Kabelsko internt i høyttaler? Hvor og hvilke?

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.916
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Leter etter Kabelsko og spader til kobling av høyttalerelementene internt i høyttaler.
Jeg forstår at disse kommer i forskjellige størrelser, og med forskjellige legeringer.
Har hørt (men vet ikke) at de "billige" skoene er fortinnet messing. Og at den rette kvaliteten skal være fortinnet kobber. Nå vet ikke jeg om så mange som selger slike ting bortsett fra de som driver med bilstereo, Claes Olson, Biltema etc. Felles for dem alle er at de ofte selger pakker med en drøss oppi, uten merking, og uten "kompetanse" til å kunne fortelle meg om legeringen.

Derfor lurer jeg på om noen av dere har kjennskap til dette?

Det jeg er ute etter ser slilk ut

Jeg trenger også tilhørende "spader" altså motsatt kobling.

Størrelsene jeg trenger er visstnok 4.8 og 6.3 til bass/mellomtone og 4.8 samt 2.8 til diskanten (den store på pluss)

Noen som kan peke meg i rett reting her?

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
562
Det bør nok være en miks av messing og kopper for å få tilstrekkelig feste/klem på forbindelsen.

Se f.eks. 48-201-97 hos www.elfa.se. De har en rekke flatstifter.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.359
Torget vurderinger
1
Jeg har ikke sett flatstift og flatstifthylser i ren kobber - kun i kombinasjoner kobber og messig - hvor kobberet begrenser seg til en «løs» hylse i kontaktpunktet mot kabelen (dvs i krympesonen) for å gi optimal kontakt mellom kabelskoen og kabelen. Generelt sett så blir kobber for mykt til bruk i hylse/stift. Dersom du insisterer på kobber så kan du evt. vurdere ringkabelsko i hver ende som skrues sammen med passende skrue og mutter, da trenger du dog noe å trekke over for å isolere, alternativt på en fastmontert skruplinth (men jeg har heller ikke sett noen modeller av dette i «ren» kobber ...).

mvh
KJ

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
575
Torget vurderinger
1
Det er nok praktisk med kabelsko, men jeg skjønner ikke grunnen til at de bruker kabelsko OG lodder de på i tilleg. Spesielt ikke når kabelskoen ikke er loddet fast til de innvendige kablene på andre siden. Må man skifte elementer, er det et rent helvete. Jeg har endt opp med å bare klippe av kablene istedet, og lodde kablene direkte på terminalene på erstatnings-elementene istedet.

Ramses

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2007
Antall liker
22
Eltek selger kabelsko av ulike størrelser i løs vekt (parvis).

http://www.mamut.net/dynabel/shop/

Sjekk under underkategori for Ledninger og plugger.
Om de tilfredstiller kravet ang. kobberinnhold vites ikke, men det
er vel bare å ta kontakt med gjengen.

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.916
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Takker for gode innspill!
Jeg har nå lagt inn en bestilling på disse pluggene med kontakthylse av kobber hos ELFA, så får vi se hvordan det går. :)

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.529
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
KJ skrev:
Jeg har ikke sett flatstift og flatstifthylser i ren kobber - kun i kombinasjoner kobber og messig - hvor kobberet begrenser seg til en «løs» hylse i kontaktpunktet mot kabelen (dvs i krympesonen) for å gi optimal kontakt mellom kabelskoen og kabelen. Generelt sett så blir kobber for mykt til bruk i hylse/stift. Dersom du insisterer på kobber så kan du evt. vurdere ringkabelsko i hver ende som skrues sammen med passende skrue og mutter, da trenger du dog noe å trekke over for å isolere, alternativt på en fastmontert skruplinth (men jeg har heller ikke sett noen modeller av dette i «ren» kobber ...).

mvh
KJ
Sånn apropos: Jeg bruker Mundorf skruterminaler i rent kobber sammen med KS Terminals ringkabelsko i fortinnet kobber på effektforsterkerne. Henholdsvis fra Eltek og Elfa. Andre enden av høyttalerkabelen er loddet til terminalen på elementet, altså uten hverken terminal, kabelsko eller delefilter. Så langt har jeg avstått fra å lodde kabelen rett på forsterkerkortet, så der står det en KS Terminals kabelsko, men jeg har brukt 48-305-76 som også har smeltelim for å være sikker på at ikke isolasjonen strekker seg vekk over tid. Sannsynligvis helt unødvendig, men likevel. Det er forresten samme kaliber Kimber høyttalerkabel inni forsterkerene som utenfor.

Topp Bunn