Kapp/gjærsag

mutz

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2005
Antall liker
85
Torget vurderinger
1
Er ivrig hobbysnekker ;D Har renovert et par leiligheter, om min nåhavende enebolig. Til sommeren går jeg i gang med min gamle fars fritidsbolig. Denne sagen kommer til å bli mye brukt så det er viktig at den holder et greit nivå.

Akkurat denne Makitaen koster en forholdsvis grei sum penger. 3999,- på "superdupertilbud". Det er ikke så ille.
Devalt 777 kapper 50 mm, mens denne kapper 90 mm i høyden. Den kan også tiltes begge veier. Pluss i margen. I tillegg har jeg mye bedre erfaring med Makita generellt enn Devalt. Har hatt 2 Devalt skrutrekkere som etter forholdsvis kort tid har blitt "knirkete" og fått merkbart dårligere batterikapasitet . Kjøpte deretter en makita, som virker like bra etter 5 års hardt bruk som når den var ny. Har heller ikke vært spesiellt imponert over min utslitte DV 707, og da frister det mer å gå over til noe annet.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.165
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
8x12_TOM skrev:
Hadde DeWalt før (drittsag) men gikk over til bosch. Bruker DeWalt sitt understell og bord på Bosch'en - Går helt fint det ;D
Jeg bruker forsåvidt et universalbord til min Bosch, men jeg stripser det fast for å unngå å få sagen over tærne.
Til den prisen på Makitaen på tilbud ville jeg gått for Makita selv.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
10.737
Sted
Holmestrand
jowil skrev:
Har forresten en liten historie om deWalt-saga. Faren min hadde nemlig en slik. Den er nokså kronglete i bruk og han foretrakk å henge opp vernet når han skulle foreta presise kutt, noe som forøvrig er umulig og overflødig på Makitamodellen. Det som skjedde var at vernet på en eller annen måte løsnet mens saga gikk slik at tennene på bladet hugde tak i det og slynget det ca 10 cm over hodet hans og laget et stort hull i veggen bak han. Dangerous stuff. :mad:
At DeWalt skal være kronglete i bruk synes jeg er vanskelig å forstå. Uten at jeg har det helt store sammeligningsgrunnalget synes det at DW er enkelt og greit i bruk. Ser at langt mer kapable folk (f eks 8x12Tom) ikke er så imponer tover DeWalt, selv er jeg kun en munter amatør, og ikke en gang en god sådann, så min brukserfaringer må vurderes deretter.
Etter min erfaring med saga og vernet kan jeg ikke skjønne at det du forteller skulle være mulig - så sant ikke en eller annen luring har gjort noe "lurt". Slik vernet er utformet og montert er det ikke mulig at vernet kan komme i kontakt med bladet, verken i åpen eller lukket posisjon.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
10.737
Sted
Holmestrand
mutz skrev:
Er ivrig hobbysnekker ;D Har renovert et par leiligheter, om min nåhavende enebolig. Til sommeren går jeg i gang med min gamle fars fritidsbolig. Denne sagen kommer til å bli mye brukt så det er viktig at den holder et greit nivå.

Akkurat denne Makitaen koster en forholdsvis grei sum penger. 3999,- på "superdupertilbud". Det er ikke så ille.
Devalt 777 kapper 50 mm, mens denne kapper 90 mm i høyden. Den kan også tiltes begge veier. Pluss i margen. I tillegg har jeg mye bedre erfaring med Makita generellt enn Devalt. Har hatt 2 Devalt skrutrekkere som etter forholdsvis kort tid har blitt "knirkete" og fått merkbart dårligere batterikapasitet . Kjøpte deretter en makita, som virker like bra etter 5 års hardt bruk som når den var ny. Har heller ikke vært spesiellt imponert over min utslitte DV 707, og da frister det mer å gå over til noe annet.
Større kapasitet bra! Ellers har jeg samme erfaring med DeWalt. Batteri ble dårlig ganske fort. Nå har jeg en Makita, og den ble levert med gårsdagens batteriteknologi (kjøpt på tilbud), men fungerer veldig fint ellers. Trenger heller ikke all verdens kapasitet til mitt bruk.

C

Cyber

Gjest
Da har jeg endelig også fått meg kapp/gjærsag. Den lokale sjappa måtte redusere lageret og solgte ut drømmesaga til innkjøpspris. Bosch GCM8SJL med 3800-bord for 3490,-. Fantastisk kvalitet for pengene, det var noe annet en 699,--sagen jeg har brukt før.

Topp Bunn