Kabler bortkasta tid?

L

lark

Gjest
HCS skrev:
Forsvarer jeg noe som helst ? Synd du ikke har evne og forståelse av at andre kanskje ser andre løsninger enn solidcore som det optimale. Det handler også om respekt, om du skjønner det konseptet... :p. Uansett, jeg er glad på dine vegne at du har funnet DIN løsning og at dette funker for deg.
En debattdeltagers bruk av smileys ( spesiellt disse: ::) :p ) er ofte veldig avslørende ;)

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.286
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
lark skrev:
HCS skrev:
Forsvarer jeg noe som helst ? Synd du ikke har evne og forståelse av at andre kanskje ser andre løsninger enn solidcore som det optimale. Det handler også om respekt, om du skjønner det konseptet... :p. Uansett, jeg er glad på dine vegne at du har funnet DIN løsning og at dette funker for deg.
En debattdeltagers bruk av smileys ( spesiellt disse: ::) :p ) er ofte veldig avslørende ;)
...ser mer på hva folk skriver jeg...Tolkninger overlater jeg til kvinnfolk og dets like...

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
nb skrev:
BT skrev:
Hva er båndbredde?
Et mål på frekvensomfang. For Audio regnes den gjerne som ca 20Hz til ca 20khz som er et ganske smalt bånd regnet i antall Herz, men det dekker ca 10 oktaver. Og uansett hvor mange Mhz som kan sendes gjennom en slik med så og så lite avrulling så økes ikke den totale båndbredden til systemet siden følgelig alle andre ledninger har lavere båndbredde. Samt at kilematerialet ikke innholder slike høye frekvenser (i alle fall ikke med noe meningsfullt), diskantelementene ikke er i stand til å gjengi det og lytteren ikke er i stand til å høre det.

En synthesizer der det spilles på en og en tangent kan følgelig ha større båndbredde enn et 100-manns symfoniorkester, ett kor på 200 personer og 20 solister som fremfører en Opera av Wagner.

Se f.eks her
http://en.wikipedia.org/wiki/Bandwidth_(signal_processing)

Båndbredde kan også referere til mengde data som kan dyttes gjennom på en gitt tid (f.eks når man oppgir kapasiteten til en internettlinje). Men det blir noe annet, og siden Nordost-Leif snakket om Megahertz og slikt, så snakker han om den første betydnignen av ordet som altså ikke har noe med hvor meget der sker i musiken å gjøre.
Det virker som enkelte legger noe annet enn dette i det begrepet, ja. Det var derfor jeg spurte.

N

nb

Gjest
BT skrev:
Det virker som enkelte legger noe annet enn dette i det begrepet, ja. Det var derfor jeg spurte.
Jepp, Nordost-Leif bruker det i den tekniske betydningen og mener at den resulterer i noe annet (når det skjer meget i musikken). De to har ingen ting med hverandre å gjøre.

56fwb

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.05.2007
Antall liker
137
Sted
Volda
lark skrev:
56fwb skrev:
lark skrev:
HCS skrev:
Og ja, solidcore er sikkert det beste i DITT oppsett. Mens hos andre er det kanskje andre kabler som gjør en bedre jobb, du kan vel se den ?
Vanlig argument for å forsvare store utlegg på kabler. Det er igrunnen litt trist med de som har skaffet  seg anlegg som må ha kabler til titusenvis av kroner for å låte skikkelig :'( :'(
jfr rød utheving - Det motsatte kan vel også hevdes lark.... ;) :)
Og dermed kom påstanden om at anlegget ikke er godt nok. Også mye brukt argumentasjon i kabeldebatter ;D
Edit lark.. :)
En liten misforståelse ute og går her...?
Jeg har vel ikke nemnt noe om dårleg anlegg, ei heller tenkt den tanken...
Altså:
En kjøper seg dyre og tildels drittdyre komponenter som:
Cd-spiller, HT, forsterker(e) og så binder en dette sammen med  (meeget) billige kabler...
Hvor er logikken..?
Kabler er å anse som like viktige komponenter som det som er av komponenter elles i kjeden.
Ingen har vel problem å se/forstå at en vesentlig billigere (dårlegere??) forsterker, Cd-spiller el HT, vil vere en begrensing for de andre komponentene i kjeden og dermed vil vere et Herkje :) for godlyden....

mvh :)

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
lark skrev:
rolfozzy skrev:
Ikke så alvorlig ment, lark. Vi bruker vel samme type kabler.

Og det er godt nok her.
Jeg føler meg igrunnen mer som forfekter av den for mange ubehagelige sannhet, fremfor å være misjonær. Å pirke borti kabelmyten kan på mange måter sidestilles med å slakte hellige kyr i India eller å spotte Koranen.
Hva er denne ubehagelige sannheten du driver og forfekter? Jeg fant ikke den.

N

nb

Gjest
56fwb skrev:
En kjøper seg dyre og tildels drittdyre komponenter som:
Cd-spiller, HT, forsterker(e) og så binder en dette sammen med (meeget) billige kabler...
Hvor er logikken..?
Kabler er å anse som like viktige komponenter som det som er av komponenter elles i kjeden.
Ingen har vel problem å se/forstå at en vesentlig billigere (dårlegere??) forsterker, Cd-spiller el HT, vil vere en begrensing for de andre komponentene i kjeden og dermed vil vere et Herkje :) for godlyden....
Logikken ligger delvis i at alle andre singalledere i den (dyre) kjeden knapt er ofret en kalori. Inne i komponentene brukes det garantert i 99% av tilfellene helt standard vare, og ganske mange meter av den om man regner med delefiltrene i høyttalerene. Hadde man byttet om alt av internkabling og spoler hadde det i det minste vært en viss konsistens i tilnærmingen, men det har jeg ikke inntrykk av at det er så mange som gjør.

Det finnes ellers et par fiffige eksempler på at en billig komponent ikke er til noe hinder så lenge man ikke vet at den er billig.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
nb skrev:
Logikken ligger delvis i at alle andre singalledere i den (dyre) kjeden knapt er ofret en kalori. Inne i komponentene brukes det garantert i 99% av tilfellene helt standard vare, og ganske mange meter av den om man regner med delefiltrene i høyttalerene. Hadde man byttet om alt av internkabling og spoler hadde det i det minste vært en viss konsistens i tilnærmingen, men det har jeg ikke inntrykk av at det er så mange som gjør.
Nettopp dette at strømmen uansett skal gjennom metervis med ordinært kobber tyder på at i den grad non-Kåre kabler gjør noe hørbart med lyden er det gjennom at de legger noe til eller trekker noe fra. At mange meter standard vare skal slippe signalet nogenlunde udegradert gjennom komponentene, mens 1 meter 6mm2 kobber til slutt ødelegger er det vanskelig å tro på. Eller kan det være at eksotiske kabler er flettet og skjermet så genialt at man slipper støyproblemer som ellers er veldig problematiske?

L

lark

Gjest
BT skrev:
lark skrev:
rolfozzy skrev:

Og det er godt nok her.
Jeg føler meg igrunnen mer som forfekter av den for mange ubehagelige sannhet, fremfor å være misjonær. Å pirke borti kabelmyten kan på mange måter sidestilles med å slakte hellige kyr i India eller å spotte Koranen.
At dyre kabler er penger rett i dass ;)

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
lark skrev:
BT skrev:
lark skrev:
rolfozzy skrev:

Og det er godt nok her.

Nå foretrekker jeg å legge kabel i dass for min del. ;D
Driting er sterkt undervurdert..........

Se på svaret mitt som en generell høyning av nivået i de kabeltrådene her.
Den underavdelinga som forsurer HFS mest sammen med OT til tider.

Hep!

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
lark skrev:
BT skrev:
lark skrev:
rolfozzy skrev:

Og det er godt nok her.
Penger rett i dass får man vel ikke noe igjen for på brukbørsen?

N

nb

Gjest
BT skrev:
Mange smarte folk kjøpte også aksjer i Lehman Brothers helt til de plutselig viste seg å være verdt null ;)

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.282
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
lark skrev:
56fwb skrev:
lark skrev:
HCS skrev:
Og ja, solidcore er sikkert det beste i DITT oppsett. Mens hos andre er det kanskje andre kabler som gjør en bedre jobb, du kan vel se den ?
Vanlig argument for å forsvare store utlegg på kabler. Det er igrunnen litt trist med de som har skaffet seg anlegg som må ha kabler til titusenvis av kroner for å låte skikkelig :'( :'(
jfr rød utheving - Det motsatte kan vel også hevdes lark.... ;) :)
Og dermed kom påstanden om at anlegget ikke er godt nok. Også mye brukt argumentasjon i kabeldebatter ;D
Jeg tror ikke alltid det er anlegget som har skylda for slike ting - det må også etpar ører og en hjerne til ;D

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
nb skrev:
BT skrev:
Mange smarte folk kjøpte også aksjer i Lehman Brothers helt til de plutselig viste seg å være verdt null ;)
Hvis de var smarte var dette en del av en investering med god spredning i risikoen, så de tålte dette tapet.

Topp Bunn