Digitale avspillere Kan eldre dac’er låte bra?

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Innlegg
8.013
Antall liker
4.128
Sted
I en kjeller
Torget vurderinger
17
Hentet meg nettopp en Whest 30R riia som begynner å få et par år på ryggen. I analogdomenet holder muligens ting seg godt, men hvordan er det egentlig med dac’er?

Hvordan vil f.ex en dac som kostet 30K for 15 år siden stå seg mot f.ex en Topping d90 eller lignende målemessige fantastiske dacer?
Tidligere var det stadig prat om vekt og strømforsyning som tegn på kvalitet. Nå er det ofte implimentering av dac chip o.l som er viktigst.
Se bare på Chord qutest som veier 7-800 gram. Den får mye skryt og bruker veggvorte som tidligere var fy fy

Selv er jeg mest opptatt av at produktet gir meg lyst til å spille mer musikk og flytte fokus fra “kritisk lytting“ og detaljer til helhet og underholdning.
 

Atlerovik

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.08.2019
Innlegg
3.450
Antall liker
10.880
Sted
Oslo
Torget vurderinger
17
Det kommer an på innfallsvinkelen man har. Hadde du vært ute etter en dac som måler perfekt, ville svaret på spørsmålet ditt vært nei. Det har skjedd mye på den siden de siste årene.

Men ut i fra din siste setning, vil jeg si at svaret er helt klart ja! Jeg ser etter akkurat det samme som deg. For litt siden fikk jeg meg en nesten 30 år gammel dac. Den spiller fletta av alt jeg har hørt av dacer ellers, og det er noen. Strømforsyning og analogdel er overraskende viktig også i dac.

Men, det er ulike trosretninger rundt dette med dacer. Det vil du sikkert snart finne ut i denne tråden ;)
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.059
Antall liker
7.904
Torget vurderinger
12
Kan støtte det. Jeg har en Marantz CD-7 og en Marantz CD-12 i tillegg til 8-10 Philipsspillere, 2 med 14-bit TDA1540 DAC og resten med 16-bit TDA1541 DAC'er. Kan ikke noe for det, men jeg koser meg stort med disse. CD-7, som er ca 20 år gammel, er den yngste av de og CD-104 fra ca 1984 er den eldste.
 

eag1

Medlem
Ble medlem
28.02.2011
Innlegg
22
Antall liker
38
Hej
har en benchmark dac1 usb, og nu købt en benchmark dac3 hgc. Alle test siger det er en kæmpe opgradering.
må erkende jeg har meget svært ved at høre forskel. Konen kan heller ikke høre der skulle være forskel.
spiller fra en mac mini, både spotify og rippede filer. Har også forsøgt med en parasound cd-afspiller Via coax til dac. Det hele via marantz sc-11s1 og 2 sm-11s1 til jbl array 1000.
så vil mene en ældre dac sagtens kan matche de nye.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Min dac kan overhodet ikke brukes som pre for min effekt, selv om det er volum på den.
Den orker ikke dra effekten litt en gang.. Livløst og svak.
Så en skikkelig strømforsyning og sånt er påkrevd hvis en skal bruke en dac som pre.

Foreløbig har jeg ikke hatt noen som fungerer godt nok til pre.

Som ren dac, vol jeg tro alt teller også.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.900
Antall liker
11.285
Sted
Ytterst i havgapet...
Utpå nittitallet ble det i alle fall påstått nokså kraftig at de tidlige CD-spillerne uten oversampling og med analoge filtre låt bedre enn de nyere med oversamplig og digitale filtre. Hvis vi da i utgangspunktet holder den digitale avspillerdelen utenom og relatere dette til forskjellige DAC-typer, så gir det svaret seg selv....
 

cbarth1

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2012
Innlegg
2.197
Antall liker
2.442
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
Har en eldre Doxa dac som er oppgradert i flere omganger. Den låter veldig bra. Har hatt nyere og betydelig dyrere dacer hjemme, men i ren musikkglede må de se seg forbigått.
Det analoge utgangstrinnet har vel så mye å si som selve dac-chippen som er benyttet. Minuset med gamle dacer er at de blir utdatert med tanke på utstyr og features.
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.915
Antall liker
1.952
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Min dac kan overhodet ikke brukes som pre for min effekt, selv om det er volum på den.
Den orker ikke dra effekten litt en gang.. Livløst og svak.
Så en skikkelig strømforsyning og sånt er påkrevd hvis en skal bruke en dac som pre.

Foreløbig har jeg ikke hatt noen som fungerer godt nok til pre.

Som ren dac, vol jeg tro alt teller også.
Hmmm...? Hørtes da rart ut? Kjørte mye rart direkte inn på min gamle 70b. Selv Google Chromecast Audio fikk rabalder i boksen helt fra bunn. Men Doxa var vel også noe av det mest følsomme som har vært innom her.
Forsket litt med power til div DAC, tilgode å høre lydmessig forskjell så lenge man har greit nett i boligen.
Forutsetter da at power man bruker til DAC gir ut det DAC behøver som minimum.
Se f.eks denne testen av Topping E30, strømkilde er USB. Det er ikke rare strømforsyningen..

Jeg benytter eller frittstående DAC kun hvis behov. Om man har en god streamer ala Lumin D2, en god CD spiller osv., så synes jeg ikke eksterne, veldig dyre DAC er verdt pengene sine. Eller om man har en god pre eller integrert amp med DAC.
Mye godlyd i eldre produkter fortsatt:)
 
Sist redigert:

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.048
Antall liker
2.507
PCM 1704 all the way her.

Alle diskrete R2R DAC i dag bygger vel også på gamle prinsipper, men med større frihet til å gjøre oppsampling og filtrering på moderne vis, eller helt uten filter.
 
Sist redigert:

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.181
Antall liker
2.646
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Ja min er vel old school min BB 1704 x 8 , de lages ikke heller lenger , Men jeg har holdt liv iden med oppgraderinger , så den er nos 99 prosent av tiden Opgraderingene har vært på inverter siden og jeg tror det er akkurat denne delen om den er av god kvalitet kan gjøre at faktisk gamle dacer kan lyde bra .Rett og slett .
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Hmmm...? Hørtes da rart ut? Kjørte mye rart direkte inn på min gamle 70b. Selv Google Chromecast Audio fikk rabalder i boksen helt fra bunn. Men Doxa var vel også noe av det mest følsomme som har vært innom her.
Forsket litt med power til div DAC, tilgode å høre lydmessig forskjell så lenge man har greit nett i boligen.
Forutsetter da at power man bruker til DAC gir ut det DAC behøver som minimum.
Se f.eks denne testen av Topping E30, strømkilde er USB. Det er ikke rare strømforsyningen..

Jeg benytter eller frittstående DAC kun hvis behov. Om man har en god streamer ala Lumin D2, en god CD spiller osv., så synes jeg ikke eksterne, veldig dyre DAC er verdt pengene sine. Eller om man har en god pre eller integrert amp med DAC.
Mye godlyd i eldre produkter fortsatt:)
Hva som hørtes rart ut?
-at den ikke driv effekten? Ingen dac jeg har hatt kan det. Men nå sammenligner jeg med pre MI 25 som har 2 trafoer +++
 

alipax

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.03.2003
Innlegg
1.236
Antall liker
285
Sted
Herja
Torget vurderinger
2
Min Lavry DA10 med rundt 15 år i drift er et godt eksempel på at gammel fortsatt er bra, teknisk og lydmessig. Den vil aldri bli bytta ut så lenge den lever:)
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.915
Antall liker
1.952
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Hva som hørtes rart ut?
-at den ikke driv effekten? Ingen dac jeg har hatt kan det. Men nå sammenligner jeg med pre MI 25 som har 2 trafoer +++
Alltid tenkt slik, at en forforsterker egentlig ikke driver et effekttrinn og at jobben den har er å regulere volum ned, om du skjønner. Altså om matching er riktig, og signal styrken er normal fra forforsterker/DAC/streamer o.l.så gir det full guff på en normalt følsom effekt? Med Doxa og andre som bruker passiv pre i signalveien som eksempel.
Nå styrer jeg mest med integrerte greier jeg da :)
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Alltid tenkt slik, at en forforsterker egentlig ikke driver et effekttrinn og at jobben den har er å regulere volum ned, om du skjønner. Altså om matching er riktig, og signal styrken er normal fra forforsterker/DAC/streamer o.l.så gir det full guff på en normalt følsom effekt? Med Doxa og andre som bruker passiv pre i signalveien som eksempel.
Nå styrer jeg mest med integrerte greier jeg da :)
For så vidt tenkt det samme.
Men etter at jeg så Håkon Rognlien skrev i en test at MI effekten var "litt" tungdreven, så har jeg testet mine DACer.
Ser mange skriver at bruk dac rett i effekt, hvis du har volum på dac.
Nja..aldri synes det var så voldsomt jeg da, uansett merker..
Men med MI effekten, er det helt klart at en DAC ikke har litt mulighet å drive effekten. Lavt volum, tam lyd og ja det kollapser totalt.

Forresten har Doxa også godt av en god kraftig pre som f.eks MI
Jeg har jo testet mange pre på Doxa.

Abrahamsen vart luftig og flott.
Diverse rør-pre
Nuforce P20 hadde for høy gain, med flere.

Med MI 25 pre, vart det rått! Her ble det stor forskjell kontra de andre. Mye mer Skyv og Trøkk

Så jaja.. - ikke jeg som går glipp av noe.. ;)
 

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Innlegg
1.825
Antall liker
952
selvfølgelig kan en dac lett drive et effektinn så lenge impedansen er lav nok og det er nok spenning eller gain i effektrinn. strøm er det nesten ingenting av. vil heller tro MI preamp gir frekvensavvik som ikke skal være der og illusjonen av bedre kontroll.
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.915
Antall liker
1.952
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
For så vidt tenkt det samme.
Men etter at jeg så Håkon Rognlien skrev i en test at MI effekten var "litt" tungdreven, så har jeg testet mine DACer.
Ser mange skriver at bruk dac rett i effekt, hvis du har volum på dac.
Nja..aldri synes det var så voldsomt jeg da, uansett merker..
Men med MI effekten, er det helt klart at en DAC ikke har litt mulighet å drive effekten. Lavt volum, tam lyd og ja det kollapser totalt.

Forresten har Doxa også godt av en god kraftig pre som f.eks MI
Jeg har jo testet mange pre på Doxa.

Abrahamsen vart luftig og flott.
Diverse rør-pre
Nuforce P20 hadde for høy gain, med flere.

Med MI 25 pre, vart det rått! Her ble det stor forskjell kontra de andre. Mye mer Skyv og Trøkk

Så jaja.. - ikke jeg som går glipp av noe.. ;)
Hehe! Nå har jeg ikke Doxa trinnet mer, men det jeg testet ut av løsninger gav nok volum ja. Det var bare dette jeg stusset på at du ikke fikk på MI.
Lydkvaliteten er nok helt sikkert mye bedre med MI pre, tviler ikke på dét:)
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
selvfølgelig kan en dac lett drive et effektinn så lenge impedansen er lav nok og det er nok spenning eller gain i effektrinn. strøm er det nesten ingenting av. vil heller tro MI preamp gir frekvensavvik som ikke skal være der og illusjonen av bedre kontroll.
Hahaha.. Du har ikke sett målinger av MI nei 🤣
Vet ikke hva min gjør, men MI 23.5 pre måler så ekstremt godt at det danker ut de aller fleste uansett pris.
Bare se målinger andre plasser på forumet.

https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/musical-innovation.21677/page-394#post-3035902

https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/musical-innovation.21677/page-337#post-2748869
Vet du forresten hva frekvensavvik er for noe?
La oss få høre?! 🤔
 
Sist redigert:

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.301
Antall liker
3.092
Torget vurderinger
4
Interessant tema. Vil tro at mange nye dacer kommer på marked p.g.a funksjonalitet og ikke bedre lydkvalitet.
Krav om DSD (512, 1024 ect) DXD, MQA, USB , nettverk støtte, Roon støtte osv.

NB! Kan dere vennligst krangel om nytten av forforsterker i en annen tråd.
 

Mongo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.03.2008
Innlegg
176
Antall liker
163
Torget vurderinger
1
Altman Byob - har nettopp koblet dacen opp for førstegang på 10 år - gud så godt den låter- kanskje derfor la lvekk AN dacen?
 

yasman

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.10.2006
Innlegg
1.703
Antall liker
296
Sted
Grenland
Torget vurderinger
13
Dac 3 låter knallbra. Få om ingen som måler bedre også. Er alt iorden i anlegget låter den bare dønn naturlig. Tør påstå at det ikke er nødvendig å bruke mer penger på dac. PS, jeg snakker om dac del, da jeg ikke har kjennskap til predlenen siden jeg har dac3b som er ren dac.
 
M

MarkusH

Gjest
Bruker en parasound zdac v1, veit ikke om den kan kalles gammel, men den funker fint til mitt bruk og såre enkel i drift. Akkurat nok funksjoner og knapper, power og kildevelger. Hadde den vært svart hadde den vært perfekt. :p
 

Kvakksalver

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.01.2003
Innlegg
211
Antall liker
152
Torget vurderinger
1
For så vidt tenkt det samme.
Men etter at jeg så Håkon Rognlien skrev i en test at MI effekten var "litt" tungdreven, så har jeg testet mine DACer.
Ser mange skriver at bruk dac rett i effekt, hvis du har volum på dac.
Nja..aldri synes det var så voldsomt jeg da, uansett merker..
Men med MI effekten, er det helt klart at en DAC ikke har litt mulighet å drive effekten. Lavt volum, tam lyd og ja det kollapser totalt.
Dette er min erfaring også selv om jeg ikke har forsøkt mye. Men forsøkte å la Parasound zDac v2 erstatte en Primare Pre 30 forforsterker. Men det var LAAAANGT dårligere. Lyden mistet bredde, dybde, fylde og alt annet som gjør musikk til musikk.
 

flor

Rørentusiast
Ble medlem
07.06.2005
Innlegg
238
Antall liker
26
Sted
Nesoddtangen
Torget vurderinger
3
En JVC digifine K2 ca.1990 er deroppe på high end platået!
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Dette er min erfaring også selv om jeg ikke har forsøkt mye. Men forsøkte å la Parasound zDac v2 erstatte en Primare Pre 30 forforsterker. Men det var LAAAANGT dårligere. Lyden mistet bredde, dybde, fylde og alt annet som gjør musikk til musikk.
Jepp.
Tror det rett å slett er at en dac er bare en dac. Ikke er ment for å drive et effekttrinn.
Da må det muskler til.
 

alipax

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.03.2003
Innlegg
1.236
Antall liker
285
Sted
Herja
Torget vurderinger
2
Jepp.
Tror det rett å slett er at en dac er bare en dac. Ikke er ment for å drive et effekttrinn.
Da må det muskler til.
Riktig, en DAC er ment å koples til en pre, det er det normale iallefall.
 
Topp Bunn