Kan det dedikerte subwoofer-signalet omdirigeres til frontene?

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.705
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
For det første (men som egentlig ikke er vesentlig for spørsmålet) går LFE opp til 120hz, og normalt kjøres man 4.ordens LP ved 80hz. (btw dette må man også undersøke før man evt mikser sammen LFE og LR).
For det andre så skal LFE være 10db høyere enn de andre kanalene. Demper du ikke LR med -7db er det ikke headroom for LFE, da vil maximum volum fra LFE være det samme som LR+3db istedetfor LR+10db.
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.192
Antall liker
1.067
Torget vurderinger
1
Lfe sendes aldri til frontene. Det er en grunn til at det heter lfe. Det finnes ingen receivere , prosessorer, eller spillere* som gjør dette.
Nei?

Sitat fra brukermanualen til Yamaha RX-A3040, under Speaker (manual Setup):

Subwoofer1, Subwoofer 2: None.
Select this optiion when no subwoofer is connected to the Subwoofer 1 or Subwoofer 2 Jack. The front speakers will produce LFE (low-frequency effect) channel audio and low-frequency Components from other channels when both "Subwoofer 1" and "subwoofer 2" are set to "None".
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Det er jo dette jeg har sagt hele tiden, men det er allikevel interessant å se hvordan +10dB samt headroom har blitt løst.
Frykter at noe har blitt hoppet bukk over her, og sannsynligvis så skjer downmix uten å ta hensyn til dette.
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.705
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Lfe sendes aldri til frontene. Det er en grunn til at det heter lfe. Det finnes ingen receivere , prosessorer, eller spillere* som gjør dette.
Nei?

Sitat fra brukermanualen til Yamaha RX-A3040, under Speaker (manual Setup):

Subwoofer1, Subwoofer 2: None.
Select this optiion when no subwoofer is connected to the Subwoofer 1 or Subwoofer 2 Jack. The front speakers will produce LFE (low-frequency effect) channel audio and low-frequency Components from other channels when both "Subwoofer 1" and "subwoofer 2" are set to "None".
Dette er feil måte å gjøre det på, og det burde du vite istedet for å saumfare internettet for den ene manualen hvor dette er nevnt. Jeg går utifra at enten er det som står i manualen direkte feil, eller så mikses dette ikke riktig mht til kalibrasjonsvolum. Det er lett å sjekke med en testplate med testtone for lfe. Jeg er "all in" for at dette skal være mulig, men da må det være under "advanced settings" og ikke default.
I tillegg er det lett for at det blir problemer med gain og annet. ved 0dbfs er utgangspenning typisk 2V. Mikser du inn +7db analogt (noe man utelukke i den Yamahaen) får du plutselig 4,5V. Mikses det inn digital og LR blir attenuert -7db som er riktig fremgangsmåte, vil max volum fra LR tilsvare 0.9V for å få plass til LFE.
 
Sist redigert:

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.192
Antall liker
1.067
Torget vurderinger
1
Tilsvarende formulering (med unntak av den delen som har med 2 subwoofere å gjøre) står i brukermanualen for RX-V377, 477, 577, 677, 777, RX-A740, 840, 1040 2040 og 3040. Så kan det selvfølgelig hende at Yamaha ikke helt har taket på dette med surround, men trykkfeil kan utelukkes.

Jeg sjekket også i brukermanual fra de 5 andre store ( Denon, Marantz, Pioneer ,Sony og Onkyo) for en tilfeldig valgt receiver. Felles for alle disse er at ikke står helt entyding noe som bekrefter at LFE-kanalen nedmikses til fronthøyttalerne, men det står heller ikke noe som benekter det.
Sjekket i ettertid også manualen til en tilfeldig valgt receiver fra H/K (370) og der står dette:
OFF: Select this setting when no subwoofer is in use. All low-frequency information will be sent to the front left and right speakers.
"All low-frequency information" bør normalt også inkludere LFE.

Kan du vise et eneste eksempel på at brukermanualen eller andre papirer for en AV-receiver beskriver at de skipper LFE-signalet ved innstillingen "No sub"?

Jeg vet ikke hva Yamaha eller andre gjør med nivået, men jeg lurer på hvordan du kan være sikker på at nedmiksingen ikke skjer i det analoge domenet i Yamaha sitt tilfelle?



 

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Innlegg
2.781
Antall liker
1.089
Torget vurderinger
2
Jeg vil vel tro at LFE sporet mikses inn i frontene , men ikke med + 10 db. Det er jo tross alt ikke mange systemer som vil klare fullt ut på referansevolum.
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.192
Antall liker
1.067
Torget vurderinger
1
En mulighet kan vel være at LFE mikses inn med +10dB, men med en limiter som stanser overstyring.
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Jeg vil vel tro at LFE sporet mikses inn i frontene , men ikke med + 10 db. Det er jo tross alt ikke mange systemer som vil klare fullt ut på referansevolum.
Det tror jeg også.
Jeg lurer på om jeg kan sette EQ til -7dB for alle kanaler minus subwoofer, men dette vil jo ikke funke hvis fronter attenueres -7dB etter at LFE er downmixed til fronter. Dessuten kan man regne med at lfe ikke mikses inn med rett nivå.
(Glemte si at jeg har egen sub som håndterer LFE, men det står at denne skal kalibreres til samme nivå som resten med testtone. Jeg hadde ventet at den skulle kalibreres til -10dB, men det kan faktisk hende at -10dB er bakt inn i testsignalet for sub - det kan faktisk virke slik).

Jeg er blitt litt lurere, ihvertfall.
 

Vedlegg

Sist redigert:

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.705
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Tror neppe receivere mixer signalene analogt, det koster mer, samt at digital mixing i en prosess som allerede er heldigital fra før, gir bedre resultat til dette formålet. (I en AVR måtte f.eks LFE blitt forsterket med 7db etter DAC, så mikset inn med LR, men det ville nok klippet inngangstrinnet på effektforsterkerne. Evt måtte alle kanalene blitt dempet med -7db før mixing av LFE, og gain i effektdelen blitt oppjustert med 7db a la Ayre sin Variable Gain Transconductance, slik at lydnivået skulle vært uforandret. Selfølgelig burde denne prosessen være såpass sømløs at brukeren ikke merker noe til det ;) )

Er også skeptisk til at LFE gjengis på referansenivå om det skulle bli reroutet til LR, for det vil jo bety at en subwoofer er overflødig bare man har store nok høyttalere. I såfall er det logisk at de finner en middelvei som gjør at man ikke stresser høyttalere og forsterker for mye, som også er kompatibel med mindre fronthøyttalere, samtidig som man får en touch LFE om man har høyttalere som går ned i kjelleren. Uansett kan vi enes om at det beste er å gå for en kongesub i et hjemmekino-oppsett. Da slipper man alle problemstillinger.
 
Topp Bunn