Kan denne duge?

T

Thomas1

Gjest

Har kjøpt meg Mentor2 fra Dali. Dette spiller sammmen med en Primare i21 og en Denon cd spiller.
Mangler litt "kropp" i deler av mellomtone. De er litt "hifi"

Kan dette være et produkt det kan være grunn til å prøve? Noen med erfaring eller bare synsing...
Alle svar mottas med takk.. ;)

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
Er det en buffer? Trenger litt info;)

God jul

T

Thomas1

Gjest
CD-2 er et meget effetivt produkt som renser («buffrer») signalet mellom din cd-spiller og forsterker. Et must hvis du har stort effektrinn.
Resultatet er økt dynamikk samt en mere lyttevennlig karakter. Et av markedets mest spennende
oppgraderingsprodukter. Hvert produkt blir testet før levering kunde.
Klippet ut fra annonsen..

Har dog intet stort effekttrinn...

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
Min oppfatning er: jo flere ledd, jo mer forvrengt lyd, og mer forstyrrelse.
Det du kan oppleve er en annen klang, dynamikk, osv, men lyden vil (etter min mening) uansett være litt degradert:) Men absolutt et spennende produkt;)

PK

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.175
Torget vurderinger
7
Musical fidelity har også ett lignende produkt tror jeg, og det har fått en del skryt. Lurer på om ikke dog her på forumet har en sånn MF. Mulig jeg husker feil.

T

Thomas1

Gjest
uansett så vil vel et produkt fra MF være hakket mer spenstig en dette kinesiske produktet...

men forvrengning og forstyrrelse ønsker jeg ikke.
Ønsker bare mer kropp...

tmork

Medlem
Ble medlem
19.11.2006
Antall liker
0
uansett så vil vel et produkt fra MF være hakket mer spenstig en dette kinesiske produktet...

men forvrengning og forstyrrelse ønsker jeg ikke.
Ønsker bare mer kropp...
Hva med å forsøke en "bedre" kilde?

T

Thomas1

Gjest
ifølge Fidelity er denne kilden meget god til prisen ;)

Den står tilogmed med rød skrift bakerst i nr 24...

Har ikke råd/anledning/lyst osv til å bytte kilden.

Jeg ønsker egentlig bare å supplimentere.
Enten kabler/tweaks.

R

Rojoh

Gjest
Kan dette være et produkt det kan være grunn til å prøve? Noen med erfaring eller bare synsing...
Mulig at noe slikt kan "slukke tørsten" en kort stund, men jeg tror du vil få et prekært oppgraderings/utskiftningsbehov etter relativt kort tid.

Mvh. Johan

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
bytt signalkilden din. selv om fidelity mener at den er bra kan den fungere dårlig hos deg.

McLaren

T

Thomas1

Gjest
Joda, det kan være kilden, men jeg kjenner igjen mye av det de sier i testene av Mentor serien. Derfor tror jeg ikke at kilden er noe jeg har lyst til å skifte ut før jeg har prøvd rimligere triks.

Fant bufferen til MF, den koster 3500. Ikke gal pris, men strømforsyning kommer kanskje i tillegg? Da blir det 7000 kr. Det blir ikke aktuelt...

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
233
Torget vurderinger
4
Kan ikke få sagt det mange nok ganger; "bra til prisen" betyr nettopp bare det. Det betyr ikke nødvendigvis at det passer deg og dine preferanser, ditt oppsett forøvrig osv. Sier ikke at kilden din er feil, bare at man må vurdere helheten noen ganger til tross for at noen sier den er bra (noe den sikkert er) :)

ifølge Fidelity er denne kilden meget god til prisen ;)

Den står tilogmed med rød skrift bakerst i nr 24...

Har ikke råd/anledning/lyst osv til å bytte kilden.

Jeg ønsker egentlig bare å supplimentere.
Enten kabler/tweaks.

K

kiwi

Gjest
Og selv om Fidelity mener at den er bra så behøver den nødvendigvis ikke og være det ;)
Mvh: Espen
bytt signalkilden din. selv om fidelity mener at den er bra kan den fungere dårlig hos deg.

McLaren

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.873
Høres ut som det er noe feil med klangbalansen i høyttalerne.

Har du prøvd å flytte dem litt rundt?

Nærmere bak/sidevegg for å få litt mere drahjelp fra omgivelsene kanskje?

T

Thomas1

Gjest
Høres ut som det er noe feil med klangbalansen i høyttalerne.
Mulig jeg kan få hentet ut noe mer v å plassere høytalerene nærmere veggen, men da vil også mye av "rommet" i innspillingen forsvinne. Dali sier at disse skal stå beint frem, og da har jeg ikke stort å gå på plasseringsmessig.

T

Thomas1

Gjest
Det hele bunner egentlig ut i mangel på brystkasseklang. Er storveis fornøyd med alle ledd i kjeden, men når jeg foreksempel spiller Sivert høyem eller lignende, er det noe som mangler. mannlige stemmer låter bra somregel, men når vokalen står alene med gitar, mangler det lille ekstra.

Derfor tenker jeg litt på å blande inn rør i signalkjeden.
Er ikke plaget med spiss diskant eller mangel på trykk i bunn. Kun en litt slank mellomtone på mannlige vokalister.

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.561
Sted
'
CD-2 er et meget effetivt produkt som renser («buffrer») signalet mellom din cd-spiller og forsterker. Et must hvis du har stort effektrinn.
Resultatet er økt dynamikk samt en mere lyttevennlig karakter. Et av markedets mest spennende
oppgraderingsprodukter. Hvert produkt blir testet før levering kunde.

Klippet ut fra annonsen..

Har dog intet stort effekttrinn...
Personer/forhandlere som oppgir f eks Input impedance: 0,55V, har jeg ingen tro på vet hva de snakker om. ???

Jan E Veiset

T

Thomas1

Gjest
Mulig jeg sparer opp det lille ekstra som MF sin koster.

R

Rojoh

Gjest
Da hadde nok jeg heller vurdert å skiftet ut Primaren, og heller satset på effekttrinn + preamp (eller buffer med volumkontroll f.eks. fra Decware).
Mvh. Johan

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det du ser ut til å gjøre er å ønske å introdusere en farging (betoning av brystkasseområdet), for å kompensere for tapt informasjon annet sted i kjeden... ikke så veldig sunn high-fidelity tankegang.

Mvh Vidar P

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.561
Sted
'
Resultatet er økt dynamikk samt en mere lyttevennlig karakter.

Det som er litt paradoksalt er at signal/støyforholdet til denne boksen er oppgitt til 60dB og de fleste CD-spillere har SN på godt over 90dB. Altså reduseres oppløsningen med minst 30dB ved å putte inn denne boksen i sigalveien.
Produktet "renser" altså signal for dynamikk ;D

Jan E Veiset

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Antall liker
1
Mjaaaa skeptisk !

Du vil aldri få no mere ut enn hva du putter inn på den andre siden, uansett hvor mye du putter i mellom. Jeg oppdaget dette så utrolig smertelig da jeg fikk min Audionet forsterker. Den avlører alle svakheter kilden måtte ha, og har man ikke noe ansetendig i forkant så får man ikke noe anstendig ut. Jeg bygget en slik rør bøffer engang, har den en eller annen plass. Den løser ingen problemer, bare "vrenger" lyden litt.

T

Thomas1

Gjest
Det du ser ut til å gjøre er å ønske å introdusere en farging (betoning av brystkasseområdet), for å kompensere for tapt informasjon annet sted i kjeden... ikke så veldig sunn high-fidelity tankegang.
Der traff du spikeren på hodet. Men jeg er ikke enig i resten av innlegget ditt. Det er jo ofte slik at et tweak/ endring av lydfilosofien fremmer en ting od demper en annen. Klart jeg kan jo endre hele oppsettet v å bytte ut cd spilleren eller forsterkeren for å åppnå det samme.

Hvorfor er det en sunnere high-fidelity måte å gjøre det på? Det er mange veier som fører til Rom.

T

Thomas1

Gjest
Jeg bygget en slik rør bøffer engang, har den en eller annen plass. Den løser ingen problemer, bare "vrenger" lyden litt.
Vrenging av lyden ønsker jeg ikke.

T

Thomas1

Gjest
Det som er litt paradoksalt er at signal/støyforholdet til denne boksen er oppgitt til 60dB og de fleste CD-spillere har SN på godt over 90dB. Altså reduseres oppløsningen med minst 30dB ved å putte inn denne boksen i sigalveien.
Produktet "renser" altså signal for dynamikk
Hehe.
Dynamikk...Trenger jeg det da? ;)

ls35a

Hi-Fi interessert
Ble medlem
06.09.2005
Antall liker
0
Dette er jo akkurat slik fagpressen sier at Mentor og også Ikon serien lyder.

Hvorfor kjøpte du de høyttalerne når du hadde lest anmeldelser som sier at de lyder akkurat slik du selv nå opplever?

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.153
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Har kjøpt meg Mentor2 fra Dali. Dette spiller sammmen med en Primare i21 og en Denon cd spiller.
Mangler litt "kropp" i deler av mellomtone. De er litt "hifi"

Jeg kjenner ikke dine Mentor, men jeg har hørt en del på Ikon2 og 5.
Synes vel at til prisen så spiller de flott, spesielt Ikon2.

Jeg synes at du burde prøve en annen kilde, feks. Cayin 252 Cd spiller.
En kamerat av meg har en slik og den har de egenskapene du søker mener jeg. Kropp og stemme.
En slik kan du få ganske billig brukt.

T

Thomas1

Gjest
Hvorfor kjøpte du de høyttalerne når du hadde lest anmeldelser som sier at de lyder akkurat slik du selv nå opplever?
Hehe...
Jeg har aldri kjøpt et produkt etter hva anmelderene sier. Høytalerene ble kjøpt inn før testene kom.

Høytalere handler om matching,matching og matching.
Disse høytalerene belønner de tiltakene jeg gjør tidligere i kjeden. Ok, så har jeg en ørliten mismatch i deler av mellomtonen. Det er jo da man har en unnskyldning for å tweake det til litt.

Hvis du får en sjans til å høre på de, skjønner du hvorfor jeg har kjøpt de..

Lese tester du, pføy og fysj... ;)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Der traff du spikeren på hodet. Men jeg er ikke enig i resten av innlegget ditt. Det er jo ofte slik at et tweak/ endring av lydfilosofien fremmer en ting od demper en annen. Klart jeg kan jo endre hele oppsettet v å bytte ut cd spilleren eller forsterkeren for å åppnå det samme.

Hvorfor er det en sunnere high-fidelity måte å gjøre det på? Det er mange veier som fører til Rom.
Fordi high fidelity i bunn og grunn handler om å hente frem fra plata, og beholde så mye av det innspilt signal som mulig, og betone det minst mulig på sin vei frem til ørene dine :)

Mvh Vidar P

T

Thomas1

Gjest
Skjønner hva du mener, tror jeg.

Du mener at hvis jeg får mer fylde i mellomtonen, så vil mye av detaljene forsvinne og dynamikken dempes?!

Fikk et godt tilbud på en signal kabel i sølv. Mulig det vil gjøre susen fremfor tillagte rør som bremser systemet.

Tok forresten fram målebåndet i går og fikk satt de opp mer riktig. Det virket som de kom i bedre ballanse. Nå må jeg faktisk legge noe under stativene for å få 6.5" i ørehøyde. Fikk diskanten litt vel i ørehøyde fant jeg ut i går.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Skjønner hva du mener, tror jeg.

Du mener at hvis jeg får mer fylde i mellomtonen, så vil mye av detaljene forsvinne og dynamikken dempes?!
Nei, mener at det å bevisst introdusere en farging i mellomtonen, for å kompensere for tap av denne fyldeinformasjonen et annet sted i kjeden, er å rette baker for smed; og du ville vært best tjent med å finne ut hvor den egentlige feilen ligger, for evt å satt inn tiltak der.

Mvh Vidar P

T

Thomas1

Gjest
Ok.
Men jeg er ikke sikker på om det bare ville resultert i mer fylde kun i mellomtonen med rørbufferen, men legger dette på hyllen, da det hjalp med bedre plassering av selve høytalerene.

Mye er også en smakssak/vanesak, da jeg lenge har gått for store gulvstående og en litt annen lydfilosofi!

Nå skal musikken nytes fremover.

Topp Bunn