Kalibrering Samsung Q90 55"

Spikeld

Hi-Fi interessert
Ble medlem
22.11.2008
Innlegg
72
Antall liker
8
Hei!

Noen som har gode kalibreringsinnstillinger til Samsung Q90 55"? Evt link til en side som har gode innstillinger?
 

Evo III

Hertugen av Langhus
Ble medlem
25.12.2009
Innlegg
25.766
Antall liker
50.395
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
78
Hei!

Noen som har gode kalibreringsinnstillinger til Samsung Q90 55"? Evt link til en side som har gode innstillinger?
Hvorfor kalibrerte du den ikke der du kjøpte den ?

O
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
2.079
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Hei!

Noen som har gode kalibreringsinnstillinger til Samsung Q90 55"? Evt link til en side som har gode innstillinger?
Hvorfor kalibrerte du den ikke der du kjøpte den ?

O
Fordi kalibreringen de gjør ikke gjennomføres av kompetente (ansatte uten opplæring) mennesker med det rette utstyret. Kalibrering fra Elkjøp og lignende er verdiløs.
 

Evo III

Hertugen av Langhus
Ble medlem
25.12.2009
Innlegg
25.766
Antall liker
50.395
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
78

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
2.079
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Hei!

Noen som har gode kalibreringsinnstillinger til Samsung Q90 55"? Evt link til en side som har gode innstillinger?
Hvorfor kalibrerte du den ikke der du kjøpte den ?

O
Fordi kalibreringen de gjør ikke gjennomføres av kompetente (ansatte uten opplæring) mennesker med det rette utstyret. Kalibrering fra Elkjøp og lignende er verdiløs.
Nå var det ikke deg jeg spurte!
Kalibrering fra disse store kjedene er på nivå med forsikringene (eller strømavtalene) de tilbyr. Det er lureri.

Skikkelig kalibrering krever ekstremt mye kunnskap og veldig dyrt utstyr. Men jeg har tydeligvis ikke lov til å svare.....
 

Evo III

Hertugen av Langhus
Ble medlem
25.12.2009
Innlegg
25.766
Antall liker
50.395
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
78
Fordi kalibreringen de gjør ikke gjennomføres av kompetente (ansatte uten opplæring) mennesker med det rette utstyret. Kalibrering fra Elkjøp og lignende er verdiløs.
Nå var det ikke deg jeg spurte!
Kalibrering fra disse store kjedene er på nivå med forsikringene (eller strømavtalene) de tilbyr. Det er lureri.

Skikkelig kalibrering krever ekstremt mye kunnskap og veldig dyrt utstyr. Men jeg har tydeligvis ikke lov til å svare.....
Klart du har lov til å svare,men det du svarer er bare ikke den fulle sannhet. Hva vet du om hva de gjør? Kalibrering/Forsikring/Strøm?.
 
Sist redigert:

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.685
Antall liker
2.287
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
Hva med å holde seg til det trådstarter spør om? Jeg har også nettopp kjøpt denne TVen og jeg er interessert i gode tips om hvordan den best settes opp. Forstyrrende krangling har ingen informasjonsverdi.
 

Evo III

Hertugen av Langhus
Ble medlem
25.12.2009
Innlegg
25.766
Antall liker
50.395
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
78
Hva med å holde seg til det trådstarter spør om? Jeg har også nettopp kjøpt denne TVen og jeg er interessert i gode tips om hvordan den best settes opp. Forstyrrende krangling har ingen informasjonsverdi.
Som du kan lese selv er det umulig uten kjempe dyrt utstyr og extremt dyktige folk. Da er jeg ferdig med denne tråden ;)


O
 

alphamale

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.11.2007
Innlegg
5.648
Antall liker
4.066
Sted
Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
Skjermer bør vel kalibreres for det rommet og miljøet den skal stå i.
Det betyr dessverre at TGB sitt utsagn er svært så relevant i denne sammenhengen. En kan dog komme ganske nærme med en grunninnstilling utført av pro-utstyr og kvalifiserte folk som i feks. TEK.no. Jeg var heldig og fikk tak i en slik for min skjerm.
Jobben som utføres av kjedeopererte utsalgssteder ville jeg ikke viet mye kroner eller oppmerksomhet dessverre.
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.371
Antall liker
12.375
Sted
Sørlandet
Hva med å holde seg til det trådstarter spør om? Jeg har også nettopp kjøpt denne TVen og jeg er interessert i gode tips om hvordan den best settes opp. Forstyrrende krangling har ingen informasjonsverdi.
Hei mister!

Gratulerer med en virkelig god TV og velkommen tilbake til fedrelandet. Linken over her gir deg en god start:

https://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/q90-q90r-qled/settings

Det er også nyttig informasjon her:

https://www.avsforum.com/forum/166-...3078006-samsung-q90r-user-settings-links.html

Lykke til og vi sees på fredag.

Mvh
-BB-
 

Laban MK3

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2016
Innlegg
2.903
Antall liker
1.495
Sted
Plankebyen
Torget vurderinger
2
Kan se ut som Power.no bruker calMAN kalibreringsutstyr ved et raskt søk men hva er det Elkjøp benytter ?
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
2.079
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Kan se ut som Power.no bruker calMAN kalibreringsutstyr ved et raskt søk men hva er det Elkjøp benytter ?
Det er godt mulig at utstyret er på plass, men basert på hva jeg har sett av kalibreringsresultat fra disse kjedene så mistenker jeg at de enten ikke har kalibrert hver skjerm individuelt eller at ikke alle ansatte helt vet hva de holder på med.
 

Evo III

Hertugen av Langhus
Ble medlem
25.12.2009
Innlegg
25.766
Antall liker
50.395
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
78
Kan se ut som Power.no bruker calMAN kalibreringsutstyr ved et raskt søk men hva er det Elkjøp benytter ?
Det er godt mulig at utstyret er på plass, men basert på hva jeg har sett av kalibreringsresultat fra disse kjedene så mistenker jeg at de enten ikke har kalibrert hver skjerm individuelt eller at ikke alle ansatte helt vet hva de holder på med.
Du er nok inne på noe der :)

O
 

Ampliwire

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.11.2012
Innlegg
412
Antall liker
160
Sted
Finnmark
Du finner verdier på nett som er målt på ett tilsvarende produkt, flatpanels har godt utvalg.

Men som de andre sier her, blir det ikke helt riktig da en kalibrering må skje på din TV, i rommet du skal ha det i. En skikkelig kalibrering har også en dag og natt modus som du veksler mellom, alt ettersom hvordan belysningen i rommet ditt er. Vil uansett anbefale deg å prøve verdiene du finner på nett, da de ofte er bedre enn standard modusene på TVen fra fabrikk. Skulle du ikke like de så er det jo bare å tilbakestille.
Men jeg gjentar: Dette er ikke kalibrering og det er heller ikke ''optimalisering av bildet'' som enkelte selgere kaller det. Ett optimalt bilde er ett kalibrert bilde.
 

Caucaso

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.03.2011
Innlegg
283
Antall liker
88
Torget vurderinger
17
Hei, jeg vet ikke om man trenger veldig dyrt utstyr eller ikke men jeg kjøpte min LG Signature W 8 i Power og den ble kalibrert av en ansatte som hadde jobbet med dette lenger og resultater er fantastiske.
Har en venn med samme tv, kjøpt i samme butikk noen dager senere. Da jeg besøkte ham kunne jeg ikke tro så ‘direkte dårlige’ bilder den tv’n hadde. Fikk lov å gå gjennom menyene og bruke samme parameter jeg hadde , uten å merke betydelige forandringer. Når jeg spurte om tv’n var kalibrert, svarte han neeeeeeei
Når tv kalibreres ‘i bunnen’ paramater har ikke mye å si. Det korrigeres alle fargene og blandingen av dem.
Jeg har også en Panasonic FZ 800 uten kalibrering og selv om Pana’n har en bedre bildeprosessor , LG W8 viser myyyyyye bedre bilder nesten alltid. Bare når jeg spiller blu- ray filmer er Panasonic bedre kontrast i flere tilfeller.
 

Spikeld

Hi-Fi interessert
Ble medlem
22.11.2008
Innlegg
72
Antall liker
8
Jeg gjorde det (elkjøp). Men synes den kalibreringen ikke var bra. Bildet er ikke skikkelig skarpt og godt, samtidig som folk er "bleke" i ansiktet. Litt tilsvarende film modusen. Naturlig og standard blir alt for lyse for min smak.
Noen som har noen gode kalibreringer? Prøvde et par av de andre som ble linket til, uten stort hell...
 
Topp Bunn