Kassett-spillernes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Svullo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    3.461
    Antall liker
    2.417
    Sted
    vest
    Mann trenger ike beklage noen som helst spörsmål, ingen er dårligere en andre! Her er det plass til alle!
    (Så lenge man ike farer direkte feilinfo 😈😈😈)
    🤣👍
     

    L_I_

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.11.2017
    Innlegg
    136
    Antall liker
    202
    Torget vurderinger
    2
    Mann trenger ike beklage noen som helst spörsmål, ingen er dårligere en andre! Her er det plass til alle!
    (Så lenge man ike farer direkte feilinfo 😈😈😈)
    🤣👍
    Så bra, takk for det :)

    (Aspirant på hifisentralen, relativt erfaren med hifi, minus kassetter >1993, i hvertfall erfaren nok til å vite hvilke diskusjonstemaer en godt kan la ligge ;) )

    Da drar jeg ett til, hehe - jeg bør vel også ha noe for å avmagnetisere? En slik, kanskje? https://cdon.no/elektronikk/analogis-afmagnetiseringsredskab-til-pickupper-p55099608
     

    Svullo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    3.461
    Antall liker
    2.417
    Sted
    vest
    Kan fint benytes, menn noen maskiner gjör dette selv. Check brukemanualen
     

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    646
    Antall liker
    994
    Torget vurderinger
    1
    Tre hoders med sandwich og to hoders, avmagnetiserer seg selv når de settes i opptak (har jeg lest fra de, som virkelig kan) Tre hoders Tandberg og Nakamichi og ant noen andre har separate opptak og avspillings hoder, så der slipper man ikke unna en SJELDEN gang.
     

    jifbaderom

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.03.2022
    Innlegg
    1.167
    Antall liker
    1.099
    Sted
    Stavanger

    Svullo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    3.461
    Antall liker
    2.417
    Sted
    vest
    Ville vert litt forsiktig mwd denne electronicrens, da den kan avgi kondens. Sån til info
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    L_I_: Jeg anbefaler IKKE blårens..og den demag-saken har lite og ingenting nær et kassetthode å gjøre. Bruk en i kassettform istedet, som den Tonar har.
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    1.492
    Torget vurderinger
    29
    HVIS jeg skulle finne på å kjøpe meg en kassettspiller.
    Hva får jeg hvis jeg kjøper en ny Teac-spiller, i forhåld til en fra 90-tallet.
    Hvis vi ser vekk fra at Teac-spilleren vil fungere prikkfritt teknisk.
    Fordeler/ulemper
    Har sett litt på W-1200.
    Tror også jeg skal klare å få kloa i en lokal, brukt AD-850 ( kombispiller) med noen få hundre kassetter til en fornuftig pris.
     

    Svullo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    3.461
    Antall liker
    2.417
    Sted
    vest
    Enste du får extra m ny spiler er garanti etter kjöpslåven. Brukes samme belöp på en brukt spiler vil jeg tro du får en bedre spiler.
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    1.492
    Torget vurderinger
    29
    Hadde vært kjekt om noen her hadde hørt disse, sammenlignet mot gode eldre spillere.
    Kanskje det kan være lurt å kjøpe en slik nyere spiller, for å se om interessen vedvarer.
    Og heller jakte på en krem-spiller etterhvert.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Rorres: Det kan være lurt å hente nytt. Men vær da klar over at nye Teac og Tascam IKKE tar type 4. Det er forresten like greit, imo, ettersom gode metalbånd kan være hinsides det de fleste ønsker å betale, rent prismessig.
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    1.492
    Torget vurderinger
    29
    Mener du da at en ikke kan ta opptak på type 4?
    It supports cassette tape that use normal, chrome and metal (playback only)
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    623
    Antall liker
    1.003
    Hadde vært kjekt om noen her hadde hørt disse, sammenlignet mot gode eldre spillere.
    Kanskje det kan være lurt å kjøpe en slik nyere spiller, for å se om interessen vedvarer.
    Og heller jakte på en krem-spiller etterhvert.
    Det @Auditor skriver om type 4 gjelder opptak. Avspilling av type 4 går greit. Et annet aspekt som taler imot denne nye Teac/Tascam-en, er at den har w&f-spesifikasjoner som er helt horrible. 0,25% W.RMS er elendig, kassettspillere med så ustabil hastighet er ikke brukbare. Heldigvis har tester vist at den reelle w&f er lavere enn spesifisert, ned mot 0,1%, men det er fremdeles ikke noe særlig bra. Du vil potensielt kunne merke det med rolig musikk med lange sammenhengende toner. Men med pop/rock etc så vil man neppe merke noe særlig. Til sammenlikning, selv rimelige single capstan spillere fra 90-tallet hadde mer stabil transport. Jeg hadde for en tid tilbake en JVC dobbeltdekker av rimelig prisklasse, og den var spesifisert til 0,08 eller 0,075. Og virkelig gode dobbel capstan high end spillere ligger på ned mot 0,02. Det positive er jo som du skriver at du får en spiller som fungerer knirkefritt teknisk. Det finnes nok av eksempler på folk som har gått for en brukt kremspiller, for så å bruke masse tid og ressurser i etterkant på å måtte fikse feil.

    Dette er en veldig god og grundig gjennomgang av Teac W-1200

    VWestlife forsøkte også å forbedre w&f på sin W-1200 med andre belter - uten hell. Videoen gir også mer innsikt i hvordan mekanismen er konstruert. Det som er litt bekymringsverdig er hvor stort sprik det er i w&f. På VWestlife sitt eksemplar var deck A ok mhp w&f, mens deck B var dårlig. Og resultatene fulgte beltene. Så kvalitetskontrollen på belter fra Teac/Tascam sin fabrikk er ikke særlig god. Ingen seriøse kassettspillere før i tiden kom med "square rubber belt" til å drive capstan, man brukte tynne flate belter.
     
    Sist redigert:

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    623
    Antall liker
    1.003

    L_I_

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.11.2017
    Innlegg
    136
    Antall liker
    202
    Torget vurderinger
    2
    Spørsmål: Når man på et kassettdeck spoler båndet (ikke noe ams eller noe, bare vanlig spoling) men allikevel hører lyden av musikk i høy hastighet, hva er feil da? Feil høyde på hodene, eller noe?
     

    Svullo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    3.461
    Antall liker
    2.417
    Sted
    vest
    Som du selv sier. Hodene er lit nærme bånd v spoling, menn ingen direkte feil. Noen maskiner kutter lyd v spoling, andre ike
     

    L_I_

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.11.2017
    Innlegg
    136
    Antall liker
    202
    Torget vurderinger
    2
    Som du selv sier. Hodene er lit nærme bånd v spoling, menn ingen direkte feil. Noen maskiner kutter lyd v spoling, andre ike
    Ok, så ikke katastrofe og noe man MÅ rette opp?
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    623
    Antall liker
    1.003
    Spørsmål: Når man på et kassettdeck spoler båndet (ikke noe ams eller noe, bare vanlig spoling) men allikevel hører lyden av musikk i høy hastighet, hva er feil da? Feil høyde på hodene, eller noe?
    Jeg har det sånn på DC2 Walkman-en min som er mekanisk restaurert. Lyden er svak, men den er der. Har alltid lurt på om disse var sånn nye fra fabrikk, for jeg eide aldri en DC2 på 80-tallet. En fordel med det er at man kan følge med på når sanger starter og slutter under spoling.
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    623
    Antall liker
    1.003
    Som du selv sier. Hodene er lit nærme bånd v spoling, menn ingen direkte feil. Noen maskiner kutter lyd v spoling, andre ike
    Dersom det er en spiller som skal kutte lyd ved spoling og den ikke gjør det, så er det vel en direkte feil :)
     

    Svullo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    3.461
    Antall liker
    2.417
    Sted
    vest
    Dersom det er en spiller som skal kutte lyd ved spoling og den ikke gjør det, så er det vel en direkte feil :)
    Noen gjör det, andre ike. Jeg hadde slik på en Aiwa å den hadde AMS, så det er ike direkte feil. Er det så jeg siger plagsomt, få en kundig til å fixe det
     

    Svullo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    3.461
    Antall liker
    2.417
    Sted
    vest
    Lydhode går ike langt nokk ned ved spoling, kan være snak om millimeter eller så, da kann man file vekk metal fra mekanismen får å holde hode lenger ned. Man kan da rissikere at lydhode ike går langt nok opp ved vanelig avspilning!
     

    L_I_

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.11.2017
    Innlegg
    136
    Antall liker
    202
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har det sånn på DC2 Walkman-en min som er mekanisk restaurert. Lyden er svak, men den er der. Har alltid lurt på om disse var sånn nye fra fabrikk, for jeg eide aldri en DC2 på 80-tallet. En fordel med det er at man kan følge med på når sanger starter og slutter under spoling.
    Takk for svar (Åh, jeg sikla på DC2 back in the days.... :p)
     

    L_I_

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.11.2017
    Innlegg
    136
    Antall liker
    202
    Torget vurderinger
    2
    Hjælpes, jeg digger dette forumet. Tusen takk for svar på dette og andre spørsmål!! :-D
     

    Svullo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    3.461
    Antall liker
    2.417
    Sted
    vest
    Da jeg bruger alt får mye tid herinde og min kone ike er fornöyet med at jeg ike gjör husarbeide, må jeg si ha det herfra. Kos dere med bånd, bias å annet bekymer. Kansje jeg genopstår...en annet år
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Rorres: Du kan selvfølgelig spille AV metal, men opptakene på dem er umulig- playback only.
    Torstej: Jeg sa jeg ikke anbefaler blårens SELV. Foretrekker spesiallagde rensesett.

    Pug: Spørs om du vil begynne med type1, og hvilken maskin du har. ALLTID hvilken maskin du har. De mest fleksible begynnerkassettene jeg vet om er TDK D, Fuji K2, Denon HD6/HD6S. Noe sånt som et tilgivende metalbånd finnes egentlig ikke, men Thats CD4 er grei som start. Og gir utrolige resultater på godt planlagt rigg. Da får du en brutal læringskurve, men ikke så brutal at du er helt mosa etterpå.. Emtec er i så måte for viderekomne, og jo nyere de er, desto bedre. Men får du til Emtec TP4, Denon HD-M og Sony Metal XR ( ja, jeg gjør det, men velger å overlate Sony til Sonistene..) så er kassetten godt på plass i ryggmargen din.😊
     
    Sist redigert:

    jifbaderom

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.03.2022
    Innlegg
    1.167
    Antall liker
    1.099
    Sted
    Stavanger
    HVIS jeg skulle finne på å kjøpe meg en kassettspiller.
    Hva får jeg hvis jeg kjøper en ny Teac-spiller, i forhåld til en fra 90-tallet.
    Hvis vi ser vekk fra at Teac-spilleren vil fungere prikkfritt teknisk.
    Fordeler/ulemper
    Har sett litt på W-1200.
    Tror også jeg skal klare å få kloa i en lokal, brukt AD-850 ( kombispiller) med noen få hundre kassetter til en fornuftig pris.
    nye har ikke dolby. kanskje dem har noe like så godt men ikke til å spille av kassetter med dolby. nevner dem ikke hvordan spille av dolby har dem ikke noe løsning på det
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    1.492
    Torget vurderinger
    29
    Jeg må gruble litt på dette med spiller.
    Men i utgangspunktet tror jeg at jeg skal prøve å få kjøpt en AD-850.
    Selger mente han har ca 500 kassetter jeg skulle få med på kjøpet.
    God blanding av opptakskassetter og originale.
    Så da har jeg jo litt å leke med til å begynne med.
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    623
    Antall liker
    1.003
    nye har ikke dolby. kanskje dem har noe like så godt men ikke til å spille av kassetter med dolby. nevner dem ikke hvordan spille av dolby har dem ikke noe løsning på det
    Teac W-1200 har en "noise reduction" funksjon som er ment som erstatning for Dolby B slik at man skal kunne spille av Dolby B originalkassetter med riktig lydbilde. Teac AD-850 har ikke dette.
     

    jifbaderom

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.03.2022
    Innlegg
    1.167
    Antall liker
    1.099
    Sted
    Stavanger
    Jeg må gruble litt på dette med spiller.
    Men i utgangspunktet tror jeg at jeg skal prøve å få kjøpt en AD-850.
    Selger mente han har ca 500 kassetter jeg skulle få med på kjøpet.
    God blanding av opptakskassetter og originale.
    Så da har jeg jo litt å leke med til å begynne med.
    Kan jo være et kupp 👍🏻
    du finner gode spillere fra 90tallet til 1000lappen og
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn