Karita er tøff

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Antall liker
60
Svært oppklarende og reflektert, Deph! :)
At det finnes "utøvere" av kristendommen andre steder i verden, som heller mot det ekstreme og undertrykkende, er jeg ikke i tvil om (og at USA har sin del av verdens kristenfundamentalister, er vel også hevet over en hver tvil), men at det skulle ha særlig mye å si for hvordan vi bør håndterer situasjonen i vår ende av verden, kan jeg ikke se. At kristendommen forholder seg til bibelen, mens Islam forholder seg til en krigers tolkninger av Koranen, mener jeg er av stor betydning. At i tillegg disse tolkningene stadig omskrives og formes slik at de fremmer en politisk agenda ser jeg som skremmende! Når så de "ekstreme" politiske islamistene skal få fritt leide i vesten, basert på en naiv tolleranse for "religionsutøvelse", ja da ser jeg bare en bratt utforbakke for det vi i dag kjenner som velferdssamfunnet...

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Antall liker
60
Gjestemedlem skrev:
Men det er krefter innen både Islam og Islams mostandere, som de kristenkonservative, som ønsker å gjøre hijab til et symbol for Islam. De har begge en felles agenda her med at de ønsker konflikt og splid mellom Kristendom og Islam for å sette deres religiøseitst på dagsorden i samfunnet og lure folk til å tro at dette handler om å velge side mellom dem, og ikke avvise hele det religiøse vannviddet som de destruktive samfunnssykdommene de begge er. Det er defor du ser så sterke reaksjoner fra slike krefter når man prøver å opplyse om at Kristendommen og Islam er to sider av samme sak, og at det foreligger et mye bedre alternativ til dem begge. Nemlig et fritt, liberalt og sekulært samfunn. Et samfunn med plass for religion og religiøsitet, men som ikke lar seg styre av den.
Her er vi faktisk mer enn enige! Har du sett! :) Må nok bare beklage at jeg var så hård i ordelag, i starten... Synes du på en utmerket måte har klargjort hva du faktisk mener... Når det kommer til stykke ser jeg jo at du bare var litt utydelig på de forskjeller du egentlig visste at var der... At begge religioner har samme utspring er nokså klart, men at Muhammeds tolkninger medførte en markant vridning bør også være like klart... Politiseringen springer videre ut fra denne sterke sammenkoblingen mellom tro og livsførsel...

G

Gjestemedlem

Gjest
novgarod skrev:
Her er vi faktisk mer enn enige! Har du sett! :) Må nok bare beklage at jeg var så hård i ordelag, i starten... Synes du på en utmerket måte har klargjort hva du faktisk mener...
Ikke noe å beklage, jeg utrykker meg ikke alltid i like diplomatiske vendinger selv. ;)

Når det kommer til stykke ser jeg jo at du bare var litt utydelig på de forskjeller du egentlig visste at var der... At begge religioner har samme utspring er nokså klart, men at Muhammeds tolkninger medførte en markant vridning bør også være like klart... Politiseringen springer videre ut fra denne sterke sammenkoblingen mellom tro og livsførsel...
Jada, det er store forskjeller i hvordan de utøves i dag og jeg er på ingen måte blind for den faren politisk religion utgjør på Norge og Europa. Jeg er også bekymret. Men jeg har nok noe andre syn en mange på hvordan vi best ruster oss mot dette slik at vi kan fortsette å ha det liberale og lite religiøse samfunnet vi har i dag. Jeg ser også faren i at slik bekymring skal føre resultere i mer religiøsitet i samfunnet og ikke mindre. For det er mange som ønsker en slik utvikling. Og det er mange som ønkser å vende motstanden mot islamisering til et ønske om sterkere kristning. Og det er ikke en utvikling jeg ønsker velkommen. Jeg liker som sagt godt det sekulære og greie samfunnet vi har i dag.

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Antall liker
60
Det jeg tror vi bør være på vakt mot, er at ulike gruperinger utøver "makt" i påskudd av sin religionsutøvelse. At folk må få tro hva de vil, har jeg ingen ting i mot. Det er når "jeg tror", blir til "jeg vet", og "du bør" blir til, "du skal", at jeg ser problemene komme til syne.

At vi nå stadig oftere ser konflikter mellom vestlig levesett og religiøse gruperinger, sammenfaller nesten uten unntak med andelen muslimer som befinner seg i det aktuelle landet. Dette kommer ganske enkelt av at Islam er en religion som "krever" seg. Den sterke koblingen mellom tro og levesett levner ikke rom for å tilpasse seg. Man blir som "god muslim" pålagt å leve som Muhammed har levd. At det er snart 1500 år siden han levde, tas det ikke høyde for...

En moderne (sekulær) muslim krever seg ikke på dette viset og blir derfor nesten usynlig... (likevel blir språk, kleskode og hudfarge brukt av "ignoranter", til å sette alle i samme bås). Å motsette seg hijab, omskjæring, Koranskoler osv. handler ikke om rassisme eller mangel på religionsfrihet. Det handler om å beskytte et verdigrunnlag fra å bli underminert av et sterkt og aggresivt politisk maktapparat, som dag for dag underlegger seg stadig mer av den vestlige verden.

Sammenligner man Europa i dag, med Europa for 30 år siden, så er utviklingen faktisk ganske skremmende. At det er muslimske fundamentalister som i størst grad setter sitt preg på de land de inntar er det vel ikke så vanskelig å se. På samme vis som man ser hvordan Conquistadorene "voldtok" Sør-Amerika i sin tid og kristne misjonærer "erobret" Nord Amerika og Afrika. Med makt, terror og skremmsel skal folket kues og holdes i sjakk...

Det er ingenting mennesket frykter mer enn kaos (anarki), så hvis verden gjøres skummel nok, synes selv det mest barbariske regime som en trygghet...

Topp Bunn