Kassett-spillernes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • sterha

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.02.2021
    Innlegg
    124
    Antall liker
    154
    Sted
    Trøndelag
    det ligger nå en 3014 på finn...
    Har sett den ja, men tror ikke selgeren vil sende (har ikke spurt da….).

    Edit: annonsen er oppdatert nå med at den kan sendes…

    Hvor bra er egentlig en 3014 sammenlignet med en Dragon? Og driftssikkerheten? 🙈
     
    Sist redigert:

    sterha

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.02.2021
    Innlegg
    124
    Antall liker
    154
    Sted
    Trøndelag
    Driver å pusler med diverse eldre lydutstyr og tar enkle reparasjoner selv. Har vel det jeg behøver av verktøy, loddebolt og måleinstrumenter tror jeg.

    Men hva anbefaler dere av kassettspillerspesifikt utstyr for å reparere og justere spillere? Speilkassett, regner jeg med. Div testkassetter? Annet utstyr for å justere kassettspilllere?

    Og hvor er det smart å kjøpe?
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.621
    Antall liker
    1.315
    Jakten på NOS 80-tallskassetter fikk seg et skudd for baugen da jeg kom over et parti med TDK AD, AD-X og Sony HF-s og HF-X.
    Egentlig ikke noe jeg trenger, slettes ikke det jeg leter etter, men det var for godt til å stå over.
     

    Vedlegg

    • 216.1 KB Visninger: 49

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    39.979
    Antall liker
    81.815
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    96
    Noen som har slike å selge? Ser de kan kjøpes i Sveits, men det blir kostbart både med frakt og mva

    72703E46-4C18-4754-873A-E5804C36D31E.jpeg
    6E562EB1-E13C-46C6-A858-E890B7894FDE.jpeg
     

    Snacky

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2021
    Innlegg
    273
    Antall liker
    554
    Sted
    Østlandet
    Plukket opp denne (Pioneer CT-W505R, produsert i mars 1996, se bilde under) her forleden for den ringe sum av kr. 300,- hos en eldre mann et sted på Østlandet.
    Med funksjoner som FLEX (ved avspilling), samt ALCA og Auto BLE (ved opptak), er dette i utgangspunktet en meget god autorevers 2-hoders maskin, men som også da er istand til å lage ekstremt gode opptak.

    Tidligere eier fikk beskjed om å teste avspilling samt spoling begge veier på begge deck før avhenting, noe som ble bekreftet fungerende. Ved test hjemme hos meg samme kveld merket jeg imidlertid at svinghjulene på deck 2 var veldig trege og gjorde avspilling ekstremt ujevn og til tider ble avspilling og opptak avbrutt. Trodde derfor jeg måtte demontere transporten og rense og olje capstanlager etc. men etter et par timers videre frenetisk spoling og avspilling "løsnet" hele mekanismen og begynte på nytt å oppføre seg ordentlig. Da var det bare å justere hastighet på begge decks å fortsette videre testing, noe som har bekreftet at dette er en meget kapabel maskin. Originale belter var også fullt ut intakte, så ingen videre service var nødvendig bortsett fra den obligatoriske drivverksrensen (med min spesial-"vodka")

    Ellers ser maskinen strøken ut, og har iflg. eier vært svært lite brukt (kjøpt på slutten av 90-tallet, brukt en kort stund og deretter satt bort på et tørt loft de siste 20 årene, inntil undertegnede plutselig dukket opp og reddet maskinen fra en fra en uviss skjebne i en annen potensiell kjøpers varetekt :)

    1642270304470.jpeg



    Snacky
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    39.979
    Antall liker
    81.815
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    96
    Kurant kassett, men ikke gøy nok ;)
    Ok, det er ingenting jeg må ha, men det hadde vært artig å hatt en i hvert deck i racket for fotoshoot. Jeg får bruke MA -XG i stedet. Takk for interessen
     
    Sist redigert:

    afen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    227
    Antall liker
    715
    Ok, det er ingenting jeg må ha, men det hadde vært artig å hatt en i hvert deck i racket for fotoshoot. Jeg får bruke MA -XG i stedet. Takk for interessen
    Null stress :) Er uansett bare en Kina-kopi noen har fått for seg er Meget Sjeldne Varer.
     

    afen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    227
    Antall liker
    715
    De du har lagt ut bilde av er kopier.
     

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.370
    Antall liker
    1.185
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    skal se etter hva jeg har. tror ikke jeg har thorens. men jeg har en liggendende kassett for photoshoot hvertfall.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    39.979
    Antall liker
    81.815
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    96
    skal se etter hva jeg har. tror ikke jeg har thorens. men jeg har en liggendende kassett for photoshoot hvertfall.
    Der er ikke så viktig. Jeg putter i MA-XG i stedet. Kopier som skal byttes bort er uinteressant. Skal jeg handle noe, kjøper jeg heller ekte vare
     

    afen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    227
    Antall liker
    715
    Ja, men de er ikke mine, men de som selges i Sveits for over kr1000,- pr stk
    Kan jeg spørre hva som avslører at det er en kopi?
    Jeg tror ikke det finnes noen ekte Thorens-kassetter i det hele tatt. Ikke dukker de opp i noen kataloger som jeg har sett, og det er heller lite informasjon om de ellers. De har også helt like hjul som diverse andre kopi-kassetter som prøver å etterligne ekte vare. J-card er også av dårlig kvalitet, og fonten de bruker er lik andre Kina-kopier. Ser de dukker opp som både Super LH og Super LN, med flere ulike chassis.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    39.979
    Antall liker
    81.815
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    96
    Jeg tror ikke det finnes noen ekte Thorens-kassetter i det hele tatt. Ikke dukker de opp i noen kataloger som jeg har sett, og det er heller lite informasjon om de ellers. De har også helt like hjul som diverse andre kopi-kassetter som prøver å etterligne ekte vare. J-card er også av dårlig kvalitet, og fonten de bruker er lik andre Kina-kopier. Ser de dukker opp som både Super LH og Super LN, med flere ulike chassis.
    Ok
     

    afen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    227
    Antall liker
    715
    1642419699086.png

    Prisene på metal-bånd stiger stadig! Dette er salgsprisen på noen auksjoner jeg har fulgt.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    39.979
    Antall liker
    81.815
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    96
    Hvilken av disse bør jeg benytte til å rense lydhodene og capstan eller spiller det ingen rolle?

    D1C8EBC3-59A5-4142-85CF-7CE7850D4020.jpeg
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Snacky: Den dobbel-Pioen funker mer enn bra på Emtec👍 Ta den nedom når du leverer tape, så renser vi den😎

    TT: Glem den videovæska..den bruker du til VHS. Burde hatt et Nagaokasett, du..Ta i bruk rensetapes også..AMen der er nok til CD😊

    De Thorenskassettene bruker bånd fra BASF..surprise, surprise..
     
    Sist redigert:

    Snacky

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2021
    Innlegg
    273
    Antall liker
    554
    Sted
    Østlandet
    Snacky: Den dobbel-Pioen funker mer enn bra på Emtec👍
    Takk for tips. Skal prøve et par slike jeg har liggende på den med det første. Har hatt meget gode resultater med diverse TDK og en Sony CDit II også :)
    Den Pioneer-maskinen overrasket virkelig, det må jeg si.


    Snacky
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Snacky: Bare husk adressen på et visst parti japanere, du..😈
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    39.979
    Antall liker
    81.815
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    96
    Snacky: Den dobbel-Pioen funker mer enn bra på Emtec👍 Ta den nedom når du leverer tape, så renser vi den😎

    TT: Glem den videovæska..den bruker du til VHS. Burde hatt et Nagaokasett, du..Ta i bruk rensetapes også..AMen der er nok til CD😊

    De Thorenskassettene bruker bånd fra BASF..surprise, surprise..
    Jeg har allerede kjørt en TDK rensekassett, men som sterha sier de inneholder isopropanol alle tre, så da prøver jeg en av dem.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    TT: De kan skape en uheldig film som legger seg der den ikke burde være. Og hold hoderens unna gummidelene. De sprekker uten spesialformulert gummirens. Men du kan gjerne prøve..
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.621
    Antall liker
    1.315
    @afen ja, å kjøpe metallkassetter på ebay krever enten svær lommebok, eller mye tålmodighet og litt flaks for å finne noe som går for "fornuftige priser."

    @TT. det der ser ut som en million dollars! Om du gjør samme opptaket med samme kassettype på spillerne dine, hører du forskjell?
    Det er en test jeg gleder meg til å kjøre. Så langt har jeg bare gjort samme opptaket på forskjellige type kassetter.
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    39.979
    Antall liker
    81.815
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    96
    @afen ja, å kjøpe metallkassetter på ebay krever enten svær lommebok, eller mye tålmodighet og litt flaks for å finne noe som går for "fornuftige priser."

    @TT. det der ser ut som en million dollars! Om du gjør samme opptaket med samme kassettype på spillerne dine, hører du forskjell?
    Det er en test jeg gleder meg til å kjøre. Så langt har jeg bare gjort samme opptaket på forskjellige type kassetter.
    Tusen takk!
    Dette er det aller første seriøse opptaket jeg gjør med spilleren, så jeg må få prøvd meg litt frem først
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.621
    Antall liker
    1.315
    Gleder meg til rapport! @TT. Det er supergøy å bli kjent med ny kassettspiller. Mye prøving, litt feiling og masse herlig nerding på de første opptakene.

    I går var det mixtapestudio igjen. Temaet var "jente-band/artister", så mitt bidrag heter Jentekraft.
    Perfekt pusling dagen derpå. Det jeg ikke tenkte på der jeg koste meg med klipp&lim er hvor forbausende lite omslaget egentlig er, så det var først da jeg hadde skannet og printet det gikk det opp for meg at coveret var passe uleselig.

    jentekraft.jpg
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.941
    Antall liker
    1.279
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Åh nei, jeg hostet, det kommer garantert på båndet?
    Dette er en sann historie, jeg jobbet et sted hvor eierens frue drev å opptok programmer på vhs, hun stengte gardinerne fordi hun var redd refleksjoner på skjermen kom med på opptaket....
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    623
    Antall liker
    1.003
    Driver å pusler med diverse eldre lydutstyr og tar enkle reparasjoner selv. Har vel det jeg behøver av verktøy, loddebolt og måleinstrumenter tror jeg.
    Men hva anbefaler dere av kassettspillerspesifikt utstyr for å reparere og justere spillere? Speilkassett, regner jeg med. Div testkassetter? Annet utstyr for å justere kassettspilllere?
    Og hvor er det smart å kjøpe?
    A.N.T. Audio er en av få som produserer testkassetter av høy kvalitet. Han selger en kombinasjonskassett, U04103-70A med:
    Level 400Hz (200nWb/m ANSI)
    Azimuth 10kHz
    Speed/W&F 3kHz

    Det er et fint utgangspunkt.
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.941
    Antall liker
    1.279
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Om du en kassett, f.eks Maxell UR kan du fjerne plastdelen der hoderne vil være under avspilling, da kan du se om båndet beveger seg under avspilling, billig metode for å se om båndstyr osv rammer båndet.
     

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    646
    Antall liker
    994
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har noen TDK MA-R og noen XG som fortsatt er uåpnet. Dette begynner jo å bli bånd med en del år på baken. Er de som gammel vin, blitt eddik eller er det bare å sprette og nyte opptaket. Alternativet er å selge evt bytte dem i mer anvendelige bånd. Noen som har noen råd? Vis vedlegget 780638
    Med de prisene, som er på uåpnede TDK MA av de typene, hadde jeg solgt! Ebay er tungvint fra Norge, men finnes facebook grupper også. Har selv ikke vært borti problemer med TDK metallkassetter og har en mistanke at noe av problemet kan komme av noe høy oppbevarings temp. Med en virkelig god spiller får du topp opptak med type ll kassetter og jeg bunkrer nok en del TDK D av nyere årgang for bruk i 1000 og 700ZXl, samt et par andre topp Naka spillere (1000ZXL målt til 27khz med TDK D!)
     

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    646
    Antall liker
    994
    Torget vurderinger
    1
    Har sett den ja, men tror ikke selgeren vil sende (har ikke spurt da….).

    Edit: annonsen er oppdatert nå med at den kan sendes…

    Hvor bra er egentlig en 3014 sammenlignet med en Dragon? Og driftssikkerheten? 🙈
    3014 er antagelig en bedre spiller enn Dragon på opptak og har justering av innspillings azimuth for perfekt innspilling. Spiller også fantastisk av, Men da jeg kun hadde 3014A og Dragon (ca -90) ble det opptak på Tandberg og avspilling på Nakamichi. Begge er rasedyr og bør ha en bra sjekk/service hos kyndige teknikere (om det ikke er gjort) før du setter de i jobb. Begge to måtte på service etter ca. 15 år. At metret henger på 3014en er normalt en grei sak å fikse om man har gjort det før, men det er alltid en liten fare for at det kan gå galt (noen få prosent), (etter første tabba jeg gjorde, på til 910 attpå til, har alle meterne etterpå gått helt greit)
    Om jeg ikke hadde 3014, hadde jeg vært med på budrunden :love:

    MEN: Vær helt sikker på at selger pakker, som det skulle være skjøreste krystall. Kapstan hjul på disse er antagelig de tyngste, som finnes til kassettspillere og det er MANGE, som har brukket under postgangen!
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.621
    Antall liker
    1.315
    Ett er sikkert, 3014 ser sabla mye bedre ut enn Dragon! Nakamichi blir veldig fort en ørken av sort plast. Jeg synes min RX505 er kul, men fin er den ikke.

    @BirgerG (eller andre som vet,) er forskjellen(e) på 3014 og 3014A noe å bry seg om?
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    623
    Antall liker
    1.003
    Om jeg ikke hadde 3014, hadde jeg vært med på budrunden :love:
    Det er ekstremt mange som er interessert i hvordan det går med salget, 70 stk har den som favoritt på finn.no i skrivende stund, det er ikke hverdagskost for kassettspillere.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    39.979
    Antall liker
    81.815
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    96
    Ett er sikkert, 3014 ser sabla mye bedre ut enn Dragon! Nakamichi blir veldig fort en ørken av sort plast. Jeg synes min RX505 er kul, men fin er den ikke.

    @BirgerG (eller andre som vet,) er forskjellen(e) på 3014 og 3014A noe å bry seg om?
    Fant dette:


    • Capstan axle was matt on the A (shiny on the non-A)
    • The A came with remote control capability (non-A optional)
    • The A was developed by the post-bankruptcy Tandberg (the non-A by the original Tandberg Radiofabrikk).
    • Improved electronic components
    • Different button finish (matt vs. shiny) and LED lights.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn