Kaffetrakter tips?

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
233
Torget vurderinger
4
Må si meg uenig her, nytter ikke med bra kaffe hvis du har en shitty trakter. Men, som med alt annet er natruligvis råvarene viktige ;)

Jeg har smakt litt av hvert fra disse Moccamasterne, fattern sin lager galle av det meste. Min skittbillige Braun lager derimot god kaffe. Det er først og fremst kaffen som bestemmer, ikke trakteren. Favoritten er Frieles 'Cafè noir'. Ellers er den nye mørkbrente til Evergood god i presskanne. Skal man unne seg litt luksus i hverdagen er presskanne klart best.

G

Gjestemedlem

Gjest
Mine helt klare favoritter i kaffe er Etiopisk og Kenyansk High Mountain kaffe, og da helst ikke for sterkt brent men gjerne sterkt traktet.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Kokekaffe er heller ikke å forakte.
Det er noe helt eget med å sitte under en busk i skogen med en kopp rykende varm kaffe fra svartkjelen.

:D

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.746
Torget vurderinger
4
Jeg har smakt litt av hvert fra disse Moccamasterne, fattern sin lager galle av det meste. Min skittbillige Braun lager derimot god kaffe. Det er først og fremst kaffen som bestemmer, ikke trakteren. Favoritten er Frieles 'Cafè noir'. Ellers er den nye mørkbrente til Evergood god i presskanne. Skal man unne seg litt luksus i hverdagen er presskanne klart best.
Her tar du rett og slett feil, Zomby.

Mange traktere lar vannet bruke for lang tid gjennom kaffen og / eller lar vannet holde feil temperatur. For lav temp git lite smak, for høy temp gir for mye syre og annen gruff.

På den annen side hjelper det lite om det er MM eller ukens tilbud til 199.90 på Elkjøp dersom selve kaffen er dårlig. Vi har vel alle hørt Mr.Music over superanlegg til 100tusner....det låter dritt uansett om utgangspunktet er dritt. Så kan du kanskje trekke analogien videre og si at bra musikk overlever selv den verste gettoblaster. Sant nok, - men da er det musikkens sjel som overlever....kaffe har ikke sjel som kan redde den...det er da bare kaffe ( :) )...som blir ødelagt av dårlig tilberedning.

O

OivindJ

Gjest
Konklusjon: Bruk presskanna helt til du har råd til Moccamasteren. Presskanna grisefiker traktere til 199,-kr ;D .

..også får du ikke god kaffe der de selger brød til 7,90..

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.746
Torget vurderinger
4
..også får du ikke god kaffe der de selger brød til 7,90..
Nemlig ! ;-)

De der små posene med såkalte gourmetkaffe er jaffal ubrukeligt til presskanne.

Min favoritt er lysbrent Malabar malt for presskanne. (Nei, den står ikke ved siden av 7,90-kneipen...hehe)

O

om.s

Gjest
Hvilke kabler anbefales til denne?
Jeg skjønner jo umiddelbart at de som følger apparatet ikke er bra nok. ;D
Cardas selvsagt, og smaken får en mer naturlig aroma ;D ....

mvh

O

om.s

Gjest
Favoritten er Frieles 'Cafè noir'. Ellers er den nye mørkbrente til Evergood god i presskanne. Skal man unne seg litt luksus i hverdagen er presskanne klart best.
Noen ganger kan det også synes å være matcingen avgjør når det gjelder kaffen også, har en venninne som hadde en billig billig trakter, hun brukte mills kaffe på den og det smakte himmelskt, prøvde man derimot med annen kaffe eller samme kaffe på en annen trakter smakte det ape, men der var det en riktig god kombinasjon....

Så det har vel ikke med prisen å gjøre her heller, men med matchingen....

mvh

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Noen ganger kan det også synes å være matcingen avgjør når det gjelder kaffen også, har en venninne som hadde en billig billig trakter, hun brukte mills kaffe på den og det smakte himmelskt, prøvde man derimot med annen kaffe eller samme kaffe på en annen trakter smakte det ape, men der var det en riktig god kombinasjon....

mvh
Jeg har min trakter stående på en ulakkert slakteblokk fra Ikea. Jeg føler at det ga kaffen et lite løft, mer organisk. ;)

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
794
Torget vurderinger
5

mvh
Sikkert. Og husk skjermet nettkabel. ;D

Dosering er jo viktig da.

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Antall liker
1
Foresten så er det egentlig ingenting som slår en god, gammel, kruttsterk bålkaffe ! Der du må ete de 3 siste koppene for den er så sterk. Må selvsagt nytes utendørs gjerne i litt guffent vær ;D

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
294
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2

mvh
Det der har jeg også registrert.. har fundert litt på det; kanskje er det slik at forskjellige traktere har 1) forskjellig vanntemperatur, og 2) forskjellig eksponeringstid kaffe-vann; og dermed vil forskjellige smaksstoffer bli trukket ut og fremtredende med samme kaffe på forskjellige traktere?

Mvh Vidar P

G

Gjestemedlem

Gjest
Er man i det riktige high end markeded for kaffe er det 'Kope Luwak' som gjelder. Denne avsindig dyre kaffen lages i Indonesia av bønner som har passert gjennom fordøyelsessystemet til denne krabaten:

slik:

og selges slik:

Noen som fikk lyst på en kopp slik?:

mazzy_star

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.08.2005
Antall liker
5
Jeg er faktisk veldig glad i min lille presskanne fra Bodum. Det er viktig med god kaffe, Kaffebrenneriet har fin fint utvalg. Et lite tips som jeg fikk av en barist; putt en halv brun sukkerbit sammen med kaffen før du heller på vannet. Dette gjør at kaffesmaken blir framhevet, dette er ikke tull og smaker ikke søtt!!!

Lin

O

om.s

Gjest
Det der har jeg også registrert.. har fundert litt på det; kanskje er det slik at forskjellige traktere har 1) forskjellig vanntemperatur, og 2) forskjellig eksponeringstid kaffe-vann; og dermed vil forskjellige smaksstoffer bli trukket ut og fremtredende med samme kaffe på forskjellige traktere?

Mvh Vidar P
Jeg tror også at tid og temperatur er det viktige her, og den er forskjellig på traktere, gjerne med det dårligste resultatet på de rimeligste trakterne, men med noen hederlige unntak...

mvh

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
233
Torget vurderinger
4
Ingen tvil, bare se på hvordan man kan trekke ut det essensielle i god espressokaffe ved å presse på med varmt vann over veldig kort tid. Tenk deg så at du gjør deg det nøyaktig motsatte, svak, dårlig kaffe eksponert for lav varme over lang tid, høres ikke akkurat godt ut :D

Mvh Vidar P

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
294
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Om.s og Maha, enig. Tenk oss nå at vi beholder samme trakter, men prøver forskjellige kaffetyper. Kan det så være slik at den "optimale" smak på en gitt kaffetype oppnås ved en bestemt temperatur og eksponeringstid? Dersom det er slik, så er det rimelig å tenke seg at forskjellige kaffetyper vil ha forskjellig preferanse på traktere. Dermed vil en kaffe A som har vært bedre enn kaffe B på en trakter, kunne være dårligere enn kaffe B på en annen?

Mvh Vidar P

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
I disse dager hvor Hifi-Lars går omkring og sørger for diverse
rykene ferske nytelser, må vi ikke glemme gode gamle kaffelars!

Jeg har vært på fjellturer og duverden, kokekaffe mekket riktig kan være utrolig bra det og altså!

Min far sier bestemt at kokekaffe er best, og basta!
Han har alltid hatt moccamastere, men altså, nå har han bare
kokesaker.

http://en.wikipedia.org/wiki/Trojan_Room_coffee_pot

G

Gjestemedlem

Gjest
Hvis man har lengre eksponeringstid for vannet på kaffen enn det optimale kan det føre til en bitrere kaffe mens veldig høy temperatur og rask (<3min) kontakt kan føre til en mer syrefrisk utgave. De samme smaksegenskapene er forskjellige på ulike merker og typer så en mild kaffe med lite bitterhet vil kanskje smake bra på en litt langsom trakter mens hardere brent kaffe kan bli friskere på en rask en. Sikkert mange andre faktorer også, men man bør finne frem til den kaffen som smaker best på sin egen trakter, og det er ikke nødvendigvis den samme som på en annen.

Her er en tabell der det er målt bitterhet av kaffe traktet på ulike maskiner:

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
233
Torget vurderinger
4
Dette synes jeg henger på greip, i hvertfall i teorien. Derimot tror jeg kanskje at i praksis, så er det nok de samme trakteegenskapene som gir det beste resultatet på de aller fleste typer kaffe, altså at en viss minimumstemperatur må til, samtidig som det hele skal skje så fort som mulig. Litt av bakgrunnen for at jeg sier dette, er jo at det er temmelig gjengs oppfatning blant folk hvilken trakter som er best, uten at den enkelte har sagt noe om hvilken kaffe de bruker. Men, som sagt: teoretisk høres det veldig fornuftig ut.
Er det forresten noen som fortsatt bruker de gamle perkulatorne? De er jo tidvis noen designbomber uten sidestykke  ;D

Edit: Etter å ha sett Gjestemedlems tabell, så styrker jo dette resonnementet ditt veldig, Vidar ;)

Om.s og Maha, enig. Tenk oss nå at vi beholder samme trakter, men prøver forskjellige kaffetyper. Kan det så være slik at den "optimale" smak på en gitt kaffetype oppnås ved en bestemt temperatur og eksponeringstid? Dersom det er slik, så er det rimelig å tenke seg at forskjellige kaffetyper vil ha forskjellig preferanse på traktere. Dermed vil en kaffe A som har vært bedre enn kaffe B på en trakter, kunne være dårligere enn kaffe B på en annen?

Mvh Vidar P

O

om.s

Gjest

Mvh Vidar P
I prinsipp enig, se ex med en venninnes rimelige trakter litt lenger opp, men s det optimale r meg skal ligge på en 92-96 grader C.
Man trodde lenge når man bodde i Norge at Evergood var best av ferdig malte kaffer i poser, men tar dere turen over grensen engang se opp for Zoega, det er kvalitets kaffe i 500gr forpakninger som går løsvekten en høygang...

mvh

O

om.s

Gjest
Er det forresten noen som fortsatt bruker de gamle perkulatorne? De er jo tidvis noen designbomber uten sidestykke  ;D
Jeg har en slik perkulator stående i skapet, synes ikke kaffen blir sterk nok med denne, men ett artig prinsipp....

mvh

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg tror min Braun er en sånn KF 550. Den ligger da ikke så langt fra Moccamasterne i det diagrammet på bitterhet.

Fatter'ns trakter brygger galle. Jeg har smakt god kaffe fra andre Moccamastere naturligvis, men altså ikke hos fatter.

Dere står fritt til å mene hva dere vil. Hva dere vet er en annen historie...

;)

A

Affa

Gjest
Dette er kjemi mine Herrer. Enkelt og greit. En moccamaster er helt ok hvis man ikke skal ha noe italiensk. Hell over på en Arne Jacobsens deilige kaffekanne (AJ Cylinda line), ikke termos selvsagt da det er for arbeidere. Server.

G

Gjestemedlem

Gjest
Denne så litt stilig ut:

eller en litt penere en:

Geir_Bjerkaas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Antall liker
4
Jeg tror min Braun er en sånn KF 550. Den ligger da ikke så langt fra Moccamasterne i det diagrammet på bitterhet.

Fatter'ns trakter brygger galle. Jeg har smakt god kaffe fra andre Moccamastere naturligvis, men altså ikke hos fatter.

Dere står fritt til å mene hva dere vil. Hva dere vet er en annen historie...

;)
Er han nøye med å rense trakteren da? Det samler seg en del gørr i rørene som vannet skal igjennom.

O

om.s

Gjest
Er han nøye med å rense trakteren da? Det samler seg en del gørr i rørene som vannet skal igjennom.

Godt poeng! det hjelper ikke med det beste om man ikke passer det innvendige renholdet, litt avhengig av hvor man bor vil jeg tro, men avkalkning/rensing bör man gjöre regelmessig, har hört at etter en 40-50 traktninger på en MM kan fungere som en generell regel.....

mvh

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
Takker for alle tips både når det gjelder Moccamaster og mer generelle kaffetips! :)

Ble også inspirert til å finne fram min egen presskanne fra kjøkkenskapet. Og med Evergood sin Julekaffe så ble det slett ikke værst. Nå er det pause fra pulverkaffen her en stund. ;D

Topp Bunn