Kalkulert bassrefleksport vs. ønsket Fb

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Har noen av dere lest dette:http://www.troelsgravesen.dk/vent_tuning.htm
Etter hva jeg forstår etter å ha lest dette, må man multiplisere kalkulert lengde på porten med 0,6 - 0,7 for at man faktisk skal oppnå ønsket Fb.

Ønsker synspunkter på dette, eller aller helst førstehåndserfaring.

Troels har i dette eksperimentet brukt runde porter (rør), vil det samme gjelde for hylleporter?

Hadde vært fint å fått klarert noe rundt dette da mitt nye prosjekt har hylleporter, og da er det desverre ikke mulig å endre portlengden etter at kabinettet er ferdig.

Alle innspill/svar mottas med takk
 
T

theStig

Gjest
Jeg bruker en modell for beregning selv som har vist seg å alltid stemme overens med praksis.... Jeg kan jo se på det for deg.

Matten ser slik ut:



Denne viser seg altså å stemme bra overens med praksis, under forutsetning at man har noe demping i kassa.
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Fint det, kan du dele modellen og?
Hadde vært interesant å se forskjellene.
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Tjah... personlig synes jeg det er minst like interessant å diskutere høyttalerens respons i rommet. Ved lave frekvenser får man ofte en rom-gain som gir en simulert flat avstemming (portfrekvens ved -3dB) en heving som i realiteten utgjør en typisk boombass-pukkel. Så før man begynner å gjøre porten kortere bør man også ta i betrakning hvordan rommet påvirker bassgjengivelsen for den gjeldende konstruksjonen.
 
T

theStig

Gjest
Det vil nok alltid være en fordel (uansett rom) å velge en tuning som gir et lavt Q, altså en "myk" avrulling.

Når det er sagt så sover jeg uansett godt om natta selv om jeg skulle bomme 10% på tuninga..... Det finnes ting som er viktigere enn å file på bassporten.
 
T

theStig

Gjest
Det snek seg inn noe feil i formelen over... last web-siden på nytt, så oppdatere den seg...
 
S

slowmotion

Gjest
Det der er veldig enkelt:
Du må gjøre målinger/tester på høytalern.
og så justere, og måle igjen....
Hvis du ikke gjør det har du ikke peiling på hva som skjer.
Enkelt og greit....


;)
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Det der er veldig enkelt:
Du må gjøre målinger/tester på høytalern.
og så justere, og måle igjen....
Hvis du ikke gjør det har du ikke peiling på hva som skjer.
Enkelt og greit....


;)


Prosjektet har hylleporter, og da er det desverre ikke mulig å endre portlengden etter at kabinettet er ferdig.
 
S

slowmotion

Gjest
Prosjektet har hylleporter, og da er det desverre ikke mulig å endre portlengden etter at kabinettet er ferdig.
Kan du justere arealet på porten?

;)
 
T

theStig

Gjest
Mitt råd er å stole på min formel... den har aldri sviktet meg... :)

Uansett +/- 10 % på tuningen har fint lite å si.
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.891
Antall liker
4.337
Uansett +/- 10 % på tuningen har fint lite å si.
Godt sagt


...... så lenge man ikke flørter med høy Q alignments - noe man uansett bør styre unna om man ønsker høy troverdighet i lydgjengivelsen.
 
Topp Bunn