Katode følger

AJ84

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.12.2013
Innlegg
285
Antall liker
52
Fant ett skjema jeg trodde var katode følger:
pic4.gif


Men la plutselig merke til at den hadde to utganger, ser jeg er ikke den eneste som har blitt forvirret av denne og fant dette innlegget:

A quick look at the schematic you uploaded suggests that it is an AC coupled "concertina" phase splitter. Making it a "simple" cathode follower is easy enough: connect the plate directly to B+, remove the cathode bias resistor bypass cap., the cathode load resistor becomes 66 Kohms. The O/P coupling cap. connects directly to the cathode and should be no smaller than 3.3 μF.
Da har jeg noen spørsmål, er "plate" det jeg vil kalle Anode?

"remove the cathode bias resistor bypass cap" er det både og her eller?

Da blir det noe slikt som dette?
Vis vedlegget 6n1p modifyed.bmp
 
Sist redigert:

VB

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2009
Innlegg
1.808
Antall liker
1.378
Plate er anode ja. Men hele prosessen med å endre concertina til katodefølger virker litt merkelig så det må du skrive mer om. Hvor har du hentet informasjonen fra og hva har du tenkt å gjøre? Folk trenger nok litt mer bakgrunnsinformasjon for å kunne hjelpe.
 

VegardW

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
4.046
Antall liker
2.799
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
4
Kretsen er en fase splitter. Akkurat denne kalles en concertina.
Den brukes i push pull forsterkere til å splitte signalet som så først « samles»
I utgangstrafoen etter utgangsrør.

En katodefølger er et annet dyr.
Ingen grunn til å blande disse

The Valve Wizard
 

AJ84

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.12.2013
Innlegg
285
Antall liker
52
Tanken var å ha dette i slutten på en pre som skal drive solidstate slutttrinn

noe som dette:
6n1p.jpg
 

AJ84

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.12.2013
Innlegg
285
Antall liker
52

fuzzroffe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.01.2020
Innlegg
330
Antall liker
437
Sted
Stavanger
Ja, du bør ha en kondensator på utgangen for å blokkere DC, verdien kan regnes ut fra hvilken inngangsimpedans det er på utstyret du skal drive, og hvor langt ned i frekvens det skal gå. Formelen er (1 / ( 2 * π * R * F) ) hvis jeg ikke tar feil, så hvis du vil ha 10Hz rolloff på 47Kohm last blir det: (1 / ( 2 * π * 47000 * 10) ) = 0.3386uF. En 0.33uF skal gå bra her, jeg ville safet med å bruke en 250v kondis :)
 

AJ84

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.12.2013
Innlegg
285
Antall liker
52
Har begynt på prosjektet men oppdaget at spenningen var ikke som tenkt. Målte i dag 247V dc FØR jeg monterte kondensator og ante ugler i mosen. Nå som jeg har montert 2X32uF kondensatorer på B+ måler jeg 330Vdc (uten last). Skal jeg sette på en (ca 33K) motstand i serie med anoden eller høyne verdien på Rk?
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.064
Antall liker
1.055
Sted
'
Noe er feil i inngangstrinnet i skjemaet. For øyeblikket ligger det 18v på inngangen som vil forplante seg videre til kilden du kobler til.

Noe slik er bedre:
I12ax7.jpg
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.890
Antall liker
3.221
Har begynt på prosjektet men oppdaget at spenningen var ikke som tenkt. Målte i dag 247V dc FØR jeg monterte kondensator og ante ugler i mosen. Nå som jeg har montert 2X32uF kondensatorer på B+ måler jeg 330Vdc (uten last). Skal jeg sette på en (ca 33K) motstand i serie med anoden eller høyne verdien på Rk?
Er der en modstand til stel gnd efter kondensatoren?
 

AJ84

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.12.2013
Innlegg
285
Antall liker
52
Før du monterte hvilken kondensator?
Kondensatoren rett etter likeretter

Noe er feil i inngangstrinnet i skjemaet. For øyeblikket ligger det 18v på inngangen som vil forplante seg videre til kilden du kobler til.

Noe slik er bedre:
Vis vedlegget 578520
Nå er jeg på tynn is men blir det ikke varmere lyd ved å ha en viss spenning på grid? Mener jeg har hørt det på en video av Mr.Carlsons lab på youtube. Den type kobling går også igjen her i flere forskjellige skjemaer: Practical Tone Controls.

EDIT: Fant igjen skjema, hentet på denne siden: https://atrad-audio.co.nz/index.php/standalone-tone-control/

Er der en modstand til stel gnd efter kondensatoren?
Når dette ble målt var det kun montert en 10M resistor i parallell med kondensator, har kommet endel lengre i skjema nå men har ikke tatt noen nye målinger etter kretsen er belastet med rørene
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.064
Antall liker
1.055
Sted
'
Noe er feil i inngangstrinnet i skjemaet. For øyeblikket ligger det 18v på inngangen som vil forplante seg videre til kilden du kobler til.

Noe slik er bedre:
Vis vedlegget 578520
Nå er jeg på tynn is men blir det ikke varmere lyd ved å ha en viss spenning på grid? Mener jeg har hørt det på en video av Mr.Carlsons lab på youtube.
Det høres ut som noe som er tatt ut av sin sammenheng.

Problemet var at du hadde dc på inngangen.
Her er skjemaet jeg kommenterte:

 
Topp Bunn