Karakteristikk på Nordost kabler

Torek

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.07.2008
Antall liker
0
Jeg tenkte å bytte til balansert signalkabel, og er litt i tvil om hvilken jeg skal velge.
Bruker Nordost Blue Heaven til høyttalerne mine og har vurdert både red dawn, baldur og heimdall signalkabler. Noen som har noen meninger, eller erfaringer med den lydmessige forskjellen på disse kablene?

haber

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.06.2006
Antall liker
323
Sted
Nesoddtangen
Torget vurderinger
30
Hvis du MÅ ha Nordost, så vil jeg , så absolutt anbefale Heimdall. Har ikke prøvd den balanserte versjonen, men har hatt rca utgaver av Red Dawn, Baldur og Heimdall. Kun Heimdall ga noen "mening" her hos meg i ale fall. De andre ble for harde i mellomtonen og skarpe i diskanten. Heimdall var ok, men har gått bort fra de også. Men, Heimdall er en bra kabel det.

Torek

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.07.2008
Antall liker
0
MÅ forsåvidt ikke ha Nordost....er definitivt åpen for innspill :)

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Signalkablene til Nordost, være seg RCA eller XLR, er ikke det beste valget IMO. Signaler er en lavvolts styrke som krever en skjermet kabel IMO. Nordost tror på ingen skjerming.

Med dagens forurensede frekvenser, støy fra mobiler, trådløst, dimmer osv. med RFI og EMI BØR man ha skjermede signalkabler. Gjerne med både to og tre lag skjerming.

En annen sak er at i et anlegg med fra før litt tynn skarp lyd vil ikke Nordost HJELPE spesielt... :)

haber

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.06.2006
Antall liker
323
Sted
Nesoddtangen
Torget vurderinger
30
Torek skrev:
MÅ forsåvidt ikke ha Nordost....er definitivt åpen for innspill :)
Selv gikk jeg fra Nordost Heimdall til Cardas Cross, og har ikke sett meg tibake ett sekund. Men, om det vil passe ditt anlegg og din smak vet jeg jo lite om ;).

Synes også LFD AUDIO Grainless er en kabel som gir mye for pengene.

Mvh

Torek

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.07.2008
Antall liker
0
Hvordan endret lyden seg i ditt anlegg ved dette byttet?

haber

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.06.2006
Antall liker
323
Sted
Nesoddtangen
Torget vurderinger
30
Torek skrev:
Hvordan endret lyden seg i ditt anlegg ved dette byttet?
Først og fremst fikk jeg en litt "varmere" klang som hos meg høres mer riktig ut, og jeg fikk dempet en litt vel overivrig topp. Slutt på ubehagelige sss lyder f.eks. Dette uten at jeg mistet detaljer (som Heimdall er veldig gode på) eller at lyden er "ullen" på noe vis. Det ble rett og slett mer behagelig og "riktig" i mine ører. Jeg ble mektig imponert over Heimdall da jeg byttet til denne fra Baldur, men i lengden syntes jeg at også Heimdall ble for tynn/lys/skarp.

Som du ser så har jeg Primare elektronikk, og Nordost anbefales jo gjerne sammen med Primare, men altså, jeg foretrekker da Cardas fremfor Nordost. Men, om dette blir riktig for alle, det er jo en annen sak. Det finnes mange gode kabler der ute :)

For ordens skyld, jeg har hatt andre kabler også innom, som nevnte LFD, Soundstring, Ecosse, Qed og Kimber (Hero)

Mvh

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
167
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Torek skrev:
Jeg tenkte å bytte til balansert signalkabel, og er litt i tvil om hvilken jeg skal velge.
Bruker Nordost Blue Heaven til høyttalerne mine og har vurdert både red dawn, baldur og heimdall signalkabler. Noen som har noen meninger, eller erfaringer med den lydmessige forskjellen på disse kablene?
Kjenner ikke Heimdall, men har testet/hørt (hjemme og demo) Red Dawn, Baldur og Valhalla.
Synes generelt at Nordost-kablene er for slanke/lystklingende. Meget god oppløsning på de dyreste, men det kan bli "litt vel mye"......
En subjektiv anbefaling er Acoustic Zen Absolute som er den desidert beste signalkabel jeg noensinne har hørt. Vannvittig oppløst og transparent, men likevel organisk og musikalsk. Nydelig mellomtone, og går skikkelig dypt. 3D-mester. Sort bakgrunn, luftig..........
Laget av 99 % reint sølv og 1% reint kobber.

Silver Reference II er også en meget god kabel til under halve prisen, og i mine ører et funn til prisen :) Ledere av 97 % reint sølv og 3 % reint kobber.

Begge er skjermede kabler.

Se http://www.acousticzen.com/interconnects.htm

Mvh

Torek

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.07.2008
Antall liker
0
Hvem forhandler disse kablene, og hva ligger de på?

Torek

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.07.2008
Antall liker
0
Er forøvrig litt usikker på viktigheten av å bruke samme kabelprodusent i hele kjeden...noen som har synspunkter på dette?

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
167
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Torek skrev:
Ingen forhandler i Norge, men i Sverige og Danmark.
Nypris i USA er ca 1000 USD og 2600 USD (hhv Silver Ref II og Absolute).
På audiogon pleier de gå for drøyt 50 % av nypris....... Så tilkommer PayPal, frakt og MVA. Bruker du en totalfaktor på snaut 7 (på dollaren) har du prisen hjem i kroner med FedEx el.l.

Mvh

P

Parelius

Gjest
Titleist skrev:
Nordost Checklist:

har kablene blitt innbrent i VIDAR? (120 timer)
har kablene riktig lengde? (2m/4m)
har du behandlet kablene med eco3?
Har Nordost begynt med salg av halvfabrikata?

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
167
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Torek skrev:
Du kan evt forhøre deg ned yasman her på forumet, han har testet MASSE kabler, og har "falt ned på" AZ Absolute.

Mht synergi med høyttalerkabler er det vel ikke noe fasitsvar.
Enkelte produsenter har jo tunet signalkabler og høyttalerkabler til å låte optimalt sammen, mens de kan fungere dårlig(ere) i en annen kombinasjon.
For min del tror jeg at jo mer nøytrale kablene er, desto mindre viktig er det med samme merke gjennom hele kjeden.
Bruker riktignok AZ Absolute hele veien sjøl, men har testet de enkeltvis (signal og høyttaler) også, og erfart at de også da er de beste kablene jeg noensinne har hatt. For å få fullt utbytte av signalkablene måtte jeg riktignok bruke disse både fra kilde og fra pre. Bruk av bare ett sett ga bare marginal forbedring siden de andre kablene ikke holdt mål ift Absolute.
Men ikke noe slikt problem med en integrert forsterker..... :)

Mvh

Torek

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.07.2008
Antall liker
0
Noen erfaring med Matrix kabelen til Acoustic Zen?

flinkjente

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.09.2005
Antall liker
1
olaps skrev:
Torek skrev:
På audiogon pleier de gå for drøyt 50 % av nypris....... Så tilkommer PayPal, frakt og MVA. Bruker du en totalfaktor på snaut 7 (på dollaren) har du prisen hjem i kroner med FedEx el.l.

Mvh

Med totalfaktor på 7, så mener du å gange produktet med 7? D.v.s. hvis varen koster 1 dollar i utgangspunket, så vil den komme på totalt 7 dollar i Norge?

jmolnes

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
6.316
Trur meininga er at ein reknar dollarkurs på 7 kroner?

Vil også nemne usedcables.com som er greie å handle hjå.

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
167
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
f skrev:
olaps skrev:
Torek skrev:

Mvh

Med totalfaktor på 7, så mener du å gange produktet med 7? D.v.s. hvis varen koster 1 dollar i utgangspunket, så vil den komme på totalt 7 dollar i Norge?
Stemmer :)
Men ser at kursen har gått opp litt siden jeg handla.......
Dollarkurs x PayPal (1,03) x MVA (1,25) = nesten 7........
I tillegg kommer frakt, men for signalkabler er jo ikke den all verden, og med USPS i hvertfall under 200 kr. Antar den nærmer seg 1000 kr med FedEx o.l. (4 - 6 dagers levering). Frakt må innberegnes i opprinnelig kjøpspris og ganges med begge faktorene vist over.
For tunge komponenter kan frakt med FedEx fort bli 2-4000 kr.............

Mvh

Topp Bunn