Kabling fra sikringsskap

Dan Dare

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.11.2005
Innlegg
1.011
Antall liker
393
Sted
Egersund
Torget vurderinger
4
Jeg har nå mulighet til å få strukket 6 kvadrat kabel fra sikringsskapet til dedikert kurs for hi-fi'en. Eletrikeren min påstår (selvsagt) at standard 2,5 kvadrat vil være fullgodt og at det ikke har noen hensikt å trekke 6 kvadrat.
Nå er ikke denne eletrikeren noen hi-fi mann, og mine argumenter med at 6 kvadrat er bedre lydmessig fører nesten til at han anklager meg for at han ikke kan jobben sin.
Skal jeg da ta ekstra kostnad med å strekke 6 kvadrat (og samtidig overkjører eletriker faglig), eller er det godt nok med standard 2,5 kvadrat?
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Du er kunden. Du har alltid rett.

Jeg syns elektrikeren din er skikkelig teit hvis han tar det som en fornærmelse mot yrkesstoltheten sin at du ønsker å overdimensjonere en kurs for å få piece of mind. Fuck det, forlang 6 kvadrat så slipper du å lure i ettertid på om det egentlig var tilstrekkelig med 2,5 eller om det kunne ha blitt bedre med 6 kvadrat.
 

Heimdall

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.12.2009
Innlegg
1.514
Antall liker
568
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
15
Legg 6 kvadrat, ellers vil du angre. Hvis det er skjult er det ikke enkelt å gjøre dette om senere.
Det er jo du som betaler ::)
Men pass på at han kan levere passende stikkontakter til 6 kvadrat.
 
J

J.J

Gjest
Det går med 6 kvadrat i vanlig 16 amp stikkontakter.
Selv om det er litt trangt .... ;D
 
J

J.J

Gjest
J.J skrev:
Det går med 6 kvadrat i vanlig 16 amp stikkontakter.
Selv om det er litt trangt .... ;D

Edit: Når det er skjult - så er det nettopp enklere og gjøre noe siden .... ;)
 

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Innlegg
2.994
Antall liker
713
Heimdall skrev:
Legg 6 kvadrat, ellers vil du angre. Hvis det er skjult er det ikke enkelt å gjøre dette om senere.
Det er jo du som betaler ::)
Men pass på at han kan levere passende stikkontakter til 6 kvadrat.
Men det er jo fullstendig bortkasta arbeid.
Hør på elektriker'n din du.
 

Heimdall

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.12.2009
Innlegg
1.514
Antall liker
568
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
15
Med forbehold om å være helt på jordet:
Hvis en skal ha skjermet kabel er vel ofte skjermen større enn 6 kvadrat, og derfor ikke mulig å terminere i en standard 16A?
Dessuten er det kanskje planer om mer enn ett stikk og således må en kabel videre til neste osv, og da kan det bli et problem (med 2 x 6kv i samme klemme)?

J.J skrev:
Det går med 6 kvadrat i vanlig 16 amp stikkontakter.
Selv om det er litt trangt .... ;D
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.060
Antall liker
7.909
Torget vurderinger
12
Skjermen er ikke større enn tverrsnittet. Elko stikk har dobbelt sett klemmer. Har ikke prøvd om de tar 6mm2, men jeg tror det ganske sikkert.
 

Heimdall

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.12.2009
Innlegg
1.514
Antall liker
568
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
15
Jeg mente naturligvis at hvis man legger 2,5 kv først er det ikke enkelt å legge 6 kv senere.
Er du uenig i dette?

J.J skrev:
J.J skrev:
Det går med 6 kvadrat i vanlig 16 amp stikkontakter.
Selv om det er litt trangt .... ;D

Edit: Når det er skjult - så er det nettopp enklere og gjøre noe siden .... ;)
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.060
Antall liker
7.909
Torget vurderinger
12
Det er bare å legge større rør så er det ikke vanskelig å trekke om senere. Ferdigtrukket må da unngås.
 

Heimdall

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.12.2009
Innlegg
1.514
Antall liker
568
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
15
Sikkert helt korrekt dette.

Jeg la "FAT LMC" og denne har 4 kv ledere, men jord er 6 kv. Skjermen(e) er jeg usikker på men jeg er ganske sikker på at de to skjermene sammen utgjør mer enn 4 kv.
2 stk 4 kv i samme klemme gikk fint, men 2 stk 6 kv (jord) gikk ikke. Jeg måtte derfor ha en jordleder på hver side (men dette er ok siden det ikke er beregnet å gå noen strøm i denne over tid).
Hvis man bruker tilsvarende kabel men med enda høyere tverrsnitt er jeg redd en vil få en utfordring.

Trondmeg skrev:
Skjermen er ikke større enn tverrsnittet. Elko stikk har dobbelt sett klemmer. Har ikke prøvd om de tar 6mm2, men jeg tror det ganske sikkert.
 

Heimdall

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.12.2009
Innlegg
1.514
Antall liker
568
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
15
He he, nå er jeg kranglete men er det ikke litt håpløst å trekke en 3x6kv skjermet kabel flere titalls meter uansett hvor store rør en har lagt?

Trondmeg skrev:
Det er bare å legge større rør så er det ikke vanskelig å trekke om senere. Ferdigtrukket må da unngås.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.060
Antall liker
7.909
Torget vurderinger
12
Neppe. Det er sjelden flere titalls meter i en bolig og hvis det er vanskelig fremkommelig kan man bruke trekkebokser. I tillegg benyttes selvfølgelig glidemiddel ved behov.
 
N

nb

Gjest
6 kvadrat koster unsatt bare marginalt mere, så jeg skjønner ikke helt problemet til elektrikeren din så lenge det er innenfor foreskriftene og praktisk gjennomførbart. Om vedkommende ikke vil så er det sikkert mulig å finne en annen elektriker som vil.

Om det blir krøkkete og trekke så finnes også prefix (rør med ferdigtrukket kabel) men litt av poenget med skjult anlegg er tross alt at det skal være mulig å trekke om senere. Det er vel endatil et krav, selv om det nok syndes ganske mye mot akkurat det kravet på rehab-jobber hvor man må være litt kreativ for å få lagt rørene uten å gjennomhulle vegger fullstendig.

Legg 20mm trekkrør (eller kanskje 25mm? - er nok hva Trondmeg mener med "store rør") så er det mye enklere å trekke om senere / trekke gjennom 6 kvadrat.

Er det åpent anelgg er det styggere med 6 kvadrat, men det er fortsatt ditt og ikke elektrikerens problem.
 

Heimdall

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.12.2009
Innlegg
1.514
Antall liker
568
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
15
Jeg har som sagt "FAT LMC" og denne er trukket i 20mm rør. Det går akkurat, dvs med litt svinger hadde det vært komplett umulig.
Men nå er jo denne kablen ganske tykk, 16mm.
Kursen er totalt 36 meter og måtte trekkes i flere omganger.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.060
Antall liker
7.909
Torget vurderinger
12
Større rør er avhengig av lengde, kompleksitet og ledningstype. Det kan bety 20, 25, 32, 40, 50 mm. Sannsynligvis kan 32 eller 40 være smart hvis man skal trekke kabel...,
 
R

Roysen

Gjest
Hei, Knut.

Sett elektrikeren din på plass og vis hvem som bestemmer. Det finnes andre på markedet som ikke ville hatt noen problemer med dette.

Personlig ville jeg ikke vært fornøyd med en standard 6 kvadrat heller.

Mvh
Roysen
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.378
Antall liker
102.343
Torget vurderinger
23
dandare skrev:
Jeg har nå mulighet til å få strukket 6 kvadrat kabel fra sikringsskapet til dedikert kurs for hi-fi'en. Eletrikeren min påstår (selvsagt) at standard 2,5 kvadrat vil være fullgodt og at det ikke har noen hensikt å trekke 6 kvadrat.
Nå er ikke denne eletrikeren noen hi-fi mann, og mine argumenter med at 6 kvadrat er bedre lydmessig fører nesten til at han anklager meg for at han ikke kan jobben sin.
Skal jeg da ta ekstra kostnad med å strekke 6 kvadrat (og samtidig overkjører eletriker faglig), eller er det godt nok med standard 2,5 kvadrat?
1. Jeg er selv utdannet elektromontør

2. 6 mm2. er forsåvidt interessant dersom du har VIRKELIGE effektslukere av noen forsterkere, da på mange hundre watt og/eller flere kl.A forsterkere som trekker mye strøm kontinuerlig...

3. Jeg personlig har tre stk. kurser 16A 2,5 mm2, gir bedre spredning av belastning ved påslag av flere kl.A forsterkere osv. - helt uaktuelt å balle med 6 mm2. Bedre og mer praktisk å ha flere kurser tilgjengelig.

4. Skulle du allikevel bestemme deg for 6 mm2 så er det ikke noe problem å koble seg NED i tverrsnitt ute ved forbruksstedet, slik at du kan benytte regulære stikkontakter. Belastningsevnen på 6 mm2 er vel (igjen avhengig av forsterkereffekt) ikke så interessant uansett - vi snakker 5.750 Watt - det er vel mer ledningsevne og eventuelt spenningsfall i kabelen du er engstelig for... som i mine erfaringer ikke er noe problem ved dedikerte kurser og 2,5 mm2.
 

jakr

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2004
Innlegg
756
Antall liker
111
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
1
Hei, 6 kvadrat installerer du om det er det du ønsker. Jeg fikk nettopp oppgradert strømnettet i hele huset, tror jeg har en 10 amp sikring tilbake, det er alt, resten er 15 amp. Når jeg først var i gang så fikk jeg lagt to separate kurser i 6kvadrat solid core med skjerm fra sikringsskapet til anlegget. Rutingen fra skap til anlegg var litt av en jobb for å si det mildt, stive som fy. La dem i skinner. Elektrikeren sa ikke et ord, bare smilte og koplet opp. Sikkert fordi han ikke basket med dem de fae.. 10 metrene fra skap til endepunkt :D Jeg er helt enig med forrige innlegg. Du trenger ikke allverden av kvadrat om du ikke har strømtrekk. Og slett ikke solid core. Det hadde jeg ikke gjort igjen om jeg hadde vist hva det innebar 8)

Men...har du tungt rørutstyr eller utstyr som trekker en del sttrøm på tomgang kan det være en ide..låter i alle fall totalt annerledes før og etter 6kvadratene kom inn.

jakr
 

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Innlegg
2.994
Antall liker
713
jakr skrev:
Hei, 6 kvadrat installerer du om det er det du ønsker. Jeg fikk nettopp oppgradert strømnettet i hele huset, tror jeg har en 10 amp sikring tilbake, det er alt, resten er 15 amp. Når jeg først var i gang så fikk jeg lagt to separate kurser i 6kvadrat solid core med skjerm fra sikringsskapet til anlegget. Rutingen fra skap til anlegg var litt av en jobb for å si det mildt, stive som fy. La dem i skinner. Elektrikeren sa ikke et ord, bare smilte og koplet opp. Sikkert fordi han ikke basket med dem de fae.. 10 metrene fra skap til endepunkt :D Jeg er helt enig med forrige innlegg. Du trenger ikke allverden av kvadrat om du ikke har strømtrekk. Og slett ikke solid core. Det hadde jeg ikke gjort igjen om jeg hadde vist hva det innebar 8)

Men...har du tungt rørutstyr eller utstyr som trekker en del sttrøm på tomgang kan det være en ide..låter i alle fall totalt annerledes før og etter 6kvadratene kom inn.jakr

Du burde lagt 240-kv., da hadde lyden vært bedre enn i virkligheten, eller hva med kobberskinner 10x50?

::)
 
N

nb

Gjest
Jeg vet ikke hvor mye kvadrat jeg har inn til huset, men overspenningsvernet på loftet er i alle fall på 3x100A så det er ganske sløye dimensjoner regner jeg med. Kanskje jeg skulle prøve å tjuvkoble anlegget på der?

Om målet er å ta den helt ut, så skjønner jeg forvåvidt ikke vitsen med å begrense seg til 6 kvadrat, med mindre det er det største som er tillatt brukt i spredenett i boliger. Det blir uansett kun et spørsmål om hvor sent man går drastisk ned på kvadratet siden strømkabelen ikke er så grov uansett og i alle fall ikke ledningene som går fra nettbrønnen til strømforsyningen.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.378
Antall liker
102.343
Torget vurderinger
23
Denne idiotdimensjoneringen på 230V siden er det reneste sprøyt. Det er ikke der krigen vinnes. Egne kurser, ja, flott, og det holder i massevis med 2,5 mm2 / 16A til det aller meste. Motstanden i en slik kabel er hele 0,00712 ohm/løpemeter..

En annen ting mange ikke vet/tenker på er at det faktisk er grenser for hvor stor forankoblet sikring du kan ha på elektrisk utstyr. Det er ikke bare å smelle en stakkars DAC inn på en 25 eller 35A kurs...

Som sagt, har du en forsterker som krever en egen kurs på 25A, og som er konstruert/godkjent for dette så er det sin sak. Men for 99% av de anleggene vi setter sammen er en egen 16A kurs absolutt godt nok.

Å trekke vanlig installasjonskabel for åpen forlagt montasje (typisk kabel her er PR) som har hel skjerm, kan ha sine sider i forhold til flertrådet PN lagt i vanlige elektrikerrør, ref. mindre innstrålt støy etc. men igjen så er det grenser for hva som virkelig er nødvendig av tverrsnitt.

Legg heller pengene på power supply/regenerering etc.
 
R

Roysen

Gjest
Min erfaring og soleklare anbefaling er ja takk begge deler - både overdimensjonert kvadrat, isolering på separat kurs og regenerering. Større kvadrat ga udiskutabel hørbar forbedring i mitt anlegg. Bedre dynamikk og lavere støygulv. Å bruke en DAC på en 25A eller 32A kurs som det nevnes her kan løses ved å sette en power conditioner mellom. Skal man opp på kurser over 16A bør man dog være oppmerksom på at standard vegguttak og nettstikk ikke lenger kan benyttes og at man da bør velge kontakter med rundstikk. Disse gir bedre større kontaktflate enn de flate komfyrkontaktene.

Mvh
Roysen
 

Dan Dare

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.11.2005
Innlegg
1.011
Antall liker
393
Sted
Egersund
Torget vurderinger
4
Takker for mye konstruktiv tilbakemelding her. Det er snakk om 3 seperate kurser, hver på 16 A, og strekklenge 7-10 meter.
Da er det 1 kurs til hvert effektrinn, McIntosh Mc2Kw, og 1 kurs til øvrig utstyr.
Jeg kommer sannsynligvis til å gå for 6 kvadrat men siden denne må trekkes i standard trekkerør er det muligens her eletrikeren har betenkeligheter med tanke på om det blir trangt og vanskelig å trekke kablene.
Ellers sier jo eletrikeren min nøyaktig det samme som Pengesluk er inne på, nemmelig at dette er overdimensjonering som ikke har noen som helst hensikt.

Men da kan man jo igjen spørre om det videre har noen hensikt å bruke betydilge beløp på dedikerte nettkabler og nettfilter/strømrenser når dette kobles på standard 2,5 kvadrat installasjonskabel?

For øvrig har jeg allerede trukket 6 kvadrat isolering på egen kurs.

mvh
Knut
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.378
Antall liker
102.343
Torget vurderinger
23
Dandare, det er absolutt INGEN TING feil med 2,5 mm2 kabel - den er beregnet for 3.680W KONTINUERLIG belastning uten vesentlig tap, dette er 230V og ikke lavspent, et eventuelt tap er så minimalt at det er uinteressant. Men for all del, ta gjerne kostnadene/trøbbelet med å legge 6 mm2, og dersom du har sveisetrafoer til forsterkere så er det jo greit uansett.

Men, gevinsten ved å legge f.eks. 2-3 dedikerte separate 2,5 mm2 / 16A kurser med skermet PR kontra å bare plugge seg på en standard 1,5 mm2 / 10A kurs - den genvinsten er reell, det vet vi. Men derfra til 6 mm2 kan diskuteres, og særlig dersom alt skal tas fra EN 6 mm2 kurs som alt.

Jeg bruker tre regeneratorer, som hver går på egen 2,5 mm2 separat kurs. Sånn til info. Her er det tyst & svart og mer dynamikk enn hva godt er.
 
R

Roysen

Gjest
Til info Dandare, når du var her og lyttet til Krell MRA, var de knyttet opp med 16 kvadrat helt fra trafoboks ute i vegen og hele veien til monoblokkene på hver sin 32A kurs. Det er en av de beste lydinvesteringer jeg har gjort pr krone.

Mvh
Roysen
 

prnesse

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.10.2005
Innlegg
1.526
Antall liker
321
Sted
Southwest
Torget vurderinger
2
Roysen skrev:
Til info Dandare, når du var her og lyttet til Krell MRA, var de knyttet opp med 16 kvadrat helt fra trafoboks ute i vegen og hele veien til monoblokkene på hver sin 32A kurs. Det er en av de beste lydinvesteringer jeg har gjort pr krone.

Mvh
Roysen
Hvor mange målere og abbonnement har du egentlig da i huset?
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.060
Antall liker
7.909
Torget vurderinger
12
Det holder med 1. Jeg oppfatter at Roysen har 16mm2 inntakskabel og benytter samme tverrsnitt på kursene videre. Foran utvendig skap er det gjerne 240mm2 aluminium, men slett ikke sikkert.
 

32bit

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.09.2003
Innlegg
1.234
Antall liker
306
Torget vurderinger
1
Kjør på med 6 kvadrat PR solid core. Overdimensjonering skader jo aldri. Spenningstapet vil jo uansett være mindre med 6 kvadrat. Overdimensjonering=Godlyd. Tror du vil angre om du ikke gjør dette. Du har jo denne investeringa i lang tid fremover. I forrige leilighet jeg hadde la jeg 4 kvadrat pn egen kurs til stereo. Ved siden av lå stuas egen 2.5 kvadrat kurs. Jeg merket god lydmessig forskjell på disse kursene....
 
M

MPT

Gjest
Har du muligheten for å bruke 6 kvadrat er ikke jeg i tvil om hva jeg ville gjort, det koster heller ikke så mye mer!
 
R

Roysen

Gjest
prnesse skrev:
Roysen skrev:
Til info Dandare, når du var her og lyttet til Krell MRA, var de knyttet opp med 16 kvadrat helt fra trafoboks ute i vegen og hele veien til monoblokkene på hver sin 32A kurs. Det er en av de beste lydinvesteringer jeg har gjort pr krone.

Mvh
Roysen
Hvor mange målere og abbonnement har du egentlig da i huset?
En abonnent og en måler.

Mvh
Roysen
 
R

Roysen

Gjest
Trondmeg skrev:
Det holder med 1. Jeg oppfatter at Roysen har 16mm2 inntakskabel og benytter samme tverrsnitt på kursene videre. Foran utvendig skap er det gjerne 240mm2 aluminium, men slett ikke sikkert.
Det er korrekt Trondmeg. Det er riktignok 16mm2/32A bare på kursene til forsterkere. Hver av de andre komponentene har 16A kurser med en kabel fra Oyaide mellom sikring og vegguttak som også er fra Oyaide.

Mvh
Roysen
 
Topp Bunn