Kalibrering av høyttalere

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Jeg skjønner at jeg ikke gir noen som helst mening/relevans uten å spesifisere hvilken type romkorreksjon jeg tenker på :)
Når man snakker om romkorreksjon kan man prate om ren nivåjustering over et bredbåndet område for å kompensere for plassering, avstand og nivåforskjeller som følge av refleksjoner/absorbering, eller man kan prate om avanserte algoritmer som driver med veldig spesifikk og målrettet korreksjon av enkelte frekvenser og kanskje aktiv kansellering av refleksjoner utover i tid også.

Det er denne sistnevnte form for korreksjon jeg setter spørsmålstegn ved. Jeg forestiller meg at manipulering av forskjellige frekvenser til forskjellige tider basert på variasjoner i spredning, og dermed refleksjoner, vil være hørbart. Én faktor jeg tenker på er at man risikerer å tukle med høyttalerens power-respons innenfor tidsvinduet refleksjoner regnes som direktelyd, men som kan variere i forhold til frekvens. En annen at man justerer på kraftforholdet mellom de to høyttalerne og deres individuelle power-respons og en tredje at man gjør forandringer i én posisjon som nødvendigvis må slå ut negativt i områder rundt og dermed skaper andre problemer som flytter seg i tid.

Det er godt mulig jeg over-kompliserer ting og at det hele er bak mål, men jeg kan ikke forstå annet enn at problemstillingen er relevant til tidsaspektet da det er nettopp den biten som blir skadelidende ved denne typen korreksjon? Ved tradisjonell eq/nivåjustering som JBL skriver om over her får man ikke problemer med tidsaspektet på samme måte.

Uansett er det gjerne ikke denne type korreksjon dere diskuterer, isåfall kan dere la meg løpe alene rundt i ring på månen og hyle mens dere diskuterer videre på kloden :)
Romkorreksjonsdiskusjonene foregår gjerne slik at skeptikerene gjerne har minst erfaring og praktisk kunnskap om hva som gjøres, men de har også lydmessig erfaringer på uoptimale korreksjoner.

Min forståelse av hvordan all romkorrigering fungerer så er funksjonen primært det samme som jeg siterte JBL over her.
Ofte er brukergrensesnittet lagt opp slik at man tar utgangspunkt i en måling.
Det en romkorrigering gjør i prioritert rekkefølge:

1. frekvens og tidskorrigerer direktelyden
2. justerer direktelyden til rommet slik JBL beskriver.
3. inverterer rommet i frekvensområder der dette er praktisk gjennomførbart.

Punkt 1 og 2 er egentlig helt uproblematisk og ikke noe stort poeng å diskutere. Hva man rent praktisk kan gjøre med nr 3 som man ikke kan gjøre med vanlig EQ er en kompleks og interessant diskusjon. De som har laget vellykkete romkorreksjonsenheter har gjerne spisskompetanse på den delen av psykoakustikken som behøves.

Akkurat som i lossy formater så forskes det på hvor langt man kan strekke det uten at degradering er hørbar. Apple sin AAC-codec blir bare bedre og bedre med spisskompetansen om psykoakustikken. Samme utvikling har man på romkorrigering.

På noen av løsningene så har man i tillegg stor fleksibilitet som bruker og da kan man tilpasse selv.

Når det gjelder faktorene dine til slutt så er dette etter mitt skjønn gode faktorer som høyttalerbyggere hele tiden må forholde seg til. Å gjøre små justeringer elektronisk for å hjelpe høyttaleren litt er ikke noe mer problematisk enn de variasjonene fra elementer og baffel som er der allerede. Når det gjelder skjev powerrespons så henger ofte dette sammen med responsen fra rommet som oftest er et større faktor enn å tukle litt med høyttalerene. Når det gjelder posisjonsnøyaktigheten til korreksjonen så vil jeg si at dette oftest er et teoretisk problem, i praksis vil punkt 1 og 2 trumfe små stedsutfordringer på nr 3. Hvis det likevel oppstår så bør man gjøre om på korreksjonen.
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.456
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Romkorreksjonsdiskusjonene foregår gjerne slik at skeptikerene gjerne har minst erfaring og praktisk kunnskap om hva som gjøres, men de har også lydmessig erfaringer på uoptimale korreksjoner.
Dette er det nok veldig mye sant i, men som en nysgjerrig kar har jeg fulgt mange diskusjoner om temaet i diverse tekniske forum hvor deltakerne har mer erfaring og kunnskap enn jeg noen gang kommer til å få. Det slår meg ikke som noen fasit at de største skeptikerne har lite kunnskap og erfaring, snarere tvert imot; ofte har de svært mye erfaring med (det beste?) alternativet til korreksjon- akustisk behandling av rommet.

Jeg er med på alt du sier og anser nytteverdi i forhold til et dårlig(ere) utgangspunkt som svært høy, men uavhengig av utvikling og fremskritt vil jeg aldri helt bli kvitt den gnagende tanken om at man i bunn og grunn degraderer lydkvaliteten ut fra høyttaleren i form av introduksjon av ulinjær forvrengning, stjeling av kapasitet og forskyvning av problemer bakover i tid og/eller sted. :p
Har vel egentlig ikke fått noe mer tro på at man klarer å "lure" fysikkens lover med digitalt trikseri etter noen hundretalls timer med forsøk og tukling med Dirac her i huset, selv om ikke akkurat det trenger å bety så mye :)
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Romkorreksjonsdiskusjonene foregår gjerne slik at skeptikerene gjerne har minst erfaring og praktisk kunnskap om hva som gjøres, men de har også lydmessig erfaringer på uoptimale korreksjoner.
Dette er det nok veldig mye sant i, men som en nysgjerrig kar har jeg fulgt mange diskusjoner om temaet i diverse tekniske forum hvor deltakerne har mer erfaring og kunnskap enn jeg noen gang kommer til å få. Det slår meg ikke som noen fasit at de største skeptikerne har lite kunnskap og erfaring, snarere tvert imot; ofte har de svært mye erfaring med (det beste?) alternativet til korreksjon- akustisk behandling av rommet.

Jeg er med på alt du sier og anser nytteverdi i forhold til et dårlig(ere) utgangspunkt som svært høy, men uavhengig av utvikling og fremskritt vil jeg aldri helt bli kvitt den gnagende tanken om at man i bunn og grunn degraderer lydkvaliteten ut fra høyttaleren i form av introduksjon av ulinjær forvrengning, stjeling av kapasitet og forskyvning av problemer bakover i tid og/eller sted. :p
Har vel egentlig ikke fått noe mer tro på at man klarer å "lure" fysikkens lover med digitalt trikseri etter noen hundretalls timer med forsøk og tukling med Dirac her i huset, selv om ikke akkurat det trenger å bety så mye :)
Når det gjelder diskusjonene, så mente jeg ikke at det var folk uten kunnskap og erfaring, men at de har masse erfaring fra andre fagfelt enn det digitale domenet. Her ligger nok litt av problemet. :) Romkorreksjon er jo også en direkte konkurrent til akustikkbransjen og snur litt oppned på mange sannheter.

Slik er det med de fleste nye ting. Det var skepsis nå cden kom og det var skepsis når flerkanals kom. De fleste proff produsenter utvikler sine egne DSP funksjoner for tiden og konkurransen på dette er stor.

(Jeg mener ikke at romkorreksjon er en erstatning for akustikkbehandling, absolutt ikke, men et tilskudd som bedrer fleksibiliteten. )

For meg er det så enkelt at hvis resultatet blir dårligere med enn uten så bruker jeg ikke korreksjon. Jeg er også av den oppfatning at med et stort og utmerket akustikkbehandlet rom med nær perfekte høyttalere så har ikke romkorrigering noen funksjon.
En av ulempene med Dirac synes jeg er fleksibiliteten på korreksjonen, det lyder litt Dirac uannsett og om man ikke liker lyden av Dirac bedre enn uten så er det bedre uten. Hvis jeg skal spå i fremtiden så tviler jeg på at romkorreksjon kommer til å forsvinne.:)
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Enig i at det ikke er enten/eller, TrompetN! Selv ønsker jeg definitivt å ha mulighet til rombasert korreksjon også. Mitt enkle anliggende er vel at jeg tror det kan være noen genuine trade-offs her. Og det kan jo ikke skade å ha høyttalere som spiller flatt anekoisk?
Nei, er du gal. Det er et godt utgangspunkt. Det jeg tenkte på var i tilfeller som i M2 hvor man legger inn flere EQ-punkter for at waveguiden skal spille flatt for så å legge til flere punkter senere.
Hvis jeg for eksempel en vakker dag for revet ut analoge delefiltre i mine høyttalere og erstattet disse med digitale vil det være naturlig å sette delefiltrene til rommet og ikke sette delingen utendørs først. :)
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.456
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Vi ser nok veldig øye til øye når alt kommer til alt, TrompetN :D
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
Alt var så mye enklere før. Da kunne man bare kjøpe ny kabler eller noe annet nytt, så var alt i skjønneste orden. :)
 
M

MarkusH

Gjest
Får ta en liten "oppdatering" her for min del da ... endelig fått ut finger'n og fått startet med minidsp og umik-1. Måtte kontakte selger av minidsp/umik-1 da lisensen ikke var skrevet over på meg, fikk melding i går (mandag) at nå kunne jeg laste ned dirac live fra minidsp.com. Lasta det ned, installerte og prøvde å begynne så smått på dette her i går. Kom ikke lenger enn til "Outputs & levels" på Calibration tool da jeg merka at det ikke kom noe lyd ut, ga meg da for kvelden.
Ny dag i dag (og fri fra jobb) så da passer det bra å se om jeg får dette til å fungere, tukla først litt med lyden på pcen, men nå har jeg lyd fra windows media player ut fra hodetelefon-utgangen og inn i forforsterker (har lyd fra PC til anlegget altså). Starta dermed Calibration Tool og når jeg skal starte på "outputs & levels" så har jeg ikke lyd ... så jeg får ikke kjørt test-level for å få riktig nivå på "input gain" og "output volume". Ved å sette "input gain" på maks så ser det ut til at bakgrunnstøyen er midt i mellom -36 og -24, uansett hvor mye jeg justerer "output volume" endrer ikke dette seg noe, kjøre "test" = ingen lyd.
MEN, er det slik at miniDSP kun skal være kobla i veggen (strøm) og PCen (via USB), eller skal jeg koble den inn mellom effekt og pre?
Fikk også feilmeldingen "play error: play stimulus failed" i stad, leste at dette kunne være koblingsproblemer mellom miniDSP og PC, så jeg bytta til en annen kabel (som jeg er 100% sikker på at fungerer) og satte da kabelen fra minidsp fra PC til Umik-1. For å være sikker på at dette fungerte kjørte jeg REW en gang og null problem. Derav er det ikke kabelen mellom UMIK-1 og PC, og Pink-Noise fra REW fungerte på anlegget, derav fungerer dette slik det burde. Fyrte opp "Calibration Tool" igjen og null lyd, hva er dette for noe? :confused: :confused:
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.270
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Om jeg leser innlegget ditt riktig så har du koblet litt feil.
Umik skal kobles til pc via usb.
Dirac live suite eller hva det heter skal lastes ned på pc.
Minidsp boxen skal kobles inn mellom pre og effekt.
Leser jeg innlegget, så tar du lyden ut fra hodetelefon utgangen på pc? Da må du skru opp volumet på den.

Hvordan spiller du av musikken din vanligvis. Hva er koblet til forforsterker?
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.270
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Nå kan det hende jeg misforstår innlegget ditt.
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.515
Antall liker
6.917
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Du må ha minidsp koblet mellom pre og effekt.

Så kjører du signal inn i pre for å kalibrere.

Johan-Kr
 
M

MarkusH

Gjest
Om jeg leser innlegget ditt riktig så har du koblet litt feil.
Umik skal kobles til pc via usb.
Dirac live suite eller hva det heter skal lastes ned på pc.
Minidsp boxen skal kobles inn mellom pre og effekt.
Leser jeg innlegget, så tar du lyden ut fra hodetelefon utgangen på pc? Da må du skru opp volumet på den.

Hvordan spiller du av musikken din vanligvis. Hva er koblet til forforsterker?
Ja, det er kobla slik, uten at minidsp er kobla mellom pre og effekt. Leste brukermanualen til å sette opp dirac live og der stod det ingenting om dette, synes det forøvrig var merkelig at minidsp ikke skulle være kobla til pre/effekt. Bruker bare CD-spiller rett i forforsterker og DAC rett i forforsterker, ikke mer hokus pokus.

Du må ha minidsp koblet mellom pre og effekt.

Så kjører du signal inn i pre for å kalibrere.

Johan-Kr
Skjønner, skjønner. Da skal jeg koble om å prøve på nytt så får jeg håpe det fungerer. :)

Men, ved å kjøre calibration tool (som det står i guiden at skal gjøres først) så fores det et signal til forforsterker slik at umik-1 plukker det opp før dirac live (programmet) gjør endringer i minidsp (boksen) som korrigerer lyden til å bli "riktig"? Blir det riktig tankegang?
 
M

MarkusH

Gjest
Okei, da er minidsp kobla mellom pre og effekt, gjort målinger, satt opp en "kurve" i Calibration Tool, lagra på pcen.
Kjørte DDRC-24 (stod DAP i guiden), får kobla opp til MiniDSPen med USB så står det at de er "bridged", fyller ut low pass og high pass, både på subber og på ht, legger ikke inn peq eller comp på utgangene. Ingen lyd, fjerner deretter high pass og low pass, da spiller kun subber veldig lavt volum, ht er tysst. Måtte sette "Dirac Inputs" på USB for å få lyd, får ikke noe lyd med CD/DAC .... er jo en hel jungel av innstillinger på det her, dårlig forklaring i denne "guiden" og helt klart eldre programvare som er beskrevet der ... skulle nok hatt hjelp til å ratte det her gitt ... :confused:
 
M

MarkusH

Gjest
Ser at jeg hadde kobla litt feil, rettet det opp i dag, kjørte ny måling av (det jeg trodde var både subber og høyttalere), satte på filtre og prøvde å spille av fra CD-spiller og PC, noe som gikk greit. Men det store "problemet" her er all støyen, det piper og suser (omtrent 10 ganger værre enn "vanligvis"), så lenge MiniDSPen står i "systemet". Er dette normalt? Det piper/suser nok til at jeg ikke vil bruke det slik .... det merkelige er at det skjer uansett om gain er lav eller høy (på MiniDSP) eller forforsterker.
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
9.010
Antall liker
12.892
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Du må få gain struktur i alle ledd på stell.
Står omtalt et sted her på HFS, men husker ikke hvor.
En eller annen miniDSP tråd kanskje.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.273
Antall liker
9.510
Torget vurderinger
2
Er det ikke et brukerforum for dummies?
Tipper du har noe satt opp feil, Folk hadde ikke brukt:kjøpt det om det er slik du beskriver
Har du kjøpt riktig boks? DD. DA. AA osv?
 
M

MarkusH

Gjest
Er det ikke et brukerforum for dummies?
Tipper du har noe satt opp feil, Folk hadde ikke brukt:kjøpt det om det er slik du beskriver
Har du kjøpt riktig boks? DD. DA. AA osv?
Jeg har lest litt mer i brukermanualen og det kan virke som det er noen ting jeg kan prøve på nytt.
Helt garantert noe som er satt opp feil, jeg drar ingen konklusjoner hva andre gjør. Riktig og riktig? Er nå en MiniDSP 2x4HD oppgradert med DDRC-24, i brukermanualen står det beskrevet et system likt slik det er kobla nå, men det jeg lurer litt på er om jeg kun kan ha en frekvenskurve aktivert til enhver tid eller om det er greit å bruke flere. Dette gjelder da f.eks target curve og hvis jeg ønsker en heving i nivå ved en gitt frekvens, dette kommer ikke klart frem for meg. Jeg skal uansett gå over noen ganger til med brukermanualen som den ultimate guide slik at jeg muligens kan komme til mål med dette her. ;)
 
M

MarkusH

Gjest
Okei, forandra litt på xover på fronter og subber ... -15db gain på minidsp ... fortsatt for mye sus, fronter stilt på 0 db, subber på +10 db på utangene ... kurve på fronter med økning i frekvens fra 1000 hz med slak oppoverbakke ned til 50 hz i dirac live calibration tool, har satt filter på 18k da alt skriker for meg, var litt lyst i klangen for min del, så jeg endret deling fra xover på 70 hz til 100 hz og subber fra 70 hz til 120 hz var det vel, satte også på filter på 12 hz i bunn for subber .... må mikse og trikse litt med eq for å få bedre kapasitet oppover og i mellombassen da det her er "helt greit" men langt i fra bra. Spiller på dacen nå som faktisk funker. Dessverre er øvre "grense" for subbene 180 hz, skulle gjerne hatt betydelig bedre kapasitet oppover fra 100 hz ... så her er det noe å henge fingra i, men da er jeg i gang i alle fall :) Rammstein sin Reise, Reise var ikke tilfredstillende så det må endres på trøkket nede i bunnen og noe mer oppover, kanskje også teste ut senking av nivå i diskanten. :) Skjønte ikke helt hva som ble nevnt med å få lik gain struktur i alle ledd, men ja, får lese meg opp litt på det her :) nå ruller Detroit Duell og der var det jo litt dunder i subba, så dette blir nok innstilt med diverse musikk for min del, ikke kurver, men øra. :)
Jeg kan jo tilføye at jeg kun får opp "frekvenskurven" for frontene og ikke subbene, kan jeg lage en separat frekvenskurve for kun subbene? :)
 
Sist redigert av en moderator:
Topp Bunn