K
Kaare G. Opsahl
Gjest
ledningene har vel strengt tatt oppgaven med å bære signalet fra forsterker til høytaler. Det har vel ikke EQ. Har jeg gått glipp av noe?
Jeg som trodde rever hadde bra hørsel. Så feil kan en ta. ;DVoff skrev:Trond_B skrev:Er ikke mitt problem at dere ikke prioriterer best mulig lyd (uten å bruke en formue på kabler). Vil bare nevne BM The Giant og Whistler Coanda som begge er billigeog ett kupp til prisen. ;D
Jeg har BM kabler. Riktignok Revelation som er enda "billigere". Den "låter" some hvilken som helst annen ledningsstump.... ;D
Jeg antar at du velger å krone deg selv til konge av den etterettelige haugenR.Solhaug skrev:Ludo skrev:Solid core flatt sølv - funker finfint, faktisk mye bedre enn solid core grøftekabel... og JA - jeg har testet beggeVilhelmW skrev:Etter uttalelsene her på tråden, forundrer det meg at ikke samtlige bruker solid core kabler...
;D![]()
Noen av oss er etterettelige.. :
Mvh. RS
Det gjør også berg og dalbane frekvensrespons, decay på 400-700ms og fasefeil.marsboer skrev:Men EQ går etter min erfaring ut over oppløsning og naturlighet også..
Når folk sier de hører forskjell på ledninger har det to mulige årsaker:65finger skrev:ledningene har vel strengt tatt oppgaven med å bære signalet fra forsterker til høytaler. Det har vel ikke EQ. Har jeg gått glipp av noe?
Haifailedninger er også, i motsetning til ikke-Haifailedninger innehaver av verdiene X, Y og Z som ingen vet hva er. En av de (men ingen vet om det er X, Y eller Z) er ofte, men ikke alltid, prislappen. Ønskede verdier av X, Y og Z er også mulig å oppnå helt uavhengig av materiale, form, farge, dimensjon, lengde, samt at de ikke har noe med L, R eller C å gjøre. Samt at alle produsenter har funnet sin helt unike måte å optimere X, Y og Z på. Og det er også slik at tidligere optimale verdier av X, Y og Z viser seg ikke å være optimale når det kommer et nytt produkt med enda mer optimale verdier av X, Y og Z.Valentino skrev:2) Kablenes verdier R, L og C er så ulike at det er hørbart i oppsettet.
Manipulering av R, L og C er også kjent som EQ.
Nei. Jeg foretrekker at rommet jobber bra med høyttalerne. Kabler gjør så lite med lyden for min del at det ikke er av avgjørende betydning, med ett unntak, og det er at enkelte kabler gjør ting merkbart verre! Men jeg har enda ikke hatt noen a-ha opplevelse med kabler, men hatt et par negative erfaringer med et par høyttalerkabler.Valentino skrev:Du mener at du foretrekker RLC-EQ framfor regnekraft-EQ?
En mulig tredje årsak kan være forskjellig terminering med små/dårlige kontaktpunkter som resultat. Etter min erfaring påvirker det lyden mer enn forskjellige kabeltyper gjør.Valentino skrev:Når folk sier de hører forskjell på ledninger har det to mulige årsaker:65finger skrev:ledningene har vel strengt tatt oppgaven med å bære signalet fra forsterker til høytaler. Det har vel ikke EQ. Har jeg gått glipp av noe?
1) Det er innbilning.
2) Kablenes verdier R, L og C er så ulike at det er hørbart i oppsettet.
Manipulering av R, L og C er også kjent som EQ.
Etter Valentinos oppfattning. Eller har du blitt fasit?Valentino skrev:Når folk sier de hører forskjell på ledninger har det to mulige årsaker:65finger skrev:ledningene har vel strengt tatt oppgaven med å bære signalet fra forsterker til høytaler. Det har vel ikke EQ. Har jeg gått glipp av noe?
1) Det er innbilning.
2) Kablenes verdier R, L og C er så ulike at det er hørbart i oppsettet.
Hvorfor det?marsboer skrev:Forøvrig er digital EQ definitivt ikke en gratis lunsj! All påvirkning selv i det digitale området vil gi målbare bieffekter på signalet utover selve EQ-effekten.
Jeg visste ikke at dette var en krig?Triste greier, det virker som om kabelignorantene har vunnet krigen, omtrent ingen tar til motmele.
Innbillning? I noen tilfeller ja, absolutt ikke i alle tilfeller.lark skrev:Er det noen her som totalt avskriver innbilning som årsak til hørbar forskjell på kabler? Rekk i såfall opp hånden!
Se om du ikke kan få hørt noen av anleggene Snickers-is har rattet med lydkorreksjon. Da tror jeg du vil få en annen oppfatning.marsboer skrev:Men EQ går etter min erfaring ut over oppløsning og naturlighet også..
Det er vel slik blant noen at med en billig kabel så lurer usikkerheten i bakgrunnen: "Er dette bra nok når det koster så lite?" Med en dyr kabel er denne usikkerheten borte, og tilfredsheten råder. (I allefall for en stund ;D )slowmotion skrev:Jeg visste ikke at dette var en krig?Triste greier, det virker som om kabelignorantene har vunnet krigen, omtrent ingen tar til motmele.
Men ville det ikke vært fint om kabler av grei kvalitet var godt nok,
og man kunne lagt de 10000 - 50000 kroner på bedre høyttalere i stedet?
Eller er det slik at noen liker å hive kronene ut av vinduet?
![]()
Det hersker vel ingen uenighet her på HFS om at det kan være hørbar forskjell på kabler ?BT skrev:Selv kabelskeptikernes far, Ivar Løkken, mente at det var hørbare forskjell på kabler.
Da følger du dårlig med i kabelhjørnet ;Dslowmotion skrev:Triste greier, det virker som om kabelignorantene har vunnet krigen, omtrent ingen tar til motmele.Jeg visste ikke at dette var en krig?
Stridens kjerne, hva er "grei kvalitet"?Men ville det ikke vært fint om kabler av grei kvalitet var godt nok,
Krever vel at alt kjøpes samtidig, de fleste kjøper vel kabler etterhvert og da er det litt sent å legge noe mer i høyttalerne. Om man ikke vil modifisere da, og samtidig drepe bruktverdi (i beste fall snevre inn markedet kraftig). I hvertfall hvis vi tenker rundt 10k, nærmer vi oss 50k (som i en stor del av anleggene er en betydelig andel) er det nok bedre muligheter for å selge eksisterende ht, legg til 50k og kjøpe nye (nye brukte). Men bruker de med ht prisklasse 50-100k 50k på kabler? Neppe, i hvert fall ikke mange.og man kunne lagt de 10000 - 50000 kroner på bedre høyttalere i stedet?
Kabelskeptikerne kan kanskje deles i to leire:BT skrev:Selv kabelskeptikernes far, Ivar Løkken, mente at det var hørbare forskjell på kabler.
Høyttalere er bare såå 1990.VilhelmW skrev:PS: Til "ikke-kabel-fantastene": Kjører dere trådløse løsninger mellom ko, mputerneklemboksene og høyttalerne..eller kanskje det ikke brukes høyttalere heller??
Du glemtetotte skrev:Kabelskeptikerne kan kanskje deles i to leire:BT skrev:Selv kabelskeptikernes far, Ivar Løkken, mente at det var hørbare forskjell på kabler.
1. De som mener at det er stor forskjell på bra og dårlig, men at dette korrelerer dårlig med dyrt og billig.
2. De som mener at kabelforskjellene er så beskjedne i forhold til kostnadene at det er helt uintereassant å legge mye penger og fokus på ledningene.
Alle enige?
Rådende vitenskap er etter min oppfattning et bedre begrep. Etablert virker å være så endeligValentino skrev:(2) er etablert vitenskap, ikke Valentino.
Jeg synes etablert vitenskap er fint å holde seg til også når det gjelder kabler.
Joda, men gruppe 3 er vel ikke skeptikere?slowmotion skrev:Du glemtetotte skrev:Kabelskeptikerne kan kanskje deles i to leire:BT skrev:Selv kabelskeptikernes far, Ivar Løkken, mente at det var hørbare forskjell på kabler.
1. De som mener at det er stor forskjell på bra og dårlig, men at dette korrelerer dårlig med dyrt og billig.
2. De som mener at kabelforskjellene er så beskjedne i forhold til kostnadene at det er helt uintereassant å legge mye penger og fokus på ledningene.
Alle enige?
3. De som mener at de dyreste kablene er best, som beskrevet i den derre norske hifiblekka.
Selv ligger jeg godt i gruppe 2.
![]()
Det har du jammen rett i. Jeg må lese nøyere.totte skrev:Joda, men gruppe 3 er vel ikke skeptikere?slowmotion skrev:Du glemtetotte skrev:Kabelskeptikerne kan kanskje deles i to leire:BT skrev:Selv kabelskeptikernes far, Ivar Løkken, mente at det var hørbare forskjell på kabler.
Alle enige?
3. De som mener at de dyreste kablene er best, som beskrevet i den derre norske hifiblekka.
Selv ligger jeg godt i gruppe 2.
![]()
Sant nok. Vitenskap er å skaffe ny kunnskap. Men jeg holder ikke pusten mens jeg venter på X (, Y og Z).65finger skrev:Rådende vitenskap er etter min oppfattning et bedre begrep. Etablert virker å være så endeligValentino skrev:(2) er etablert vitenskap, ikke Valentino.
Jeg synes etablert vitenskap er fint å holde seg til også når det gjelder kabler.
X=PValentino skrev:Hva er faktor X, RS?
Er det noen som har gjennomført kvalifisert forskning på Audiokabler? tenker ikke på produsenteneValentino skrev:Sant nok. Vitenskap er å skaffe ny kunnskap. Men jeg holder ikke pusten mens jeg venter på X (, Y og Z).65finger skrev:Rådende vitenskap er etter min oppfattning et bedre begrep. Etablert virker å være så endeligValentino skrev:(2) er etablert vitenskap, ikke Valentino.
Jeg tviler meget sterkt. Tviler ikke på at Snickers, eller en annen ekspert, kan få frem en meget god klangbalanse med bra detaljering og god innsikt i lyden. Men den REELLE oppløsningen, dvs ikke oppløsningen i form av litt økt nivå i diskant eller litt ryddigere bass, får man etter min erfaring aldri igjen etter å ha maltraktert signalet gjennom en EQ/DSP/DRC prosess.orso skrev:Se om du ikke kan få hørt noen av anleggene Snickers-is har rattet med lydkorreksjon. Da tror jeg du vil få en annen oppfatning.marsboer skrev:Men EQ går etter min erfaring ut over oppløsning og naturlighet også..
Det er neppe noe å forske på, det er litt av problemet. Vanskelig å forholde seg til noe som ikke er parametriserbart. Men ethvert noenlunde akademisk prosjekt ville garantert begynt med å verifisere at noen faktisk klarer å høre disse forksjellene det snakkes om (og som ikke er greit forklarbare med standard elektroteori), så lenge det ikke er ut til å skje, så er det ikke så mye å ta tak i.65finger skrev:Er det noen som har gjennomført kvalifisert forskning på Audiokabler? tenker ikke på produsentene
Dette kan sammenlignes med å ta et bilde av en blomst med 100ASA film på 100 meters hold med normalobjektiv for så å forstørre den opp i 1:1 etterpå. Hadde du derimot fotografert med 10,000 * så stor korntetthet ville resultatet blitt som om du fotograferte på 1 meters hold med 100 ASA, hvilket ville gitt et på alle måter skarpt bilde. Kapasiteten til en PC til 2490,- kroner er mer enn nok til å legge på masse headroom som gjør at man beholder oppløseligheten selv med tung eq og volumregulering - i prinsippet.Anonym skrev:Her er hva jeg har gjort for å detektere tap av oppløsning.
Jeg henter digitalt signal ut fra pc til dac, dersom jeg justerer volumet kraftig ned på pc'en og justerer det tilsvarende opp analogt etter dac er det enkelt å høre tap av oppløsning.
Hvordan vurderer du det å være i praksis?totte skrev:Dette kan sammenlignes med å ta et bilde av en blomst med 100ASA film på 100 meters hold med normalobjektiv for så å forstørre den opp i 1:1 etterpå. Hadde du derimot fotografert med 10,000 * så stor korntetthet ville resultatet blitt som om du fotograferte på 1 meters hold med 100 ASA, hvilket ville gitt et på alle måter skarpt bilde. Kapasiteten til en PC til 2490,- kroner er mer enn nok til å legge på masse headroom som gjør at man beholder oppløseligheten selv med tung eq og volumregulering - i prinsippet.Anonym skrev:Her er hva jeg har gjort for å detektere tap av oppløsning.
Jeg henter digitalt signal ut fra pc til dac, dersom jeg justerer volumet kraftig ned på pc'en og justerer det tilsvarende opp analogt etter dac er det enkelt å høre tap av oppløsning.