Kassetter med testtoner

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.129
Antall liker
2.089
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Mekker på min Beocord 1900, og aner meg at den kanskje går litt langsomt. Lyden er i hvert fall som en våt ullsokk er utenpå høyttalerne.

Hadde vært supert med en kassett med testtoner, men hvor får man tak i sånt? Har sett enkelte på eBay, men til blodpris og åpenbart hjemmelagede, uten noe info om utstyret som ble brukt.

Noen som vet om en enkel måte å få tak i det på? Eller har mulighet til å lage en?
 

torstej

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.10.2018
Innlegg
627
Antall liker
1.007
Noen som vet om en enkel måte å få tak i det på? Eller har mulighet til å lage en?
Hva slags testtoner har du bruk for utover 3000 (eller 3150) Hz for å måle hastighet?

Ønsker du å kjøpe testtone-kassetter "på budsjett", så er Hanspeter Roth sine et alternativ. Diskusjonstråd om kassettene her.
Ønsker du noe av det beste, så er A.N.T. audio et godt alternativ, men det koster også deretter.
 
Sist redigert:

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.129
Antall liker
2.089
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Prøver meg på Hanspeter sine, de virket makeløst flotte til en god pris. Mer enn hva jeg trenger nå, men da er jeg dekket for fremtiden også 😊😊
 

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.129
Antall liker
2.089
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Nei, jeg er ikke sikker på noe som helst. Men tenker det skal litt til før den skeiver seg ut? Ikke har jeg justert det før heller, så vil gjerne prøve alt annet ufarlig først 🙃
 

torstej

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.10.2018
Innlegg
627
Antall liker
1.007
Nei, jeg er ikke sikker på noe som helst. Men tenker det skal litt til før den skeiver seg ut? Ikke har jeg justert det før heller, så vil gjerne prøve alt annet ufarlig først 🙃
Det er nok fornuftig å fikse opp alt det mekaniske før man går løs på justering av hodene ja. Spilleren ble produsert mellom 1978 og 1981 fra hva jeg kan se, så det er også godt mulig det kan være komponenter på kretskortene som bør byttes. Det finnes et eget forum på beoworld, kan hende du kan få litt eksperthjelp der. Husker jeg riktig at du skrev litt om denne spilleren her rett etter at du kjøpte den? For ca 2 år siden?
 

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.129
Antall liker
2.089
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Det stemmer ja! Den har ligget litt brakk siden. Men nå har jeg byttet alt av elektrolyttkondensatorer, og bestilt nye belter, selv om de gamle for så vidt virker ok.

Når jeg får testkassetter blir det å sjekke hastighet - hvis den er ok, frekvensrespons m/u dolby på ulike stedet i kretsen.

Er kanskje bortkastet, og mange andre bedre spillere, men jeg liker nå den da. B&O kan ikke være det verste heller tenker jeg?
 

vega jon

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2011
Innlegg
1.370
Antall liker
1.185
Sted
bærum
Torget vurderinger
3
beocord 1900 det er ikke akuratt den letteste spiller'n og jobbe på:p.. aldri verdt borti den. du kan få en sanyo d65 av meg som trenger fix. hvis du vil vil fixe flere. den er strøken utsende messig men trenger litt lov and care med electronikken.
 

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.129
Antall liker
2.089
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
beocord 1900 det er ikke akuratt den letteste spiller'n og jobbe på:p.. aldri verdt borti den. du kan få en sanyo d65 av meg som trenger fix. hvis du vil vil fixe flere. den er strøken utsende messig men trenger litt lov and care med electronikken.
Ai ai!! Sanyo D65 ser jammen meg lekker ut! Det der frister altså...må finne plass..... mulig du får en PM snart! :D
 

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Innlegg
5.626
Antall liker
1.319
Og skulle du bli mer sugen på mer å surre med har jeg en Beocord 8002 du kan få. Den trenger nye belter, og har nesten garantert noen loddepunkter som må gås over.
 

torstej

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.10.2018
Innlegg
627
Antall liker
1.007
Gir du bort en Beocord 8002 @Roberten ? o_O Tipper du kan få solgt den enkelt på finn.no for en helt greit sum som reparasjonsobjekt uten noen form for garanti.
 

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Innlegg
5.626
Antall liker
1.319
Gir du bort en Beocord 8002 @Roberten ? o_O Tipper du kan få solgt den enkelt på finn.no for en helt greit sum som reparasjonsobjekt uten noen form for garanti.
Ja, eller tja. @mvno_subscriber hadde jo så friskt mot med sin Beocord 1900, og kombinasjonen Beo og friskt mot kan belønnes. I den grad det er en belønning å ta i mot noe som ikke funker :) Jeg har flere kassettspillere (som virker,) enn jeg får brukt, så om han er gira på mer å styre med, hvorfor ikke?
 

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.129
Antall liker
2.089
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Ai ai! At jeg ikke svarte før i dag, så utrolig frekt! Den Beocord 8002 ser jo utrolig lekker ut. Skal innrømme jeg er litt redd for modellene med mest pomp og prakt - har en Beocord 4500 som jeg til slutt måtte gi opp, all fancy funksjonalitet i lite rom gjorde at jeg aldri fikk mekanismen helt til å virke. Nå hadde den riktignok falt ned fra veggen, så noe i mekanikken var antakelig bøyd/brukket/knust (demonterte hele tapemekanismen -- det måtte jeg nesten uansett for å bytte belte). Men dette var i senere tider (slutten av 80-tallet), og hele mekanismen var plast. Og din har kanskje ikke falt i gulvet heller.

Føler meg fryktelig bortskjemt her. Må godsnakke med kona. @vega jon @Roberten holder dere hus langt unna Oslo?
 

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Innlegg
5.626
Antall liker
1.319
@mvno_subscriber postnummer 1177, så litt utenfor sentrum, men ikke voldsomme avstander.
Spilleren er på hytta, men tar den gjerne med ned til oslobyen Oslo neste helg.

EDIT: og nei, den har ikke vært utsatt for noe uhell eller lignende. Og 800X-serien har et hav av plass å rote rundt i, i forhold til 4500.
 

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.129
Antall liker
2.089
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Kona er nettopp ute av isolasjon og fikk hentet på posten i dag:

71F907DE-8EBA-430C-9398-6E4AA4F68DE4.jpeg

Selv er jeg midlertidig 80 år uten krav på rullator (diskriminering!). Tok litt tid for både C og T å titte frem, nå venter jeg bare på at det skal gå over..
 
Topp Bunn