Kan dere hjelpe meg med å vurdere en SME 3009?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.614
    Antall liker
    3.734
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Kjøpte meg en spiller med (visstnok) en SME 3009 S2 Improved. Er rusten på vinyl og har ikke hatt en mer avansert spiller på 30 år. Mottok den i dag og vet ikke hva jeg skal tro om status på armen. Legger ut litt bilder og har en del spøsmål under:


    IMG_5049.jpeg


    IMG_5046.jpeg

    IMG_5057.jpeg
    Å


    1. Det er opplyst at dette er en SME3009 S2 Improved. Kan dere se om den er det, eller hva trengs for å avgjøre det?
    2. Ser jo at armhvileren mangler låsebøyle, men hvileren (altså metallarmen som kommer ut) er laus. Skal den være det og hva kan gjøres?
    3. Opphenget (hvor «kniven» er) er raklete,også i horisontal retning. Skal det være slik?
    4. Armløfteren ligger helt ned på plinthet - den synes imidlertid å løfte litt (ca 5mm) men regner med at det ikke skal være sånn. Kan jeg bare løsne låseskiven som holder løfteren (se bildet nedenfor) og dreie/juster den slik at den kommer mer vertikalt, eller er det annet som bør gjøres/er feil?
    5. Når jeg fester headshell kan dette fortsatt dreies på armen. Hadde en gang i tiden en Sota Sapphire med Jelco arm og kan ikke huske at headshellet satt løst etter at jeg hadde skrudd det til fast på armen, men jeg kan huske feil. Skal det være sånn?

    Svært takknemlig for all hjelp. 😊

    IMG_5055.jpeg
     
    Sist redigert:

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.051
    Antall liker
    2.514
    5: Byttet denne O-ringen kan muligens avhjelpe problemet. Den originale er nok flatklemt om armen har hatt montert hus i alle disse årene.

    1691840977690.png
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.614
    Antall liker
    3.734
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Takk for hjelp, @wildbuck, @PeriodeLytter og @69Variant 😍

    Når det gjelder at headshellet kan dreies i armen, så kan jeg dreie selve «hun»-innfestingen i armen, altså der de to låsepinnene i headshellet skal passe inn, se bilder. Vil ny pakning reparere dette?

    @69Variant , beklager, men skjønte ikke helt hvilken armlås du sikter til? Hele låsen som sitter ytterst på armen? Kan den tas av? I såfall kan jeg sjekke om splint er der.

    IMG_5103.jpeg
    IMG_5102.jpeg
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.593
    Antall liker
    27.784
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Har ikke selv noen 3009, men ble litt nysgjerrig. Fant dette bildet av en SME 3009 I kontakt:

    sme3009.jpg


    Synes at det ser ut som om det sitter en festeskrue på den? Men for å svare på spørsmålet ditt: Det ser ikke ut som om en ny pakning på headshellet ditt vil fikse problemet ditt med dreining av hele kontakten.
    Jeg vet ikke om det er mest godt eller mest dårlig , på den ene siden kan du plutselig justere asimut på en SME-arm, på den andre siden har du en lealaus forbindelse mellom arm og PU.

    Sannsynligvis er det mest dårlig.:rolleyes:

    Mvh
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.614
    Antall liker
    3.734
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Takk for det, @tkr. 😊 Ser da ut som hele innfestingen kan tas laus. Skal sjekke om det er noen låsing av innfestingen på min arm.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.593
    Antall liker
    27.784
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Ble enda mer nysgjerrig, dro frem en FR 64 Fx som står på reservebenken, og snudde den:

    56144B0C-2FFD-4996-B247-FFD667A7DF49.jpeg

    Det er jo en SME-type innfesting, og jammen satt det to små skruer der. :)
    Mvh
     

    69Variant

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2021
    Innlegg
    265
    Antall liker
    607
    Sted
    Ørland
    Torget vurderinger
    2
    Denne :)
    DSC_4280.JPG

    Sitter på den c-formede holderen ca midt i bildet.
    DSC_4281.JPG

    Beklager dårlig bilde men jeg hadde ikke mulighet til å ta den fram nå
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.614
    Antall liker
    3.734
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Flotte greier, @tkr. Da skal jeg sjekke hvordan det er festet på armen min. Tror sjekk og reparasjon av armen blir et høstprosjekt og skal også bestille meg opp noen deler fra Ebay, bl.a. nytt oppheng i messing og da må armen av. 😊
     

    69Variant

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2021
    Innlegg
    265
    Antall liker
    607
    Sted
    Ørland
    Torget vurderinger
    2
    Disse er 3D printet av en kompis så de er ikke originale eller 100% Jeg kan sende deg en mot porto :)
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.614
    Antall liker
    3.734
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Ser ut som du har rett, @tkr. Det synes å mangle en skrue/lås under armen. 😊

    IMG_5126.jpeg
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn