Katode følger (cathode follower) i RIAA

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Innlegg
1.457
Antall liker
2
Er det noen som kan forklare konsekvensen av hva dette betyr i forhold til rør-rullering?

The preamp uses 4 12AX7WA dual triodetubes.
Each channel uses three triodes for voltage amplification and one triode as a cathode follower. The RIAA network uses a passive configuration.


Har jeg forstått det riktig at at hvert 12AX7WA rør består av to (dobbel) trioder, slik at 2 stk gir fire trioder, hvorav tre brukes til forsterking og en som utgangsbuffer? eller for å senke utgangsimpedansen?

Dersom det er slik, kan jeg da f.eks. bruke 12ax7 rør i kombinasjon med 5157 rør som har lavere gain?

Har brukt to ulike 5157 rørsett (RCA og GE) og det har fungert, men er det lurt?
Eller bør alle rørene være ens?

På forhånd takk for svar.
 

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.401
Antall liker
185
Ikke noe problem å blande 12AX7/Ecc83 og 5751.
Selv om 5751 har mu på 70 og 12AX7 på 100 blir forsterkningen som regel satt i kretsen rundt røret.
Personlig synes jeg 5751 kan ha en åpnere lyd enn 12AX7.
Forskjellige merker kan gi forskjellig lyd og det er bare å blande iveg. VH. Bernt
 

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Innlegg
1.457
Antall liker
2
Takk for svaret.
Du har jeg fått en ny hobby. ;D Med 6x4 rør så blir det mange kombinasjoner å prøve ut.

5751 låter forskjellig de og. GE black plate og greyplate låt overraksende likt, prisen tatt i betraktning. 5751 opplever jeg som gjennomgående mere fokusert og presis enn de 12ax7 rør jeg har hørt. Det skyldes nok lavere mikrofoni og lavere gain. Noen, som Sylvania låter som åpne fjellvidder. Har dog ikke hørt ecc803S rørene. De er omtrent ikke betalbar. Man får mange kilo vinyl for de prisene der.

Har også bestilt Brent Jessees sine rørkjølere/rørdempere. Blir spent å se om de har noen effekt på 5751 rørene.
 

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.401
Antall liker
185
Nei, Telefunken ECC803S er i dyreste laget. Greit de varer lenge, men det virker som "diamanten" i bunnen er 1 Karat.
GE 5751 fra starten av 80 tallet er klare og fine i lyden, synes jeg.
I CD-en min bruker jeg SER ( LM Erikson ) 6X4. Mine er kjøpt fra Motron. VH. Bernt
 
Topp Bunn