Kan en DAB-radio kobles direkte på en DAC?

O

OldBoy

Gjest
Et spørsmål angående DAB-radio.

Jeg har kjøpt meg en liten DAB-radio, primært til bruk på kjøkken, arbeidsrom etc. Jeg har håpløse forhold for FM hjemme hos meg, men DAB fungerer aldeles utmerket.

Ganske nylig oppdaget jeg at min lille radio har noe som heter "optisk DAB-digitalutgang", og da lurer jeg på:

Hvis jeg kjøper meg en billig (gjerne brukt) DAC, kan jeg bruke denne DAB-digitalutgangen til å koble radioen, via DAC'en, til stereoanlegget? Med andre ord: kan en vanlig DAC oversette DAB-signaler slik at de blir til (god)lyd i et vanlig stereoanlegg?

Eller bør jeg heller like gjerne først som sist kjøpe meg en DAB-tuner?

Glem gode råd om at jeg bør holde meg til FM. Skal det bli radio hjemme hos meg, må det bli DAB. På grunn av signalforholdene.
 
K

knutinh

Gjest
Jeg ville ha tippet på at det var en vanlig PCM (altså dekodet) spdif utgang som lett kan kobles til en vanlig DAC.

Men det var et rart navn... "optisk DAB-digitalutgang"...

Har du en DAC eller surroundforsterker eller noe så du får testet da?

mvh
Knut
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Dette er da 99% sikkert en helt vanlig Toslink-utgang. Meg bekjent finnes det ingen andre optiske standarder for forbrukselektronikk. Sannsynligvis Toslink med jack som på MiniDiscspillere. Kjøp en Toslinkkabel og prøv!
 
K

knutinh

Gjest
Dette er da 99% sikkert en helt vanlig Toslink-utgang. Meg bekjent finnes det ingen andre optiske standarder for forbrukselektronikk. Sannsynligvis Toslink med jack som på MiniDiscspillere. Kjøp en Toslinkkabel og prøv!
I teorien kunne det ha vært MPEG kodet mp2 ala DD/dts fra DVD-spillere. Men siden det knapt nok finnes apparater som kan dekode dette kan jeg ikke tenke meg at de gjør det slik.

-k
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Fant denne teksten i beskrivelsen av en DAB-radio:
"An optical digital output for DAB is provided, allowing connection to a hi-fi system with digital input or recording to Minidisc."

Så nå er jeg 99,99% sikker på at det er Toslink :D
 

headgeek

Medlem
Ble medlem
22.01.2005
Innlegg
46
Antall liker
0
Dersom dette er den eneste linjeutgangen på radioen, så skulle det vel være greit å bruke en separat DAC til en DAB-radio inn på anlegget.
Men det blir vel litt som å skyte spurver med kanon, signalkvaliteten på DAB-sendingene er ikke særlig høyoppløst kvalitet.
Bitraten er jo stort sett rundt 64 til-160 kbps, noen få kanaler har sendt med 192 kbps, på sendingene.
Dvs langt under CD-kvalitet!
Så om det finnes en vanlig elektrisk tilkobling, ville jeg vel helst brukt den!


Jeg ville ha tippet på at det var en vanlig PCM (altså dekodet) spdif utgang som lett kan kobles til en vanlig DAC.

mvh
Knut
Hva er "vanlig PCM (altså dekodet) spdif"?
S/PDIF har vel ingenting med PCM-format å gjøre?
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.213
Antall liker
4.834
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
...
Så nå er jeg 99,99% sikker på at det er Toslink :D
Enig.
Sansynligvis er det tale om 48kHz sampingrate og ikke de CD-vanlige 44.1, men det takler vel en hvilken som helst nyere hjemmekinoforsterker.
 
L

Lydtekniker

Gjest
Hva er "vanlig PCM (altså dekodet) spdif"?
S/PDIF har vel ingenting med PCM-format å gjøre?
Knut mener vel at MPEG´en har blitt dekodet til PCM (naturlig nok) før den spyttes ut på SPDIF-utgangen.
 
K

knutinh

Gjest
Hva er "vanlig PCM (altså dekodet) spdif"?
S/PDIF har vel ingenting med PCM-format å gjøre?
spdif har vel alt med PCM å gjøre så lenge det faktisk er PCM som overføres.

For koblinger mellom DVD-spiller og surroundforsterker er det mulig å overføre noe annet enn PCM over spdif-pluggen, nemlig Dolby Digital/AC3 og DTS, og i noen få tilfeller MPEG1 audio layer 2 også kjent som mp2, også kjent som codecen brukt i DAB.

Men alt dette er irrelevant =)

-k
 

CinqueAudio

Hi-Fi interessert
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
71
Antall liker
0
Dersom dette er den eneste linjeutgangen på radioen, så skulle det vel være greit å bruke en separat DAC til en DAB-radio inn på anlegget.
Men det blir vel litt som å skyte spurver med kanon, signalkvaliteten på DAB-sendingene er ikke særlig høyoppløst kvalitet.
Bitraten er jo stort sett rundt 64 til-160 kbps, noen få kanaler har sendt med 192 kbps, på sendingene.
Dvs langt under CD-kvalitet!
Så om det finnes en vanlig elektrisk tilkobling, ville jeg vel helst brukt den!
Det blir vel ikke noe bedre om koblingen er "elektrisk"?
 
K

knutinh

Gjest
Det blir vel ikke noe bedre om koblingen er "elektrisk"?
Cluet er vel at hvis kompresjonen i DAB er begrensende faktor så er det kanskje lite å hente på "audiofil" D/A.

-k
 
O

OldBoy

Gjest
Takk for engasjement og mange nyttige innspill.

Selv om ikke absolutt alt ble klart som blekk, tror jeg at jeg skjønner såpass at jeg kan prøve å koble min DAB-radio til digitalinngangen på en surroundforsterker i stedet for til en DAC.

Da er jeg et langt skritt videre, for selv om jeg i skrivende stund ikke har tilgang til en separat DAC, finnes det flust av surroundforsterkere i min familie- og bekjentskapskrets, så da åpner det seg nok muligheter for testing i løpet av ikke altfor mange dager.

Jeg kommer tilbake med nærmere info, forhåpentligvis om ikke altfor lenge.
 
O

OldBoy

Gjest
Oppmuntret av alle innspill i denne tråden, tok jeg liksågodt med min bærbare DAB-radio til en god og velvillig interessert nabo i går kveld, og plugget radioens digitalutgang til digitalinngangen på hans surroundforsterker.

Og det ble lyd! Helt allright kvalitet, og på nivå med FM, vil jeg påstå. Men ettersom naboen hører til dem som ikke bruker surroundanlegget sitt til å høre på radio, fikk vi ikke sammenlignet direkte der og da.

Men min gode nabo følger tydeligvis litt med, for han påstå at en DAB-tuner ikke koster mer en rundt 2,5k (Cambridge på Hi-Fi-Klubben), og da er det kanskje like greit å kjøpe en slik (eller noe tilsvarende), fremfor å styre med en separat DAC som jeg ellers ikke har noen bruk for. Det er jo LITT tungvint å drasse rundt på en løs DAB-radio, og å koble den til og fra hele tiden.
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Men kan du ikke benytte dacen i cd-spilleren din da? Eller har den ingen Toslinkinngang? Enkelte forsterkere har vel også innebygget DAC.
 
O

OldBoy

Gjest
Men kan du ikke benytte dacen i cd-spilleren din da? Eller har den ingen Toslinkinngang? Enkelte forsterkere har vel også innebygget DAC.
Jeg har hørt om at en del audiofile har denslags CD-spillere, men min CD-spiller har bare digitale UTganger, ingen digitale innganger. Dessverre. Tenkte ikke på at det kunne være kjekt å ha da jeg kjøpte den. Får tenke mer på det hvis det blir aktuelt å oppgradere.
 
Topp Bunn