Hvilket merke eller modell kassetten er har ingenting å si for lydnivå ved avspilling.
Det eneste som da skal velges riktig er Eq og Dolby, som begge kun påvirker diskanten.
Type II bånd er nesten alltid spilt inn med 70 µs Eq, og bør avspilles med det samme med mindre feil azimuth-vinkel på lydhodet gir for lite diskant.
Dolby øker diskanten ved opptak, og kutter den ved avspilling for å redusere båndsus.
Dolby A ble kun brukt i på båndspillere og annet profesjonelt utstyr. B er gammelt (58 år) og simpelt, C er 12 år nyere og mer effektivt, mens S er "kun" 37 år gammelt og mest effektivt. Hvis opptakeren ikke er korrekt tilpasset båndet kan opptaket høres rart ut med Dolby, selv om man har valgt korrekt variant. Et Dolby C opptak mister ofte mer diskant ved avspilling med B enn med C, og bør kun brukes hvis alle avspillerne har C.
Kompisen din har nok droppet å sjekke opptaket etterpå, og sendt deg et dårlig opptak.
Jeg husker en gang jeg gjorde et opptak av et kor på MiniDisc, og etter mye justering og testing endte med å plugge mikrofonen på AUX-inngangen i da opptaket skulle starte. Da måtte jeg skru opp volumet mye i etterkant før jeg kopierte opptaket til en CD.