Kassett-spillernes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• BirgerG

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Antall liker
    1.060
    Torget vurderinger
    1
    Eksperter, Kremt. Hva er kriteriene dems liksom.
    Mange variabler som spiller inn på gamle ting
    Spørs om det ikke er rotet i misunnelse
    Vel når ANT uttaler seg lytter de fleste! Ellers finnes det ganske mange dyktige servic teknikkeree fra Sony verksteder rundt i verden. Her på berget har vel slike funnet seg annet å gjøre 😭

Brukte ei stund på evaluering av info, før jeg gikk for den Sony spilleren jeg da bedømte, som best av de nyere, før Japan import

Sist redigert:

Snacky

Medlem
    Ble medlem
    14.10.2024
    Antall liker
    112
    Sted
    Østlandet
    Det ble nettopp lagt ut en Sony TC-K333ESJ på finn, til 9K. Japansk modell, dvs. 100V (men med inkludert adapter); denne har også Dolby S. Virker som en fornuftig startpris iallefall, men det er ikke sikkert den går for noe mye mer heller, selv om det er hele 28 interessenter (som har markert annonsen som favoritt) allerede ... :)

Snacky

mortuus

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.04.2014
    Antall liker
    35
    Kanskje noen her inne har noen forslag. Fikk to demoer fra en kompis i statene, ene er tatt opp på en Maxell XLII tape, som spiller bra på KA3ES'en. Andre tapen er en TDK SA90 (IEC II/Type II), og denne er det så og si ikke lyd på overhodet, dvs må skru opp forsterkeren til hundre tusen bare for å få minimalt med lyd.

Ikke prøvd å tråkke gjennom alle Dolby-variantene for å se om det hjelper (tviler dog), spiller så og si alltid med Dolby av da det er ekstremt sjeldent jeg får opptak som er med Dolby. Han som har tatt opp vet nok hva han driver med så tror heller det er noe med spilleren som ikke liker akkurat denne kassetten. Tips til hva jeg kan prøve?

Vedlegg

FroBe

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.08.2014
    Antall liker
    284
    Sted
    Ryfylke
    Hvilket merke eller modell kassetten er har ingenting å si for lydnivå ved avspilling.
    Det eneste som da skal velges riktig er Eq og Dolby, som begge kun påvirker diskanten.
    Type II bånd er nesten alltid spilt inn med 70 µs Eq, og bør avspilles med det samme med mindre feil azimuth-vinkel på lydhodet gir for lite diskant.

Dolby øker diskanten ved opptak, og kutter den ved avspilling for å redusere båndsus.
    Dolby A ble kun brukt i på båndspillere og annet profesjonelt utstyr. B er gammelt (58 år) og simpelt, C er 12 år nyere og mer effektivt, mens S er "kun" 37 år gammelt og mest effektivt. Hvis opptakeren ikke er korrekt tilpasset båndet kan opptaket høres rart ut med Dolby, selv om man har valgt korrekt variant. Et Dolby C opptak mister ofte mer diskant ved avspilling med B enn med C, og bør kun brukes hvis alle avspillerne har C.

Kompisen din har nok droppet å sjekke opptaket etterpå, og sendt deg et dårlig opptak.
    Jeg husker en gang jeg gjorde et opptak av et kor på MiniDisc, og etter mye justering og testing endte med å plugge mikrofonen på AUX-inngangen i da opptaket skulle starte. Da måtte jeg skru opp volumet mye i etterkant før jeg kopierte opptaket til en CD.

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn