Kassett-spillernes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Baluba: Gratulerer. Skal holde øya oppe etter XL2 til deg. Et bånd jeg generelt sett aldri rører selv,-som Sony UXS- men som funker bra til Tandberg. Hvis det er snakk om den gaven jeg tror, bør TT ta svært godt vare på den slik jeg gjør her. En god venn har akkurat den ITTen der.

    Dazed: Hvis du ikke er forberedt på servicebehov til dine decks, legg dem alle for salg og søk en som holder toppnivå, men allerede har fått service. Greie merker å begynne med kan være Sony og Teac. 90s.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Dazed: Hvis du ikke er forberedt på servicebehov til dine decks, legg dem alle for salg og søk en som holder toppnivå, men allerede har fått service. Greie merker å begynne med kan være Sony og Teac. 90s.
    Forberedt og forberedt... "Ikke interessert nok til å holde på med", er vel nærmere sannheten. :) Har bare Luxman K-105 igjen. Yamaha KX-670 ble gitt bort til en herværende entusiast som skulle prøve å få orden på den. Ja, Sony og Teac er blant de som radaren er innstilt på. :)
     

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    650
    Antall liker
    1.005
    Torget vurderinger
    1
    Ser det stadig menes at det vil være behov for å bytte pressvalser, som en del av service av bånd transport. Av ca 180 spillere, har jeg selv kun hatt behov for å bytte på to spillere (trodde jeg) ene var TCD i 300 serien og andre TCD 3004. Kjøpte fra den berømte, æh beryktede Revox. Mye er sagt på tapeheads og et par andre fora om kvalitet på pressvalser. Generelt er de av dårlig kvalitet om ikke originale, eller laget av noen, som kan det (f.eks TeleTor, eller Lasse Hovde).
    For 3004 viste det seg at det bare var å kvitte seg med valsen, da gummien var løs og båndstyring gikk til helvete og båndet med det:mad: Satte på den originale igjen og alt ok.
    Men en god rens av slike er et must! Alle spillere med Sankyo mekanisme har nytte av minimum bytte av idler (mellom/overførings hjul) gummi. I de fleste tilfeller fungerer da transporten også på play (de fungerer ofte på spoling) Men om belter er veldig slakke (og på en del spillere har gått i oppløsning) må belter byttes med riktig spenn!! For stramme, som ofte noen og tjue på dusinet varianter, kan være, belaster lagring for kapstan aksler og evt. motorer så mye at noe kan ryke!!
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.513
    Antall liker
    9.271
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Ser det stadig menes at det vil være behov for å bytte pressvalser, som en del av service av bånd transport. Av ca 180 spillere, har jeg selv kun hatt behov for å bytte på to spillere (trodde jeg) ene var TCD i 300 serien og andre TCD 3004. Kjøpte fra den berømte, æh beryktede Revox. Mye er sagt på tapeheads og et par andre fora om kvalitet på pressvalser. Generelt er de av dårlig kvalitet om ikke originale, eller laget av noen, som kan det (f.eks TeleTor, eller Lasse Hovde).
    For 3004 viste det seg at det bare var å kvitte seg med valsen, da gummien var løs og båndstyring gikk til helvete og båndet med det:mad: Satte på den originale igjen og alt ok.
    Men en god rens av slike er et must! Alle spillere med Sankyo mekanisme har nytte av minimum bytte av idler (mellom/overførings hjul) gummi. I de fleste tilfeller fungerer da transporten også på play (de fungerer ofte på spoling) Men om belter er veldig slakke (og på en del spillere har gått i oppløsning) må belter byttes med riktig spenn!! For stramme, som ofte noen og tjue på dusinet varianter, kan være, belaster lagring for kapstan aksler og evt. motorer så mye at noe kan ryke!!
    God info, men venstre pressvalse på Sonyene med dual capstan er veldig utsatt, den blir hard og da begynner spilleren å curle tapen. Man kan bare ta den vekk selvfølgelig, da blir spilleren en single capstan spiller og den fungerer greit slik. (Er det bare til avspilling og man ikke er nerd så er det kanskje greit) Men skal man ha spilleren 100% så må den valsen være skikkelig, om den byttes så er det viktig at hardheten på gummien er riktig. De fra Slovakia er sannsynligvis bedre enn de fra revox.de ( som ikke har noe med Revox å gjøre i det hele tatt)
    Slovakia hjulene finnes også på eBay. Lenger bak i denne tråden viser jeg hvordan man bytter dette hjulet, ( Beholder plastsenteret, bytter bare gummien) Dette er ingen stor jobb, men man må justere trykket på pressvalsen etterpå eller sjanse på at man er innafor de verdiene som service manualen gir. ( Er mulig hvis plastmutteren settes i samme posisjon) Så konklusjonen er kanskje den at de som ønsker en enkel avspiller burde finne en singel capstan spiller.

    De pressvalsene eller gummihjulene, (kjært barn har mange navn) som jeg nevner lenger opp her kommer i fra mihokm på eBay, han har endel forskjellige produkter som er av god kvalitet og til en fin pris. Han er også en entusiast av rang og er også ivrig på Tapeheads.
     
    Sist redigert:

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    650
    Antall liker
    1.005
    Torget vurderinger
    1
    Ja, for de Sony spillerne har jeg sett det omtalt på 200? mekanismen. Ellers har du rett om fjerning, har en Pioneer CT-850, som det er gjort på, så trenger absolutt ikke gjelde bare Sony.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    3034 får nå sin første spilling. Avspilling går helt fint, og det låter faktisk flott uten noen flutter såvidt jeg kan høre. Må sammenligne med min nyrestaurerte Naka etterhvert for å finne ut om det er 100% riktig avspillingshastighet, men med et opptak av mastertape-kopi på Maxell XLII høres helt greit ut foreløpig. Men et problem er det, maskinen slutter å spole etter få sekunder. Tipper det er reimer som ikke er slik de skal være, men til den "prisen" jeg betalte så er det et økonomisk overkommelig problem. Det er vel neppe store problemer med å skaffe reimer, problemet ligger vel helst i å montere dem, noe jeg ikke er sikker på at jeg er riktig mann til å gjøre. Å bruke 3000 kroner på verksted for en maskin som ikke er verdt i nærheten av 3000 kroner gidder jeg ikke, da bruker jeg den heller slik den er uten behov for spoling.

    Det kan jo også hende at den trenger å moes litt etter å ha stått stille lenge. Spiller av i alle fall med fin lyd, men spoling både framover og bakover lar seg ikke gjøre. Kosmetisk er maskinen så fin at den er verdt å bevare, selv uten spoling sålenge lyden er såpass god. Skjønner godt hvorfor Tandberg-folk er like "fanatiske" som Nakamichi-folk. :)
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.513
    Antall liker
    9.271
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Ja, for de Sony spillerne har jeg sett det omtalt på 200? mekanismen. Ellers har du rett om fjerning, har en Pioneer CT-850, som det er gjort på, så trenger absolutt ikke gjelde bare Sony.
    Det er korrekt, TCM-200Dxx ble brukt på alle ES spillerne til Sony, med unntak av TC-KA1ES som var en billig spiller som kom i 1996, nå måtte det spares.
     
    Sist redigert:

    HeyHo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Innlegg
    1.546
    Antall liker
    3.057
    Torget vurderinger
    2
    Kjipt med den spolingen baluba,men sitter golyden og du kan leve med det så er jo det bare lekkert.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Kjipt med den spolingen baluba,men sitter golyden og du kan leve med det så er jo det bare lekkert.
    Jeg skal ta kontakt med den lokale Tandberg-gærningen jeg kjenner fra gamle dager, han har holdt liv i mange spillere de siste førti årene så kanskje han har noen reimer liggende til den. Og kompetansen til å skifte dem.
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.954
    Antall liker
    1.291
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Ta av lokket og se hva der skjer med mekanikken når du spoler. Belter skifter du lett selv, kosejobb det....
    Har tre belter til min 440A, alle forskjellig lengde, to brukte, det tredje sitter i maskinen nå. Beltet strekker seg ganske fort så det er lurt å ha et ekstra på lager, jeg må innom Facebook gruppen eller NRHF og bestille et par stykker tror jeg.
    Det kan være lurt å justere maskinen til de bånd du har flest av og glemmer resten. Det er litt tidskrevende å justere til ny type bånd så det blir slitsomt om man vil ha det perfekt.
    Vil jo mene Tandberg folk er mer fanatiske enn Nak folkene men Nak er fortsatt veldig lette å jobbe med og produserer alltid fin lyd. Tandberg kan være litt som svigermor, man vet aldrig helt hvilket humør den er i....det sagt, min Nak LX5 står fortsatt parkert i skapet, det er 440A der spiller....
     

    frog79

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.11.2014
    Innlegg
    661
    Antall liker
    712
    Ser jeg sprekker eller jeg kan føle hardhet på valsen så blir den byttet såfremt jeg ser verdien i decket.
    I alle tilfeller har jeg kunnet målt og hørt mindre flutter etter byttet.

    I de tilfellene jeg ikke har byttet de så har jeg renset de med 50/50 Isopropanol og batterivann.

    mihokm på Ebay har rollere som har passet de deckene jeg har holdt på med og de er av tilsynelatende god kvalitet til en lav pris.
    13x8mm med både 2 og 2.5mm akselhull.

    https://www.ebay.com/itm/Pinch-roll...095084?hash=item1edfc2a82c:g:42wAAOSw9fRZ2lWn

    De gamle valsene jeg har plukket ut har blitt brukt til eksperimenter for å se om jeg kan få de brukbare igjen.. Sålangt ingen stor suksess uten at jeg har gitt opp enda.

    Frog79
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Dazed: Da bør du faktisk- for din egen del- stryke hele formatet..Det å akseptere - og interessere seg for- fakta med kassetter og deres bruk og behov er en grunnforutsetning for å holde på med dem. Og det virker som om du ikke klarer å akseptere at kassettspillere er mekaniske. Det finnes ikke den mekaniske innretning som funker perfekt i det uendelige.

    Baluba: Full, kompetent service der, takk:cool:
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.513
    Antall liker
    9.271
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Dazed: Da bør du faktisk- for din egen del- stryke hele formatet..Det å akseptere - og interessere seg for- fakta med kassetter og deres bruk og behov er en grunnforutsetning for å holde på med dem. Og det virker som om du ikke klarer å akseptere at kassettspillere er mekaniske. Det finnes ikke den mekaniske innretning som funker perfekt i det uendelige.

    Baluba: Full, kompetent service der, takk:cool:
    Friske meldinger, men er i grunnen enig med deg her:)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Terje-A: Takk! Friske, kanskje, men absolutt sanne. Den som ikke klarer å bruke dette formatet, komplett med dets begrensninger, vil aldri verdsette kassettene for det de virkelig er. Skatter. Uansett hvor mye vedkommende prøver. Det samme ser man i vinylverdenen nå for tida. Enkelte har-eller lager- vinyl og platespillere kun for trendens del. Der vil aldri platene bli behandlet som mer enn en kuriositet. Vi som skjønner oss på disse to formatene veit at en god spiller, plate eller opptak/original formidler musikalske budskap på sin helt spesielle, særegne og absolutt deilige måte. Slikt utstyr skal være i hendene på kompetente eiere, herunder alt fra proffer til crate diggers. Som vil forstå det budskap og den tekniske plattform/arbeidet som ligger bak. Og samtidig ønsker å lære noe selv. Ved å bruke den kunnskapen som blant annet ligger ute hos oss ekte tapeheads. Og det er IKKE lite. Målbevisst selvinnsikt er en annen forutsetning for oss analogister med digitale tilbøyeligheter.

    Som jeg har sagt før: Tape er verdens letteste måte å lære matching på- en tidsreise som anses livsviktig av brukerne. Fordi det er en motgift til det "moderne livet". Den som har vært borti kassetter selv- og trivdes med egen samling- veit hva som ligger i det.
    Hva som må til, hvilke bånd som funker til hva, generelt arbeid for et godt opptak...Hvis du ikke ønsker å vite/lære/gjøre alt dette er du ingen ekte tapehead. Og fortjener følgelig ingen tapedeck. Men enhver ekte musikkelsker bør imo ha et. Og verdsette/ forstå seg på det og dets "software". Såpass er vi nok enig i, kamerat.. Eller hva sier du? Akkurat nå holder jeg på å ta ut enkelte originaldubletter for salg...Rydder litt i samlingen før nasjonaldagen , slik at det blir plass til flere utgivelser. Prosjektet kommer nok til å ta minst ett år til, da jeg også har enkelte små leilighetstilpassinger, type HC, på beddingen.
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.513
    Antall liker
    9.271
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Terje-A: Friske, kanskje, men absolutt sanne. Den som ikke klarer å bruke dette formatet, komplett med dets begrensninger, vil aldri verdsette kassettene for det de er. Uansett hvor mye vedkommende prøver. Det samme ser man i vinylverdenen nå for tida. Enkelte har-eller lager- vinyl og platespillere kun for trendens del. Der vil aldri platene bli behandlet som mer enn en kuriositet. Vi som skjønner oss på disse to formatene veit at en god spiller, plate eller opptak/original formidler musikalske budskap på sin helt spesielle, særegne og absolutt deilige måte. Slikt utstyr skal være i hendene på kompetente eiere, herunder alt fra proffer til crate diggers. Som vil forstå det budskap og den telniske plattform/arbeidet som ligger bak. Og samtidig ønsker å lære noe selv. Ved å bruke den kunnskapen som ligger ute hos tapeheads. Og det er IKKE lite. Som jeg har sagt før: Tape er verdens letteste måte å lære matching på- en tidsreise som anses livsviktig av brukerne. Fordi det er en motgift til det "moderne livet".
    Hva som må til, hvilke bånd som funker til hva, generelt arbeid for et godt opptak...Hvis du ikke ønsker å vite/lære/gjøre alt dette er du ingen ekte tapehead. Og fortjener ingen tapedeck. Men enhver ekte musikkelsker bør imo ha en. Såpass er vi nok enig i, kamerat.. Eller hva sier du? Akkurat nå holder jeg på å ta ut enkelte originaldubletter for salg...
    Helt enig :)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Terje-A: Friske, kanskje, men absolutt sanne. Den som ikke klarer å bruke dette formatet, komplett med dets begrensninger, vil aldri verdsette kassettene for det de virkelig er. Uansett hvor mye vedkommende prøver. Det samme ser man i vinylverdenen nå for tida. Enkelte har-eller lager- vinyl og platespillere kun for trendens del. Der vil aldri platene bli behandlet som mer enn en kuriositet. Vi som skjønner oss på disse to formatene veit at en god spiller, plate eller opptak/original formidler musikalske budskap på sin helt spesielle, særegne og absolutt deilige måte. Slikt utstyr skal være i hendene på kompetente eiere, herunder alt fra proffer til crate diggers. Som vil forstå det budskap og den tekniske plattform/arbeidet som ligger bak. Og samtidig ønsker å lære noe selv. Ved å bruke den kunnskapen som blant annet ligger ute hos oss ekte tapeheads. Og det er IKKE lite.

    Som jeg har sagt før: Tape er verdens letteste måte å lære matching på- en tidsreise som anses livsviktig av brukerne. Fordi det er en motgift til det "moderne livet".
    Hva som må til, hvilke bånd som funker til hva, generelt arbeid for et godt opptak...Hvis du ikke ønsker å vite/lære/gjøre alt dette er du ingen ekte tapehead. Og fortjener følgelig ingen tapedeck. Men enhver ekte musikkelsker bør imo ha et. Og verdsette/ forstå seg på det og dets "software". Såpass er vi nok enig i, kamerat.. Eller hva sier du? Akkurat nå holder jeg på å ta ut enkelte originaldubletter for salg...Rydder litt i samlingen før nasjonaldagen , slik at det blir plass til flere utgivelser. Prosjektet kommer nok til å ta minst ett år til, da jeg også har enkelte små leilighetstilpassinger, type HC, på beddingen.
    Syns ikke dette er så veldig inkluderende når noen spør om råd fordi man vil spille av noen kassetter man eier. Og ganske spesielt at noen sitter og tror de kan bestemme hvem som fortjener å ha kassettspiller. Kan hende du ikke mener det like krasst som det er skrevet, men det står jo der svart på hvitt.

    Teit å leke hifipoliti som liksom skal sitte og definere hvem som er ekte musikkelskere og ikke, utfra egne snevre rammer. Dette er en hobby, noe man driver med for moro skyld. Og de som vil delta må få legge ambisjonsnivået der de føler for selv. Eller så kan man sitte og ekskludere de som spør om råd, og se hvordan hobbyen sakte dør ut, som et innavlet lite huleboersamfunn bestående av halvgamle menn uten kvinner og barn, som sitter og runker hverandre og klapper seg selv på skulderen.
     

    lyntoft!

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.05.2008
    Innlegg
    1.427
    Antall liker
    803
    Sted
    Kløfta
    Torget vurderinger
    1
    Det er fullt mulig å hygge seg med både kassetter og avspiller uten å måtte overgi seg til, eller omfavne, de mest fundamentalistiske og deres lære.

    At maskineriet krever kontinuerlig underhold er det ikke vanskelig å forstå, heller ikke at opptak og gjengivelse relateres direkte til dette.
    Dette vedlikehold kan man gjerne gjøre selv, slik mange gjør helt rutinemessig i det stille.
    En likefrem jobb som er godt dokumentert fra åpne kilder.

    Instrukser fra kilder uten egen praktisk teknisk erfaring eller evne gjør man tryggest i å overse.
    Samme med latterlige elitistiske utredninger.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.513
    Antall liker
    9.271
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Auditor setter jo saken på spissen her, men det er et snev av sannhet i det. Og er det ikke slik da at mange her inne kjøper kabler for tusenvis av kroner og annen hardware til både ti og femti tusen, men en kassettspiller som inneholder masse elektronikk og mekanikk skal ikke koste mer enn fem hundre eller kanskje en tusenlapp. Og da skal da den helst være nyoverhalt også. Ikke så enkelt dette her. Jeg skriver dette med et smil om munnen, ikke ta det så veldig alvorlig kjære kassetthuer.:)
     

    lyntoft!

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.05.2008
    Innlegg
    1.427
    Antall liker
    803
    Sted
    Kløfta
    Torget vurderinger
    1
    Om du sier det.
    Litt underholdende
    men mest slitsomt
    med dosent uten manerer eller selvinnsikt
    i lengden.
     

    frog79

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.11.2014
    Innlegg
    661
    Antall liker
    712
    Fant noe litt interessant her om dagen..

    1.jpg

    2.jpg

    3.jpg

    4.jpg


    Dette er da et modulært rack system for kassetter der det medfølger det som jeg har forstått 2 stk tomme Type 1. Det er lite informasjon om dette på nettet men det jeg kan finne er at dette først ble lansert rundt 74-75.. Som dere ser er det forseglet og jeg har egentlig ingen planer om å åpne det.

    Bilder ifra nett:
    Capitol2_StakPak_2.jpg


    Ser jo unektelig ut som et ideelt cover for opptak som hadde strukket seg over to kassetter..

    Men har noen kunnskap om hvilket fabrikat som laget båndet og om dette faktisk ble solgt her i landet eller om det har blitt fraktet inn ifra det store utland? Jeg regner med at Capitol selv ikke produserte bånd? Eller?..

    Frog79
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    EM: Det jeg sier er: HAR du kassetter fra før, bruk dem. Og vil du begynne med dem. gjør det- for all del!! Det er det vi er her for. Men det er urimelig å forvente at en mekanisk innretning som en kassettspiller ikke skal ha problemer ettersom formatet er noen år gammelt- for så å få en eier som åpenbart ikke er interessert nok til å gjøre noe med dem slik at maskinen vedkommende bestemmer seg for kan fortsette å gjøre det den er bygget for. Tar du aldri bilen på service, du???
    Jeg er da en av de mest inkluderende HFSerne- det skjønner du hvis du leser det jeg skriver. Og det er også mailboksen min et bevis på, hvis du lurte. Jeg har nesten daglig henvendelser ang tape og bruk av dem. Og jeg veit hva jeg gjør. Jeg er også BÅNN ÆRLIG, det kommer man lengst med.

    Frog: Det gjorde de, faktisk! Det der er en av de første amerikanske 4-channel kassettene, ganske riktig fra 1974-75. Det dobbelcoveret ble laget "to bring repeat sales". Som selskapet selv uttrykte det. Fordi man var usikker på om disse på den tid nye kassettene- med design fra Europa- kom til å slå an i USA. Noe de gjorde ved å obsolidere 8-Tracken.. Får du tak i flere, kjøp dem. Kassetten i seg selv er ikke veldig god, men de der er samleobjekter!!;) Ekte tidskapsler! 30, 45, 90 og 120-lengder.

    Baluba: Good start!:rolleyes: Bare den kommer i produksjon...
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Terje-A: Slik spissing er nødvendig, det. Heller det enn et Foggy Mountain Breakdown:rolleyes:
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.513
    Antall liker
    9.271
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Terje-A: Slik spissing er nødvendig, det. Heller det enn et Foggy Mountain Breakdown:rolleyes:
    Tja, det blir jo ofte litt temperatur av det, og det er umulig å være bånn ærlig hele tiden. Av og til bør ting være usagt spesielt her inne hvor alt er skriftelig. Viktig å ikke skrive alt man tenker. Kun et godt råd.:)
     

    HeyHo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Innlegg
    1.546
    Antall liker
    3.057
    Torget vurderinger
    2
    Jeg syns alle fortjener å ha en kassettspiller jeg :)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    HeyHo: Alle musikkelskere BØR ha en, men kun hvis og såfremt den brukes. Eller er planlagt brukt til å vekke det man måtte ha av musikalske memories. Jeg tar musikk dødsens alvorlig. Som en god del her inne også gjør. Da respekterer man tidligere tiders medier og deres autentisitet. Og musikken som er på båndet blir noe mer. Slik det burde være. På den annen side: Det er ekstra trivelig når man får forespørsler fra uventet hold om hva feks. kassetter var/er/kan være/fungerer. Som fra en tolv år gammel gutt som har lyst til å begynne med dem. Ja, jeg har opplevd det selv. Flere ganger. Seinest i går.
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Terje-A: Den gjør det. Uten å fungere i sin tiltenkte rolle tar den også opp plass i racket. Feelgood? Ja. Som hele anlegget. Men den er der av en grunn. Fordi den skal spille musikk.:rolleyes:
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Er man heldig, vil snart tre decks her være i daglig bruk. Spørs på om jeg får tak i switchen.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.513
    Antall liker
    9.271
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Jeg droppa switchen og gikk for en forgreining isteden. (Har 2 tape inn og ut, bruker en forgreining på tape 2 ut. Den 3. Spilleren får derfor signal fra tape 2 ut og inn til forsterker er den koblet til inntaket for CD. Hifi klubben har denne; (Clasern har også en løsning, en RCA kabel med en forgreining)
    arg5481_1.jpg


    Dermed går det fint å ha 850ES, 970ES og A3ES tilkoblet samtidig:)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Terje-A: Ikke en løsning jeg velger her. Fordi opptageren allerede er bestemt til 810, jeg ønsker skikkelig inngangsvalg via bryter og får valget mellom tre forskjellige avspillere på ei og samme sløyfe. Da kan avspilleren velges utfra hvilket bånd jeg bruker. Om det er feks LH eller Metal XR...Dessuten er dette en aktiv løsning. Og opptaket kan fintrimmes ytterligere. Mer ergonomisk og HC-vennlig er det også..
     
    Sist redigert:

    frog79

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.11.2014
    Innlegg
    661
    Antall liker
    712
    Vel da har jeg sett videoen og vi kan vel si det slik at DRS-810`n står trygt i benken her enda ja gitt..

    Frog79
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.513
    Antall liker
    9.271
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Jeg har også sett videoen og det er en ny bedriten plastboks det er snakk om. Ikke rart at vi som henger i tråden her bruker skikkelige saker fra 20-40 år tilbake i tid. Og jeg la merke til at techmoan brukte Sony og Nakamichi som referanser.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.513
    Antall liker
    9.271
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Terje-A: Ikke en løsning jeg velger her. Fordi opptageren allerede er bestemt til 810, jeg ønsker skikkelig inngangsvalg via bryter og får valget mellom tre forskjellige avspillere på ei og samme sløyfe. Da kan avspilleren velges utfra hvilket bånd jeg bruker. Om det er feks LH eller Metal XR...Dessuten er dette en aktiv løsning. Og opptaket kan fintrimmes ytterligere. Mer ergonomisk og HC-vennlig er det også..
    Mer ergonomisk og HC-vennlig er vel dagens friskeste påstand;)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Terje-A: Du skal ikke se så mørkt på det. Den maskinen der er del av kassettens revival. Og det å- via den- få eldre kassetter i omløp og bruk igjen vil bane vei for fortsatt nyproduksjon. Også fra andre merker. Er det forresten ikke mer ergonomisk, kanskje, å bruke en vribryter til å VELGE hvilken maskin du vil bruke?? Hvis du slipper å tappe signalet fra halvdodgy overganger, koble om og gå bak utstyret ditt hver gang du skal veksle??? Prøv å leve ei uke fra mitt perspektiv, du..så vil du se at et "funksjonsfriskt" hjem kanskje byr på større utfordringer enn du trodde?:cool:
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.513
    Antall liker
    9.271
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Terje-A: Du skal ikke se så mørkt på det. Den maskinen der er del av kassettens revival. Og det å- via den- få eldre kassetter i omløp og bruk igjen vil bane vei for fortsatt nyproduksjon. Også fra andre merker. Er det forresten ikke mer ergonomisk, kanskje, å bruke en vribryter til å VELGE hvilken maskin du vil bruke?? Hvis du slipper å tappe signalet fra halvdodgy overganger, koble om og gå bak utstyret ditt hver gang du skal veksle??? Prøv å leve ei uke fra mitt perspektiv, du..så vil du se at et "funksjonsfriskt" hjem kanskje byr på større utfordringer enn du trodde?:cool:
    Greit med et nytt kassettprodukt men det kunne vært litt mindre plast, litt bedre FM radio og litt bedre høyttalere. Ergonomisk? Jeg bytter ikke om på en plugg, jeg trykker på fjernkontrollen og velger tape 1,2 eller CD. Ev. source etter behov. Enklere og mer HC- vennlig kan det ikke bli. Og de forskjellige perspektivene kan man jo filosofere over. Og for å prøve å ufarliggjøre forskjellige typer funksjonshemming og dermed være litt morsom. Du har en liten stein i skoen, men du ikke har ikke grus i hatten og det skal du være glad for. Jeg sjøl har en råtten rygg som av og til nærmest gjør meg invalid. Og min gamle mor har fått grus i hatten; Alzheimer er ikke noe koselig å forholde seg til.
    Men nok om det. Jeg bruker stort sett A3ES til opptak. Og spiller av Metal på 970ES, Chrome på 850ES og Normaltape på A3ES.
    Men min kilde er jo Tidal, spennede å følge med hva som skjer her. Spotify frister ikke. Men det er et par franske selskaper som ligger på lur. Vi får se. Jeg har oppdaget mye fin musikk etter at streameren kom i hus. Ev. snu seg helt rundt å kjøpe en CD spiller og begynne med det igjen.
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Terje-A: Den steinen begynne å bli ganske stor, foresten.. Begynner å merke egen alder på kroppen. Men husk: Løsningene er like mange som problemene. Jeg har ikke kassetter stående i hovedsettet, dit kommer de heller ikke. Løsningen er å tilpasse til eget funksjonsnivå, anlegg og ønsker. Dessuten: Forsterkeren i kassettanlegget har kun ei sløyfe.
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.954
    Antall liker
    1.291
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Den Toshiba vitsen kommer ikke til å selge i det hele tatt, merkelig at de gidder bruke de 30 $ på å lage det.
    Tidal ha jeg aldrig prøvd men det har jo blitt markedsført som highend lyd, Spotify holder i massevis for meg, hadde garantert ikke hørt forskell heller...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn