Karajan kommenteres friskt, ser jeg, og selvfølgelig i andre tråder enn denne. Annet er heller ikke å vente. Jeg skal ikke raljere videre med det; det er nå engang bare slik. Hva jeg derimot undres over, er den inkonsistens som preger kritikken. Dette trekket er så påfallende at det ikke bør stå uomtalt. Ikke fordi jeg forsøker å misjonere for Karajans musikalske arv, den vil bli stående like godt uavhengig av spredte bemerkninger på dette forumet, men fordi jeg prøver å forstå hvorfor og hvordan holdninger til musikk og utøvere oppstår i en gitt sammenheng. I dette tilfellet Hifisentralen.
Flere av dem som fremhever innspillinger av Karajan som gode eller til og med de beste, hevder samtidig at de allerede har fått overdose av ham. Man avslår sogar kategorisk å benytte seg av de beste tilbudene i den klassiske diskografiens historie med denne meningsløse begrunnelsen.
I forbindelse med jubileumsåret slippes dels innspillinger som har vært referanser gjennom tiår, dels mer ukjent materiale som burde ha musikalsk og diskografisk interesse til priser som er unike. Disse avfeies på varierende grunnlag. Dels floskelpregede og stereotype beskrivelser av mannen, dirigentstilen eller klangbildet, dels at man har hørt noen andre innspillinger man ikke likte. Dette blir håpløse generaliseringer. Omtrent som å si at en ikke leser Hamsun fordi litteraturen hans er nazistisk propaganda, eller at alle muslimer er potensielle terrorister.
Tredje innvending: Man avviser innspillinger man ikke har hørt. På dette punktet avstår jeg av mentalt helsemessige hensyn fra videre kommentarer.
Smak og lyst kan ikke diskuteres på logisk manér. Alt jeg vil er å stille spørsmål ved det som for meg ser ut som lettbente eller misforståtte holdninger. I den grad jeg prøver å påvirke, må det i så fall være i retning av fornyet vurdering. EMIs samleutgivelser byr på musikalske øyeblikk av edelt merke til prisen av en middels middag på byen.
Til slutt et musikkeksempel: Richard Strauss' "Don Quixote" på EMI (enten til ca. kr. 25 eller 9, avhengig av hvilken pakke du velger). Den bygger på Cervantes litterære mesterverk av samme navn, og handler om en tilsynelatende forrykt og latterlig figur som kjemper mot vindmøller. Som oss alle har han en drøm om en bedre virkelighet som er helt uoppnåelig. Så sterk er drømmen at han velger galskapen for ikke å gi slipp på den. Ikke bare for egen del, men nok mest for sin trofaste hjelper Sancho Panzas skyld - som i sin naive uskyld virkelig kan tro på en drøm. Da Quixote dør, og må legge galskapen til side for å fortelle sin utrøstelige venn sannheten, reddes Panza av hengivelsen og kjærligheten mellom disse loslitte og ynkelige eksistensene.
Alt dette - og mye mer - kan du høre i Strauss' "Fantastische Variationen" opus 35, et verk Karajan satte svært høyt og jobbet intenst med gjennom hele karrieren. Jeg tror langt på vei han identifiserte seg med det. Besetningen er enorm, orkestreringen lag på lag og Quixote og Panza opptrer av og til direkte gjennom soli av hhv. cello og bratsj. Å realisere et slikt partitur er mildest talt krevende. I 43 minutter trollbinder Karajan, BPO og Rostropovitsj med et mylder av musikalske uttrykk, alltid skiftende, aldri likegyldige. Alt fra bitende og bitter ironi til intens lengsel og håp. Skjønnhet og sødme som kan ta pusten fra en, skjærende dissonanser som river og sliter. Hør nå: Hadde det overhodet gått an å få med seg dette hvis det hadde vært pakket inn i en sausete, overvektig orkesterklang? Selvfølgelig ikke! Sannheten er at dette er et mirakel og en åpenbaring av klarhet, differensiert spill og gjennomsiktighet. En innspilling som makter å bryte gjennom alle hindringer og kommuniserer direkte, sterkt og dypt.