innlegg som tydelig viser at brukeren enten slenger avgårde en sleivbemerkning for å være tøff i trynet eller så er det manglende empati ute og går. Er det manglende empati så er det jo leit. Tøff i trynet er bare pubertalt.
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.565
Antall liker
27.599
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
@Trådstarter:

1) Har du sjekket potene til katten din? Ingen sår, ingen tegn til blemmer o.l?

2) Noen tegn til at katten din har smerter i albue/skulder/hofte/kneledd?

Mvh
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.505
Antall liker
9.242
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Hvorfor så amper? Husdyr er veldig viktig for enslige mennesker og selvfølgelig for mange andre også. Alle kan ikke ha hund, den må luftes minst 3 ganger pr. dag uansett vær. En katt er enklere å ha med å gjøre. Vår katt går ut og inn men plager ikke naboer. Terrassen og 1kvm.gress er gjerdet inn og med strøm på toppen. En karamell eller to har både vår katt og andre katter fått. Nå er det ingen som klatrer på gjerdet.....
En dannet katteeier. De finnes det få av.

Katten driter på grusgsngen vår. Tviler naboen hadde vært happy om jeg dret på asfalten deres eller la kattedriten tilbake foran inngangsdøren deres. Katter dreper også småfugl som jeg personlig synes er et langt triveligere bidrag til bybildet enn katter. Det er tre katter som er innom oss på ulike tider av døgnet (har viltkamera)
Et kjent fenomen, i utgangspunktet vil de ha hvert sitt territorium, men er det umulig så deler de et område på denne måten. Katten vår vil ut kl.06.00 hver dag for da skal den vise seg frem til nabokatten som kommer luskende. Sitter på hver sin side av gjerdet og knurrer og freser til hverandre . Like presist hver eneste dag. Godt jeg er en morgenfugl:)
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.098
Antall liker
9.398
Gamm'ern her i huset rundet 18 år i våres en gang. Han sliter litt med å komme opp i fanget til sine menneskevenner og hørselen begynner også å skranter litt, men å være mus rundt husveggen er risikabelt. Onsdag fanget, drepte og åt han minst tre stykker. Fuglene har stort sett fått være i fred.
 
C

cruiser

Gjest
Tråder som handler om kjæledyr har lett for å få noen innlegg som tydelig viser at brukeren enten slenger avgårde en sleivbemerkning for å være tøff i trynet eller så er det manglende empati ute og går. Er det manglende empati så er det jo leit. Tøff i trynet er bare pubertalt.
Handler egentlig bare om at katter er sinnsykt irriterende dyr. Nå bor jeg i leilighet i øverste etasje så problemet strekker seg bare til potemerker på bilen når de smetter inn i garasjen. Har dog bodd i enebolig med nabolaget fullt av katter, det var dritt og støy stort sett året rundt.
 

KjellR

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.07.2008
Innlegg
3.351
Antall liker
3.267
Sted
Moss (eller enda bedre - Rygge!)
Bor i leilighet (masse natur utenfor døra - flott for dyret) og var litt "engstelig" for at katten skulle være en pest og en plage. Isåfall hadde vi faktisk vurdert avliving. Etterhvert viste det seg at gauderen (Mark Knopfler, forkortet til Markus, er navnet) hadde et pledd i sofaen hos flere av naboene - den har det som flua på kumøkk. Er den inne i et par dager på vinteren begynner folk å spørre om alt er i orden. Bildet over er tatt av naboen da gauderen var på besøk...
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.098
Antall liker
9.398
Noen ganske få hunder vet hvor krakilsk en katt kan bli og kverker dem umiddelbart, hvis de er i det humøret. De aller fleste hunder er så dumme at de tror en katt er en nusselig liten pelsdott som de kan leke litt med og angrer dypt på det etterpå.
 

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Innlegg
1.434
Antall liker
117
Skal sjekke litt nøyere enn jeg har gjort til nå:)
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.710
Antall liker
13.197
Tråder som handler om kjæledyr har lett for å få noen innlegg som tydelig viser at brukeren enten slenger avgårde en sleivbemerkning for å være tøff i trynet eller så er det manglende empati ute og går. Er det manglende empati så er det jo leit. Tøff i trynet er bare pubertalt.
Det burde uansett være mulig å skjønne at å holde kjæledyr utenfor sitt naturlige habitat er vel - interessant. Jeg har intet imot (kjæle)dyr men relativt mye imot at de holdes der de ikke hører hjemme. Om man bort langt utenfor folkeskikken på et gårdsbruk så må man for all del ha en eller flere gårdskatter om man så vil, men i urbane omrde? Njet. Hunder har i det minste de som eier de kontroll på. For katter er det normalt ikke tilfellet.

Om folk har et så innholdsølst liv at det fordrer en katt for å ha selskap eller hva de nå får ut av det så burde et absolutt minimum være at de har kontroll på dyret. Om naboene mine vil ha katt av en eller annen grunn så burde det ikke være mitt probelem. Men det blir det. Fordi de har null kontroll på dyrene sine.
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.565
Antall liker
27.599
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Reiters syndrom?
Kan katter få det? Er gulvskrekk et symptom?
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/6250422

Har ila nesten 40 år i smådyrpraksis aldri stilt diagnosen, men det finnes tydeligvis en analog sykdom på katt. FELV er ikke så uvanlig i Norge, men FESV har jeg aldri hørt om.

En annen sak er at leddsykdommer på katt, særlig de store leddene jeg nevnte i mitt spm. til deg, er sterkt underdiagnostisert på eldre katter. Katter er som kjent solojegere som markerer ut et revir, og ting som halting eller stiv gange vil være svakhetssignaler som alle andre katter vil forsøke å utnytte. Katter vil derfor "gjøre gode miner til slett spill" så lenge det bare går.

Mvh
 
Sist redigert:

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.505
Antall liker
9.242
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Tråder som handler om kjæledyr har lett for å få noen innlegg som tydelig viser at brukeren enten slenger avgårde en sleivbemerkning for å være tøff i trynet eller så er det manglende empati ute og går. Er det manglende empati så er det jo leit. Tøff i trynet er bare pubertalt.
Det burde uansett være mulig å skjønne at å holde kjæledyr utenfor sitt naturlige habitat er vel - interessant. Jeg har intet imot (kjæle)dyr men relativt mye imot at de holdes der de ikke hører hjemme. Om man bort langt utenfor folkeskikken på et gårdsbruk så må man for all del ha en eller flere gårdskatter om man så vil, men i urbane omrde? Njet. Hunder har i det minste de som eier de kontroll på. For katter er det normalt ikke tilfellet.

Om folk har et så innholdsølst liv at det fordrer en katt for å ha selskap eller hva de nå får ut av det så burde et absolutt minimum være at de har kontroll på dyret. Om naboene mine vil ha katt av en eller annen grunn så burde det ikke være mitt probelem. Men det blir det. Fordi de har null kontroll på dyrene sine.
Innholdsløst liv? Si det til en enslig gammel dame på 75 som har en katt som eneste selskap. De menneskene er det ikke få av for å si det forsiktig. Og om du har besøk av en katt av og til, hvor stort problem er det egentlig? Høres ut som et problem for en som egentlig ikke har problemer. Med andre ord: et typisk sutrefenomen i et I-land.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.710
Antall liker
13.197
Tråder som handler om kjæledyr har lett for å få noen innlegg som tydelig viser at brukeren enten slenger avgårde en sleivbemerkning for å være tøff i trynet eller så er det manglende empati ute og går. Er det manglende empati så er det jo leit. Tøff i trynet er bare pubertalt.
Det burde uansett være mulig å skjønne at å holde kjæledyr utenfor sitt naturlige habitat er vel - interessant. Jeg har intet imot (kjæle)dyr men relativt mye imot at de holdes der de ikke hører hjemme. Om man bort langt utenfor folkeskikken på et gårdsbruk så må man for all del ha en eller flere gårdskatter om man så vil, men i urbane omrde? Njet. Hunder har i det minste de som eier de kontroll på. For katter er det normalt ikke tilfellet.

Om folk har et så innholdsølst liv at det fordrer en katt for å ha selskap eller hva de nå får ut av det så burde et absolutt minimum være at de har kontroll på dyret. Om naboene mine vil ha katt av en eller annen grunn så burde det ikke være mitt probelem. Men det blir det. Fordi de har null kontroll på dyrene sine.
Innholdsløst liv? Si det til en enslig gammel dame på 75 som har en katt som eneste selskap. De menneskene er det ikke få av for å si det forsiktig. Og om du har besøk av en katt av og til, hvor stort problem er det egentlig? Høres ut som et problem for en som egentlig ikke har problemer. Med andre ord: et typisk sutrefenomen i et I-land.
Det er ikke «av og til» om så var så ville det ikke vært noe jeg brydde meg om. Folk må ha hva de vil av kjæledyr men et absolutt minimum burde være å holde styr på de. Det er faen ikke mitt problem at naboen trenger en katt (de er for øvrig i 40-årene)

De har aktivt valgt å ha katt på en tomt katten har null interesse av å oppholde seg på. Hadde vi ikke vært i Norges land hadde jeg drept den for lenge siden. Det burde ikke være så vanskelig å skjønne at jeg forventer at naboenes behov begrenser seg til naboens tomt. Hvorfor i helvete skal jeg trenge å forholde meg til at de har valgt å ha katt?? De har for øvrig null forståelsenfor problemstillingen når vi tar den opp med de. De er stupid ignorante, som katteeiere flest. Igjen, de som har hund har kontroll på dyret sitt.
 
Sist redigert:

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.065
Antall liker
3.742
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Om folk har et så innholdsølst liv at det fordrer en katt for å ha selskap eller hva de nå får ut av det så burde et absolutt minimum være at de har kontroll på dyret. Om naboene mine vil ha katt av en eller annen grunn så burde det ikke være mitt probelem. Men det blir det. Fordi de har null kontroll på dyrene sine.
Omtrent som jeg tenker om noen velger å ha barn. Det burde ikke være mitt problem. Men det blir det. For de har null kontroll på barna sine.

Allikevel begrenser jeg sutringa mi til noen sarkastiske innlegg på et hififorum, for jeg vet at dette er hva samfunnet mener er riktig, og at jeg er solid i undertall med mine avvikende meninger.
Folk har forskjellige gleder og prioriteringer. Uansett hva man velger, så vil man alltid irritere noen, og med litt flaks, glede andre. Og forhåpentligvis få et bedre liv selv.

Slik er det. Så får vi heller synes at det er litt teit sånn for oss selv.
 
  • Liker
Reaksjoner: 2xJ

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Innlegg
1.434
Antall liker
117
Sjekket poter og ledd. Virker ikke som han har noen smerter. Ødipus er i tillegg sprek og Weld blir nok fortvilet når jeg skriver at han hopper/klatrer lett opp på verandaer og lignende uten at jeg kan kontrollere dette. Tyder jo på leddene er fine?
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.565
Antall liker
27.599
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Sjekket poter og ledd. Virker ikke som han har noen smerter. Ødipus er i tillegg sprek og Weld blir nok fortvilet når jeg skriver at han hopper/klatrer lett opp på verandaer og lignende uten at jeg kan kontrollere dette. Tyder jo på leddene er fine?
Ja. Et av de første tegnene på leddsykdommer på gamle katter er at de ikke lenger har lyst til å klatre opp (eller hoppe ned!)

Da kan vi antakelig utelukke noe slikt.

Loppebefall er fremdeles ikke utelukket. Det finnes ikke bare kattelopper (relativt sjeldent), men det finnes f.eks. fuglelopper også. Små, vanskelige å se, blir som oftest dradd inn i huset av katten selv.
Daglig og grundig støvsuging av gulv, tepper og møbler og en loppekur til katten (Stronghold e.l.) burde i hvert fall være et tiltak å tenke på.

Mvh
 
Sist redigert:

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Innlegg
1.434
Antall liker
117
Takk:) Trist dette. Han hopper opp på bord og hyller og står og ser på gulvet med store redde øyne. Når jeg setter han ned på gulvet, så er det som Bambadoo skriver, lavaleken og han er oppe i høyden i løpet av svært kort tid. Vi må hente han ute for at vi skal få i han mat og drikke. Da har han klørne ute og er livredd og stresset, men spiser og drikker godt fra benk eller bord.
 

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Innlegg
1.434
Antall liker
117
Forstår du er irritert og blir frustrert om du har en plagsom katt som nabo. Vi har ikke fått noen klager selv om vi bor i et urbant miljø med tilhørende rottepopulasjon. Heldigvis har ikke vi hatt problemer med dem enda og det kan vi takke Ødipus for:)
Jeg irriterer meg mer over mygg og knott.
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.065
Antall liker
3.742
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
hva skjer om du legger noe på gulvet?
et pledd, en utbrettet pappeske eller et teppe?

Kan det være at det er noe på selve gulvbelegget som skiller ut noe dritt som katten reagerer på i varmen? Eller at dere har begynt å bruke et nytt vaskemiddel?
 

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.686
Antall liker
5.121
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Hvorfor så amper? Husdyr er veldig viktig for enslige mennesker og selvfølgelig for mange andre også. Alle kan ikke ha hund, den må luftes minst 3 ganger pr. dag uansett vær. En katt er enklere å ha med å gjøre. Vår katt går ut og inn men plager ikke naboer. Terrassen og 1kvm.gress er gjerdet inn og med strøm på toppen. En karamell eller to har både vår katt og andre katter fått. Nå er det ingen som klatrer på gjerdet.....
En dannet katteeier. De finnes det få av.

Katten driter på grusgsngen vår. Tviler naboen hadde vært happy om jeg dret på asfalten deres eller la kattedriten tilbake foran inngangsdøren deres. Katter dreper også småfugl som jeg personlig synes er et langt triveligere bidrag til bybildet enn katter. Det er tre katter som er innom oss på ulike tider av døgnet (har viltkamera)


Av ren nysgjerrighet - siden du åpenbart bor meget urbant hvorfor har du viltkanera?
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.710
Antall liker
13.197
Hvorfor så amper? Husdyr er veldig viktig for enslige mennesker og selvfølgelig for mange andre også. Alle kan ikke ha hund, den må luftes minst 3 ganger pr. dag uansett vær. En katt er enklere å ha med å gjøre. Vår katt går ut og inn men plager ikke naboer. Terrassen og 1kvm.gress er gjerdet inn og med strøm på toppen. En karamell eller to har både vår katt og andre katter fått. Nå er det ingen som klatrer på gjerdet.....
En dannet katteeier. De finnes det få av.

Katten driter på grusgsngen vår. Tviler naboen hadde vært happy om jeg dret på asfalten deres eller la kattedriten tilbake foran inngangsdøren deres. Katter dreper også småfugl som jeg personlig synes er et langt triveligere bidrag til bybildet enn katter. Det er tre katter som er innom oss på ulike tider av døgnet (har viltkamera)

Av ren nysgjerrighet - siden du åpenbart bor meget urbant hvorfor har du viltkanera?
Til bruk andre steder (hytte i traktene mot svenskegrensa, bor i Oslo ) men satte det i hagen for å vise ungene hva som skjer i løpet av natten.

Jeg er faktisk ganske positivt innstilt til husdyr (kommer fra bygda) og kjæledyr men kattegreiene er helt beyond me som de sier i utlandet. At folk ikke skjønner at de må ha styr på egne dyr er ett av livets store mysterier.

Naboen vår er irritert på sporadisk lyd fra vanningsanlegget til drivhuset vårt så det er vel et slags ekvilibrium. Jeg plages også av ungene deres (har unger selv) og den ekstremt irriterende stemmen til nabodama nen det er naturlige konsekvenser av å
Bo i et villastrøk i Oslo så greit nok. Katten er helt unødvendig og har ingen funksjon så langt jeg kan se.

Katteeiere burde skjønne meningsløsheten i dyreholdet. Det er vel det sentrale poenget. Kjøp heller en hund som du har kontroll på. At du trienger katt burde ikke være andres problem.
 
Sist redigert:

KjellR

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.07.2008
Innlegg
3.351
Antall liker
3.267
Sted
Moss (eller enda bedre - Rygge!)
Noen ganske få hunder vet hvor krakilsk en katt kan bli og kverker dem umiddelbart, hvis de er i det humøret. De aller fleste hunder er så dumme at de tror en katt er en nusselig liten pelsdott som de kan leke litt med og angrer dypt på det etterpå.
Heldigvis har bikkjene som nærmet seg gauderen skjønt at det er lite lurt å "leke med" pelsdotten. Smarte bikkjer her i Rygge...
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.710
Antall liker
13.197
Katteeiere burde skjønne meningsløsheten i dyreholdet. Det er vel det sentrale poenget.
Øh. Jeg håper du ser den vanvittige selvmotsigelsen her.
Nei. Hvorfor har folk en katt som skal plage naboene? Hadde de hatt en hund ville de hatt kontroll på den.

Det er enkelte ting man ikke har i urbane strøk. Katt er en av de. Om livet deres avhenger av katt så kan de flytte på landet.

Jeg kunne tenke meg høner, bier, et lam eller to og kanskje en gris. Siden jeg bor på Nordstrand i Oslo lar jeg være.
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.565
Antall liker
27.599
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Katteeiere burde skjønne meningsløsheten i dyreholdet. Det er vel det sentrale poenget.
Øh. Jeg håper du ser den vanvittige selvmotsigelsen her.
Nei. Hvorfor har folk en katt som skal plage naboene? Hadde de hatt en hund ville de hatt kontroll på den.

Det er enkelte ting man ikke har i urbane strøk. Katt er en av de. Om livet deres avhenger av katt så kan de flytte på landet.

Jeg kunne tenke meg høner, bier, et lam eller to og kanskje en gris. Siden jeg bor på Nordstrand i Oslo lar jeg være.
Ganske dristig å hevde at den som har hund også har kontroll på den, IME.

Mvh
 
Topp Bunn