Kun original Japan som teller - støtter ikke fake AN
Forstår.
Har du sammenlignet AN Japan og AN UK produkter?
Kunne vert interesant å diskutere litt nermere viss tkr ikke har noe imot det ?
Jeg har enorm respekt for arbeidet til Kondo,og like mye for arbeidet til Audio Note UK med Peter Q og Andy Grove i spissen.
Det er ikke tvil om at AN UK har det meste å takke Kondo for med ideen om å bruke sølv i trafoer,kondiser,osv. Kondo gjekk foran på det området. Men det stopper ingen fra å bruke akkurat de samme materialene.
Enormt mange som bruker sølv i dag,Lundahl,Mundorf,osv i det uendelige . Ideen om nickel og diverse ekslusiv materie i trafokjerner var ikke Kondo den første til å komme på. Der har han lånt ideer fra andre som WE,Telefunken,Klangfilm,osv osv.
Kondo var ikke den første som hadde ideen om å bruke direkte glødde trioder i forsterkningskretser.
Kondo sa selv at hans kretser var ingenting fancy eller nytenkende. Kvaliteten kom av hans lydfilosofi,ører,voicing,valg av deler,rør og kretser.
Fokus på kvaliteten av hver enkeltdel og spessielt bruken av sølv av ypperste kvalitet. De brukte for det meste sølvtråd som var lagret i årevis og mente det var hørbart bedre enn annen fersk sølvtråd. Vet ikke om AN Japan fortsatt bruker eldet sølv ?
Jeg ser ingen grunn til at Kondo utstyr skal vere bedre enn AN UK nå i 2015.
AN Japan hadde/har muligens enda bedre sølv,kanskje,men mest sannsynlig får de begge det samme sølvet fra samme underleverandør idag.AN UK har brukt enorme summer på å finne de beste underleverandører av råvarer i verden i dag. De fleste underleverandører skimper på kvaliteten for å tjene mest mulig penger.
AN UK utvikler stadig nye kjernematerialer i trafoer. Samme problemet der med å finne underleverandører på kjernemateriale med fokus på ypperste kvalitet.
Andy Grove er sannsynligvis en av de dyktigste i bransjen med tanke på kunnskap om blant annet kretser og elektronikk.Han ser ut til å tørre gå egne nye veier og utvikler sammen med resten av gjengen stadig vekk bedre trafoer,kondiser,strømforsyninger,motstander,osv . Han har bedre teoretisk plattform enn de fleste,men heldigvis av typen som vet at ingen del er perfekt og at alt må settes sammen og voices til en helhet. Pluss han spiller gitar!
Tipper AN Japan og AN UK produkter er rimelig jamngode for de fleste nøytrale ører.Tror valg vil avhenge mye av hva kunden spiller av musikk,og match med resten av utstyret som vanlig.
Begge sine topp produkter er helt uaktuelle for min del pga pris,og så vidt jeg vet er vel også for eksempel Kondo Ongaku mye dyrere enn AN UK Ongaku. Uavhengig av pris hadde jeg mest sannsynlig valgt AN UK sin fordi jeg rett og slett tror den graver dypest pga jeg tror AN UK i 2015 er kommet lengst med tanke på kvaliteten i blant annet trafoer og andre komponenter.
Audio Note UK lager heldigvis for min del billigere trickle-down produkter som spiller musikk så det griner etter de også.
Der var en av grunnene til at Kondo og Peter skillte lag slik jeg forstår det. Peter ville lage andre billigere gode produkter som vanlige folk kunne kjøpe.
AN Japan/Kondo hadde heller neppe fått samme eksponering i verden utenom Asia uten Peter sitt arbeid mens de jobbet ilag.
Så spør du meg er der gode grunner til at de bør/burde ha/hatt stor respekt for hverandre.
Forstår ikke helt hvorfor det var Peter som fekk retten på Audio Note navnet.Det burde vel strengt tatt forblitt hos opphavsmannen Kondo spør du meg.
Men bortsett fra det klarer jeg ikke å se at Peter Q er noen kjeltring,og jeg har heller aldri sett han omtale Kondo med noe annet enn respekt.
Every great poet is a thief.
Alle musikere,alle kunstnere,alle lærer av andre,låner ideer,spinner videre på de for å utvikle noe eget og nytt.