Kalibrering av subber

pelzi80

Medlem
Ble medlem
30.03.2011
Antall liker
3
Hei!

Har fått hjem 2 stk xtc 10.16, og lurer litt på oppsett. De er koblet opp på en yamaha 767, sammen med B&W 683 fronter drevet av Hegel H200.

Har forstått av frequency skal stå på fullt så lenge forsterker styrer dette. Deler på 80HZ. Hva er lurest her? Bruker mest til musikk. Har jo ganske ok høytalere på bass....best å sette frontene som small og gi subbene all jobben, eller front på large og extra sub on på forsterker? Og hva er poenget med å stille "volum" 2 steder? Har lest at det skal settes til -6db på levels i forsterkeren, men hva er forskjellen på den volumen og gain på subbene?

Og sist men ikke mins......phase. Subbene står ved siden av frontene, på utsiden på hver side. Er det noen poeng i bruke denne phase greiene når de står like langt fra lytteposisjon? Eller har jeg missforstått noe her?

ganilsen

Bransjeaktør
Ble medlem
14.02.2008
Antall liker
672
Sted
Porsgunn
Torget vurderinger
4
pelzi80 skrev:
Deler på 80HZ. Hva er lurest her? Bruker mest til musikk.
Skal man spille litt høyt, og samtidig avlaste høyttalerne litt kan de være en fordel å sette disse som small og la subene ta all jobben. Utenom dette er det mye smak og behag. Er subben klart råere enn høyttalerne(og oppsettet tillater det) pleier jeg selv å bruke kun sub i bunn. Ved en mellomting har jeg ofte opplevd at suber i tillegg til høyttalerne gir beste resultat. Det siste krever litt mer jobbing for å få bedre integrasjon mellom høyttalere og suber.

Test selv, finn hva du liker best og bruk dette.

pelzi80 skrev:
Og hva er poenget med å stille "volum" 2 steder? Har lest at det skal settes til -6db på levels i forsterkeren, men hva er forskjellen på den volumen og gain på subbene?
Det er i prinsippet ingen forskjell så lenge man ikke har kjørt romkorreksjon. Etter kjøring av romkorreksjon anbefales derimot kun forandring av sub-volum i receiver. Et godt utgangspunkt er å justere sub så den spiller 75dB med level på O, for så å kjøre romkorreksjon. Setter man level i receiver for lavt kan man også risikere at suber skrur seg av relativt fort om disse står i "auto on". Jo lavere level gir naturlig nok laver utgangsignal.

pelzi80 skrev:
Og sist men ikke mins......phase. Subbene står ved siden av frontene, på utsiden på hver side. Er det noen poeng i bruke denne phase greiene når de står like langt fra lytteposisjon? Eller har jeg missforstått noe her?
Ved bruk av receiver skal fase stå på 0. Og så lenge de står like langt fra lyttepos bør de ha samme verdi. Om du derimot kobler subene via Hegelen kan du forske litt på om 0 eller 180 er best.

Geir Arne

pelzi80

Medlem
Ble medlem
30.03.2011
Antall liker
3
TAkk for svar :) Skal sende kone og unger på hyttetur i rom-julen, så blir nok spetakkel når jeg skal teste ut alt dette :)

Topp Bunn