Kabeltverrsnitt vs Effekt, impedans, lengde og ampere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• komfort

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Antall liker
    600
    Hvor har du lært det??? Det er nemlig feil...
    Ja, det stemmer, det er feil. Men innvirkningen av induktansen i denne sammenhengen (2m HT kabel) vil være tilsvarende at du står på en øy i stillehavet og pisser i vannet og sier "nå øker vannstanden" Det er jo ikke feil....
    For spoler, trafoer osv, ja. Men HT kabel..nei.
    For en 2 m HT kabel med 8mm^2 tverrsnitt og du går fra 3cm til 5m avstand mellom lederne vil utgjøre 4uH i forskjell....

L

larkus!

Gjest
    I innlegg #27 mener du jo at impedansen er viktig å kjenne til når en skal velge riktig kabel.....

komfort

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Antall liker
    600
    I innlegg #27 mener du jo at impedansen er viktig å kjenne til når en skal velge riktig kabel.....
    Ja, men ikke den ubetydelige impedansen som genereres av avstanden mellom lederne. Tenkte på kabelens egen impedanse. Feks hvis man bruker 20m 0,14mm^2 telefonkabel.

komfort

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Antall liker
    600
    Mente naturligvis induktans
    Skjønte egentlig det, tilbake til kabeltype. Tror de fleste her inne ser på anlegget sitt som mer enn en praktisk innretning til å gjennskape lyd. Det er noe med at alt skal være korrekt ihht egne behov og oppfattelser. Det kan hende innmaten i den batteriladerkabelen er den samme som i en høyttalerkabel, men det blir fortsatt ikke korrekt. Jeg er nøye og perfeksjonist og det er helt utenkelig å bruke en batteriladerkabel på mine høyttalere. Er i diskusjon med meg selv om hvordan jeg skal terminere endene på kablene, spader eller bananplugger, lodding, skruing, krymping eller begge deler......perfeksjonistnivået er høyt og det er krevende. Alt i håp om å til slutt lande på en løsning som gir ro i sjela :)

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    10.705
    Sted
    Holmestrand
    Skjønte egentlig det, tilbake til kabeltype. Tror de fleste her inne ser på anlegget sitt som mer enn en praktisk innretning til å gjennskape lyd. Det er noe med at alt skal være korrekt ihht egne behov og oppfattelser. Det kan hende innmaten i den batteriladerkabelen er den samme som i en høyttalerkabel, men det blir fortsatt ikke korrekt. Jeg er nøye og perfeksjonist og det er helt utenkelig å bruke en batteriladerkabel på mine høyttalere. Er i diskusjon med meg selv om hvordan jeg skal terminere endene på kablene, spader eller bananplugger, lodding, skruing, krymping eller begge deler......perfeksjonistnivået er høyt og det er krevende. Alt i håp om å til slutt lande på en løsning som gir ro i sjela :)
    Så det spiller ingen rolle at en del av det du gjør faktisk ikke har noen betydning?
    Du skal bare tilfredstille en manisk perfeksjonisme?
    Bedre er bedre uansett liksom.
    Så hvis 2,5 mm² er en bra dim for høytalerledning så MÅ 25000 mm² være mye bedre?

Når man holder på med tekniske løsninger er det viktig å huske at alt er et kompromiss.
    Det inkluderer pris, praktisk gjennomførbarhet og og ikke minst: Hjelper det å gå fra 2,5 mm² til 25000 mm²? (ja, dette er en overdrivelse ....)
    I dette tilfellet er svaret som følger: For dyrt, ikke praktisk mulig og for å slå inn spikeren: Det ville ikke ha gjort noen forskjell.

Men for all del, hvis flisespikking bringer deg glede så er du i din full rett.
    Jeg gjør også ting som andre ikke skjønner.
    God jul.
    :)

L

larkus!

Gjest
    Det kan hende innmaten i den batteriladerkabelen er den samme som i en høyttalerkabel, men det blir fortsatt ikke korrekt. Jeg er nøye og perfeksjonist og det er helt utenkelig å bruke en batteriladerkabel på mine høyttalere.
    Vel, dette er dedikert 2,5mm2 ht-kabel fra proshop. Hva mener du skiller denne fra twinflex batterikabel?
    kabel.png

Her er twinflex
    twinflex.jpg

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    14.208
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Perfeksjonisme har jeg ingen problemer med, men det fordrer utvidet kunnskap - ikke kvasitekniske nykker basert på hearsay og teknobabbel.

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    3.955
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Ha, ha, det der kalles for hi-fi nevroser. Det har lite med elektronikk og gjøre;)

komfort

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Antall liker
    600
    Så det spiller ingen rolle at en del av det du gjør faktisk ikke har noen betydning?
    Så hvis 2,5 mm² er en bra dim for høytalerledning så MÅ 25000 mm² være mye bedre?

Når man holder på med tekniske løsninger er det viktig å huske at alt er et kompromiss.
    Det inkluderer pris, praktisk gjennomførbarhet og og ikke minst: Hjelper det å gå fra 2,5 mm² til 25000 mm²? (ja, dette er en overdrivelse ....)
    I dette tilfellet er svaret som følger: For dyrt, ikke praktisk mulig og for å slå inn spikeren: Det ville ikke ha gjort noen forskjell.

God jul.
    Som jeg skrev ja, noe av det som blir gjort har liten eller ingen betydning for lyden, men stor betydning for indre ro.
    F.eks valget mellom spader og bananplugger...masse meninger i alle retninger...stor innvirkning på lyden, neppe?!
    Er det mulig å måle forskjellen? neppe! (Eneste er å kjøre DC strøm til den første smelter :)
    Da blir det til slutt et valg om det som gir ro i sjelen!! God Jul

komfort

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Antall liker
    600
    Ha, ha, det der kalles for hi-fi nevroser. Det har lite med elektronikk og gjøre;)
    Doktor Kalle Klovn deler ut diagnoser..... :D
    Det handler om å velge elektronisk løsning der man er forbi det målbare/hørbare....du kan godt si det har lite med elektronik å gjøre! Hvem mener du skal gjøre valgene derfra da? Han med livslang elektronikk erfaring eller presten?

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    10.705
    Sted
    Holmestrand

God jul.
    Som jeg skrev ja, noe av det som blir gjort har liten eller ingen betydning for lyden, men stor betydning for indre ro.
    F.eks valget mellom spader og bananplugger...masse meninger i alle retninger...stor innvirkning på lyden, neppe?!
    Er det mulig å måle forskjellen? neppe! (Eneste er å kjøre DC strøm til den første smelter :)
    Da blir det til slutt et valg om det som gir ro i sjelen!! God Jul
    Da har du et avklaret og greit forhold til hvorfor du gjør ting, og slikt har en verdi for de fleste av oss, uansett hvor nøkterne vi vil være.

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.854
    Sted
    Bærum
    Om spader eller bananplugger ikke uten videre har betydning for lyden, kan valget i alle fall by på praktiske problemer med å få elendigheten til å sitte slik den skal. Poenget er å få god og solid kontakt mellom flatene, og i alle fall på høyttalerne mine byr de medfølgende spadene på problemer. Etter hvert blir de bøyd, kontakten blir dårlig etc etc.....

Armand

Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Antall liker
    8.673
    Sted
    Kongsberg
    Bananplugger har jeg opplevd kan gi svært dårlig kontakt. Oksidering inne i hullet og "leamikk" på pluggen kan potensielt gi problemer.
    Spader har jeg ingen erfaring med men jeg vil tro dette er en god løsning siden man skrur den fast slik at man får en liten deformering og god kontaktflate.
    Jeg mener den beste termineringen får man ved å droppe både spader og bananplugger. Avisoler og skru kabelen skikkelig fast rett i terminalen!

Jeg har gjort tester på dette der jeg kjørte 183A gjennom tre forskjellige terminaler og målte spenningsfallet og kunne dermed beregne resistansen. (brukte kun avisolert 8mm^2 fintrådet kobberkabel)
    Måleoppsett:
    Screen Shot 12-18-18 at 12.03 PM.jpg

Jeg brukte en mikrokontroller til å kjøre pulser på 1ms gjennom terminalen og måle på tre punkter. Jeg kunne da finne motstanden tre steder:
    * intern kabel til terminal
    * gjennom terminal
    * fra terminal til ekstern kabel

Resultater:
    Screen Shot 12-18-18 at 12.25 PM.jpg

Forklaring av tallene (for Viborg kobber):
    Vi ser at "Viborg kobber" har motstand på:
    * 0,083 mOhm fra kabel til terminal.
    * 0,008 mOhm gjennom selve terminalen
    * 0,084 mOhm fra terminal til kabel ut.

Vi ser at Rhodium gir 23% lavere resistans fra kabel til terminal (0,064 mOhm)
    Vi ser også at "MPS gull" har mye større intern motstand i selve terminalen med 0,038 mOhm i forhold til de to andre som har 0,009 mOhm. Nesten en 500% økning. Dette er fordi den er støpt i messing i stedet for kobber.

Hvilken konklusjon skal man dra fra dette? Überferfeksjonisten vil hevde at messing er drit og rhodium er det eneste seriøse.
    Pragmatikeren innser at en forskjell på 0,00x mOhm er så forsvinnende lite at han kjøper den billigste såfremt den mekaniske stabiliteten er lik. BTW så tilsvarer forskjellen mellom beste og dårligste terminal nøyaktig 1,5cm lengde med 4mm^2 ledning. (0,208mOhm vs 0,175mOhm)

Et betraktning jeg gjorde meg underveis var at det er viktig å trekke til terminalen skikkelig. Jeg har ikke noen momenttall å komme med, men kan si at en litt halvslapp (men tight) tilskruing gir ca. 3 ganger høyere resistans enn ved å skru skikkelig til (for hånd). Ytterligere tilstramming med bruk av verktøy ga ingen forbedring.

Når det gjelder selve kabelen er jeg pragmatisk nok til å anbefale den kabelen som gir minst motstand per krone. Fintrådet er nok best i termineringspunktene.

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.780
    Har haft meget store problemer med elektrisk kontakt med spader. Nogle kabler med spader blev monteret på en forstærker. De passede ikke særligt godt til terminalerne og bare halvdelen af spaden blev spændt fast. Dagen efter skulle kablerne monteres på en anden forstærker. Det spillede fint hele aftenen. Næste dag kom der andre gæster. Det spillede fint en time hvorefter lyden blev mere og mere tynd og aggressiv. De havde ikke meget godt at sige da de gik hjem. Senere på aftenen gik der et lys op for mig og det viste sig at min antagelse var korrekte. De deformerede spader havde rettet sig ud i de nye terminaler over tid. Dermed. Var der dårlig kontakt. De blev efterspændes og heureka lyden var på plads igen.

komfort

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Antall liker
    600
    Bananplugger har jeg opplevd kan gi svært dårlig kontakt. Oksidering inne i hullet og "leamikk" på pluggen kan potensielt gi problemer.
    Spader har jeg ingen erfaring med men jeg vil tro dette er en god løsning siden man skrur den fast slik at man får en liten deformering og god kontaktflate.
    Jeg mener den beste termineringen får man ved å droppe både spader og bananplugger. Avisoler og skru kabelen skikkelig fast rett i terminalen!

Jeg har gjort tester på dette der jeg kjørte 183A gjennom tre forskjellige terminaler og målte spenningsfallet og kunne dermed beregne resistansen. (brukte kun avisolert 8mm^2 fintrådet kobberkabel)
    Måleoppsett:
    Vis vedlegget 521950

Jeg brukte en mikrokontroller til å kjøre pulser på 1ms gjennom terminalen og måle på tre punkter. Jeg kunne da finne motstanden tre steder:
    * intern kabel til terminal
    * gjennom terminal
    * fra terminal til ekstern kabel

Resultater:
    Vis vedlegget 521953
    Forklaring av tallene (for Viborg kobber):
    Vi ser at "Viborg kobber" har motstand på:
    * 0,083 mOhm fra kabel til terminal.
    * 0,008 mOhm gjennom selve terminalen
    * 0,084 mOhm fra terminal til kabel ut.

Vi ser at Rhodium gir 23% lavere resistans fra kabel til terminal (0,064 mOhm)
    Vi ser også at "MPS gull" har mye større intern motstand i selve terminalen med 0,038 mOhm i forhold til de to andre som har 0,009 mOhm. Nesten en 500% økning. Dette er fordi den er støpt i messing i stedet for kobber.

Hvilken konklusjon skal man dra fra dette? Überferfeksjonisten vil hevde at messing er drit og rhodium er det eneste seriøse.
    Pragmatikeren innser at en forskjell på 0,00x mOhm er så forsvinnende lite at han kjøper den billigste såfremt den mekaniske stabiliteten er lik. BTW så tilsvarer forskjellen mellom beste og dårligste terminal nøyaktig 1,5cm lengde med 4mm^2 ledning. (0,208mOhm vs 0,175mOhm)

Et betraktning jeg gjorde meg underveis var at det er viktig å trekke til terminalen skikkelig. Jeg har ikke noen momenttall å komme med, men kan si at en litt halvslapp (men tight) tilskruing gir ca. 3 ganger høyere resistans enn ved å skru skikkelig til (for hånd). Ytterligere tilstramming med bruk av verktøy ga ingen forbedring.

Når det gjelder selve kabelen er jeg pragmatisk nok til å anbefale den kabelen som gir minst motstand per krone. Fintrådet er nok best i termineringspunktene.
    Takk for deling av en test jeg gjerne skulle ha gjort selv :) Du har nok rett i at det beste er å kjøre kabelen rett i teminalen da det blir umulig å lage en kontakt og støpsel med 0ohm. Så er det det praktiske og da er det hvilken kontakt som er best.
    Jeg brukte bananplugger helt til høyre høyttaler begynnte å falle inn og ut, da var det umiddelbart over til spader strammet for hånd +20 graderm (med vannpumpetang). Veldig mange bananplugger er av dårlig mekanisk oppbygging og veldig få spader er dårlige.
    Ved mitt siste høyttalerkjøp fulgte det med Black magic revelation jumpere for tri-wiring (både spader og banan). Bananpluggene er av typen furutech Rhodium og med strammeskrue og veldig god kvalitetsfølelse. I tillegg er det stramming på høyttaleren. Fra å være svartelistet kom bananpluggen til bruk på anlegget igjen :) Så når det kommer til valget om terminering på selve kabelen så har jeg nok bikket over til at en høykvalitets banan med dobbel stramming ligger et hårstrå foran spade av samme kvalitet.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn