Kald vinter?

Wright

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Antall liker
2
Motsatt løsning ble lansert for å hindre global nedkjøling på 70-tallet; håper hysterien snart går over også nå.

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest
Wright skrev:
Motsatt løsning ble lansert for å hindre global nedkjøling på 70-tallet; håper hysterien snart går over også nå.
når vi kan sende soldater til marokko for å frigjøre fanger, hvorfor ikke sende de over å gi denne gærningen et nakkeskudd ?

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
50
Sted
Oslo
De må jo finne på noe (politikerne). Når de ikke juger, så feiler de!

Juge Jens påsto jo at det ikke var kaldt i dette landet, før København konferansen, og siden har det blitt satt flere kulde rekorder flere steder i Norge. Det har faktisk vært vinter, helt siden han påsto noe annet, og det er snart 3 måneder siden!

En "normal" (vanlig) person, hadde beklaget de utalesene for lenge siden ::) :eek:

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
Er det i 2012 de har tenkt å pumpe ut all den svoveldioksyden?
I såfall begynner jeg nesten å tro på dommedagsprofetene...

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.287
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Neste gang du ser et fly med kondensstripe; studer denne kondensstripen og følg med hvordan en sky blir dannet. Prøv å husk hvordan kondensstriper oppførte seg "før i tiden".
Det som er kjent er at stoffer som svovel, alluminium og barium vekselsvis blir brukt. Når sollyset treffer disse partiklene krystalliserer de, mangedobles, og sollys reflekteres.
Glimrende løsning?

Skal tro om de vet hva de gjør...

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Antall liker
5.263
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Så det er derfor all denne snøen. Tror vi får lage en facebook gruppe for å stoppe alt dette.

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Antall liker
1.678
Sted
Bislett
Det hadde nok vært enklere dersom snøen hadde lavet ned ferdigbrøytet.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
Kabeldragern skrev:
Neste gang du ser et fly med kondensstripe; studer denne kondensstripen og følg med hvordan en sky blir dannet. Prøv å husk hvordan kondensstriper oppførte seg "før i tiden".
Det som er kjent er at stoffer som svovel, alluminium og barium vekselsvis blir brukt. Når sollyset treffer disse partiklene krystalliserer de, mangedobles, og sollys reflekteres.
Glimrende løsning?

Spar meg Kabeldrager, med all respekt, flymotorer er noe jeg kan en god del om. Og det du babler om er bokstavelig talt sprøyt.
Når det er sagt, professor Balthazar i artikkelen du linket til får selvsagt aldri viljen sin. Det er som å kurere forkjølelse med cellegift. Åndsvak idé.

Honkey

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
f skrev:

Juge Jens påsto jo at det ikke var kaldt i dette landet, før København konferansen, og siden har det blitt satt flere kulde rekorder flere steder i Norge. Det har faktisk vært vinter, helt siden han påsto noe annet, og det er snart 3 måneder siden!

En "normal" (vanlig) person, hadde beklaget de utalesene for lenge siden ::) :eek:
Hvor har det blitt satt kulderekord i dette landet? Denne vinteren er en aldri så liten gjestevisitt av slik vintrene så ut for 20 - 60 år siden. Andre deler av kloden er fortsatt unormalt varme. Sjekk snømengden i OL-byen Vancouver, for eksempel.

Honkey

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.988
Husk at manns minne er ca. 20 år, Honk. Den yngre garde husker kun slapsevintere.

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.287
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Honkey-Chateau skrev:
Kabeldragern skrev:
Glimrende løsning?

Spar meg Kabeldrager, med all respekt, flymotorer er noe jeg kan en god del om. Og det du babler om er bokstavelig talt sprøyt.
Når det er sagt, professor Balthazar i artikkelen du linket til får selvsagt aldri viljen sin. Det er som å kurere forkjølelse med cellegift. Åndsvak idé.

Honkey
Med et åpent sinn kommer du lengre hva kunnskap anngår. Men du har tydeligvis bestemt deg.

Du argumenterer litt på samme måte som biskopen da vitenskapsmannen som for ca 300 år år siden ville vise kirkens biskoper at en av vårt solsystems planeter hadde 2 måner. Han strakte kikkerten bort til biskopen og sa: "Se selv!", hvorpå biskopen repliserte: "Nei!"

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.537
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Kabeldragern skrev:
Honkey-Chateau skrev:
Kabeldragern skrev:
Glimrende løsning?

Honkey
Med et åpent sinn kommer du lengre hva kunnskap anngår. Men du har tydeligvis bestemt deg.

Du argumenterer litt på samme måte som biskopen da vitenskapsmannen som for ca 300 år år siden ville vise kirkens biskoper at en av vårt solsystems planeter hadde 2 måner. Han strakte kikkerten bort til biskopen og sa: "Se selv!", hvorpå biskopen repliserte: "Nei!"
Åpent sinn er bra å ha, men et snev av evne til kildekritikk er neimen ikke dumt det heller. Har du lest http://www.nyhetsspeilet.no som gospel, nå igjen? ::)

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
Kabeldragern skrev:
Honkey-Chateau skrev:
Kabeldragern skrev:
Glimrende løsning?

Honkey

Med kunnskap OG et åpent sinn kommer du lengre enn med blind tro.
Det er Du som taler biskopens sak her, jeg vitenskapens. Flymotorer og /eller kommersiell luftfart brukes bare ikke til å spre metallholdige partikler, kabeldrager, lei for å skuffe deg, men virkeligheten er ikke slik. Du kan få låne en kikkert og se på flyene selv, om du vil.
(Alternativt kan jeg sjekke om du kan få lov til å komme tett på flyene mens de står på bakken... så kan du med selvsyn finne ut hvordan virkeligheten ser ut)

Honkey

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
f skrev:

Frem til midten av litt ut i januar ville de fleste av oss sagt det samme. I de årene jeg holdt til i Italia påpekte både jeg og min frue at det ikke er kaldt i Norge. Det er fordi hun med sine år i landet ikke hadde opplevd en kald vinter som denne. Løy vi da? Er det slik at de som ikke er klarsynte nok til å forutse denne vinteren er løgnere? Jensemann kan ikke klandres for sine uttalelser, det blir bare altfor dumt. Frem til slutten av 2009 fortalte vi at på vestlandet har vi i praksis ikke snø, kun for en uke eller maksimum to. Det var jo på det grunnlaget Jens sa det han sa. Og han ble sikkert like overrasket over den lange vinteren som alle oss andre. Den var jo ikke forutsett å bli så voldsom.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.870
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
En kan jo like gjerne smelle til med en global atomkrig.

Da får en jo:
a) atomvinter - kjapp nedkjølig av den overhetede jordkloden
b) Reduksjon i folketallet - ned på et handterlig nivå
c) Kjapp måte å kvitte seg med overflødige atomvåpen.

3 ting på en gang - det må jo være et kinderegg? ;D

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.885
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Fenalaar skrev:
En kan jo like gjerne smelle til med en global atomkrig.

Da får en jo:
a) atomvinter - kjapp nedkjølig av den overhetede jordkloden
b) Reduksjon i folketallet - ned på et handterlig nivå
c) Kjapp måte å kvitte seg med overflødige atomvåpen.

3 ting på en gang - det må jo være et kinderegg? ;D
Hm!
Skadeleg for tennene. Og der er element som lett kan setjast i halsen.....

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
f skrev:

"Mannen uten egenskaper"

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.287
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Honkey-Chateau skrev:
Kabeldragern skrev:
Honkey-Chateau skrev:
Kabeldragern skrev:
Glimrende løsning?

Honkey

Det er Du som taler biskopens sak her, jeg vitenskapens. Flymotorer og /eller kommersiell luftfart brukes bare ikke til å spre metallholdige partikler, kabeldrager, lei for å skuffe deg, men virkeligheten er ikke slik. Du kan få låne en kikkert og se på flyene selv, om du vil.
(Alternativt kan jeg sjekke om du kan få lov til å komme tett på flyene mens de står på bakken... så kan du med selvsyn finne ut hvordan virkeligheten ser ut)

Honkey
Det kommer alltid an på øynene som ser. Hvem som taler vitenskapens sak er nok du - nå, men med tiden må du nok bite det i deg at alt rundt dette er ikke kjent enda. Så etterhvert vil det nok være jeg som talte vitenskapens sak - litt på forskudd ;-)

Om å se på fly med kikkert; husk å se på de rette flyene!

Sting

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2007
Antall liker
73
Sted
Sola
Torget vurderinger
14
Hvilke fly skulle det være?

V

vredensgnag

Gjest
Cropcircles below ...
Chemtrails above ...
I'm caught in the middle of an endless parade of absolutely mindblowing, insane idiocy.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
Kabeldragern skrev:
Honkey-Chateau skrev:
Kabeldragern skrev:
Honkey-Chateau skrev:
Kabeldragern skrev:
Glimrende løsning?

Honkey

Honkey
Det kommer alltid an på øynene som ser. Hvem som taler vitenskapens sak er nok du - nå, men med tiden må du nok bite det i deg at alt rundt dette er ikke kjent enda. Så etterhvert vil det nok være jeg som talte vitenskapens sak - litt på forskudd ;-)

Om å se på fly med kikkert; husk å se på de rette flyene!
Dream on, om det gjør livet ditt lettere. Du er uansett på jordet i denne saken. Og dine ideer om kondensstriper er de rene feberfantasier. Men du kan gjerne få beholde dine feberfantasier for min del, spiller ingen rolle uansett. Folk innbiller seg uansett de merkeligste saker. Skulle gjerne forklart deg sammenhengene her, men jeg får nøye med med å sitere deg fra tidligere i denne tråden: Men du har tydeligvis bestemt deg.

Honkey

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.287
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Når argumentene blir borte, er personangrep tingen - "Jeg er en jævla kranglefant".

Mye seriøs info på nett, men VG, Dagbladet og HFS er kanskje eneste infokilde?

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Kabeldragern skrev:
Når argumentene blir borte, er personangrep tingen - "Jeg er en jævla kranglefant".

Jeg mener Honkey i en gammel tråd har opplyst om at han er ex-flytekniker. Tipper pensum til hans eksamen ikke stod i vg, db eller HFS. Men så var det dette med anonymitet, da. Og strengt tatt er det mer morsomt å lese deres kamper enn å se dere komme til enighet...

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
Kabeldragern skrev:

Det der var da intet personangrep, snarere en fastslåelse av at våre virkelighetsoppfatninger neppe kan forenes. Har lest litt av det man i dine kretser oppfatter som seriøs info, men la meg bare fastslå at jeg ikke deler den oppfatningen.

Honkey

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.287
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Honkey-Chateau skrev:
Kabeldragern skrev:

Har lest litt av det man i dine kretser oppfatter som seriøs info, men la meg bare fastslå at jeg ikke deler den oppfatningen.

Honkey
Lest dette?

http://www.nytimes.com/2007/10/24/opinion/24caldiera.html?_r=1
http://freakonomics.blogs.nytimes.com/2009/11/04/ken-caldeiras-carbon-solution/
http://www.ciw.edu/news/caldeira_fei_and_shirey_elected_agu_fellows
http://www.ciw.edu/news/ken_caldeira_testifies_congress_geoengineering

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.287
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Det ble stille i denne tråden etter mine linker.... det var i februar 2010. Noen som bråvåknet?? ;D

Nå, i november 2010 har neste vinter startet - alle melder om unormal kulde. Ken Caldeira's manipulasjoner virker.
Her handler det ikke om "å tro" lengre - snarere hvordan forholde seg til virkeligheten. Får håpe vitenskapen vet hva de gjør og evt alvorlige utilsiktede følger.

Vel, vel - vedsalget går iallefall strykende!

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Kabeldragern skrev:
Det ble stille i denne tråden etter mine linker.... det var i februar 2010. Noen som bråvåknet?? ;D

Nå, i november 2010 har neste vinter startet - alle melder om unormal kulde. Ken Caldeira's manipulasjoner virker.
Her handler det ikke om "å tro" lengre - snarere hvordan forholde seg til virkeligheten. Får håpe vitenskapen vet hva de gjør og evt alvorlige utilsiktede følger.

Vel, vel - vedsalget går iallefall strykende!
Det er vel stille fordi folk ikke gidder. Kanskje de venter på at du får hjelp med tvangstankene dine.

Og..., jeg har også tilbragt rikelig tid backstage på flyplasser. ;)

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Det var først i fjor vinter at jeg fant ut at der jeg bor, i Ytre Sandviken, er det betydelig surere og kaldere enn i sentrum. Bussturen inn til Olav Kyrres gate er som en litt lenger og hurtig togtur for tiden. De siste dagene har den fryktede vinden kommet fra nord i det siste, men den skal snu i morgen. Kanskje det ikke blir en like sur opplevelse å gå til stoppet som det var i morges?

Egentlig så liker jeg kulden, for jeg kler vinterantrekket mitt godt. Dessuten er det stabile oppholdet grunnlag for å gå med desert boots hver dag, og rågummi gjør noe godt med føttene mine. Mine undersåtter elsker rågummi, og man må tilfredsstille undersåttene så de ikke gjør opprør.

Deilig er det likevel å sitte trygt plassert i sånn noenlunde sweet spot, og la seg varme av musikken og gløden av EL34. Dekslet/buret er av på forsterkeren, for lett synlige rør hører årstiden til. ;)

Nå tennes tusen julerør, og alle hjerter gleder seg!

Btw: Det eneste som egentlig irriterer meg med kulden er at den utover å passe min smak i klær er bortkastet. Da guttungen var mindre så ønsket jeg at larven skulle få oppleve en slik "uendelig" snøvinter som vi opplevde i barndommen. Uten snøen så er kulden verdiløs for barna. Jeg er av den oppfatningen at når jeg lider, så bør det være godt for noen jeg bryr meg om. Så når jeg fryser, da blir jeg skuffet når kuldens barnepotensiale ikke er der for å lindre lidelsen min.

Edit: Jeg hadde nok glemt ut denne tråden, for jeg missforstod åpenbart meningen med tråden da jeg skrev dette. Jadda ::)
Var det sivil betjent, eller senil dement jeg var/er/er i ferd med å bli?

ePi

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
1.548
Kabeldragern skrev:
Du har altså ikke bestemt deg...? Forstår jeg deg riktig da? Du fremstår nemlig som ganske urokkelig i din tro på dette.
Så godt som alle jeg har truffet som har såkalte "åpne sinn" er like intenst nedsnødd i sin tankerekke som motparten.

EDIT: ;D

[video]teMlv3ripSM[/video]

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.188
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Jeg kan med glede minnes de vintre som var da jeg var barn. Husker vinteren når jeg var 3 år. Snø opp til brysthøyde. Slike vintre har vi ikke lengre.

Overhørte en tilsvarende kommentar engang. Mulig han har vokst litt i høyden siden den gang tenkte jeg i mitt stille sinn..

Fra spøk til revolver. Vinteren i fjor her på kant av landet var flott. 3 snøfall tilsammen. Kaldt og pent vær i lengre perioder.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Griffenfeldt skrev:
Jeg kan med glede minnes de vintre som var da jeg var barn. Husker vinteren når jeg var 3 år. Snø opp til brysthøyde. Slike vintre har vi ikke lengre.

Overhørte en tilsvarende kommentar engang. Mulig han har vokst litt i høyden siden den gang tenkte jeg i mitt stille sinn..

Fra spøk til revolver. Vinteren i fjor her på kant av landet var flott. 3 snøfall tilsammen. Kaldt og pent vær i lengre perioder.
Akkurat slik jeg har opplevd det. I år henter jeg mitt gamle akebrett fra Karmøy, slik at d.y. kan bruke det oftere. Det akebrettet fortjener å bli brukt, etter å ha overlevd herjing med av blant andre pensjonerte (og fulle!) SAS-soldater. En slik stridsvogn der selv styremekanismen og bremsene fremdeles fungerer, bør jo brukes hver vinter. Og ikke bare når bestemor og bestefar skal besøkes.

N

nb

Gjest
Griffenfeldt skrev:
Brysthøyde var jo betydelig lavere da du var barn;)

Vinteren for to år siden var det vel den største snødybden målt på Blindern på 30-40 år eller så. Det er visstnok hvit jul i Oslo ca 2 av 10 år selv om "alle" sier at det "alltid" var snø på juleaften i gamle dager i Oslo. Hukommelsen er særdeles selektiv på slikt virker det som.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
nb skrev:
Griffenfeldt skrev:
Brysthøyde var jo betydelig lavere da du var barn;)

Vinteren for to år siden var det vel den største snødybden målt på Blindern på 30-40 år eller så. Det er visstnok hvit jul i Oslo ca 2 av 10 år selv om "alle" sier at det "alltid" var snø på juleaften i gamle dager i Oslo. Hukommelsen er særdeles selektiv på slikt virker det som.
På Karmøy var det nesten aldri hvit julaften. Stort sett regnet det bort på lille julaften, eller natten til julaften. Det ser ut til å ha vært en konspirasjon der siden Disney fikk rettighetene til julen.

Topp Bunn