Kassett-spillernes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.954
    Antall liker
    1.291
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Har konferert med kona og konklusjonen er at jeg har ikke noen planer for 2017.....
    Har dog en drøm om å lytte til mer musikk, har nesten ikke brukt anlegget det siste året, der har vært så mye å gjøre.
    Tiden har gått med å pusse opp dette Moraira Bed and Breakfast. Kan også sees på Airbnb, zoom inn på Calle Haya/Calle Melocotonero, som her https://www.airbnb.no/rooms/9237847?guests=1&s=RGvsCZbW
    Vi tar selvsagt imot audiofile venner også bare så det er sagt....
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Niels: ER det muligheter for rullestolbrukere hos dere?
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Nydelig hus, Niels! :cool:

    Jeg hadde på midten av nittitallet en omtrent ti år gammel toppmodell fra Sanyo med loop for ekstern støyreduksjon. Sanyo hadde jo sin Super D Noise Reduction, som dette er et bilde av. En kompis hadde en slik kombo tidlig på åttitallet, og Super D fungerte faktisk mye bedre enn DBX. God demping av støy og fin dynamikk, men litt todimensjonalt lydbilde.

    312049571_1-sanyo-plus-n55-super-d-noise-reduction-system.jpg


    Selv hadde jeg bare kassettspilleren litt over ti år senere, men fikk trøbbel med den så jeg avhendet den videre. Fant i farten ikke noe bilde av kassettspilleren, men det var en god spiller bare med Dolby B også, slik jeg hadde den.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Letet litt mer, og fant et bilde av et komplett Sanyo Plus-serie rack. Kassettspilleren jeg hadde på midten av nittitallet er den som dere ser i bildet her. Anger nå på at jeg kvittet meg med den for småpenger da den begynte å jukse. Skulle heller beholdt den for å få den restaurert, men jeg hadde DAT-spiller og trengte egentlig bare en maskin til å kopiere demotaper på.

    sanyo plus series.jpg


    Sikler nesten litt når jeg ser bildet av den, for det er virkelig den feiteste kassettspilleren jeg har eid. En kvalitetsfølelse som var helt topp.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    I bunn og grunn var det jo bare noen få uriktige, men viktige veivalg og prioriteringer som førte til Sanyos endelige konkurs i 2012. Kunne likegodt vært Panasonic som røyk da..men de gjorde noen riktige valg, så..Og godt er forresten det.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Niels:Ellers hadde nok jeg tatt frua mi med ned en tur...
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.281
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Niels@ Veldig fint sted dere har der. Hadde jeg ikke hatt et bein i Thailand så hadde det vært fint å ta en tur.:)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Marcus74: Gode, ja, men det finnes bedre i- og fra- Japan. Denon DX4, for eksempel..
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.281
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Ikke stol på Auditor når det gjelder Denon, han er kjent for å være en skikkelig Denon entusiast;)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Forsiktig, nå.. det samme kan sies om deg og Sony, Terje. Du er faktisk enda mer på "ditt" merke. Jeg har ikke noe "mitt " merke. Noe jeg før har kommentert. Har du prøvd DX4? Ikke? Da bør du gjøre det. Og så beskrive dine resultater for meg.. Hvis du ikke får dem til, si fra..hehe...jeg har fått noen utrolige opptak med dem. Hva tror du er grunnen til at HDer og DXer idag er verd sin vekt i gull på visse auksjonssider? I flere tilfeller langt dyrere enn Sony. Legg merke til hva jeg tidligere har skrevet om That´s også...Og se den ovennevnte tapetesten...Det er faktisk bedre bånd å få kjøpt enn Sony, men at Sony kunne det de gjorde med kassetter? Liten tvil om det. Sier fra når det kommer inn en 30-40 CDits her..Til den tid burde du ha skrella folien av et tilstrekkelig antall That´s til å trenge påfyll:rolleyes:

    Baluba: Du kan glede deg til du finner ei plate verdig din ene HD8..Prøv å spille inn den samme på Sony metall, og kjør sammenligning:cool:
     
    Sist redigert:

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Dere er begge to noen moroklumper med deres kjepphester, og det er greit for meg. ;)

    Bør handle meg noen c90 type II. Tror faktisk alt jeg har av chrome som er uåpnet er c60, c76, en c100 og en c110.
    Alt av c90 er normalbånd. Gode normalbånd, men jeg foretrekker chromebånd i det store og hele.

    Jeg fant forresten et bilde av det Sanyo-decket jeg hadde i svart. Dæven, det er sexy! Hadde det vært en slik jeg hadde så ville jeg neppe ha levert den fra meg, for den gjør seg fint bare som hyllepynt. :D

    sanyo-plus-series-stereo-cassette-deck-plus-d64-1_962016213638717796.jpg


    D 64 heter den.
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.281
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Ja, jeg har nok fått en liten dose med Sonyvirus:) Er jo veldig fornøyd med 770ES. Er en fryd å ta opp på. Lett å justere slik at opptaket blir optimalt også. Nå for tiden tar jeg opp på Maxell, TDK og Sony type II tape. Har fortsatt et brukbart antall på lur....
    Problemet er plassen, men jeg tror jeg må snekre meg en seriøs kassetthylle når våren kommer. Det er mange ferdiginnspilte kassetter på gang også.(100+) Og så har vi turen til det fjerne østen til sommeren. Skulle ikke forundre meg om det ble noe mer tape der også, og kanskje noe annet snadder.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.281
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Dere er begge to noen moroklumper med deres kjepphester, og det er greit for meg. ;)

    Bør handle meg noen c90 type II. Tror faktisk alt jeg har av chrome som er uåpnet er c60, c76, en c100 og en c110.
    Alt av c90 er normalbånd. Gode normalbånd, men jeg foretrekker chromebånd i det store og hele.

    Jeg fant forresten et bilde av det Sanyo-decket jeg hadde i svart. Dæven, det er sexy! Hadde det vært en slik jeg hadde så ville jeg neppe ha levert den fra meg, for den gjør seg fint bare som hyllepynt. :D

    Vis vedlegget 419699
    Enig med deg. Den spilleren er jævlig stilig for å si det forsiktig. :eek:

    Og C90 type II finner du på eBay, prisen pr.stk. varierer selvfølgelig men du bør greie å få tak i noen til en vettug pris.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ja, men prisen er som oftest deretter. Håper å komme over et av disse sjeldne funnene som mine That's CD/MH (som er c60) og RAKS SP2 (som er c76). TDK, Sony og Maxell er ikke livsnødvendig for i alle fall That's er mer enn gode nok. Har ikke testet RAKS chromebånda enda. Eneste uspretta metallbånd jeg har er et Sony. :)
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.281
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Ja, men prisen er som oftest deretter. Håper å komme over et av disse sjeldne funnene som mine That's CD/MH (som er c60) og RAKS SP2 (som er c76). TDK, Sony og Maxell er ikke livsnødvendig for i alle fall That's er mer enn gode nok. Har ikke testet RAKS chromebånda enda. Eneste uspretta metallbånd jeg har er et Sony. :)
    Jeg synes That's er like bra som de jeg ramser opp jeg. Men jeg er litt jålete og så er det dette Sonyviruset da. Men så lenge jeg innrømmer at jeg har det så er det vel ikke så farlig:)
    Men i en tidligere post så fortalte jeg om at jeg kjøpte inn 10 brukte Sony UX-S C90 for en veldig billig penge. Det var jo en suksess. Absolutt et forsøk verdt.
     

    frog79

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.11.2014
    Innlegg
    661
    Antall liker
    712
    Kom til å tenke på nå her.. Husker dere LUMA? Var de virkelig så ille som jeg husker de?

    Såvidt jeg vet så var de vel i hovedsak en lyspære produsent?

    Frog79
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Luma var husmerke for Samvirkelagene i Norge. Opprinnelig var det en seriøs TV og radiofabrikk som var eid av svensk COOP. Derfor var det husmerke for norsk COOP. Om det var ille? Vet ikke helt, i vår familie har vi kun hatt en farge-TV fra tidlig syttitall. Opplevde dem i samme klasse som Luxor på den tiden, men jeg tror Luxor hadde saker av litt høyere klasse på programmet.

    Opprinnelig lyspærefabrikk, ja.
     

    frog79

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.11.2014
    Innlegg
    661
    Antall liker
    712
    Husker godt opptakskassettene jeg fikk av mine foreldre ifra det merket. Regner med det var av billigste sort da jeg fikk de i bøtter og spann på sent 80 tidlig 90 tallet

    Husker lyden som mørk. Nå var det jo ikke akkurat high end kassettdeck man hadde på gutterommet den gangen. Husker også at etiketten var så mørk at uansett hva man skrev med på de så greide man ikke å lese det som sto der.. Kanskje de baserte på at man måtte ha Luma lyspærer for å se hva man skrev....

    Skulle vært morsomt å fått tak i noen eksemplarer idag og tatt noen opptak. Bare for å se hvordan det hadde blitt.

    Frog79
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det var nok billige OEM-bånd av samme kvalitet som Mark, som jeg har flere av. Ikke akkurat best på S/N og ytterfløyer av frekvensområdet. :rolleyes:
     

    frog79

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.11.2014
    Innlegg
    661
    Antall liker
    712
    Hehe sikkert nok. Husker jeg til og med prøvde Dolby B på en av de.. Enda mørkere og ullent.

    Frog79
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ja, men da kunne du bruke Dolby B til å tweake klangbalansen. Ta opp med Dolby og spille av uten. Mer sus, men også mer diskant.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Baluba: Anstendig C90 krom er da null problem. Ang. RAKS, pass på stramminga på disse, så er de faktisk bedre enn et tilsvarende Sony. Jeg var bare litt uheldig med ett av mine. Det betyr dog ikke at båndet er dårlig.. (Sorry, Terje:cool:- du må bare få huka inn et solid antall Denons..)
    Luma, ja..Besteforeldra mine hadde en av dem. TV, altså..Ikke helt Bang & Olufsen, men grei nok. Fammen har hatt både Luma, Saba, Bang, Nordmende , Salora, Telefunken, Luxor, Sony- CRT-røret eksploderte etter en måned på den-, Thomson og Panasonic. Syrra og hennes familie nevner vi ikke i såpass sivilisert TV-selskap, da huset der er fullt av middelmådig Samsung/LG..De blir aldri bra, uansett hvor mye du prøver å kalibrere. ALT for mye rødt, fullt av fargeblødninger og "svartnivå" som finishen på visse forsterkere nevnt her oppe..Jeg blir fysisk uvel av å se på TV hos dem.

    Frog: Du skulle brukt en tynn tusjpenn med sølvblekk..det funka. Må nok ha en i svart for å få merka NOS Agfa Superchromen jeg har her..
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.281
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Det er godt tegn at alt og alle blir sammenlignet med Sony.
    Det meste av tape er bedre enn Sony.
    Mange walkmans er bedre enn Sony.
    Mange kassettspillere er bedre enn Sony.
    All denne mobbingen av produkter fra gullalderen til Sony gjør meg bare enda mer glad i Sony.
    vinAd73SonyTapeDecks.jpg
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Bartesam: Og der har vi Maxellisten over alle her?? Får inn noen av de der selv snart..Ca 120x, det der, vel? Har du i det hele tatt andre merker?
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.982
    Antall liker
    11.843
    Sted
    Hus
    Har noe TDK SA-X fra sent 70 tall tidlig 80 tall, men ikke noe NOS. Noe Denon fra den tiden også, men siden jeg bare har Tandberg spillere nå, så blir det Maxell for meg. Fant vel ut da jeg telte at det var 126 stykker :)
     

    OskarIII

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.12.2012
    Innlegg
    239
    Antall liker
    75
    Sted
    Nyköping
    Vis vedlegget 419772

    Årets vareopptelling av NOS kassetter Maxell XL-2S i forskjellige lengder :)
    När kassettbanden hade sin storhetstid, var det många som sade att ju längre band en kassett hade >90 min var mer troligt var det att det skulle trassla/Hade kortare livslängd.
    Vet att den svenska TRAX tillverkaren fick positiva omdömen för att de valde 80min längd istället för 90 min.
    Nu kunde TRAX-band trassla och kärva värre än både 60 min och 90 min från japanska tillverkare.

    Fast på 1980-talet var tum regeln ju längre band, ju kortare var livslängden.
    Fast det kan ju också bero på kassettspelaren, då liksom nu, hade de flesta inte top-of-the-line grejer.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    OskarIII: Det var- og er- slik du beskriver. Dagens topp C90er har et såpass stabilt forhold mellom kvalitetene på hhv. hus og bånd at problemet er lite tilstede. Men en kassett har faste dimensjoner, så jo lenger spilletida er, desto tynnere må båndet nødvendigvis være for å få plass på spolen. Og jo tynnere båndet er, desto mindre tåler det før det ryker. Det er ikke hver dag man får plass til to komplette plater på en C60, men det er en grunn til at jeg har flest av dem, ja..

    Baluba: Det Oskar beskriver er nok hovedgrunnen til at den 110en din sliter..:cool:
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Joda, men det er såpass ille at det ikke bare kan være kassettens skyld. Nå kan det jo hende at NAD-en ikke liker så lange bånd i utgangspunktet, men de hastighetsvariasjonene på et i utgangspunktet dyrt bånd bør ikke ha den forklaringen. Tror nok det blir hakket for tungt uten at maskinen får en rens. Ellers har jeg aldri hatt problemer med c90, uansett hvilken kassettspiller jeg har hatt.

    Sett bort fra tidligere nevnte Sanyo var de stort sett mellomklassedeck som NAD 6150c og Luxman, men også et rimelig deck fra Sanyo som jeg fikk med mitt første rack som ble kjøpt for 5400 kroner av konfirmasjonspengene i 1980. Og et rimelig Kenwood-deck jeg hadde rundt midten av åttitallet og som var forbløffende godt til prisen. Tok faktisk over for det mye dyrere Luxman-decket da jeg ville skalere ned kassettbruken med rimeligere utstyr og mer ressurser lagt i vinylen.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Ikke alle går like godt overens med non-standard lengder, Baluba. NADen vil bli en helt annen maskin etter rens og demag. Believe you me..Min Pioneer fikk et helt annet lydbilde bare etter enkle rensegrep her.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Tar den med meg over fjellet i januar og da blir det nok rent og pent regner jeg med. Kanskje jeg kan plukke opp en backup samtidig for noen små kroner? Har i alle fall kommet fram til at jeg må ha en backupmaskin, helst en med Dolby C men gjerne en som har godt kalibrert Dolby B. Den nevnte Kenwood-maskinen hadde usedvanlig godt kalibrert Dolby B (ingen hørbare avvik i frekvensgang), noe som gjorde at den erstattet den mye dyrere Luxman-en på tross av støyende og litt dodgy mekanikk med godt resultat.

    Det var en sølvfarget slik som dette jeg hadde. Er nok redd at akkurat den modellen var for mekanisk dodgy til at jeg ville satset på en slik 30+ år senere, hvis den ikke er fint og lite brukt og eventuelt gått over av en entusiast som vet hva han holder på med.

    s-l1000.jpg
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.281
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Jeg skal ikke helle malurt i begeret, men det greit å få med at en rens og demag ikke er mirakelmedisin. Viktig selvfølgelig, men vi har jo mye mekanikk i en kassettspliller og dette blir slitt hvis spilleren er mye brukt. Ikke bli skremt no::)
    Reimer, drev og plastdeler, motorer, pressvalser, lydhodene og selvfølgelig elektronikken.
    Mye kan skaffes men ikke alt. Det kan lett bli til at man har en spliller eller tre på lur. Men det er dette som gjør det moro selvfølgelig.;)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Terje-A: Hvis en kassettspiller aldri har blitt rensa før, er det nettop det en dyprens er-mirakelmedisin. Mekanikken kan være så strøken den bare vil, med som nye gummideler under alt grumset. Men hvis de ikke er rensa får du ikke det du skal ha ut av kassetten.:cool: Selvfølgelig skal de slitte, sprukne delene skiftes...
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.281
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Terje-A: Hvis en kassettspiller aldri har blitt rensa før, er det nettop det en dyprens er-mirakelmedisin. Mekanikken kan være så strøken den bare vil, med nye gummideler. Men hvis de ikke er rensa får du ikke det du skal ha ut av kassetten.:cool: Selvfølgelig skal de slitte, sprukne delene skiftes...
    Selvølgelig hjelper en rens etter tjue års tjeneste, men poenget mitt er at motorlagre blir slitt, reimer strekkker seg, pressvalsene er gufne, Årsaken til at Balubas kassettspiller ikke liker lange bånd er sannsynligvis noe av det jeg ramser opp, men det er min mening....:cool:
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Den trenger kanskje mer, men det er det kun tida som kan vise..og jeg kan skrive under på at feks Nagaokas rensesett funker platina, de..Også HC800II. Dessuten er det altså flere enn Baluba og meg som har opplevd krøll med non-standard lengder rundtom i verden. Så det er EN av årsakene, ja..
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn