Ok, dette er din erfaring. Jeg har imidlertid jevnlig kontakt med en grafisk bedrift som bruker både PC (i liten grad) og Mac. På PCene er blåskjermer daglige, i OS X har de sjelden et kræsj i måneden, mot ett om dagen da de brukte OS 9.
Blåskjerm har jeg aldri noensinne opplevd på mine 2 XP-PC´er som jeg har hatt over 3 år. Dersom det forekommer, er det som regel forårsaket av en tredjepart som ikke holder styr på minnehåndteringen e.l. i programmeringen sin. Personlig har jeg opplevd mange fler "the application has unexpectedly quit" på Mac enn jeg har opplevd kræsj på PCer, og jeg har jobbet på fire forskjellige G5´er og 3 G4´er. Jeg har faktisk blitt
mer dataparanoid etter å ha blitt introdusert for Mac og OS-X enn jeg var tidligere. Eple+S ("save") har blitt en ren reflekshandling. Når man sitter i studio og skal ha gjennomlytting av sitt seneste lydarbeid sammen med regissøren, og hele systemet plutselig finner det for godt å låse seg, får man et litt annet syn på Apples markedsføringshype. En del av det er direkte løgn. Noen innbiller seg nesten at Apple er en slags datamessias, eller en veldedig organisasjon. Apple er som alle databedrifter interessert i å tjene mest mulig penger på kortest mulig tid, det er meget naivt å innbille seg noe annet.
Vi har også en Powerbook G4 som har gått uten ett eneste problem i over 3 år selv om ungene stadig driver på internett med den. Den er like rask og stabil nå som da den var ny.
Når det gjelder malware, har OS-X et medfødt fortrinn bla. pga. filsystemet, men med vanlig datavett er dette et ikke-problem i XP og.
Selv har jeg en ny Intel Macbook, som forekommer meg å ha noen bugs enda i forhold til operativsystemet, da den ikke alltid oppfører seg eksemplarisk. Men jeg regner med at det er ting som etterhvert vil ordne seg. Jeg har også både gamle og nye PCer, og har egentlig fått nok av dem etter som de til stadighet er oversvømmet av finurlig adware osv. selv med brannmurer og virusbeskyttelse.
Jeg bruker Avast Antivirus (gratis) og Windows´egen brannmur. Aldri noensinne hatt problemer med malware.
Dessuten er Windows stort sett ubrukbart til det meste om du ikke formaterer maskinen med jevne mellomrom og begynner på nytt igjen.
Jeg bruker den ene min daglig til lydredigering og musikk på fritiden, den har jeg ikke formatert siden jeg installerte XP på den. Dersom du eier et snev av datavett og ikke installerer idiotiske ting som Yahoo Toolbar og lignende verdiløst dilldall som bare stjeler systemressurser, holder det med å defragmentere disken i ny og ne, eventuelt rydde opp i registeret.
Mange innbiller seg fortsatt at Mac er enestående i mediebransjen - dette stemmer ikke lenger, selv om det hadde en sannhet i seg for noen år tilbake.
Når det er sagt, vil jeg tilføye at jeg egentlig ikke har noe personlig i mot Apple som sådan, og at maskinene fungerer jevnt over like godt som vanlige PCer, men jeg finner den nesten religiøse fanskaren deres litt blåøyde og virkelighetsfornektende.
Hmmm, det var ikke meningen å gjør dette til en Mac-debatt, så dere får ha meg unnskyldt rableriene mine