Kan diy-kabler være like gode eller bedre en kjøpekabler, uansett pris?

Kan diy-kabler være like gode eller bedre enn ferdigkjøpte?

  • Ja

    Stemmer: 81 80.2%
  • Nei

    Stemmer: 20 19.8%

  • Totalt antall stemmer
    101

W.Sand

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
3.025
Antall liker
4.383
Sted
moelv
Torget vurderinger
2
Troen på kabler hjelper ihvertfall på humøret, og løsningen er allerede presentert
 

B Rasse

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.05.2012
Innlegg
1.005
Antall liker
477
Om man kjøper ein ferdig diy-kabel, er den da kjøpekabel og er den like god som da den blei laget?
 

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Innlegg
5.835
Antall liker
1.418
Sted
Steinkjer
Eller hva om man kjøper et diy kabel kit, med alle deler men du må sette den sammen selv (sette på plugger osv.) er det diy eller kjøpe kabel?
 

Serialcat

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.09.2009
Innlegg
323
Antall liker
119
Sted
Østfold
Torget vurderinger
2
Har ikke lest alt her, og ikke har jeg tenkt til det heller, men mange sier at det er umulig å svare på spørsmålet; "Kan diy-kabler være like gode eller bedre enn ferdigkjøpte". Det er jo ikke satt opp noen forutsetninger i noen som helst retning, så da må jo svaret bli JA. Etterfulgt av alle forutsetningene som de jævlige kabelnissene her inne klarer å finne på. Nå har de vel nok å gjøre frem til jul.
 

Classichifi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.10.2010
Innlegg
138
Antall liker
47
Torget vurderinger
2
Hygelig med litt hjemmesnekring, kan du gi meg noen tips om hvor jeg kan få tak i kvalitetskabel for å prøve litt?
 

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Innlegg
3.640
Antall liker
3.263
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
Her er min favorittkabel for desember. Kjøpekabel fra det velrenomerte elektronikkselskapet Siemens. Den tåler over 300 grader celsius og sørger for at saken blir biff!:cool:
 

Vedlegg

J.O

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.02.2007
Innlegg
652
Antall liker
453
Torget vurderinger
24
Håpløst spørsmål siden normal konstruerte kabler med tilstrekkelig tversnitt og eventuelt nødvendig skjerming til normal konstruert elektronikk låter 100% likt.
funker sikkert fint det hvis man bare hører på rene sinustoner..

Tenk hvor mange overtoner det er i et instrument feks en fiolin hvis man da tenker hvor mange overtoner det blir av et symfoniorkester og hvor sammensatt det signalet er med frekvenser i alle retninger, det skal ikke så mye til for å påvirke et slikt signal..
Forskjellige kabler har jo ulik impedans,kapasitans og induktans i hele frekvensspekteret, det vil jo gjøre en hvis forskjell vil det ikke?

Jeg har forøvrig hatt veldig bra resultat med diy kabler selv. signalkabel med mundorf ledere i en skjermingstrømpe fra Elfa.
Må godt opp i pris for å matche den, men jeg vet det finnes bedre ting der ute...

mvh J.O
 

permorten

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.10.2005
Innlegg
3.615
Antall liker
1.749
Torget vurderinger
5
Når sant skal sies så er det vel INGEN her , som har hørt alle verdens tilgjengelige kjøpekabler, men at du kan lage bedre til prisen , den kjøper jeg

Mvh
 

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
3.625
Antall liker
3.747
Har sagt det før, men gjentar det gjerne, Mogami-kabler er skummelt bra til prisen. Proffkabler som vel i utgangspunktet var mikrofonkabler (correct me if I´m wrong - and I am sure you will! :)

Super kvalitet til menneskepris. Finnes også på rull, tror jeg. Hadde jeg tatt budsjetthensyn, ville dette vært mitt soleklare valg. Ikke er den stiv heller - sa brura.

Kjøpte mine fra Prolyd.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
"kjøpekabler" er ikke i nærheten av de beste DIY kablene en gang.
Se, der er du inne på noe.
Jeg holder det for meget sannsynlig, att du kan ta nermest hvillen som helst hundedyr kabel og om du leter lenge nok, så vil du etterhvert finne ett annlegg der det sitter en kabel, som vil klare å låte "bedre" i det annlegget, en den dyre kabelen... eller billigere... (noen diy prosjekter ække billige!!! )
Jeg tror det sitter slike kabler i 2-3 av 50 virkelig bra diy kablede annlegg... ikke mer enn det. (men så mange super diy annlegg finnes ikke i norge... trur eg)

GRUNNEN til det er att disse 2-3 ikke bare vet å lage kable, de har skjønt HVA DE SKAL LAGE OG HVORFOR!!! (a'la asbjørns kabeltråd, de har koll på de detaljene også!!!) og da er det ikke rart det matcher... eventuellt blir bedre.

Nå snakker vi ikke om diy som da det nivået hvor man klarer å lodde et "some assebly required" kit altså... Det er I.K.E.A (I know Easy assembly) og ikke i den klubben av 50 som jeg nevner..


Etterhvert som en diy'er lager kabler og får tilbakemeldinger fra "kunder" og så begynner å selge, og får betalyttet i mange annlegg, forfines ideene...
Som regel får ikke den glade diy'er oppleve dette, og man stagnerer...
Disse 2-3 lucky masters, eller flere, de har laget, solgt, lyttet og det har allerede sagt "klikk" oppi knotten på de, og på flere som har lytta på kreasjonenen deres!

DIY betyr som regel att man har utviklet i ett lukket miljø... så dette med trådstarters spørsmål...
Jo ja, jeg tror det er sjeldne tilfeller der eieren av ett annlegg mener å høre att hans kabler er bedre, og noen lyttere vil sikkert konkludere med det samme.
Men med EK kabel og slik, så tror jeg kanskje dette gjelder mer nettkabler enn høyttaler og signal...

På den annen side, jeg tror IKKE det er 50 stk uhyre dyktige nettkabel diyere i norge...
Så innenfor feltet signal og høyttaler så tror jeg man skal slite hardt for å matche bra produkt, dogf, vi ser at det hender man får det til...
Hva er det, 5 eller deromkring suyksessfulle diyere som ble produsenter i Norge? Noe sånt?
Det er sikkert enstaka kiser der ute som lager bedre saker enn disse også, men muligens saker har en mer snever passform, og neppe passer større utvalg av komponenter, setups..

Man skal ikke se bort ifra gullhår faktoren innen DIY altså... Plutselig klaffer det....

Men, jeg mener, som asbjørn. Før du kabler, pass på att apparatene har lyst å snakke sammen, og att de gjør det innenform de normer, elektriske, de er designa til å gjøre det. + målemessig så er det ikke store forskjeller! Det er forsvinnende små varianser... ofte kommer dette like mye av utrolig missmatch og generell shite kunnskap om å matcher komponenter..
Gain, zin - zout, (noen liker ikke visse kabler, rent elektrisk - sære tilfeller, dog..)

Jeg registrerer, jeg sier det slik, registrerer att Krell kast, Dartzeel og PBN har lavimpedant signalkabler, hvor designeren sier att dette skal være best.
I de tilfellene tror jeg så gjerne man kan lage en diy kabel av EK saker som helt klart vil matche ... noe svært dyrt.

Så... DIY digitalkabler, der trenger man ike være så god diy'er, jeg tror det kan bli svært bra alikevell der! Du jobber mot en impedanse, det er ikke så mye hokus pokus...

Har jeg vært på besøk hos noen, og de har hatt dyre kabler, og så har jeg fått lov til å montere noe til 5% av den prisen og lyden har blitt bedre?
Det som irriterer meg, er att dette har skjedd! Like irriterende for eieren av annlegget. Det smilet var ikke vakkert kan jeg si dere, det var fortvilet..

"what the he.... just happended?"

Seffern skjer slikt og!

Ikke bra....

mvh
 
Sist redigert:
Topp Bunn