Kan denne brokobles til en monoforsterker tro?

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.716
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Helt ærlig tror jeg ikke det er nødvendig å brokoble den der!

(Men den er åpenbart balansert, så skal det vel være mulig!)

Mvh
OMF

R

Roysen

Gjest
OMF skrev:
Helt ærlig tror jeg ikke det er nødvendig å brokoble den der!

(Men den er åpenbart balansert, så skal det vel være mulig!)

Mvh
OMF
Sikkert helt riktig det. Jeg forsøker bare å hjelpe en venn som lurer. FMA svarer ikke på e-mail. Noen balanserte stereoforsterkere er jo allerede brokoblet med to forsterkere på hver side. Da kan de normalt ikke brokobles til en mono forsterker. Det er vel egentlig mest det vi lurer på. Jeg regner med at dersom hver signalhalvdel i hver kanal ble drevet av en egen forsterker ville det vært en feature verdt å nevne i markedsføringen ovenfor. Det står imidlertid ikke noe om det.

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
For å si det slik.
Bildet er fra 2007, så bilde av sammenlikningen fant jeg ikke, bare leste om. (/ Wizard har postet det bildet tror jeg, jupp her: 1811 i aktuellt annlegg. )

På gulvet er en FM 115 og på standen en FM 811 MK II
"Det var så stor forskjell mellom dem, i favør 1811 att jeg følte det som om de ikke var laget av samme produsent.."
Sa eieren av annlegget.
Jeg er ikke så stiv i kinesisk, men etter hva jeg fikk med meg på AV 33 sitt forum så erstattet en stk 1811 ikke mindre enn ett monoblokkpar med 115 og en stk 811 MK II , og det låt bedre.. akkurat så mye bedre som skrevet ovenfor.

Det er en Alexandria X2 forresten, høyttaleren. Forceline høyttkabler.

Og her er cruxet, for å eventuellt utnytte 1811 i mono konfig kan man IKKE benytte vanlige høyttalerkabler, ville jeg tro..
og da tror jeg det ikke blir mulig å "koble" utgangstrinnet på 1811 slik att den summer utgangene som brokoblet.

Men Din venn , Roysen, spør jo ett spørsmål som grenser til galskap.... Trenger man virkelig så mye effekt? ;D
Hva sier vi? Når har man nok effekt? Det har man aldri, alltid bruk for mer..

Men jeg tror det ikke er mulig, det er vel derfor FM har monoer også. 108, 111, 115, F50 etc..
Nå har ikke jeg hørt om brokobling av en FM før,men det kan jo være det er noen som bruker de slik, Aner ikke.

Men jeg ville tro att siden man har jobbet ekstremt med å unngå cross talk... mellom kretser, att man helst ikke vil..

Nå har Audiofil-Arve rett i att man har en noe sær holdning til kunder hos FM Acoustics.
Men, det er jo som med visse luksusmerker av biler og, hvordan holder du på interessen? Jo,du sørger for ALDRI å lage nok, slik att etterspørselen holdes oppe... Slik lages legender. Er noe med den metoden, den går bare aldri av moten.. :D

mvh

R

Roysen

Gjest
Har kommet i kontakt med en FMA entusiast/ekspert fra Korea som også sier at det ikke er mulig uten å si hvorfor.

R

Roysen

Gjest
Imperial,

Mener du at de FMA Forceline kablene er de som må benyttes sammen med 1811 for å utnytte forsterkeren maksimalt? I så fall hvorfor?

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Ifølge M Huber er det fordi de har så lav impedanse,men det blir en ekstremt kort versjon...
Forceline pluggene har så lav impedanse som 0.00008 Ohm.

Sagt på en annen måte, bestiller du med F200 får du banaplugg åpninger bak på ampen.
Bestiller du ampen med F25 tilkoblere, kan du benytte vanlige høyttalerkabler, evt forcelines med spader..

Forcelines kan ha både banan eller spade, i hvilken ende man vil.. enten i begge eller bare i en.
Det er vel mer pluggene her som er spesielle, enn selve kabelen.. (for den er sikkert bra den,men ikke uvanlig på andre måter.. eh, om de er 1000m lange har de 0.66 til 1 ohms motstand.. i seg selv litt sykt :eek: )

Jupp, også her ett element av att "vi er annerledes, og dermed er vi best" men de har ett poeng med de pluggene altså, enorm kontaktflate + uhyrlig lite resisistive sådanne)

Så altså, hvorfor må man? Man må ikke, men det blir ekstremt kraftig anbefalt...
http://www.fmacoustics.com/c_dom_speakercables.html

Dette gir jo ikke noen god forklaring, jeg ser jo det, egentlig...
Men, med tanke på brokobling, så er det vel mer ett spørsmål om ... joda, jeg tror det lar seg koble, men jeg tror input trinna trigger sikkerhetsprotokoller og stenger ned ampen...
Helt sikker er jeg ikke, men jeg tror det kan ligge mer der... (Mulig du kan koble, men det kommer ikke noe lyd..)
Jeg ville iallefall ikke prøvd på det for å si det slik... å brokoble.

Nå synes jeg att høyttalere som trenger 10000w amper for å låte bra er borkastet strømregning, men det er mer jeg er sær... enn noe annet da.
En lettdrevet høyttaler + en bra amp, synes jeg heller er mer smart enn å skaffe seg 3 mill i amper for så å smelte disse til skrap ved prøve å brokoble... Men... skal ikke nekte for att jeg synes superamper er megadigg da..
Da ville jeg heller kidnappa høyttalerkonstruktøren og truet han med first-price syltetøy til han gikk med på å lage bi triamp muligheter bakpå monolittene... ;D
"Nooooooo, not the jaaaaaam...... "

mvh

R

Roysen

Gjest
Takk Imperial,

Jeg forstår dette med pluggene. Kunne vært interessant å forsøke de pluggene på andre kabler. Jeg får anbefale ham å ringe FMA for å spørre. Årsaken til spørsmålet er ikke et behov for den ekstreme effekten, men et standpunkt om at kun monoforsterkere ønskelig.

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Hvis man ser på hva Audiolimits selv fronter nå om dagen, så viser de iallefall sitt nye "master annlegg" og der har de tatt ibruk amper fra B.M.C... monoblokker.
De sier att under FM amper, der kommer amper fra B.M.C som en god nummer to. :eek: (ca 71 lapper norske for ett par...)
Om de har rett... så er det jo mildt sagt ikke dyrt for bra lyd om dagen...

Audiolomits kobler sine B.M.C slik: (muligens også noe de har funnet frem til får disse ampene til å synge)

Vegg (ac) - Weizhi PRS-6 - Stage III AC kabel - B.M.C forsterker - Silversmith Sølvskinner - Høytt....

mvh

Music4all

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.04.2009
Antall liker
7
Imperial skrev:
Ifølge M Huber er det fordi de har så lav impedanse,men det blir en ekstremt kort versjon...
Forceline pluggene har så lav impedanse som 0.00008 Ohm.

Sagt på en annen måte, bestiller du med F200 får du banaplugg åpninger bak på ampen.
Bestiller du ampen med F25 tilkoblere, kan du benytte vanlige høyttalerkabler, evt forcelines med spader..

Forcelines kan ha både banan eller spade, i hvilken ende man vil.. enten i begge eller bare i en.
Det er vel mer pluggene her som er spesielle, enn selve kabelen.. (for den er sikkert bra den,men ikke uvanlig på andre måter.. eh, om de er 1000m lange har de 0.66 til 1 ohms motstand.. i seg selv litt sykt :eek: )

Jupp, også her ett element av att "vi er annerledes, og dermed er vi best" men de har ett poeng med de pluggene altså, enorm kontaktflate + uhyrlig lite resisistive sådanne)

Så altså, hvorfor må man? Man må ikke, men det blir ekstremt kraftig anbefalt...
http://www.fmacoustics.com/c_dom_speakercables.html

Dette gir jo ikke noen god forklaring, jeg ser jo det, egentlig...
Men, med tanke på brokobling, så er det vel mer ett spørsmål om ... joda, jeg tror det lar seg koble, men jeg tror input trinna trigger sikkerhetsprotokoller og stenger ned ampen...
Helt sikker er jeg ikke, men jeg tror det kan ligge mer der... (Mulig du kan koble, men det kommer ikke noe lyd..)
Jeg ville iallefall ikke prøvd på det for å si det slik... å brokoble.

Nå synes jeg att høyttalere som trenger 10000w amper for å låte bra er borkastet strømregning, men det er mer jeg er sær... enn noe annet da.
En lettdrevet høyttaler + en bra amp, synes jeg heller er mer smart enn å skaffe seg 3 mill i amper for så å smelte disse til skrap ved prøve å brokoble... Men... skal ikke nekte for att jeg synes superamper er megadigg da..
Da ville jeg heller kidnappa høyttalerkonstruktøren og truet han med first-price syltetøy til han gikk med på å lage bi triamp muligheter bakpå monolittene... ;D
"Nooooooo, not the jaaaaaam...... "

mvh
Syns 1 price jordbærsyltetøy er godt jeg, sorry for OT ;D

Mvh :)

R

Roysen

Gjest
Imperial skrev:
Hvis man ser på hva Audiolimits selv fronter nå om dagen, så viser de iallefall sitt nye "master annlegg" og der har de tatt ibruk amper fra B.M.C... monoblokker.
De sier att under FM amper, der kommer amper fra B.M.C som en god nummer to. :eek: (ca 71 lapper norske for ett par...)
Om de har rett... så er det jo mildt sagt ikke dyrt for bra lyd om dagen...

Audiolomits kobler sine B.M.C slik: (muligens også noe de har funnet frem til får disse ampene til å synge)

Vegg (ac) - Weizhi PRS-6 - Stage III AC kabel - B.M.C forsterker - Silversmith Sølvskinner - Høytt....

mvh
Tror muligens det valget har noe med prisen på FM Acoustics produkter (også for distributører og forhandlere) og økonomien/markedssituasjonen for produkter i FM Acoustics prisklasse.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.344
Torget vurderinger
1
Det er evt to gode grunner til at det ikke går:
1) som imperial antyder - svært lav utgangsimpedans, det fordrer «100%» matching av forsterkingen for å unngå at den ene forsterkeren sender store mengder strøm til den andre.

2) en maksimal utgangsspenning på 180V kan tyde på at forsterkeren i utgangspunktet er brokoblet.

Dvs ta kontakt med produsenten og få en «sikker» anbefaling.

mvh
KJ

Topp Bunn