Kan man gi vekk/selge musikksamlingen sin og beholde en digital kopi?

Solo

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Innlegg
1.011
Antall liker
20
Torget vurderinger
2
Det er vel ingen ting i veien for at han beholder sin digitale kopi, men han har da ingen videre rett til å gi kopier av sin kopi til f.eks venner og familie.
 

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Innlegg
4.960
Antall liker
517
han sitter vel snart med sjegget i harddisc'en.for sent å angre da.

mvh. s,
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.168
Antall liker
4.334
Torget vurderinger
1
Solo skrev:
Det er vel ingen ting i veien for at han beholder sin digitale kopi, men han har da ingen videre rett til å gi kopier av sin kopi til f.eks venner og familie.
... så lenge det ikke skjer mot vederlag så er det «greit», om enn litt på kanten moralsk sett.

Til problemstillingen til trådstarter: Det er et litt åpent spørsmål om hvilken rett man har til åndsverk man er i besittelse av. Med hans bakgrunn er det også grunn til å tro at han har en god del musikk som han ikke har kjøp selv, men «fått» ifm. yrkesutøvelse o.l. noe som kan komplisere spørsmålet ytterligere.

For musikk jeg har kjøpt igjennom lovlige kanaler, har jeg lovlig rett til å ta kopier til eget bruk mm (forutsatt at jeg ikke bryter en ubrytelig kopibeskyttelse, brutte kopibeskytrtelser er derimot ...). Hva skjer så med mine rettigheter til kopiene dersom jeg gir fra meg «orginalene»? Hva er orginalene? Siden det er musikk jeg har kjøp så har jeg betalt for rettigheten til å bruke musikken til egene (ikke komersielle) formål. Er den retten knyttet til det «orginale» mediet?

mvh
KJ
 

Luvaton

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.05.2007
Innlegg
438
Antall liker
38
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
nb skrev:
ErosLoveking skrev:
Luvaton skrev:
2500 plater. Musikk han har brukt noen hundre tusen på.
særlig
Musikkjournalister har vel ikke for vane å betale for så veldig mye av platene de får tilsendt;)
Om han har fått platene eller kjøpt dem er vel likegyldig. Tror likevel ikke det finnes mange musikkjournalister som ikke har kjøpt deler av musikken sin.
 

Luvaton

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.05.2007
Innlegg
438
Antall liker
38
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Jeg sitter selv med en haug med CDer som jeg har liggende i esker. Jeg bruker dem ikke lenger, da alt er rippet til harddisk.
Er det da greit at jeg stikker ned til bruktsjappa med dem og beholder min kopi på disk?
 
N

nb

Gjest
Luvaton skrev:
Om han har fått platene eller kjøpt dem er vel likegyldig. Tror likevel ikke det finnes mange musikkjournalister som ikke har kjøpt deler av musikken sin.
Tenkte mer på påstanden om at han hadde brukt noen hundre tusen på samlingen.

Ellers er det ikke likegylding om det formelt er plateselskapets eiendom eller hans i de tilfellene han ikke har kjøpt musikken selv, jeg vet ikke hvordan dette funker, om anmeldere får platene til odel og eie eller om de bare får "låne" de uten at "utlåner" forventer å få de tilbake. Ekstra relevant i dette tilfellet hvor han har kopiert samlingen og gitt den bort de fysiske eksemplarene.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.168
Antall liker
4.334
Torget vurderinger
1
nb skrev:
...
Ellers er det ikke likegylding om det formelt er plateselskapets eiendom eller hans i de tilfellene han ikke har kjøpt musikken selv, jeg vet ikke hvordan dette funker, om anmeldere får platene til odel og eie eller om de bare får "låne" de uten at "utlåner" forventer å få de tilbake. Ekstra relevant i dette tilfellet hvor han har kopiert samlingen og gitt den bort de fysiske eksemplarene.
I «gamle dager» ble det trykt opp egne «promotion» utgaver av LPer og singler - klart og tydelig merket med «not for sale» ... jeg har selv kjøpt noen slike. Mht musikk som en journalist «får» i embets medfør så er det et spørsmål om eiendomsretten til eksemplarene formelt sett tilhører arbeidsgiver.

mvh
KJ
 

U-96

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.02.2008
Innlegg
293
Antall liker
4
Hei Luvaton,

Eg ser ingen problem med at du kvittar deg med cder og beholder kopien sjølv.

Lurer du på lovligheten med dette eller er du redd for konsekvensane?

Eg hadde i alle fall ikkje brydd meg.
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.169
Antall liker
6.865
Torget vurderinger
4
Dette er vel mest interessant som et prisippielt spørsmål.

Og i prinsippet er det vel ingen forskjell på om man gir bort/selger musikkfilene på den "orginale" CD'n, lagret på en HD eller lar noen kopiere filer lagret på nettet.....eller for den saks skyld selger de rippede filene og beholder CD'ene selv.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Hvis man gir bort, eller kvitter seg med sin ervervede original er man pliktig til å slette kopier når man gjør dette, om man distribuerer en kopi eller beholder en kopi og distribuerer originalen er nøyaktig det samme. Hvis ikke er man en musikkpirat som skal gis en million i bot, fengsles og utleveres til USA for å settes i straffekoloni. I hvertfall hvis man lar underholdningbaronene få diktere lovverket, noe som blir mer og mer vanlig i vestlige land nå. :-\

At man selvfølgelig skal drite i slike drakoniske copyright-lover og dele musikken sin med alle sine venner, er en helt annen sak.
 

Luvaton

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.05.2007
Innlegg
438
Antall liker
38
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Tenkte og mest på prinsippet.
Men jeg antok at det ikke var lovlig og at det da måtte være dumt å ha det på første side på aftenbladet nett.
Tenker Tøndel blir gira når han ser det.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Jeg synes det var en hyggelig gest av mannen. Bøker og CDer man ikke trenger kan man gjerne gi bort til biblioteket. Da får mange mennesker glede av dem. Det er ikke alle som har oppdaget harddiskavspilling ennå og fremdeles benytter seg av diskettlesere for musikkavspilling, selv her på HFS er det folk som bruker CDer. :)

Har selv gjort det samme med boksamlingen da jeg flyttet og ikke hadde lagringsplass, og de ble veldig glad på biblioteket for det. CDene ligger jo forøvrig også bare og støver ned i kaser og tar opp plass. Kommer forhåpentligvis aldri til å få bruk for dem mer, og skulle jeg trenge noen av dem så er det bare å brenne en ny kopi. En CD-R koster vel en krone eller to. Så kanskje det snart er på tide å ta med noen CDer dit? Håper i alle fall mange følger hans eksempel.

Mannen skal ikke ha pepper fordi noen har laget åndssvake åndsverklover som ingen andre enn mediabaronene er tjent med.
 

Harvest

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2007
Innlegg
319
Antall liker
6
Luvaton skrev:
Jeg sitter selv med en haug med CDer som jeg har liggende i esker. Jeg bruker dem ikke lenger, da alt er rippet til harddisk.
Er det da greit at jeg stikker ned til bruktsjappa med dem og beholder min kopi på disk?
Sitter med samme spørsmål selv. Kan jeg selge cd-samlinga mi når jeg har all musikken på disc i tillegg?

Jeg vil jo mene at det ikke bør være noe forskjell på om det er harddiscen eller CDene jeg selger. Resultatet for rettighetshaverne er jo det samme; at to stykker sitter med musikk som bare en har betalt for!

Dette illustrerer jo samtidig den knipa platebransjen er i. Tror de bare må finne seg i at salg av musikk ikke kommer til å være like lukurativt i fremtiden. Om 10 år har de gitt opp kampen, og ingen snakker om piratkopiering som et problem noe mer...
 
Topp Bunn