Kasse til sub - 12" - folk med peil?

C

Cyber

Gjest
Jeg skal bruke et 12" element i en kasse som sub i bilen. Forsterkeren er en Audison på ca 640 watt i mono og skal være meget god.

Per idag bruker jeg et 11" Focal element i refleks, men vurderer nå en lukket kasse. Elemenet er av typen SVS og sitter egentlig i subber til innebruk. Jeg har av den grunn ikke noen verdier eller målinger på elementet, men i SB12 sitter det jo i en lukket kasse på 35 * 35 *35 cm og har 525 watt så jeg vurderer å prøve noe lignende.

Jeg vurderer en som en 38 * 38 * 34 - Altså ca 49 liter, en del større. Er dette lurt?

Flott om noen med peil ha litt tips å komme med.

Even_Sundgot

Medlem
Ble medlem
28.01.2006
Antall liker
0
Eg trur dette skal gå steike bra ;D
Har sjølv bygd ein kopi av ein svs sb12 å då var kassa ca 35l og eg merkar at kassa kan godt vere litt større, så lenge kassa er heilt tett og stiv så skal dette spele steike bra :)

Lykke til

Mvh Even Sundgot.

C

Cyber

Gjest
Jeg skal ha en avstiver midt i og bygger av noe sponplater faderen hadde liggende her. 22 mm.

Even_Sundgot

Medlem
Ble medlem
28.01.2006
Antall liker
0
Det var så og si det samme som eg gjorde :) men pass på å få kassen heilt tett og bruk dempematriale så skal dette bli bra ;D

Mvh Even Sundgot.

Even_Sundgot

Medlem
Ble medlem
28.01.2006
Antall liker
0
Eg brukte noko liknandes Acousto-Q som dei selger på eltek. vist du bruker ca 10g per liter så skal det bli bra. eg limte det ikkje fast i veggene fordi der var ikkje så mykje plass inni kassa ;D så eg berre la det inn til sidene i monge lag til det vart nokk.
Ting du kan bruke midlertilig er puter, dyner eller noko liknandes.

Mvh Even Sundgot.

C

Cyber

Gjest
Jepp, da var kassen ferdig og spillende -dog udempet så den "boomer" litt. Kassen ble på 49 liter - det elementet fyller - så sikkert rundt 46 liter vil jeg tro. Skal kjøpe demping til uka og sette i. Spiller dypere enn den gamle Focal-kassen ihvertfall og puncher og fint. Vurderer å trekke kassen i no trekk, men får se - den står jo bare baki allikevel...

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
726
Torget vurderinger
1
I tillegg til dempning oppnår du at boksens volum tilsynelatende økes med 40% ved lett fiberfylling. Tro det de som vil.
Forklaringen ligger i adiabatkonstanten, for de som kjenner sin termodynamikk. Du kan søke på "adiabatic woofer douglas purl" så finner du en god forklaring.

Altså, kun fordeler: resonansfrekvensen går ned, og det er vel bass vi vil ha!

C

Cyber

Gjest
Ja, jeg kjenner til prinsippet og er åpen for å tro på det :D

Skal se om jeg ikke kan få kjøpt en slik pakke på biltema og pakket inn i den. Merker at den er mer kritisk til plassering i bagasjerommet enn refleksboksen den tar over etter, men spiller bra når den slår bakover og er i et hjørne.

Kommer tilbake med litt mer erfaringer når jeg har fått dempet og spilt litt mer inn til uka...

A

audiosan

Gjest
ska tru om elementet overleve bruk i bil? det e tøffe forhold der. store temperatur svigninga og my fukt.
bil elementa e laga for det, men det e ikke hjemme elementa.

C

Cyber

Gjest
Tror ikke jeg finner noe til prisen av bilelementer som kan måle seg og elentet vil jeg tro tåler en trøkk.

A

audiosan

Gjest
ja men hjemme elementa har ofte veldig kort levetid i ei bil. dem tåle ikke omgivelsan.

C

Cyber

Gjest
Hmm, jeg skal sjekke opp i sakene, men hva mener vi med veldig kort - 2 mnd eller 2 år?

A

audiosan

Gjest
det kjem ann på elementet og fukt-tiksdanden i bila. enkelte element klare mang år. mens enkelte e ødelagt iløpet av nånn mnd.

C

Cyber

Gjest
Jeg får tenke litt på det, men jeg tror nok jeg må opp i 2500 for å finne et annet element som matcher det jeg har nå innen 12"erne...

C

Cyber

Gjest
Spurte SVS og de sa: Det vil tiden vise.

Elementene er ikke laget for bruk i bil, men endel har funnet veien dit. De er laget av topp materialer, men det er umulig å si hvordan det vil tåle belastningen.

A

audiosan

Gjest
kjenne ikke te den subben du har no æ men. du finn veldig my bra trøkk for 1500 og oppover da.
som for ex. dynabel, pioneer og peerles.

C

Cyber

Gjest
Har lest litt til rundt og har nå kommet til at jeg selger elementet igjen og kjøper et bilelement.

Kassen jeg har nå er på ca 49 liter - elements magnet og jeg har kikket litt rundt på forskjellige elementer og de fleste bruker fra 25 - 35 liter i lukket kasse, men jeg kan eventuelt bare løsne baksiden og sage av det som er for mye ned til grei størrelse.

Jeg har sett på disse elementene:
- JL Audio 12W3v3 (2400)
- Peerless Resolution 12" (1400)
- Polk Momo 12" (1900)

Det finnes sikkert mange andre og bedre så jeg setter pris på tips her! Ampen er som sagt en brokoplet audison som gir 600+ watt.

C

Cyber

Gjest
Da har jeg bestilt et Seas Lotus SW300/1.

Takker for hjelp i tråden!

C

Cyber

Gjest
Da åpner jeg tråden igjen:

Har nå hatt en 35 liters kasse bygd etter nøyaktige mål, godt dempet, men savner draget i bånn fra refleks, derfor skal jeg bygge en slik istedet og heller har 35 literen liggende til jeg eventuelt får en mer egnet bil.

Kassen skal være på 64 liter og ha 2 rør på 90 mm diameter og 260 mm lengde. Er det slik at utformingen på kassen, plassering av element og rør spiller mye inn, og isåfall hva er lurt? Et mål som passer meg er h/d/b - 36/35/51 som gir ca 64 liter.

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Antall liker
22
Alt er relativt :)
Å si at plassering av elementer og rør spiller MYE inn, er vel kanskje å ta i. Men ved litt uheldige omstendigheter, kan det få betydning, med f,eks fasefeil mellom element og rør.
Fysisk utforming av kassen har minimal betydning, såfremt det er plass nok bak elementer og rør. Å sette inn 26cm lange rette rør i en kasse som er 29cm dyp er selvfølgelig ikke smart :)
Det viktigste med kassen er at den er tett og godt avstivet. I en bassrefleks er heller ikke dempemateriale noe å tenke på. Du trenger det ikke for å øke volumet elementet ser, og det har ingen dempende effekt ved så lave frekvenser uansett. Resonanslyder fra kassen kan i enkelte tilfeller oppstå (hvis man ikke stivet av godt nok), og da kan pålimt bitumen på innsiden av kassen være til hjelp.

Sånn generellt vil jeg anbefale at du setter elementer og rør på samme flate på kassen. I en kombi eller stasjonsvogn er det ofte best å la kassen ligge mot bakseteryggen og la elementene spille bakover. I sedan kan det være bedre å snu kassen inn mot bakseteryggen. I stasjonsvogner vil det få relativt stor innvirkning på frekvensresponsen om man lar elementer og rør peke opp mot taket, og er som oftest lite heldig. Av samme grunn kan kasser med f.eks element som spiller bakover og rør som peker mot taket gi et særdeles uheldig resultat :)

Kom med tilbakemelding og lytteinntrykk når du blir ferdig.

C

Cyber

Gjest
Kassen er ferdig bygd i MDF og med tanke på at jeg bare er en ubrukelig lærer som snaut har tatt i ei sag så synes jeg resultatet ble greit. Jeg har elementet til å spille bakover i min sedan og jeg måtte gå ganske mye ned på nivå fra spiller for denne kassen spiller mye høyere og med større morofaktor enn den lukkede. Ikke fullt så hifi, men passer greit til billytting, har ikke så dyre saker ellers i bilen da den er 1991 modell - får heller lage en lukket kasse i min neste bil. Slipper å legge ned det ene baksetet for å få punch nå.

Og, ja, jeg leier bare der bildet er tatt - og, ja, det er svært billig. ;D

Topp Bunn