Kan dette bli en dipol, og vil naboen like den?

spikefish

Medlem
Ble medlem
07.04.2011
Innlegg
25
Antall liker
0
Noen av dere har kanskje lest om mine utfordringer med å være musikkelsker i blokk.
Med dårlig akustikk og et anlegg som trives best med å spille høyere en hva naboene liker ble jeg av dere rådet til å skaffe en høytaler med få delefilterkomponenter og høy følsomhet.
I tileg kom begrepet dipol opp, vistnok en mirakelkonstruksjon som ikke avgir vibrasjoner til rommet i like stor grad som tradisjonelle kasseht. Selv synes jeg det virker litt sprøtt at store elementer som disse krever skal være bedre for omgivelsene men har lest litt på nettet og dere er vist ikke helt forrykte ;)

Som så mange andre her på sentralen vil jeg altså forsøke meg på en OB konstruksjon

har noen mål og mange ønsker for hvordan resultatet kan bli, har også sett meg ut noen komponenter jeg ønsker innspill på om kan fungere å gi ønsket resultatt.

Mål nr. 1 er såklart en høytaler som ikke plager naboen og smatidigt gir meg et bredt smil rundt munnen. Bass er ønsket, spesielt mellombass da musikken består av mye metal og rock. Ønsker og et stort lydbilde både i bredden å i høyden. Høytalerne bør være rimeligt altetende og lyttetrethet er djevelens verk.
Utseendemesigt ønsker jeg som alle andre at den ikke skal bli for visuelt dominerende i stuelandskapet.

For å ikke gjøre høytaleren for stor vil tenker jeg en 18'' i H baffell, eller hvis muligt montert i et rør som her:

elementet jg tenker å bruke er dette; http://www.eminence.com/pdf/Delta_Pro_18A.pdf
vil det fungere fornuftigt?

til melomtone tenker jg å bruke Tang Band W8-1808 montert i smal eller ingen baffell hvor høyt kan jeg da dele?

har fra før av to B&O ICE 1000 asp moduler, har også tilbud om å kjøpe et rimeligt Beringher cx-2310 tenker jeg kjøper det hvis ingen kommer opp med et bedre alternativ til rundt tussingen.

Så skyt, hvor ligger mine feil? hva kan gjøres bedre? Eller har jeg truffet blink i blinde?

Mvh Kjetil
 

Vedlegg

Topp Bunn