Mat, drikke og røyk Kaffe-nerding

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    3.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Da må du se på de videoene jeg linket til i innlegg 281
    Du som er en dannet man fikser tysken
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Har akkurat handlet inn en slik:



    Fått tunet den inn til mine Blå Java bønner - sikker ikke tiltenkt bruk, men det smaker veldig bra :coffee:
     

    Bat78

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    368
    Antall liker
    436
    Torget vurderinger
    7
    Ser etter espressomaskin til hjemmebruk om dagen.. Skjønner at man kan gjøre dette omtrent så kostbart og nerdete som man vil- og det er forsåvidt mye moro i det☺

    Kunne tenke meg og fått noen gode tips til maskiner som er svært enkle å vedlikeholde/rengjøre og som er kjent for god driftsikkerhet. Kjøper gjerne brukt, og og har sett på kjente merker som La Marzocco og La Cimbali. Tror jeg lander på at det blir for kostbart. Tar gjerne i mot tips til gode merker i sjiktet under nevnte merker- eller argumenter for ikke å kikker i nivået under😉

    Hva med kvern??
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    En brukt Rocket Apartamento eller Rancilio Silvia, også brukt så mye penger som mulig på en god kvern.
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    3.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Youtube hjelper ofte.

    Her litt forklarende videoer som omhandler blant annet forslagene fra emokid


     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.281
    Antall liker
    11.053
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det tok meg en stund før jeg skjønte poenget med å skifte filterholder på min Delonghi 685.
    De som følger med maskinen er så godt som tette.
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    3.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Nettopp det er derfor man bør bytte portafilter i de enkle maskinene. Dette forklares i de tyske videoene
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.636
    Antall liker
    15.721
    Torget vurderinger
    2
    Det tok meg en stund før jeg skjønte poenget med å skifte filterholder på min Delonghi 685.
    De som følger med maskinen er så godt som tette.
    De trykksatte filtrene presser crema ut av «gammel» kaffe. Et godt bunnløst portafilter fungerer hos meg. Dette er vel til din maskin?

    IMG_3497.jpeg
     

    H.Are.Felle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2008
    Innlegg
    312
    Antall liker
    760
    Sted
    Porsgrunn
    Anbefaler alle som har manuell espressomaskin å investere i et bunnløs portafilter. Dette er den beste måten å fange opp feil i distribuering av kaffe i portafilter.
    De som bruker/har prøvd bunnløs portafilter og har tatt læring av dette, vet hvor viktig dette er.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.281
    Antall liker
    11.053
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Bunnløse portafilter og filterholder er i bestilling.
    Og en forespørsel til norsk forhandler om en Eureka Mignon Specialita kvern i hvitt. Litt stil må det være.
    1709852707452.png
     
    Sist redigert:

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Hvorfor er det så viktig med et bunnløst filter?
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.272
    Antall liker
    9.114
    En annen ting som kan gjøre espressoen enda bedre er et puch screen, jeg får bedre resultat med dette. Koster ikke mye å prøve.



    IMG_1885.jpeg
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.636
    Antall liker
    15.721
    Torget vurderinger
    2
    Hvorfor er det så viktig med et bunnløst filter?
    Mest om du ønsker å følge med på hvordan kaffen kommer ut av pucken. En dårlig presset ordnet puck vil åpne kanaler som vannet går gjennom, slik at all kaffen ikke kommer i lik kontakt med vannet.
    En åpen filterholder gjør det mulig å se om kaffen trenger likt gjennom, og ideelt sett samlet den seg i én stråle som går ned i koppen. Spruter det ulikt kan man sjekke tamping, kvernsetting, pre-infusjon, i håp om optimalt resultat.

    Men - det går helt greit med et lukket filter.
    Jeg bruker også puck-screen innimellom, på enkelte roaster.

     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.281
    Antall liker
    11.053
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det er bilde fra handleliste på amazon UK.
    Portafilter heter Notsek, tamperen er DeLonghi. Pluss en liten doseringstrakt og en "stirrer"
    Jeg finner desverre ingen norske butikker som leverer utstyr til 51 mm DeLonghi filter.
    IMS Precision filter for 51mm må jeg på tyske nettbutikker for å få tak i.
     
    Sist redigert:

    avelon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.11.2021
    Innlegg
    248
    Antall liker
    314
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    1
    Tester ut en Niche Duo. Ikke helt overbevist enda. Får ikke helt den samme klarheten og syrlige smaken (i forhold til specialty 75) som jeg foretrekker. Ender vel opp med å bestille SSP MP. Digger forøvrig 'workflow' med duo. Mye bedre enn med Specialty 75.

    1712400872847.png
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Så på intranettet på jobben at kaffemaskinen i kjelleren vr byttet ut. Den forrige hadde lagd over en million kopper som jeg synest var imponerende.
     

    G-nøkkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2011
    Innlegg
    433
    Antall liker
    199
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    3
    Akkurat nå står valget mellom en La Marzocco Mini R eller Vibiemme Domobar Super Digitale - når jeg nå ikke kommer unna å anskaffe espressomaskin for femte gang i livet. Hvilken ville du valgt?

    Noen her som har erfaring med VBM?
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.246
    Antall liker
    3.486
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Vibiemme er nok ikke så kjent blant amatører, men i proffmarkedet er de store. La Marzocco likeså, men de har en sterk posisjon i Norge da mange kaffebarer bruker dem. Om det ene merket er bedre enn det andre kan ikke jeg svare på. Prisen er vel relativt lik?
    Hvem selger VBM i Norge. Hvordan er tilgangen på service om du trenger dette?
     

    G-nøkkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2011
    Innlegg
    433
    Antall liker
    199
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    3
    Prisene er veldig ulike. Rundt 62 for LM og 33 for VBM. Usikkert om denne diff-en i pris kan forsvares.

    Grunnen til min interesse for VBM er bl a et langvarig kundeforhold til Lippe/Temperato. De er forhandler, og service pleier de å fikse bra - har jeg erfart... Var innom de fredag og fikk demo av og smaksprøve fra deres utstilte VBM. Reiste hjem med en god følelse for denne maskinen...

    Men jeg har hatt litt "dilla" i det siste på den nye Mini-modellen fra LM. Kanskje er den kraftig overpriset?
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.438
    Antall liker
    35.254
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Jukse-kaffe...
    Min Tassimo-maskin begynner å tulle - har hatt den i utrolig mange år. Så da lurer jeg på å bytte i noe annet. Nespresso eller noe annet. Noen forslag (helst ikke mer enn 2000,-)
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Prisene er veldig ulike. Rundt 62 for LM og 33 for VBM. Usikkert om denne diff-en i pris kan forsvares.

    Grunnen til min interesse for VBM er bl a et langvarig kundeforhold til Lippe/Temperato. De er forhandler, og service pleier de å fikse bra - har jeg erfart... Var innom de fredag og fikk demo av og smaksprøve fra deres utstilte VBM. Reiste hjem med en god følelse for denne maskinen...

    Men jeg har hatt litt "dilla" i det siste på den nye Mini-modellen fra LM. Kanskje er den kraftig overpriset?
    Hva er egentlig forskjellen på en maskin til 60 flis og en til rundt ~18 som jeg f.eks. gav for min (Belezza ett-eller-annet) så lenge man har det grunnleggende som 61-gruppe, varmeveksler og den slags? Jeg skjønner at behovet mhp holdbarhet og kapasitet er noe forskjellig om man skal lage noe hjemme på kjøkkenet til seg selv eller drive en kaffibar og spy ut kopper dagen lang, men er det noen fundamental ulikhet i virkemåte / funksjonalitet på de ymse maskinene til hjemmebruk så lenge man har kommet seg opp på et visst nivå?
     

    G-nøkkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2011
    Innlegg
    433
    Antall liker
    199
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    3
    Ja, det er et godt spørsmål. Det er meget mulig at flere ulike maskiner til rundt 18 er like gode som de til det fler-dobbelte...
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Ja, det er et godt spørsmål. Det er meget mulig at flere ulike maskiner til rundt 18 er like gode som de til det fler-dobbelte...
    Jeg er på ingen måte noen autoritet på kaffimaskiner og det var ment som et seriøst spørsmål, men da jeg som nevnt for litt siden trengte en erstatning for Isomac Tea som hadde gjort sitt så var fyren på Cortado jeg handlet av opptatt av å få kundene opp på dette nivået (det var noen andre i butikken samtidig som nølte en del men gav seg til slutt...) men han var også ganske tydelig på at man ikke skulle noe lengre. Om han ser an sitt publikum eller maksimener butikkens fortjenest pr. salg skal jeg ikke mene noe om, men "hit, men ikke lengre" - holdningen hans var ganske påfallende. Han gjorde ikke det minste forsøk på å få meg til å kjøpe noe dyrere / mer fancy selv om jeg helt fra starten var klar på at jeg i alle fall skulle ha noe ala det jeg hadde og således signaliserte en viss budsjettfleksibilitet. Både Isomac og Belezza hadde et par modeller som kostet noen tusenlapper mer men fyren var veldig klar i sin anbefaling.

    Han klarte dog å overbevise meg om å bruke en del mer på kværn enn hva jeg hadde tenkt, det skal han ha;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn