Kassett-spillernes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • jifbaderom

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2022
    Innlegg
    1.402
    Antall liker
    1.345
    Sted
    Stavanger
    Noe av diskusjonen har nok oppstått, som følge av missforståelsen av "sandwich heads" og to separate hoder for inn og avspilling. På forstnevnte vil justering av innspillingshodet også påvirke avspilling. Siste fører endring på ene hodet ikke til noen endring på det andre (relatert da til hodehøyde og azimuth) Case closed nå?
    du er jammen overivrig ja 😁🤔
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.085
    Antall liker
    20.355
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    En hel side med bare tullprat.
    @Badetøffel...... prøv å slappe litt av. En klok mann sa engang: Om du snakker hele tiden, lærer du ingenting.
    Om du holder kjeft, da kanskje du lærer noget.
    Om man vil, at en sine tapes skal spille optimalt i alle maskiner, er der bare en vei.
    Kalibreingskassett. Justere avspillehoved til max output og max diskant. Om du gjør dette på ørene (azimut), er det bedst å afspille i mono.
    Da bli´r justeringspunktet mye skarpere, da de 2 kanaler utfaser hverandre, om de er misjustert. Kan være vanskligere å høre ved stereo.
    Derefter justerer du innspillehoved, så du får max output og max diskant.
    Ta deretter en blank kassett, og gjør et opptak på ca. 15 minutter med max styrke. Vend tapen og start play.
    Hører du det minnste af opptaket på "den andre siden", er høyden justert feil, og da bare å starte forfra.
    Hører du ingenting, er maskinen justert korrekt.
    Allt anmnet "fiklen på skrømt" med inn- og avspillehoved uten å vite, hva man gjør, da bli´r det bare dårligere og dårligere. :cool:
     
    Sist redigert:

    kjetil71

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.12.2004
    Innlegg
    319
    Antall liker
    108
    Sted
    Ein plass i Stavanger
    Torget vurderinger
    1
    Mye snakk om utstyr, og opptakskassetter. Og det er vel og bra. Mye lærerikt som vi kan ta med oss. Men hva med nyinnspillinger på kassett? Flere og flere artister har begynt å gi ut på dette mediet. Ingen som kjøper disse? Selv har jeg nettopp fått denne boksen i hus. Har riktignok ikke kommet i handelen enda såvidt jeg vet, men rett rundt hjørnet. 5 kassetter av Theatre of Tragedy. 4 studio + den første demoen de rotlet sammen.
     

    Vedlegg

    kjetil71

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.12.2004
    Innlegg
    319
    Antall liker
    108
    Sted
    Ein plass i Stavanger
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har ikke fått testet ut enda. Men er rett rundt hjørnet. Når det er sagt, så er vel ikke dagens produsjon av kassetter det det en gang var. Men kjekt lell .-)
     

    HeyHo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Innlegg
    1.548
    Antall liker
    3.060
    Torget vurderinger
    2
    Mye snakk om utstyr, og opptakskassetter. Og det er vel og bra. Mye lærerikt som vi kan ta med oss. Men hva med nyinnspillinger på kassett? Flere og flere artister har begynt å gi ut på dette mediet. Ingen som kjøper disse? Selv har jeg nettopp fått denne boksen i hus. Har riktignok ikke kommet i handelen enda såvidt jeg vet, men rett rundt hjørnet. 5 kassetter av Theatre of Tragedy. 4 studio + den første demoen de rotlet sammen.
    Eg kjøper en del nytt ja, siste inn er vel denne 👇
    IMG_20220219_131559 (1).jpg
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    627
    Antall liker
    1.007
    Fikk en ny eske med Tony Wong i går. Hyggelig selger, vi så på esken med de som var dårlige og vi kunne se at det var "prikker" under forseglingene og noe brun/grått på bunnen av esken. Jeg fikk som sagt en ny eske og dette fungerer bra. Har tatt opp i dag og de tåler ganske høyt nivå, + 3-4 er ikke noe problem, tror de tåler noe mer. Men jeg la meg på 3-4. Og justeringene ble slik;
    ( Bias nesten helt ned på minus)
    Gøy! :) Litt snodig kombinasjon med rec level nesten på 0 og bias helt på minus, greit å ha en fleksibel kassettspiller med et sånt bånd.
     

    ToreP

    Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    3.128
    Sted
    Trondheim
    Dette var interessant!🙂Var ikke klar over at det fantes nyutgivelser på kassett! Dette virker lovende!😀
    Mvh ToreP
     

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.371
    Antall liker
    1.186
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    men i dag kan man lage et bedre opptak en det som var på de gamle album kassettene selv og nye utgivelser. med det rette utstyret. . og man kan bruke den tapen man vil bruke... det meste av digital utsyr har blitt bedre med åra.
     

    69Variant

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2021
    Innlegg
    265
    Antall liker
    607
    Sted
    Ørland
    Torget vurderinger
    2
    Nyt mode belte ble suksess :)
    DSC_1627.JPG


    Det gamle var veldig lite elastisk
    DSC_1628.JPG


    Virker som det skulle vært mer å gå på på rec level men jeg får bruke den litt før jeg eventuelt begir meg ut på en justering.

    Tc-k808es btw :)
     

    Svullo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    3.462
    Antall liker
    2.429
    Sted
    vest
    Fikk noen få eldre og forseglede TDK kassetter idag; MA-R (1984) og MA-XG (ca. 1985) idag. En helsikes imponerende kvalitet på husene - de kunne jo vært brukt som moring. Man får faktisk et snev av eierglede... :)
    Det er fantastiske bånd (M-Ar) med stor eieglede. Jeg har bare en gott brukt c60, å bare det og putte den inn i spileren og trykke play er en nesten hellig følelse.
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    627
    Antall liker
    1.007
    Nyt mode belte ble suksess :)
    Vis vedlegget 805655
    Virker som det skulle vært mer å gå på på rec level men jeg får bruke den litt før jeg eventuelt begir meg ut på en justering.
    Alltid hyggelig å se bilder av en Sony TCM200-transport :) Du satte den sorte bakplata på korrekt? (innafor de sorte "plastkrokene")
    1648837044279.png
    Som referanse så pleier jeg å ha rec level på klokka 12 (nullstilt) for eks. TDK SA, Sony UX, vet ikke om @Terje-A har samme erfaring.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.516
    Antall liker
    9.286
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Rec level klokka 12 er et godt utgangspunkt. :) , I dag har jeg holdt på i roterommet med min 970ES, den hadde en merkelig lyd fra drivverket av og til når jeg tok kassetten ut av spilleren:unsure:. Av med lokket og kassetten inn og ut av spilleren gjentatte ganger, etter en times tid oppdaget jeg hva som lagde lyden. Det er 2 svinghjul som henger sammen med capstanakslene og disse går kontinuerlig. Uten belastning lagde det venstre svinghjulet litt lyd på glidellageret en sjelden gang. Jeg brukte bittelite Tamiya ceramic grease blandet med CRC 2-56 og lyden ble borte. (Med bittelite så mener jeg så lite det er mulig å få til) Skal teste i praktisk bruk i morgen. Så får vi se.
     

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.371
    Antall liker
    1.186
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    jeg har fått et tørr lager(skviiking) lyd i min kd95 som må undersøkes:p jeg tror det er capstan aksling som må smøres rett og slett. er rimlig stor capstan på denne.
     

    69Variant

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2021
    Innlegg
    265
    Antall liker
    607
    Sted
    Ørland
    Torget vurderinger
    2
    Alltid hyggelig å se bilder av en Sony TCM200-transport :) Du satte den sorte bakplata på korrekt? (innafor de sorte "plastkrokene")
    Vis vedlegget 805788
    Som referanse så pleier jeg å ha rec level på klokka 12 (nullstilt) for eks. TDK SA, Sony UX, vet ikke om @Terje-A har samme erfaring.
    Ja, det mener jeg. Satte platen nedi krokene og løftet braketen på toppen før jeg fikk klemt den inntil så jeg fikk på plass de to skruene.

    Jeg tok bilde av kalibreringen av en ux-s tidligere i dag å den er ikke klokka 12 men det er ikke den Værste kaseten jeg har prøvd på. Nyere HF lar seg bare sånn akkurat kalibrere
    DSC_1632.JPG
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Man velger selv å håndtere maskinen sin. I min bok: Velg bånd etter maskin, la standard fabrikkskalibrering avgjøre hvilke bånd du bruker. Er hodet forsegla fra fabrikken, la det være. Lærer du kassetter sånn, holder du på den kompromissløse holdninga resten av livet. Mer forklaring trengs ikke.

    Terje-A: Du har glemt min lange historie med kassetten. Jeg har brukt Nakamichi før, samt eid en 18-20 merker innen spillere..alt fra Hitachi og Sharp til Sony, RFT , Denon.. de fleste har jeg side opp og side ned med håndskrevne notater om. Som også om bånd- og generell Hi-Fi. Det er alltid en grunn til valga mine, og selvinnsikt har jeg nok av.. Det er bare ganske så utrolig at endel ikke også ser begrensningene i et snart 40 år gammelt mellomserie deck..kontra en 25 år gammel toppmodell fra ett av verdens eldste merker. Som ikke bare kunne sitt kassettfag, men også fortsatt lever. De ER gode, Nak og. Hersker null og ingen ingen tvil derom. Men av og til blir maskinene for kompliserte for sitt eget beste. Idag kaller vi det visst teknologi for teknologiens skyld. Det slår som oftest feil ut. Men så er også menneskets vei til sine mål både fullt ut individuell og overstrødd med torner..
     
    Sist redigert:

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Man velger selv å håndtere maskinen sin. I min bok: Velg bånd etter maskin, la standard fabrikkskalibrering avgjøre hvilke bånd du bruker. Er hodet forsegla fra fabrikken, la det være. Lærer du kassetter sånn, holder du på den kompromissløse holdninga resten av livet. Mer forklaring trengs ikke.

    Terje-A: Du har glemt min lange historie med kassetten. Jeg har brukt Nakamichi før, samt eid en ti-tolv merker innen spillere..alt fra Hitachi og Sharp til Sony, RFT , Denon..Det er alltid en grunn til valga mine, og selvinnsikt har jeg nok av.. Det er bare ganske så utrolig at endel ikke også ser begrensningene i et snart 40 år gammelt deck..kontra en 25 år gammel toppmodell fra ett av verdens eldste merker. Som i tillegg fortsatt lever.
    Samme her. Jeg er EKSTREMT klok. Og ydmyk. Folk burde lytte på hva jeg har å si, for jeg vet bedre enn de hva jeg snakker om.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.516
    Antall liker
    9.286
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Man velger selv å håndtere maskinen sin. I min bok: Velg bånd etter maskin, la standard fabrikkskalibrering avgjøre hvilke bånd du bruker. Er hodet forsegla fra fabrikken, la det være. Lærer du kassetter sånn, holder du på den kompromissløse holdninga resten av livet. Mer forklaring trengs ikke.

    Terje-A: Du har glemt min lange historie med kassetten. Jeg har brukt Nakamichi før, samt eid en ti-tolv merker innen spillere..alt fra Hitachi og Sharp til Sony, RFT , Denon..Det er alltid en grunn til valga mine, og selvinnsikt har jeg nok av.. Det er bare ganske så utrolig at endel ikke også ser begrensningene i et snart 40 år gammelt deck..kontra en 25 år gammel toppmodell fra ett av verdens eldste merker. Som i tillegg fortsatt lever.
    Alle her velger å håndtere sine egne maskiner på en utmerket måte. Å velge bånd etter maskin er selvfølgelig smart i de tilfellene hvor maskinen er satt opp til et eller noen få fabrikater. Dette er ingen uenig i. Men hvis maskinen er utstyrt med gode manueile justeringsmuligheter så forsvinner det argumentet. Forseglede skruer skal man ikke tukle med, det er heller ingen uenig i.
    Det blir nesten noe religiøse overtoner i påstanden "kompromissløs holdning resten av livet" men hver sin lyst.
    Man kan selvfølgelig vurdere gamle spillere kontra de nyere. I den analoge gullalderen var det fullt trøkk på utviklingen av kassettspillere hos de fabrikatene vi kjenner så godt, men når det digitale dukket opp og resulterte i CD, MD, DCC og DAT begynte nedturen og ikke minst når MP3 formatet kom på slutten av nittitallet.
    Jeg tror de fleste er enig i at en feit spiller fra åttitallet som er i perfekt stand er en bedre spiller enn en fra slutten av nittitallet.
    Og det jeg skriver her er jeg ganske sikker på at du er enig i. :) Hadde vært moro å prøvd en topp maskin fra Denon forresten.
     

    Svullo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    3.462
    Antall liker
    2.429
    Sted
    vest
    Det vigtikste er vell å få det beste ut av det man har og båndene mann bruker, å dessuten og glede seg over det mann klarer å få ut av spileren, samma å mye spileren kosta dengang da
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.366
    Antall liker
    3.282
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Det vigtikste er vell å få det beste ut av det man har og båndene mann bruker, å dessuten og glede seg over det mann klarer å få ut av spileren, samma å mye spileren kosta dengang da
    Pr. nå så gleder jeg meg over båndene jeg har foran meg - her representert av 3 x TDK metall. Og det uten å ha en spiller på plass... :giggle:

    Fantastisk tilfredsstillende for s.genet mitt!
    3 x Metal_2.jpg
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    627
    Antall liker
    1.007
    Torstej: OK, la meg da stille deg etpar spørsmål:

    Hvorfor har jeg 810 og ikke NAK?
    Når var kassetten på sitt lydmessig beste, uten særlig ødeleggelse av dynamikken via NR?
    Hvor er Nakamichi kontra Denon idag?
    Jeg kommer ikke til å svare på de 3 spørsmålene dine @Auditor. Jeg ville i utgangspunktet bare hjelpe deg å forstå hva den "40 sek auto FF"-featuren på RX-serien er (og hva den ikke er). Du har funnet din drømmespiller i DRS-810, og det er ikke noe som er bedre enn det (y) La oss heller bruke tiden på hyggelige ting.
     

    HeyHo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Innlegg
    1.548
    Antall liker
    3.060
    Torget vurderinger
    2
    Kjøpte for nokre år siden en god mengde Fuji/Axia bånd fra en selger i Israel, har flere lengde varianter enn de på bilde.
    Fungerer gull på opptak med Sony TC-K990ES, har ikkje hatt problemer med andre merker heller for den del ;)
    IMG_20220402_095853.jpg
     

    afen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    227
    Antall liker
    715
    Det vigtikste er vell å få det beste ut av det man har og båndene mann bruker, å dessuten og glede seg over det mann klarer å få ut av spileren, samma å mye spileren kosta dengang da
    Så enkelt kan man faktisk si det! Hvis man ikke sitter og gleder seg over å holde på med denne hobbyen - hvorfor gjør man det da?

    Og selv om man kanskje ikke har topp-utstyr akkurat nå så kan man jo sitte og drømme om TC-K777ESII og kassevis med Super Metal Master!
     

    Svullo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    3.462
    Antall liker
    2.429
    Sted
    vest
    Normalbånd fra basf kr 65 på torget er visst rundt hundre till salu
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.958
    Antall liker
    1.296
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Jeg er kanskje den eneste der ikke ser på TDK MA og dens brødre som et alternativ, jeg er ikke imponert over disse båndene selvom de ser fine ut, der er andre der er mye mer attraktive! Sony, Maxell, Basf f.eks.
     

    Svullo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    3.462
    Antall liker
    2.429
    Sted
    vest
    Jeg er kanskje den eneste der ikke ser på TDK MA og dens brødre som et alternativ, jeg er ikke imponert over disse båndene selvom de ser fine ut, der er andre der er mye mer attraktive! Sony, Maxell, Basf f.eks.
    Smak å behag detta og va der passer i ens deck. RS M253x nyter tdk i vaffalt
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn