Kassett-spillernes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    39.965
    Antall liker
    81.739
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    96
    Fikk meg en Luxman i går og den spiller med stor overbevisning. K-230 er betegnelsen. Den har mulighet for kablet fjktr, men kan ikke finne noe som helst info om noe slikt. Her er iallefall et bilde av spilleren

    CD391A01-346B-41C9-991F-7EB255F4C048.jpeg
     

    L_I_

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.11.2017
    Innlegg
    136
    Antall liker
    202
    Torget vurderinger
    2
    Hvordan er det med kjøp på ebay/europa til Norge, egentlig? Moms, sikkert? Noe annet å passe på?
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    39.965
    Antall liker
    81.739
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    96
    Det går fint, moms og frakt betales når du betaler og store pakker leveres på døra.
    Ikke alltid, noen ganger kommer det en regning i etterkant fra befrakter på fortolling.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.495
    Antall liker
    9.222
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Ikke alltid, noen ganger kommer det en regning i etterkant fra befrakter på fortolling.
    Det er sikkert korrekt, men min siste bestilling ble slik;
    Screenshot_20220521-074950_eBay.jpg

    Og den ble levert på døra av UPS. Ingen kostnader i etterkant.
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.336
    Antall liker
    3.247
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Ikke alltid, noen ganger kommer det en regning i etterkant fra befrakter på fortolling.
    Det har hendt at det har "skjært seg" for post/toll. Jeg har et par tre ganger betalt avgifter, og etter å ha sjekket 'order details' fikk jeg bekreftet at alt var betalt på forhånd. Husker ikke nå om VOEC nummeret var påført pakken.

    Uansett - sendte mail til posten med all info, og de ordnet ganske raskt opp i surret og jeg fikk refundert gebyret. Her er svaret etter min klage:

    Emne: Forenklet tollbehandling xxxxxx

    Hei. Nei, her skulle du ikke ha blitt ilagt noe moms eller toll . Jeg må sende søknad om refusjon, men behøver da et kontonummer.

    Med vennlig hilsen

    Margareth | Kunderådgiver | Posten og Bring Kundeservice
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Det har hendt at det har "skjært seg" for post/toll. Jeg har et par tre ganger betalt avgifter, og etter å ha sjekket 'order details' fikk jeg bekreftet at alt var betalt på forhånd. Husker ikke nå om VOEC nummeret var påført pakken.

    Uansett - sendte mail til posten med all info, og de ordnet ganske raskt opp i surret og jeg fikk refundert gebyret. Her er svaret etter min klage:

    Emne: Forenklet tollbehandling xxxxxx

    Hei. Nei, her skulle du ikke ha blitt ilagt noe moms eller toll . Jeg må sende søknad om refusjon, men behøver da et kontonummer.

    Med vennlig hilsen

    Margareth | Kunderådgiver | Posten og Bring Kundeservice
    Fint at de ordner opp, men uansett fryktelig utidig at det er nødvendig å følge med og klage på sånt i ettertid fordi de ikke kan jobben de skal gjøre.
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    623
    Antall liker
    1.003
    Det har hendt at det har "skjært seg" for post/toll. Jeg har et par tre ganger betalt avgifter, og etter å ha sjekket 'order details' fikk jeg bekreftet at alt var betalt på forhånd. Husker ikke nå om VOEC nummeret var påført pakken.
    Hvorvidt VOEC-nummer er påført pakken er jo vesentlig da. Kort oppsummert, dersom VOEC nummer er påført pakken av avsender og transportselskap (posten, DHL, UPS etc..) allikevel har belastet med MVA og fortollingsgebyr, så er det transportselskap sin feil. I slike tilfeller er det viktig å ta bilde av pakken med voec-nummeret synlig før man åpner pakken og kaster innpakningen, så man har noe å slå i bordet med overfor transportselskapet. Dersom avsender derimot ikke har skrevet VOEC nummer synlig på pakken, så er det avsender sin feil, og avsender (eBay, amazon etc..) man henvender seg til.

    Jeg opplevde å bli dobbeltbelastet med MVA på en pakke kjøpt fra eBay, og i mitt tilfelle hadde man glemt å påføre VOEC-nummer på pakken. Jeg henvendte meg først til posten, men siden det ikke var feil fra deres side, ble jeg henvist videre til eBay, og det var eBay som tilbakebetalte MVA til meg.

    Btw, eBay krevde bildebevis på at pakken var mottatt som del av behandlingsprosessen, så i tilfeller med dobbelt-trekk av MVA så er det greit å ta gode bilder av pakken uåpnet uavhengig av hvor feilen ligger...

    Det står mer om dette her.
     
    Sist redigert:

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.403
    Antall liker
    3.171
    Torget vurderinger
    1
    Hei,

    Jeg har en Sony WM-D6C Walkman Pro liggende i boden. Kjøpt ny på 80-tallet. Ubrukt siste 20 år.
    Har ikke testet den foreløpig.

    Har lyst til å sette den i tjeneste igjen til opptak/avspilling i hytteanlegget.

    Det er vel urealistisk å tro at den fungerer som den skal nå? Kanskje best å få tatt en fullservice, først som sist, eller?

    Hvilken reparatør anbefales?
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.495
    Antall liker
    9.222
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Hei,

    Jeg har en Sony WM-D6C Walkman Pro liggende i boden. Kjøpt ny på 80-tallet. Ubrukt siste 20 år.
    Har ikke testet den foreløpig.

    Har lyst til å sette den i tjeneste igjen til opptak/avspilling i hytteanlegget.

    Det er vel urealistisk å tro at den fungerer som den skal nå? Kanskje best å få tatt en fullservice, først som sist, eller?

    Hvilken reparatør anbefales?
    Teletor i Oslo kan nok ta den jobben, alternativet er å sende den utaskjærs vil jeg tro.
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    623
    Antall liker
    1.003
    Hei,
    Jeg har en Sony WM-D6C Walkman Pro liggende i boden. Kjøpt ny på 80-tallet. Ubrukt siste 20 år.
    Har ikke testet den foreløpig.
    Har lyst til å sette den i tjeneste igjen til opptak/avspilling i hytteanlegget.
    Det er vel urealistisk å tro at den fungerer som den skal nå? Kanskje best å få tatt en fullservice, først som sist, eller?
    Hvilken reparatør anbefales?
    Ja det er urealistisk å tro at den vil fungere som den skal nå bare ved å sette batterier i den. Er nesten garantert at den trenger nytt belte/belter, og det er også vanlig at man må bytte ut enkelte komponenter, spesielt elektrolytter er utsatt. Pluss smøring, fikse oksiderte potmetere etc. Forvent å måtte betale 3000 + kr for en full service hos en norsk profesjonell reparatør som har dette som levebrød.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    39.965
    Antall liker
    81.739
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    96
    Ja det er urealistisk å tro at den vil fungere som den skal nå bare ved å sette batterier i den. Er nesten garantert at den trenger nytt belte/belter, og det er også vanlig at man må bytte ut enkelte komponenter, spesielt elektrolytter er utsatt. Pluss smøring, fikse oksiderte potmetere etc. Forvent å måtte betale 3000 + kr for en full service hos en norsk profesjonell reparatør som har dette som levebrød.
    Men den er vel verdt det dobbelte når den fungerer?
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.403
    Antall liker
    3.171
    Torget vurderinger
    1
    Takk for svar.
    Vil at den skal bli tipp topp for de neste 10 år.
    Sånn sett får det koste "hva det koster", slik at den ikke må inn til ny service etter kort tid.

    Fortsatt Teletor som er den beste reparatøren?
     

    jifbaderom

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.03.2022
    Innlegg
    1.167
    Antall liker
    1.099
    Sted
    Stavanger
    Hei,

    Jeg har en Sony WM-D6C Walkman Pro liggende i boden. Kjøpt ny på 80-tallet. Ubrukt siste 20 år.
    Har ikke testet den foreløpig.

    Har lyst til å sette den i tjeneste igjen til opptak/avspilling i hytteanlegget.

    Det er vel urealistisk å tro at den fungerer som den skal nå? Kanskje best å få tatt en fullservice, først som sist, eller?

    Hvilken reparatør anbefales?
     

    FroBe

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.08.2014
    Innlegg
    89
    Antall liker
    146
    Sted
    Ryfylke
    Hei,

    Jeg har en Sony WM-D6C Walkman Pro liggende i boden. Kjøpt ny på 80-tallet. Ubrukt siste 20 år.
    Har ikke testet den foreløpig.

    Har lyst til å sette den i tjeneste igjen til opptak/avspilling i hytteanlegget.

    Det er vel urealistisk å tro at den fungerer som den skal nå? Kanskje best å få tatt en fullservice, først som sist, eller?

    Hvilken reparatør anbefales?

    Det er bare å teste.

    D6C har kun belte til oppsamlingspole og telleverk, kapstan er indirekte koplet til motor via gummiring.
    Sett i batterier og test med åpnet lokk om spoletallerkenen trekker.

    NB! Ikke koble til strømadapter uten at du er 110% sikker på at den har riktig polaritet!
    Sony gikk mot standarden og brukte minus til senterpinne, mens 97% av strømadapter du får kjøpt har pluss til senterpinne.
    Det er mange fine Walkman som har blitt ødelagt på grunn av dette.
     

    HeyHo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Innlegg
    1.538
    Antall liker
    3.042
    Torget vurderinger
    2
    Takk for svar.
    Vil at den skal bli tipp topp for de neste 10 år.
    Sånn sett får det koste "hva det koster", slik at den ikke må inn til ny service etter kort tid.

    Fortsatt Teletor som er den beste reparatøren?
    Ja
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    623
    Antall liker
    1.003
    Men den er vel verdt det dobbelte når den fungerer?
    Sony D6C til 6000 kr på finn.no? Jeg vet ikke, har ikke fulgt så godt med på salg av walkmans på finn.no. Personlig så tviler jeg på det ut fra det lille jeg har sett, og hvis jeg var TS så ville jeg heller rettferdiggjort en flere tusen kroner dyr service med at jeg fikk tilbake en spiller jeg selv fikk glede av i mange år framover, enn at det er en god forretning.
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    623
    Antall liker
    1.003
    NB! Ikke koble til strømadapter uten at du er 110% sikker på at den har riktig polaritet!
    Sony gikk mot standarden og brukte minus til senterpinne, mens 97% av strømadapter du får kjøpt har pluss til senterpinne.
    Det er mange fine Walkman som har blitt ødelagt på grunn av dette.
    Det er et veldig godt poeng, husker jeg måtte lete litt etter adapter med riktig polaritet til min DC2 :) Synes forøvrig den (og sikkert også D6C) bruker overraskende lite strøm, så jeg bruker den så og si alltid med batterier.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    39.965
    Antall liker
    81.739
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    96
    Sony D6C til 6000 kr på finn.no? Jeg vet ikke, har ikke fulgt så godt med på salg av walkmans på finn.no. Personlig så tviler jeg på det ut fra det lille jeg har sett, og hvis jeg var TS så ville jeg heller rettferdiggjort en flere tusen kroner dyr service med at jeg fikk tilbake en spiller jeg selv fikk glede av i mange år framover, enn at det er en god forretning.
    Kanskje ikke på finn, men ebay... Uansett, en kassettspiller eller annet som ikke virker, er for meg en murstein.
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    623
    Antall liker
    1.003
    Kanskje ikke på finn, men ebay... Uansett, en kassettspiller eller annet som ikke virker, er for meg en murstein.
    Eller dørstopper, bokholder etc... :) Det kunne kanskje vært en ide å selge denne typen ting på eBay ja, man må bare huske på at eBay tar en "selling fee" på ca 13 % av salgsprisen hvis jeg forsto det som ble skrevet her riktig.
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    39.965
    Antall liker
    81.739
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    96
    Eller dørstopper, bokholder etc... :) Det kunne kanskje vært en ide å selge denne typen ting på eBay ja, man må bare huske på at eBay tar en "selling fee" på ca 13 % av salgsprisen hvis jeg forsto det som ble skrevet her riktig.
    Det ligger faktisk flere til opptil 19000,- på bukta, men om de blir solgt til den prisen er en annen historie...
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    623
    Antall liker
    1.003
    Det ligger faktisk flere til opptil 19000,- på bukta, men om de blir solgt til den prisen er en annen historie...
    Fantasipriser satt av lykkejegere... kanskje de håper å treffe på en super-rik person som kjenner på nostalgifølelsen og ikke bryr seg om hva ting koster...
    Man kan under "advanced search" søke på gjennomførte salg på eBay, da får man opp litt andre priser:
    1653134852183.png
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.903
    Antall liker
    19.798
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    det finnes flere type vhs musikk avspilere. en 6hoder av nyere sort er og anbefale der. super vhs. tror jeg har et par spillere selv. panasonic og et par andre. mulig jeg har gitt de bort. en kompis av meg har en lg vhs/dvd recorder som er helt knall husker ikke modellen. der er faktisk lyden meget god og du kan gjøre er bra digital opptak av vhs.....
    alesis hadde og 8track vhs recorder for music produskjon der du kunne linke og synce flere spillere for opp til 32tracks. men den technicsen er litt spesiell. kostet jo en arm og ei nyre..
    Bare for å korrigere deg, om det er audio, vi snakker om.
    4-6 hoder gjør ingen forskjell på lyden.
    4 hoved = 2 video & 2 audio.
    6 hoved = 4 video & 2 audio.
    De 2 ekstra video-hodene var for å gi bedre billedkvalitet ved ½-speed og slow motion.
    Så om du vil audio på vhs, da er det bare å gå for en modell, hvor det står HiFi-Stereo.
    NB: Men også der kan du gå feil. Noen av de gamle, som hadde HiFi-stereo, men ikke var desidert forberedt at bruke til bare audio,
    måtte se en vertikal sync på båndet for ikke å mute ved avspillning. Altså var det nødvendigt å innspille bilde samtidig med lyden, da
    det ellers ikke ville komme noen lyd på "audio-out" ved avspillning ;)
     
    Sist redigert:

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    39.965
    Antall liker
    81.739
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    96
    Fantasipriser satt av lykkejegere... kanskje de håper å treffe på en super-rik person som kjenner på nostalgifølelsen og ikke bryr seg om hva ting koster...
    Man kan under "advanced search" søke på gjennomførte salg på eBay, da får man opp litt andre priser:
    Vis vedlegget 819339
    Hifishark er også et nyttig verktøy for å se hva ting er solgt for. Der dukker også salg på finn opp noen ganger. Velg "SOLD" øverst
     

    jifbaderom

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.03.2022
    Innlegg
    1.167
    Antall liker
    1.099
    Sted
    Stavanger
    Bare for å korrigere deg, om det er audio, vi snakker om.
    4-6 hoder gjør ingen forskjell på lyden.
    4 hoved = 2 video & 2 audio.
    6 hoved = 4 video & 2 audio.
    De 2 ekstra video-hodene var for å gi bedre billedkvalitet ved slow motion.
    Så om du vil audio på vhs, da er det bare å gå for en modell, hvor det står HiFi-Stereo.
    NB: Men også der kan du gå feil. Noen av de gamle, som hadde HiFi-stereo, men ikke var desidert forberedt at bruke til bare audio,
    måtte se en vertikal sync på båndet for ikke å mute ved avspillning. Altså var det nødvendigt å innspille bilde samtidig med lyden, da
    det ellers ikke ville komme noen lyd på "audio-out" ved avspillning ;)
    Tror min panasonic har 6 hoder. Fikk den av stavanger universitetssykehus 😁
    2 fjernkontrollere den ene svær med jogwheel og mye knapper 😍🤤
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    39.965
    Antall liker
    81.739
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    96
    Jeg har kjøpt en del kassetter i det siste og noen av dem er innspilte. Er det noen som har erfaring med slike "erasere" der man putter kassetten inn i en boks og så slettes alt? Vurderer å handle meg en slik om det fungerer bra
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn