Kabinett til Hypex UcD400 x 2 - erfarne fjellfolk søkes...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • C

    Cyber

    Gjest
    okei. bare pessante seriene som har ut kuttet for IEC og sikringsholder da sikkert.
    ja disse qusi kjøleribbene holder i massevis de. du kan godt bruke litt pasta mellom ja.
    Ok. Dere bruker bare en jernsag til å lage hull til IEC?

    Merker at det å begynne med DIY gjør at jeg får voldsomt mange verktøybehov. :)
     
    A

    audiosan

    Gjest
    hunn og hann kontakt:) støpselet skal være hankontakt. pluggen skal være hunnkontakt.
    til å skjære ut for IEC bruker jeg 10mm bor og stikksag.
     

    ArildD

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2008
    Innlegg
    1.369
    Antall liker
    740
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    22
    Hei. !

    Det kabinettet du kjøpte..
    Lurer på dette da jeg er nysgjerrig på kvalitets feelingen av kabinett, samt leveringstiden.

    Har "lurt" av HEL hans 2 andre ucd400. :)
    Er dog usikker på hvilket kabinett jeg skal gå for.
    AD

    Vel, lite input så jeg har bestilt et med sort front fra Modshop i full bredde og 2U høyt. Får begynne å studere hvordan alt skal mekkes sammen. :)

    Jeg har forstått det slik at det bør være nok kjøling å skru selve effektmoduelen i sideveggene?
     
    Sist redigert:
    C

    Cyber

    Gjest
    Hei. !

    Det kabinettet du kjøpte..
    Lurer på dette da jeg er nysgjerrig på kvalitets feelingen av kabinett, samt leveringstiden.

    Har "lurt" av HEL hans 2 andre ucd400. :)
    Er dog usikker på hvilket kabinett jeg skal gå for.
    AD

    Vel, lite input så jeg har bestilt et med sort front fra Modshop i full bredde og 2U høyt. Får begynne å studere hvordan alt skal mekkes sammen. :)

    Jeg har forstått det slik at det bør være nok kjøling å skru selve effektmoduelen i sideveggene?
    Kvaliteten er veldig bra, har ikke begynt å bygge enda, men nok av plass og flott tykkelse på frontplaten. Skal prøve å få bygget det i løpet av neste uke. Veldig kjekt å kunne skru modulene rett i sidene.
     

    ArildD

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2008
    Innlegg
    1.369
    Antall liker
    740
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    22
    Takk, får håpe de er raske.
    går for denne jeg.. Galaxy Maggiorato GX288 230 x 280 mm.
    AD
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    To dager tok det sist jeg bestilte fra modshop. Litt raskere en gangen før, for da tok det tre....
     

    ArildD

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2008
    Innlegg
    1.369
    Antall liker
    740
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    22
    Snasent :)
    Kanskje ferdig samtidlig som cyber jeg da;-)
    Ba om forhånds borret bakplate. Men det er sikkert forhånds produsert.
    Ad


    To dager tok det sist jeg bestilte fra modshop. Litt raskere en gangen før, for da tok det tre....
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Vel, da er jeg i gang. 2 stk. SMPS er på plass, noen stygge hull er borret til UcD-modulene (godt de ikke er synlige forfra), litt kabler er stukket i og jeg føler jeg har layouten "foran meg". UcD-modulene ble litt nær SMPS, men allikevel 5 cm unna og det er nok mer enn mange andre på nettet har utifra hva jeg ser.



    Dog skjønte ikke et trett hode helt hva plugg "J5" er for noe. En tynn plastikk-sak med mange tynne ledere. Jeg ser ikke noen på nettet som bruker den, men hva er det?

    WP_20131017_005.jpg
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.717
    Antall liker
    3.863
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Sist redigert:
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    neutrik-powercon.jpg


    Hvis du gjør det fra begynnelsen, Neutrik Powercon: Kompakt låsbar plugg. Holder lederne tett sammen, så magnetfeltet rundt pluggen blir minimalt (ja, denslags har betydning i nærheten av signalkabler). Rundt hull til og med..
     
    Sist redigert av en moderator:
    C

    Cyber

    Gjest
    Ok, så hvis jeg bare skal slå den av og på med strøm, ingen dioder og fiksfakseri og kjøre strøm i modulene og så ut igjen så kan jeg se bort fra den pluggen og lederne?
     

    McLaren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.911
    Antall liker
    273
    Torget vurderinger
    11
    Bore inn hull, deretter montere emc pg nippel og bruke skikkelig nettkabel. Da hoppenman over ett kontaktledd. Det hadde nok jeg gjort.

    McLaren
     

    Morten Vinje

    Fersking
    Ble medlem
    19.09.2013
    Innlegg
    4
    Antall liker
    0
    Hei!
    Jeg har bestilt og mottatt 2st NCore og 2stk strømforsyninger for å bygge et Dual Mono-par. Foreløpig skal de inn i et midlertidig 19"-kabinett, så i løpet av vinteren er planen å lage to kabinetter fra scratch. Siden jeg er så heldig å ha CNC-fres egnet til formålet og under Det Store Ryddeprosjektet 2013(tm) fant en stor, 12mm tykk aluminiumsplate i automatkvalitet, er materialvalget gitt. Poster bilder og kommentarer når ting begynner å nærme seg ferdig.

    Men før jeg er så langt, og før jeg kan formgi kabinettene ferdig, må jeg bestemme meg for;

    - Strømbryter. Denne skal sitte i front, være god, blank & lekker, og helst ha markeringslys innebygget. LED-fargen skal helst være rød, men jeg modder den selv, om nødvendig. I verste fall bygger jeg en belyst trykknapp selv, og lar den trykke på selve bryteren som dermed plasseres inne i kabinettet - da spiller det ingen rolle hvordan den ser ut.
    - Høyttalerterminaler. GOD kvalitet, og helst godt utseende(!)
    - XLR-terminaler. GOD kvalitet!
    - Strømkontakt. GOD kvalitet. Det finnes ulike typer, har jeg forstått - har sett bilder av en blå en jeg ikke husker navnet på.

    Håper noen kan hjelpe meg med dette, og kanskje peke meg i retningen av en One-Stop-Shop


    mvh,
    Morten

    Edit: Da fant jeg ut hva strømkontakten heter, litt lenger opp i tråden; Neutrik!
     
    Sist redigert:

    Morten Vinje

    Fersking
    Ble medlem
    19.09.2013
    Innlegg
    4
    Antall liker
    0
    Takk,
    det er gode tips å ta med seg. Jeg skal ha bryteren på orkesterplass på monoblokkenes frontpanel, så de en del av designet. De kan plasseres på innsiden selvfølgelig, og aktiveres av en knapp integrert i frontpanelet om jeg ikke finner en som passer godt med det jeg har tenkt meg. Men da må det også være enn trykkbryter.

    Det er designet som har fokus - innmaten er jo allerede veldig bra, så får jeg heller dulle med de synlige detaljene :)
     
    A

    audiosan

    Gjest
    Jeg kjøpte slike: https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?item=35-031-56&toc=20331
    Vær varsom med brytere fra Clas etc: Jeg begynte med det, men måtte gi opp, da jeg fikk "kontaktsveising" ved påslag, og fjæringssystemet var ikke sterkt nok til å bryte kontakten. Marquardt-bryterne funker som bare det.

    B
    sveising forekommer kun med store strømmer. dvs. uten softstart. og da SKAL en korrekt kondensator være på plass i parallell med bryteren.
    jeg har brukt brytere fra clas i over 5 år nå. i alle komponenter, bla. klasse A forsterkere. og har ALDRI hadd et problemer med en eneste en:)
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.717
    Antall liker
    3.863
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Dette var 2 stk SMPS600, som jo har innebygd softstart. Jeg syntes det var merkelig, men fenomenet var der.

    B
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Da sitter jeg her med loddebolten og prøver å tenke ut hvordan XLR-signalet skal loddes. Har endt opp med skjerm i 1, pluss-signal i 2 og minus-signal i 3.

    På ledningen fra Dynabel er det en fjerde leder, en tynn sak. Er dette noe jeg må ha? Det står "Stanby, bryter." Ledningen sitter i samme plugg som signal inn på 400UcD-modulen.

    Hypex Tilkoblingsledning (Produktdetaljer) [dynaBel AS]
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.696
    Torget vurderinger
    10
    Spennende, men du er ikke særlig gavmild med fotos Cyber :rolleyes:
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Spennende, men du er ikke særlig gavmild med fotos Cyber :rolleyes:
    Som jeg sa til elektrikeren jeg fikk inn på lodding av strømmen: Det funker, men finishen er ikke mer enn 92%. Ble litt lange kabler osv... men har lært mye til neste gang.

    EDIT: Ok, utenfra er den 99%, men men. Lite å se på - er en stor, sort boks som lager bass.
     
    Sist redigert av en moderator:

    ArildD

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2008
    Innlegg
    1.369
    Antall liker
    740
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    22
    Nå er cyber mer gentleman en hva jeg er.
    Så jeg kan legge ut bilde av mitt prosjekt i stedet...

    Ikke bestemt meg for alle løsninger enda. Også usikker på om jeg skal bruke håndtak i front.
    Også planer om spesiell led belysning :)
    20131028_152102.jpg
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Ser bra ut, kobberplater og greier. Ganske lite kabinett du har? Mine forsvant nesten i mitt... :)
     

    ArildD

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2008
    Innlegg
    1.369
    Antall liker
    740
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    22
    Ser bra ut, kobberplater og greier. Ganske lite kabinett du har? Mine forsvant nesten i mitt... :)
    Gøy med pimping. Blir nok tidkrevende. Er redd hvis jeg ikke gjør det ordentlig hele veien med en gang , så blir det ikke gjort.
    Innvendig 21x28cm. Kjøleribbe kommer også innvendig.
    Får ca 2 mm klaring mellom xlr kontakt og kjøleribbe / sidevegger.
    Har back up plan med kjøling. Cpu kjøler type passiv. Men med mulighet for mikrovifter på kjøleribber.
    Dog ikke før etter spillbart. Vil sette på Rammstein i en time. Ta litt temperatur målinger etter keine lust og sonne på uanstendig høyt volum.
    Kan trolig legge ut bilder med bedre belysning etter jeg har borret litt.
    Hvis du ikke ønsker å legge ut dine bilder, så hadde jeg uansett satt pris på om du kunne sendt meg dine diy pr epost.
    Jeg er ikke helt flytende på ac /dc.

    Mvh DC mann
    AD
     
    Sist redigert:
    C

    Cyber

    Gjest
    Ser bra ut, kobberplater og greier. Ganske lite kabinett du har? Mine forsvant nesten i mitt... :)
    Gøy med pimping. Blir nok tidkrevende. Er redd hvis jeg ikke gjør det ordentlig hele veien med en gang , så blir det ikke gjort.
    Innvendig 21x28cm. Kjøleribbe kommer også innvendig.
    Får ca 2 mm klaring mellom xlr kontakt og kjøleribbe / sidevegger.
    Har back up plan med kjøling. Cpu kjøler type passiv. Men med mulighet for mikrovifter på kjøleribber.
    Dog ikke før etter spillbart. Vil sette på Rammstein i en time. Ta litt temperatur målinger etter keine lust og sonne på uanstendig høyt volum.
    Kan trolig legge ut bilder med bedre belysning etter jeg har borret litt.
    Hvis du ikke ønsker å legge ut dine bilder, så hadde jeg uansett satt pris på om du kunne sendt meg dine diy pr epost.
    Jeg er ikke helt flytende på ac /dc.

    Mvh DC mann
    AD
    ACDC?

    Du koplet bare AC inn på SMPSene (De brune/blå nærmest kamera) og tar ut tre ledninger med +, - og gnd til modulene.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn