Kabler til brokobling av EC AW100 DMB

ojansen

Medlem
Ble medlem
20.12.2005
Innlegg
10
Antall liker
0
Jeg har tenkt å kjøpe inn plugger og kabel for å lage kabler til brokobling av AW100DMB. Er det noen som har en god beskrivelse på hvordan dette skal gjøres?
Vet at jeg må lage en y kobling å skifte fase på den ene pluggen. Men er litt usikke på hvordan det hele skal gjøres.

Er det noen som har erfaringer med dette?
 

ojansen

Medlem
Ble medlem
20.12.2005
Innlegg
10
Antall liker
0
Jeg har tenkt å kjøre XLR kabel ut fra ec 4,7 og splitte den til to stk XLR plugger som går inn i aw100. Men jeg snur fasen på den ene pluggen.
Sa skal jeg vel kjøre høytalerkabelen på pluss på begge sider. Korekt?

Jeg bør vel ta ut kortsluttningspluggene som sitter i RCA pluggene på aw100?

Kan man brokoble alle AW forsterkerene, eller må det være en spesiel type?
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.147
Antall liker
4.301
Torget vurderinger
1
ojansen skrev:
Jeg har tenkt å kjøre XLR kabel ut fra ec 4,7 og splitte den til to stk XLR plugger som går inn i aw100. Men jeg snur fasen på den ene pluggen.
Sa skal jeg vel kjøre høytalerkabelen på pluss på begge sider. Korekt?
...
Det er det samme bare du husker hva som er hva.

I avsender enden kobler du to par-kabler i en XLR-kontak med «+/pluss» til pinne 2 og «-/minus» til pinne 3 jurd/skjerm til pinne 1. I mottaker enden kobler du like dan i den ene kabelen og bytter om på pinne 2 og 3 i den andre - merk den kabelenden hvor du har byttet om.

...
Jeg bør vel ta ut kortsluttningspluggene som sitter i RCA pluggene på aw100?
...
Dersom denne skal ut når du bruker XLR, så skal den ut.

...
Kan man brokoble alle AW forsterkerene, eller må det være en spesiel type?
«Alle» forsterkere som har en utgang med en fase mot jord/null kan brokobles (dvs hvor minusterminalen (vanligvis) ut av forsterken er signaljord/nullpunktet i strømforsyningen), men det er ikke alle som er like egnet. Dersom forsterkeren har en anbefalt minimumslast (f.eks. 4 ohm) dobbles denne ved brokobling (dvs f.eks. 2x4 ohm = 8 ohm). Forsterker som har to faser ut, dvs de er allerede brokoblet (har «balansert» utgang), kan ikke brokobles «en gang til», f.eks Nemo og des like(?).

Du bør med andre ord være forsiktig dersom du f.eks. har HT som har 4 ohm nominell last, da bør forsterkeren før brokobling vær komfortabel i 2 ohm og helst også i lavere last.

mvh
KJ
 

Lexluthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
519
Antall liker
51
Torget vurderinger
2
Dette fungerer på ML:

Do not attempt to operate your amplifier in a bridged mode
without first strapping the black output terminals together.
Failure to establish a common ground reference between the
two channels can damage your amplifier by forcing
significant currents to flow where they do not belong!

ojansen skrev:
Jeg har tenkt å kjøpe inn plugger og kabel for å lage kabler til brokobling av AW100DMB. Er det noen som har en god beskrivelse på hvordan dette skal gjøres?
Vet at jeg må lage en y kobling å skifte fase på den ene pluggen. Men er litt usikke på hvordan det hele skal gjøres.

Er det noen som har erfaringer med dette?
 

Vedlegg

ojansen

Medlem
Ble medlem
20.12.2005
Innlegg
10
Antall liker
0
Da er det bare en ting jeg ikke er med på.
På bildet er det vist at jord ikke skal være med på den inverterte XLR kontakten. Kan dette stemme?
 

Lexluthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
519
Antall liker
51
Torget vurderinger
2
Jeg antar at det er for å bryte eventuelle jordsløyfer ved balansert drift. Her er koblingen ved ubalansert kilde:



ojansen skrev:
Da er det bare en ting jeg ikke er med på.
På bildet er det vist at jord ikke skal være med på den inverterte XLR kontakten. Kan dette stemme?
 

Vedlegg

Millmaker

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.09.2009
Innlegg
256
Antall liker
10
Torget vurderinger
1
Er det noen som har koblingsskjema til Viablue XLR plugger?

Har endel av de hjemme nå, og inni de er det 4 tilkoblingspunkter.....

1-2 og 3 er de merket, men så er det en 4de som ikke er merket. Noen som vet hva den er til?

Dessuten er det 2 lag med skjerming inni kabelen jeg skal bruke, en Viablue NF S1. Skal de bare snurpes sammen og kobles på 3?
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.147
Antall liker
4.301
Torget vurderinger
1
Millmaker skrev:
Er det noen som har koblingsskjema til Viablue XLR plugger?

Har endel av de hjemme nå, og inni de er det 4 tilkoblingspunkter.....

1-2 og 3 er de merket, men så er det en 4de som ikke er merket. Noen som vet hva den er til?

Dessuten er det 2 lag med skjerming inni kabelen jeg skal bruke, en Viablue NF S1. Skal de bare snurpes sammen og kobles på 3?
Den 4 tilkoblingen på 3-pins XLR-kontakter (med metallhylse) er vanligvis en «chassis» tilkobling. Det er ikke alle chassiskontakter som bruker den. I chassiskontakter hvor den brukes er det ofte en sammenkobling av chassis og signaljord, men praksis varierer en god del. I utgangspunktet er det ikke nødvendig og burke chassistilkoblingen i XLR-kontaktene, men du kan god eksperiemntere litt.

Er de to lagene med skjerm isolerte fra hverandre? Er det evt en skjermstrømpe + aluminiumsfolie? Dersom de er uisolerte og det er strømpe + alu.folie så er det greiest å kun lodde fast strømpen (alu.folie er noe herk å lodde).

Dersom skjermene er isolerte fra hverandre, kan du evt eksperimentere med å koble dem til hver sin ende av kabeluren, dvs ikke gjennomgående signaljord/skjerm.

mvh
KJ
 

Millmaker

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.09.2009
Innlegg
256
Antall liker
10
Torget vurderinger
1
Det er en slik kabel:



Har fått svar fra Viablue ang dette, så nå er det greit.

Rød på 3
Sort på 2
Skjermen tvinnes sammen og kobles på 1

Den 4de tilkoblingen i pluggene skal ike brukes, det er ingen kontakt som de sa.

Fikk bilder av de også:





 

magpal

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.11.2008
Innlegg
165
Antall liker
6
Torget vurderinger
1
Millmaker skrev:
1-2 og 3 er de merket, men så er det en 4de som ikke er merket. Noen som vet hva den er til?
Den 4de brukes til å koble skjerm sammen med chassiset på pluggen.
 
Topp Bunn