Kalibrering/måling av målemikrofon

styx

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.12.2004
Antall liker
3
Jeg er på utkikk etter noen som kan måle responsen til en mikrofon og gi meg en korreksjonskurve i et enkelt og greit filformat. Vet noen om noen som kan gjøre noe sånt? Jeg har en ECM8000 som fungerer greit, men jeg vet at den som regel ruller av en del i den laveste bassen og har en heving på rundt 4dB rundt 14k. Jeg bruker en generisk korreksjonskurve for ECM8000 når jeg beregner FIR-filtre, men skulle gjerne hatt dem ennå mer nøyaktig... Tips? :)

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
Jeg er på utkikk etter noen som kan måle responsen til en mikrofon og gi meg en korreksjonskurve i et enkelt og greit filformat. Vet noen om noen som kan gjøre noe sånt? Jeg har en ECM8000 som fungerer greit, men jeg vet at den som regel ruller av en del i den laveste bassen og har en heving på rundt 4dB rundt 14k. Jeg bruker en generisk korreksjonskurve for ECM8000 når jeg beregner FIR-filtre, men skulle gjerne hatt dem ennå mer nøyaktig... Tips? :)
Litt Tricky å måle responsen til en mic. Det betyr at du er avhengig å ha en lydkilde som er helt korrekt, eller må mic'en sammenlignes med en annen mic. Uansett hvordan du gjør det tror jeg det blir vanskelig å bestemme mic'ens egenskaper. Hvis praktisk mulig skulle det være mulig å indusere en puls indirekte inn i mic'en som får mic'membranet til å reagere, og sende et målesignal til en mottaker, og så måle responsen nøyaktig...

Er det kondensatormic, eller annen type mic du har?

Vidar.

styx

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.12.2004
Antall liker
3
Jepp, det var sånn jeg fikk forklart at det måtte gjøres da jeg postet en "høna eller egget"-tråd her for en stund siden :)

Det er en kondensatormic. Behringer ECM8000.

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
Kunne en elektrisk gnist være til hjelp for å måle mic'ens respons? Hvis du finner en brukt coil til bil, kan du kanskje lage en gnist mellom to ledninger fra coilens sekundærvikling. Koble til et 9volts-batteri på primærsiden, og når du kobler fra, oppstår en gnist mellom lederne på sekundærviklingen - når de står nærme nok. Gnisten bør kunne trigge hele mic'ens frekvensrespons lineært, da den (Forhåpentligvis) er en transient som oppstår i luften mellom to ledere...

PS! Egget kom før høna ;)

Vidar

DIsElMiNk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2002
Antall liker
0
Men hvem la egget??

Er forøvrig også interessert i kalibreringshjelp til min ECM8000 :)

Topp Bunn