Kan absorbenter/akustikkplater gjøre noe med dette?

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Jeg synes veldig ofte at lydbildet fra anlegget mitt ikke er sentrert mellom høyttalerne, men er forskjøvet noe mot høyre.

Kan det komme av den åpne passasjen inn til siderommet til venstre her, der ret ikke blir reflektert noe lyd, slik det blir fra venstre side (selv om sofaen står der og "absorberer")?

Kan det kanskje løse problemet å sette opp absorbenter/akustikkplater på tilsvarende sted på veggen på høyre side av rommet?

Andre forslag til tiltak?

ssnht

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.11.2004
Antall liker
61
Torget vurderinger
6
vil så klart hjelpe, men ikke opptimalt

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
ssnht skrev:
vil så klart hjelpe, men ikke opptimalt

Dessverre har jeg ikke noe optimalt lytterom jeg kan bruke, så jeg får heller gjøre det beste ut av det jeg har. ...Som også gjør tjeneste som kjellerstue. ;)

EHED

Bransjeaktør
Ble medlem
15.03.2010
Antall liker
258
Sted
Nordby
Torget vurderinger
3
Tror det første du skal gjøre er å prøve å la høyttalerne få samme arbeidsbetingelser. Høyre HT har litt bedre betingelser, da den spiller mot cd-hylla og ikke en naken vegg, samt lenger avstand til sidevegg.
V HT har veldig kort avstand til sidevegg. Hvis du vil jobbe litt, så ta bort cd-hylla, flytt alt symmetrisk i forhold til sidevegg og hør om det blir likere. Prøv så med en akustkkplate på hver side av høyttalerne og du får garantert et mer kontrollert lydbilde. Dersom V HT får fritt spillerom mot åpningen til Venstre, så kan du kompensere med en akustikkplate på Høyre vegg.
Sitter å skriver på en iPhone, så det blir litt krøkkete....

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Takk. Det har jeg tenkt på. Problemet med det, er at jeg ville gjerne ha lytteposisjonen i midten av (3-seters-) sofaen, og den kommer ikke nærmere høyre sidevegg pga. den andre sofaen. Jeg kan kanskje få flyttet venstre HT 20cm lengre ut fra vegg, men da får jeg ikke sittet midt i sofaen når jeg lytter. Kan selvsagt prøve å la sofaene "overlappe" litt. Jeg kan teste dette.

På den annen side står venstre HT omtrent like langt fra vegg som høyre HT står fra CD-hylla (som er full av CD-er og omtrent helt plan (som en vegg).

Hvor kan jeg finne slike akustikkplater uten å bli helt ruinert bare for å teste litt?

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Antall liker
1.046
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
På ditt nærmeste byggvarehus. Rockwool selges til ca. 650 kroner pakka. 1 pakke inneholder ett av følgende (cm tykkelse):

a) 3 stk. 10cm
b) 4 stk. 7,5cm
c) 6 stk. 5cm
d) 10 stk. 3cm

Alle har 60cm x 120cm (minus noen få millimetere).

Lykke til. :)

pak.k

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2009
Antall liker
332
Sted
Charlottenberg
Torget vurderinger
1
Hej.
Detta svider nog i ögonen på en del MEN- jag hade samma problem som du...
Alltid till höger oavsett hur fan jag än flyttade och vred på högtalarna.
Vad tror du att jag gjorde? Jo till slut tröttnade jag och köpte en Lyngdorf RP1 Roomperfect.
:eek: FYY FAN! Att jag inte gjort detta tidigare. Basen blev så otroligt mycket bättre och ljudbilden blev stabil och centrerade sig i mitten.Klangen blev bättre och anläggingen började bete sig som förväntat i dessa priser som det ändå är i dessa saker.
Mer dynamik och lugnare ljud med svartare bakgrund. :)
Det bästa hifiköpet jag gjort i hela mitt liv!!!

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
pak.k skrev:
Hej.
Detta svider nog i ögonen på en del MEN- jag hade samma problem som du...
Alltid till höger oavsett hur fan jag än flyttade och vred på högtalarna.
Vad tror du att jag gjorde? Jo till slut tröttnade jag och köpte en Lyngdorf RP1 Roomperfect.
:eek: FYY FAN! Att jag inte gjort detta tidigare. Basen blev så otroligt mycket bättre och ljudbilden blev stabil och centrerade sig i mitten.Klangen blev bättre och anläggingen började bete sig som förväntat i dessa priser som det ändå är i dessa saker.
Mer dynamik och lugnare ljud med svartare bakgrund. :)
Det bästa hifiköpet jag gjort i hela mitt liv!!!
Har tenkt tanken, men nå har jeg akkurat handlet ny forforsterker, så det må vente. ;) Venter til prisene synker litt. (Krysser fingrene!)

Men RP-1 er vel en slags standalone prosessor jeg kan putte inn mellom kilden og forforsterkeren (?) hvis frustrasjonen blir stor nok til å bruke 16.000,- på det. ;)

pak.k

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2009
Antall liker
332
Sted
Charlottenberg
Torget vurderinger
1
Tape loop eller mellan pre och effekt, och den är värd det dubbla enligt mig. ;)

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Hvordan setter du opp en sånn? Følger det med en målemikrofon du må setter rundt i rommet, og så kjører prosessoren gjennom et kalibreringsprogram?

pak.k

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2009
Antall liker
332
Sted
Charlottenberg
Torget vurderinger
1
Precis.
Man mäter sweetspot först och sen lite olika punkter i rummet tills maskinen är nöjd.-För mig räckte det med 5 punkter.Kan lägga till fler om man vill och skapa flera sweetspots också.Jag hade tänkt laborera lite med placering och vinkling av högtalarna för att se hur galet de kan stå, och ändå låta bra, men det känns onödigt nu då jag Aldrig haft så bra balans i anläggningen som nu... :)
Jag har öppning till köket bakom mig och en öppning till vänster till ett annat rum men basen sitter med full kraft i soffan där jag är.Tänker eventuellt mäta några punkter i köket så man kan optimera när man är där ;)
Teknikens under...

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
pak.k skrev:
Precis.
Man mäter sweetspot först och sen lite olika punkter i rummet tills maskinen är nöjd.-För mig räckte det med 5 punkter.Kan lägga till fler om man vill och skapa flera sweetspots också.Jag hade tänkt laborera lite med placering och vinkling av högtalarna för att se hur galet de kan stå, och ändå låta bra, men det känns onödigt nu då jag Aldrig haft så bra balans i anläggningen som nu... :)
Jag har öppning till köket bakom mig och en öppning till vänster till ett annat rum men basen sitter med full kraft i soffan där jag är.Tänker eventuellt mäta några punkter i köket så man kan optimera när man är där ;)
Teknikens under...
Høres fristende ut, men kan dette være lov, da. Det må være juks! ;)

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.182
Torget vurderinger
4
Dazed skrev:
pak.k skrev:
Precis.
Teknikens under...
Høres fristende ut, men kan dette være lov, da. Det må være juks! ;)
Det kan også enkelt gjøres med en pc.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.182
Torget vurderinger
4
Dazed skrev:
Anonym skrev:
Det kan også enkelt gjøres med en pc.
Kunne du forklare nærmere?
Det finnes et utvalg av pc basert romkorreksjon. Selv bruker jeg Audiolense som Bx her på forumet har utviklet. Jeg har også den mikrofonen han selger i nettbutikken.
Programmet har fått kjempetester.

http://juicehifi.com/

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Interessant.

Må man ha en PC permanent plassert i signalveien, da? ...Hvis PC-en ER kilden, er det jo greit, men...

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.182
Torget vurderinger
4
Dazed skrev:
Interessant.

Må man ha en PC permanent plassert i signalveien, da? ...Hvis PC-en ER kilden, er det jo greit, men...
Ja, må det.

Topp Bunn